Uitpluizen 18650 print

Defecte Parkside (Lidl) 20V 2Ah 5s1p accu met slechte cel.
Nieuwe Ferm (Action) 20V 4Ah 5s2p accu gloednieuw (aanbieding 20€ vs. 35€ voor een 4Ah Lidl accu).

Planning is omzetten cellen van Ferm naar Parkside print.

Maar waarom is de Parkside stuk gegaan? Ontbreekt de balanceer functie en moet ik die toevoegen? (Gewoon eens per paar laadbeurten aan een betere LiIon lader hangen en cellen laten balanceren, dus daarvoor 6-draads stekker toevoegen). Of zit die functie er al in? (Volgens mij niet)

Daarnaast heeft de Ferm accu een adapter stekker aansluiting. Kan niets vinden wat daarop aangesloten moet worden* maar mogelijk zit er dus iets vaan laadelektronica in de accu zelf?

Van de "Eastsoft HR7P1698FGTF" kan ik geen (leesbare) info vinden.

Mosfet voor het laadcircuit?

* er is een plaatje van een adapter die aangesloten is op die accu, maar betreffende adapter of de specs daarvan heb ik nog niet kunnen vinden, de Ferm apparatuur heeft allemaal een lader waar je de accu inschuift. (Edit: 'gewone 20V 1,5A adapter).

Bovenstaande foto's van de Ferm 20V 4Ah 5s2p print. Hieronder de foto's van de Parkside 5s1p accu en een extra foto van de Ferm omdat de aansluitingen 'verkeerdom' zitten (i.p.v. de aansluitstrips moet ik het blok op de kop leggen en aansluitdraden aan maken).

Gebruikte chip:

Aansluitpunten Parkside:

Aanlsuitpunten Ferm:

[Bericht gewijzigd door r-p op woensdag 12 mei 2021 14:59:34 (21%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 mei 2021 15:00:34 schreef Arco:
Zoeken op het juiste nummer (HR7P169B) levert meer op... ;)
http://www.essemi.com/en/index.php/product-view-35.html

8)7
Ik kreeg wel een paar hits, maar allemaal Chinees...

Sine

Moderator

Als ik naar de opbouw kijk lijkt die lidl accu gewoon een balancer te hebben.

Wat hij niet lijkt te hebben is een onderspanningsbeveiliging, dat moet dus in het gereedschap zitten.

Op 12 mei 2021 15:42:10 schreef Sine:
Wat hij niet lijkt te hebben is een onderspanningsbeveiliging, dat moet dus in het gereedschap zitten.

Als dat rechthoekige ding met die cirkel er uit de current shunt is, dan lijkt het er op dat ie toch van plan is om bij kortsluiting/overstroom de stroom te onderbreken. Dan zitten de mosfets misschien aan de andere kant....

En als ie de stroom kan onderbreken, kan ie ook de boel afschakelen bij onderspanning.

Die vijf SOT23 dingen met 10 weerstandjes in de buurt ziet er uit als een balancer. Maar meestal zijn dan 1 setje van N weerstanden dikker (hier N=5). En het feit dat de weerstanden verschillende waardes hebben maakt de boel helemaal verdacht.... Ik weet het zonet nog niet...

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 12 mei 2021 16:08:29 (22%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Die controller regelt de balancing, waarschijnlijk samen met die vijf torretjes (vijf torren, vijf cellen)

Die 'shunt' is overigens een zekering, zie ook de opdruk 'F1'

Maar zowel R12-R17 zijn niet allemaal dezelfde waarde en aan de andere kant van de torretjes zijn ook de weerstanden (R29-R33) verschillend. Dat snap ik niet!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Zonder datasheet van dat IC ga je daar ook niet achter komen vrees ik.

Arco

Special Member

Dat LGT ic is een OTP controller van LogicGreen Technologies: http://www.lgtic.com/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Mijn geld staat op dat die vijf transistortjes met weerstandjes een balanceercircuit zijn, het zou wel een uitgebreide schakeling zijn om niets te doen. Julian Ilett heeft die conclusie ook getrokken: Lidl Parkside X20V Team Battery - Strip Down & Analysis. Hij concludeert dat de chip een microcontroller is, wellicht een speciale (edit: Arco heeft hem al). De transistors/weerstanden zullen niet veel vermogen kunnen verstoken, dus ik ga er van uit dat de lader tot een Volt of 4 in de cellen pompt op vol vermogen, en dan op slome modus gaat zodat het balanceercircuit een kans maakt om ook wat te doen.

Jammer dat die Lidl Parkside accu's duurder zijn geworden en dat die 4Ah accu slecht te krijgen is. Ik heb wel van die gereedschappen, maar als ik ervoor had kunnen kiezen meteen te beginnen met de grotere accu's had ik dat wel gedaan.

Op 14 mei 2021 00:09:28 schreef Kruimel:
en dan op slome modus gaat zodat het balanceercircuit een kans maakt om ook wat te doen.

