mvdk
Golden Member
de kerkklok van de Lange Jan
Wij hebben in Delft ook twee kerktorens, eentje met een heel mooi carillon, het is altijd een feest om een wandeling door de stad te maken als daar boven iemand in de weer is om ons beneden te laten genieten.
De andere heeft een heel zware klok, die alleen bij zeer bijzondere gelegenheden word geluid, jammer genoeg woon ik zo ver van het centrum dat deze wijze van communicatie mij niet bereikt.
https://oudeennieuwekerkdelft.nl/oude-kerk/toren/klokken
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 1 mei 2021 12:28:01 schreef mvdk:
Ik heb hier twee ontvangertjes (FTF model) liggen, 1 juli nadert, ik hoor en zie het wel. Dat ze stoppen met tariefschakeling, dat is het enige wat zeker is. Straatverlichting in mijn buurt word niet meer met TF geschakelt, als het OV commando (19 in mijn regio) schakelt, brand de straatverlichting al zo'n 10 minuten.
Ben toch benieuwd waar, als er geen TF pulsen meer doorkomen, de straatverlichting eeuwig blijft branden, of juist niet...Edit: Vroeger, toen nog niet iedereen TV had, en radio ook schaars, was het opschakelen van de straatverlichting op 4 mei een service aan de bevolking om hen op het tijdstip van 20:00 opmerkzaam te maken.
Ook daarvoor zijn tegenwoordig andere communicatiemiddelen.Omdat het topic weer eens omhooggehaald is, zet ik maar weereens voor nieuwe belangstellenden deze link neer: http://www.toonfrequent.nl/
ik heb mn TF ontvanger ook eens een paar weken op tafel gelegd aan het net, en het viel op dat de straatverlichting CAB signalen aan het weer gekoppeld zijn. nu zou het elke dag later moeten komen dat straatverlichting aangaat, maar op een regenachtige dag kan dat signaal zomaar 20 minuten eerder komen als op een zonnige dag.
mbt kerkklokken, veel kerken hebben 2 klokken, de lichte klok wordt geluid bij het overlijden van een vrouw, en de zware klok bij het overlijden van een man. tijd geleden een kerk schakelbord vernieuwd waar ook de klokken mee werden bediend, en zo werd het mij toen uitgelegd..
mvdk
Golden Member
Op 1 mei 2021 13:59:39 schreef testman:
ik heb mn TF ontvanger ook eens een paar weken op tafel gelegd aan het net,
(...)
Laat dat ding dan eens liggen tot na die veelgenoemde datum. Ik kan alleen bevindingen melden voor de regio Delft en Zoetermeer, voormalig Delfland.
Bleiswijk en Bergschenhoek worden deels gevoed vanuit Ommoord, en hoewel ook Stedin, zijn andere spullen. Is oudere techniek.
ik heb mn TF ontvanger ook eens een paar weken op tafel gelegd aan het net, en het viel op dat de straatverlichting CAB signalen aan het weer gekoppeld zijn. nu zou het elke dag later moeten komen dat straatverlichting aangaat, maar op een regenachtige dag kan dat signaal zomaar 20 minuten eerder komen als op een zonnige dag.
Dan wordt het uitzendtijdstip niet bepaald door een astronomische klok, maar door een lichtcel.
Deden we in Zeeland ook, ik heb indertijd een paar avonden tijdens zonsondergang met een luxmeter op het dak van het Regionaal Centrum gezeten om die fotocel in te regelen. Weet niet of het nog steeds zo werkt, ik ben er intussen al 13 jaar uit.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mbt kerkklokken, veel kerken hebben 2 klokken, de lichte klok wordt geluid bij het overlijden van een vrouw, en de zware klok bij het overlijden van een man.
Die grote in Delft doen ze alleen bij het overlijden van een koninklijk familielid. /dat/ is pas een zware klok. 
testman
Op 1 mei 2021 18:02:05 schreef rew:
[...]Die grote in Delft doen ze alleen bij het overlijden van een koninklijk familielid. /dat/ is pas een zware klok.
ben nog bij de klokken geklommen met het vervangen van die besturing, dat zijn zeker geen kleine dingen. flinke klim, de traptreden worden steeds smaller en ouder. een klok van eijsbouts uit asten, de grootste klokgieterij ter wereld. maar daar komen ook de meeste in de regio wel vanaf..
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Mijn reactie was: "Asten, dat ken ik niet, ik dacht dat die klok uit brabant kwam....", dan is Delft niet "in de regio"....
Dus even gegoogled naar "eijsbouts asten" en op google maps krijg je dan in 1 oogopslag te zien... Dat is een familie bedrijf met een RIJKELIJK aantal holdings en tussenbedrijven.....
Oh... en inderdaad Brabant.
mvdk
Golden Member
Ik wilde schrijven: de mannen van Stedin zijn nou helemaal de weg kwijt, tarief commando 18 staat de hele dag IN. Maar dat klopt, Hemelvaartsdag, feestdag, nachttarief.
Afgelopen dinsdag was óók merkwaardig, ik zit nogal veel thuis, en heb twee FTF ontvangertjes hier liggen. Om 11:35 op 11 mei draaide er een TF riedeltje, op dat tijdstip hoor ik gewoonlijk niks, maar commando 19, in het Delftse gebied het commando voor straatverlichting, schakelde in. Later die middag ging ik even naar de winkel bij de Vrijheidslaan, en maakte daarna even een ommetje door de wijk, en daarbij gezien dat op veel plaatsen straat en galerijverlichting brandde. Ook vanuit Pijnacker kreeg ik bericht.
De aannemers kunnen aan het werk om nog het één en ander te fixen vóór 1 juli..
testman
boilers en centraal geschakelde verlichting gaan wel klachten van komen bij onderhouds bedrijven. immers weten netbeheerders niet waar die los verkochte TF ontvangers uithangen, en ik denk dat het ze ook niet interesseert, immers zijn die dingen vlot 30 jaar oud..
waar nieuwe meters zijn gehangen liet men wel de TF relais hangen als er nog een boiler zat. ik vernam ook van mensen in de buurt die nog niet naar een slimme meter waren overgestapt, dat ze een schrijven kregen dat TF eruitgaat per 1 juli en nu kostenloos over konden stappen naar een slimme meter met hun huidige dubbeltarief meters.
Op 13 mei 2021 19:21:27 schreef mvdk:
Ik wilde schrijven: de mannen van Stedin zijn nou helemaal de weg kwijt, tarief commando 18 staat de hele dag IN. Maar dat klopt, Hemelvaartsdag, feestdag, nachttarief.
Toen ik me nog bezighield met de TF zenders heb ik een keer het omgekeerde meegemaakt. Een klant belde op Goede Vrijdag waarom het geen laagtarief was. Ik vertelde hem dat Goede Vrijdag geen algemeen erkende feestdag is. Hij weer: maar het is toch een vrije dag? Ik: u bent zeker ambtenaar, die hebben vandaag inderdaad vrij. Maar voor andere mensen is het gewoon een werkdag, waarom denkt u dat ik nu op kantoor zit?
Op 13 mei 2021 19:58:56 schreef testman:
...immers weten netbeheerders niet waar die los verkochte TF ontvangers uithangen,
Dat hoeven ze ook niet te weten. Die ontvangers werden verkocht met de mededeling dat er geen garantie was dat het signaal altijd zou blijven. Alleen ontvangers die de netbeheerder nog zelf in eigendom heeft staan in hun administratie.