GM6001 gloeistroom buizen

Anoniem

Na vervangen van de meetkopdiode EA52 viel me bij het inschakelen van de buisvoltmeter op dat de gloeidraad van de buis fel oplichtte vanwege de lage weerstand van de koude gloeidraden van de 3 buizen . De gloeidraden staan in serie aangesloten op 27,9 volt gestabiliseerd. Om de inschakelstroom te verkleinen heb ik een weerstand en een elco toegevoegd. Draad van de soldeerlip van de ASZ 18 los solderen en deze via een weerstand van ong. 10 ohm , 5 watt op de soldeerlip aansluiten. Op het punt waar de grijze draad zit ook een elco van nogal grote capaciteit naar aarde aansluiten. Pas op ... de plus van de elco aan aarde, de spanning is - (min) 35 volt. Ik heb een elco 4700 uF 50 V en die zorgt er voor dat de spanning op de gloeidraden nu langzaam naar 27,9 volt gaat en .. de inschakelstroom dus klein houdt. Dus de 35 V komt nu via die weerstand aan de collector . Twee onderdelen beschermen de buizen tegen doorbranden van de gloeidraden.
Niet duidelijk .. je kunt me dan mailtje sturen.

maartenbakker

Golden Member

Edit: never mind, na bestudering van het schema snap ik wel wat je gedaan hebt. Als oplossing vind ik het opzich wat grofstoffelijk met zo'n grote elco. Als die zich bij een ander defect ontlaadt, blaas je misschien alsnog iets op.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 15 mei 2021 01:35:22 (49%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Meestal gebeurt dat fel oplichten bij oudere buizen, en is meestal geen probleem.
Buizen als de PY82 in tv's deden dat ook vaak (flitsten op als een fietslampje), en toch gingen die nog gewoon vele jaren mee...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Heel in het algemeen - vindt niemand het gek dat gloeidraden extra fel oplichten... doordat ze koud zijn? :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Nou, nee. Ik niet echt.
De gloeidraden staan allemaal in serie op ca 28V.
Bij opstarten zijn ze allemaal koud, dus is de weerstand van de gloeidraden laag. Omdat het verschillende buizen zijn, zijn de thermische massa's onderling ook verschillend. Na inschakelen zal de weerstand van de gloeidraad met de kleinste thermische massa het snelste toenemen. Het gevolg daarvan is dat de gloeidraad van die buis op overspanning staat en daardoor veel licht geven. Naderhand worden van die andere buizen de gloeidraden ook heet en komt alles op zijn pootjes terecht.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Jawel, maar dan licht de éne gloeidraad in een serieschakeling fel op doordat de ándere gloeidraad nog koud is. Dat kan natuurlijk.

Waar ik op hint is het gemak waarmee, in het algemeen, het fel oplichten van ook een enkele gloeidraad, of het doorbranden van een gloeilamp - wat immers ook altijd bij het inschakelen gebeurt -, verklaard wordt uit het nog koud zijn van dié gloeidraad.

Ook dan is de 'logica': de lamp brandt juist dan door, doordat de stroom zo groot is, wat weer komt doordat de weerstand laag is, doordat de gloeidraad, wel, nog koud is. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Philips zelf beweerde altijd dat het schrikken van de gloeidraden geen nadelige gevolgen had voor de levensduur. bij tv toestellen, waar een hele tros P buizen in serie(+-23 stuks) aan de 220 (toen) hing kon dat best hevig zijn.
Nu, ja Philips was dan ook grootste buizenfabrikant ter wereld. Ik bedoel "wij van WC eend adviseren" enzv..

Nu kan dat, als je een bepaalde manier van rekenen aanhoudt, wel kloppen, maar niet in het algemeen.

maartenbakker

Golden Member

Ik denk bij naderinzien eigenlijk dat de mooiste oplossing is om de gloeistroom even te meten. Als die toevallig hoger dan 300mA is, is de elegantste oplossing om een vaste serieweerstand in serie met de gloeidraden op te nemen. Die beperkt dan meteen het inschakeleffect. Een NTC is ook nog een mogelijkheid.