De normale gang van zaken is dat je doorlaad totdat 1 van de cel-monitoring-chips constateert: deze cel heeft te veel. Dan gaat ie stroom uit die ene cel trekken. Als er dan een NOG hogere threshold bereikt wordt, dan kan er een seintje naar de main-print gaan: "Hey ik trek het niet meer, kappen!"

Dat laatste zit er volgens mij niet altijd in. Ze gaan er van uit dat als je hem regelmatig aan de lader hangt, het beetje wat de balancer kan doen wel genoeg zal zijn.

Als dat "kappen" signaal gegeven wordt, kan de hoofd-print de lader helemaal afschakelen.

Nog steeds zie ik op de foto van de TS een netjes rijtje weerstandjes die de balancing belasting zouden kunnen zijn, maar wat ik denk te zien op de foto is dat ze bijna allemaal een verschillende waarde hebben. Maar de resolutie is te laag om alle waardes te kunnen lezen en dat zeker te weten. TS kan een betere foto uploaden dan valt er meer te zeggen.

en dan op slome modus gaat zodat het balanceercircuit een kans maakt om ook wat te doen.

Ah! Dat heb je uit dat filmpje. Die gast weet dus niet waar ie het over heeft en doet alsof ie het internet aan het "opleiden" is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Hij zegt het in het filmpje, maar ik denk dat hij gelijk heeft om eerlijk te zijn. Dit is een gereedschapaccu, en daar zie ik wel vaker dat ze andere oplossingen gebruiken. Zo een batterij laadt meestal niet tot 21V, maar iets minder, en hoewel de lader vrij veel stroom kan leveren duurt het volledige laadproces vrij lang. Ik vermoed dat de 'float' laadstap best weleens een lang deel van het proces zou kunnen zijn juist om dit te faciliteren. Dat lijkt logisch, al heb ik geen metingen in de lader om het te bevestigen. Je hoeft een accu immers niet elke laadcyclus te balanceren. De lader heeft met 65W redelijk veel vermogen, dat is ongeveer 3A of 1,5C en dat kan je nooit wegbalanceren zonder teveel warmte te genereren voor de getoonde componenten.

Ik had wat door elkaar zitten halen waardoor ik dacht dat deze geen balanceermogelijkheid zou hebben (4 fets is niet voldeonde om 5 cellen te balanceren, maar de Ferm heeft 4 'dikke' mosfets, de Parkside 5 kleine). Eerder heb ik al eens gehoord (via betreffende en andere Youtube videos) dat de 20V WEL en de 12V GEEN balancering hebben. (eerder al eens 12V Parksides gekocht, 4Ah voor 9,95, vanwege de cellen (1,67€/cel) maar nog niet uit elkaar gehaald).

Bijgaand een hopelijk betere foto van met name de kleine fetjes:

Moet ik me nog zorgen maken over het onder spanning houden van de print zoals bij laptopaccu-printjes? Voordat ik controleer of er aan de onderzijde 'power'fets zitten door de print los te halen, lijkt me dat wel fijn om te weten/in te schatten.

Kruimel

Golden Member

Bij tweede lezing is het inderdaad gek om balancering te doen met verschillende weerstandswaarden, die dan ook nog eens flink hoog zijn. Dit zijn blijkbaar 2N7002 MOSFETjes, heel algemeen, en zonder duidelijke functie...

R20, 47k doet helemaal niets voor balancing. (90 µA).
R21, 4k7 doet vrijwel niets voor balancing.

Als het aan de andere kant zit, dan hebben we daar vier van de vijf die 47k zijn.

Ik heb de "kan ik niet uit m'n hoofd" weerstanden opgezocht, maar 30D is 200k en 01D is 100k.

Het is annemelijk dat dit iets met het meten-van-de-cel-spanningen te maken heeft. Bij nader inzien een prima progressie 47k, 100k, 200k, 200k.... Grrr laatste past dan niet in het rijtje. En de eerste 4k7.

Geinig. Zowel een 100k 5% weerstand R22 als een 100k 1% R19.

Tja, het kan zijn dat ze de mosfetjes kort pulsen. Heel lomp hoor. Je krijgt 2A, 8W door de mosfet... om onder de 100mW te blijven kan je dat maar iets van 1% van de tijd doen.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 15 mei 2021 09:07:47 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Daar zat ik ook over te denken, maar alle sources gaan een pin van het IC in... :?

Precies. Dus "hey ik zie 5 torren en vijf weerstanden, dat zal wel het balancing circuit zijn" is een prima regeltje, maar als je iets verder kijkt, dan moet het circuit wat je ziet aan bepaalde verwachtingen voldoen. Daar is hier niet aan voldaan.

Theorie.... De "variabele" weerstanden vormen een spanningsdeler, maar dan met de mosfet in serie in het midden van de spanningsdeler. De mosfet in het midden wordt aangezet om als dat niet nodig is de boel uit te kunnen zetten.

Verrek! JA! Dat is het! Ik heb al een paar keer geprobeerd om de spanning van een pack te proberen te meten met dat ik de boel uit kan zetten als er niet gemeten wordt. Zo kan dit!

Ik had de tor aan de onderkant van de spanningsdeler gezet. Dan zet je de spanningsdeler uit en loopt er geen stroom meer door de spanningsdeler.... Totdat je je realiseert dat dan het middenpunt wat nog steeds aan je CPU zit via de beschermingsdiode stroom naar de CPU loopt te voeren!

Dus weerstand vanaf ground naar ADC input en source van de mosfet. Drain van de mosfet naar de andere weerstand en vanaf daar naar de te meten cel. De gates hang je met een P-fetje aan de B+ om de boel aan te zetten. (eentje ziet dan 3.0-4.2V, de onderste rond de 16V max. Kan precies met +/- 20 spec voor de gate.

edit: Aarg. Ik dacht dat de bovenste moeilijk wordt, maar dat is heelmaal niet zo. Dit werkt ook voor de bovenste. De 1AM SOT23 dingen zullen wel P-fetjes zijn.

Edit2: Dan lijkt Q11 de P-fet die de gates op "VBAT" zet. Die hangt met z'n source aan een groot vlak wat wel eens VBAT kan zijn. Pin 3 van het CPU chipje moet dan een open collector output zijn zonder vrijloop diode.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Ok, deze schakeling is dus alleen voor het meten van de balans, niet voor het corrigeren ervan. Gemiste kans IMHO... :/

Helft van deze foto's al eerder gepost, maar nu bijbehorende achterkant erbij.
Voorkant Lidl print:

Achterkant (heel erg leeg, dus geen verdere balancering):

Voorkant Action print:

Achterkant heeft hier nog wel extra componenten!

Detail:

Ombouw is gelukt, print verkeerd om aansluiten overleeft hij warempel. (Vraag maar niet hoe ik dit weet, vonk, knetter).

Langere boutjes (M3 ipv schroeven) en nu even schilderstape eromheen. Ik ga nog een balanceer stekker plaatsen.

Oude koe uit de sloot, maar ik liep bij de lidlen zag dat de x20v accu's weer volop verkrijgbaar zijn.

Maar er viel ook iets anders op. Op de doosjes van de accu's staat nu "cell Balancing" expliciet vermeld. Het typenummer van deze accu's is ook anders namelijk PAP 20 B1. tegen over PAP 20A1 in de eerdere accu's.

Zou het dan toch? Iemand al zo'n accu aangeschaft en open gemaakt?

Met vriendelijke groet, Rob

Ook hier maar even vergelijkingsfoto's van de oude en nieuwe print.

Boven nieuwe met balancering (aldus de verpakkingsdoos).

Oude (matige foto...)

Nieuwe:

Foto van een cel (20V 2Ah accu met balancering), zegt verder niet veel:

Overigens is inmiddels een tweede Lidl accu ZONDER balancering al stuk, wederom een flink afwijkende cel van 3V terwijl de rest 4V is. Dus dat balanceercircuit in de nieuwe generatie lijkt me geen overbodige luxe. Ik heb nog niet geprobeerd of eenmalig alle cellen balanceren de accu weer bruikbaar maakt.
De bijgeleverde lader laad hem niet meer op en bij de eerste defecte Lidl accu (donor voor de print voor bovenstaande ombouw naar 4Ah) heb ik eerst alle cellen apart geladen (dus in essentie het pack gebalanceerd) maar dat mocht niet baten: de lage-spanning-cel was echt gaar.

[Bericht gewijzigd door r-p op vrijdag 8 oktober 2021 09:10:26 (51%)

Ik zie de dissipatie weerstanden niet. Je ziet wel een RC paar voor iedere cel. Ik zie weer niet direct een regelmaat in de zwik 6-potige torren daar rechts van. Die SOT23-5 of -6 zijn meestal de "bewaakt 1 cel" dingen, maar nu gemarkeerd als Q (tor) denk ik dat de sense en bewaking door de grote chip geregeld worden. Heb je gezien: Q13 vervangen door een weerstand (op z'n kop!?) of een condensator.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 8 oktober 2021 09:08:53 schreef rew:
Heb je gezien: Q13 vervangen door een weerstand (op z'n kop!?) of een condensator.

Had het gezien als een keuze optie: OF je maakt linksom een verbinding OF je maakt rechtsom een verbinding zoals het nu zit. Dat er Q13 bij staat had ik nog niet laten bezinken... Ziet er sowieso niet bijster fraai uit imho.

Had inderdaad zitten kijken of er nu wel een mooi, herkenbaar rijtje van dissipatietorren (en evt. weerstanden) te vinden was, maar met mijn relatieve lekenoog nog geen overtuigend bewijs van gevonden.
Ik weet ook niet of de onderzijde zo leeg is als bij de eerste A1 versie van de print.