Let op, alleen in serie met de gloeidraden. De 29,7V gestabiliseerde spanning wordt ook elders als referentie gebruikt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Het schema is wel wat slordig getekend.
De buis B5 (85A2, die heeft helemaal geen gloeidraad...) staat ook in serie getekend i.p.v. B4 (PCL82) ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het schema dat ik vind op radiodatabase.nl heeft de gloeidraden van B1,B2,B6 in serie. B3 en B5 zijn de stabilisators, en B4 heeft zijn eigen aparte gloeidraadwikkeling op de trafo.

Wel is die '6' wat beschadigd, zodat hij wat op een '5' zou kunnen lijken.
Of misschien is het abusievelijk tóch een 5 en WIL ik alleen maar een 6 zien. :)

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zaterdag 15 mei 2021 20:33:21 (21%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Idd, zo ver was ik ook. Nog een schema op de laatste pagina http://bee.mif.pg.gda.pl/ciasteczkowypotwor/Philips/Gm6001.pdf Met het pijltje draaien is het schema makkelijk te lezen. Er valt nog wat te winnen aan dissipatie door de caroussel op 245 ipv 220V te zetten.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 15 mei 2021 20:40:12 (19%)

Anoniem

Op 15 mei 2021 20:36:33 schreef RAAF12:
Idd, zo ver was ik ook. Nog een schema op de laatste pagina http://bee.mif.pg.gda.pl/ciasteczkowypotwor/Philips/Gm6001.pdf Met het pijltje draaien is het schema makkelijk te lezen. Er valt nog wat te winnen aan dissipatie door de caroussel op 245 ipv 220V te zetten.

heer Raaf, dat is al meteen gedaan. Op 245 V gezet. Daarna spanningen vlgs Handleiding ingesteld. Ik blijf dit een pracht meter vinden. Vreemd eigenlijk dat een meter met een hogere type aanduiding er ouder uitziet, neem de GM6008 . Vind ik geen mooi instrument, erg groot maar ook best goed.
De GM6001 heeft ook een mooier meetinstrument (vind ik).
Maar de vertragingsschakeling met weerstand en elco werkt goed. Zie de 27 volt mooi langzaam oplopen. Ik zou de elco kleiner kunnen nemen dan die 4700 uF.

Anoniem

Op 15 mei 2021 19:19:51 schreef maartenbakker:
Ik denk bij naderinzien eigenlijk dat de mooiste oplossing is om de gloeistroom even te meten. Als die toevallig hoger dan 300mA is, is de elegantste oplossing om een vaste serieweerstand in serie met de gloeidraden op te nemen. Die beperkt dan meteen het inschakeleffect. Een NTC is ook nog een mogelijkheid.

Let op, alleen in serie met de gloeidraden. De 29,7V gestabiliseerde spanning wordt ook elders als referentie gebruikt.

Maarten, dat er ong. 300 mA loopt is wel zo, maar dan nog blijft daar die inschakelstroom zoals te verwachten bij koude gloeidraden. Een NTC doet eigenlijk een beetje hetzelfde als wat ik nu doe ... het langzamer laten opkomen van de spanning op de gloeidraden. Hoe dan ook .. het werkt perfect.

Anoniem

Op 15 mei 2021 08:45:33 schreef Frederick E. Terman:
Heel in het algemeen - vindt niemand het gek dat gloeidraden extra fel oplichten... doordat ze koud zijn? :)

Dat mag zo zijn, maar de dunste gloeidraad kan dan het loodje (lootje ?) leggen. Gelukkig dat ik de diode nog kon kopen.

Anoniem

Op 15 mei 2021 20:31:15 schreef Frederick E. Terman:
Het schema dat ik vind op radiodatabase.nl heeft de gloeidraden van B1,B2,B6 in serie. B3 en B5 zijn de stabilisators, en B4 heeft zijn eigen aparte gloeidraadwikkeling op de trafo.

Wel is die '6' wat beschadigd, zodat hij wat op een '5' zou kunnen lijken.
Of misschien is het abusievelijk tóch een 5 en WIL ik alleen maar een 6 zien. :)

Heer Frederick , het gaat idd om B1, B2 en B6. Dat zijn de beide trioden en de diode in de meetkop.

Ha pa0sjm,

Die elco is wel groot als je denkt dat het de oplossing is vooruit, trouwens heb je al eens die condensator gemeten die om dezelfde reden aan de gloeidraad hangt :?
Volgens mij...... ik kan de waarde niet lezen is die weerstand er tussen de buildout weerstand :?

Nu twijfel ik of ik de naam goed kan herinneren wat ik bedoel is het volgende, er zijn vast meelezers die dit beter weten maar als we de gloeidraden van buizen in serie schakelde namen we een weerstand als constante stroom bron en dan de gloeispanning ietsjes hoger !

Nou ja even meten kan geen kwaad misschien die elco of weerstand van waarde verlopen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
maartenbakker

Golden Member

Op 21 mei 2021 15:51:42 schreef pa0sjm:
[...]
Maarten, dat er ong. 300 mA loopt is wel zo, maar dan nog blijft daar die inschakelstroom zoals te verwachten bij koude gloeidraden. Een NTC doet eigenlijk een beetje hetzelfde als wat ik nu doe ... het langzamer laten opkomen van de spanning op de gloeidraden. Hoe dan ook .. het werkt perfect.

Nou, het ging me er niet om dat er ongeveer 300mA loopt, maar als er toevallig wat méér loopt dan 300mA heb je ruimte voor andere oplossingen.

Ik vind zulke grote elco's altijd een beetje eng in schakelingen waar een forse piekstroom dingen kan opblazen. Het zou niet mijn eerste keuze zijn, ook al zijn deze gloeidraden een stuk degelijker dan die van D-buizen die berucht zijn om doorbranden bij fouten - dat wordt weer gecompenseerd door de transistor die eerst in sluiting gaat.

Het nadeel van andere modificaties is natuurlijk wel dat je de afgeleide referentiespanning goed moet houden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 22 mei 2021 00:26:41 schreef maartenbakker:
[...]
dat wordt weer gecompenseerd door de transistor die eerst in sluiting gaat.

De ASZ15 is hier in ruime mate voorhanden :-)

Als ik het allemaal eens door lees, zou ik gewoon de basis van TS1 met een elco aan aarde gelegd hebben. Die wordt dan met 10K Ohm opgeladen vanaf -85V. Ik denk dat 100uF 35V dan genoeg is.

De extra diode 1N4002 zorgt ervoor dat de buizen net als voorheen pas ingeschakeld kunnen worden als het relais tussen + en - 85V aanspreekt.

maartenbakker

Golden Member

Op 22 mei 2021 16:55:21 schreef RAAF12:
[...]

De ASZ15 is hier in ruime mate voorhanden :-)

Maar dan staat er ook wel meteen de volle mep op de gloeidraden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 22 mei 2021 17:18:33 schreef buzzy:
Als ik het allemaal eens door lees, zou ik gewoon de basis van TS1 met een elco aan aarde gelegd hebben. Die wordt dan met 10K Ohm opgeladen vanaf -85V. Ik denk dat 100uF 35V dan genoeg is.

De extra diode 1N4002 zorgt ervoor dat de buizen net als voorheen pas ingeschakeld kunnen worden als het relais tussen * en - 85V aanspreekt.
[bijlage]

Buzzy, die weerstand R27 is 2k2. Met R30 stelt men de gloeispanning in op 27,9 volt. Dus waarom jij die R27 10 kohm geeft weet ik niet. Ik laat de instelling met de gekozen R30 liever intact. Maar .. wat is er nu mis met mijn idee van de 7 ohm met een elco aan de ongestabiliseerde 36 volt?
Het werkt perfect. Toch leuk dat jij je er zo in verdiept. Ik ga je tekeningetje toch nog eens bekijken.

Anoniem

Op 22 mei 2021 17:18:33 schreef buzzy:
Als ik het allemaal eens door lees, zou ik gewoon de basis van TS1 met een elco aan aarde gelegd hebben. Die wordt dan met 10K Ohm opgeladen vanaf -85V. Ik denk dat 100uF 35V dan genoeg is.

De extra diode 1N4002 zorgt ervoor dat de buizen net als voorheen pas ingeschakeld kunnen worden als het relais tussen * en - 85V aanspreekt.
[bijlage]

De diode staat in geleiding als de -85 en de -36 V beide aanwezig zijn . Deze overbrugt dan dus de basis/collector overgang van TS1. Dan is het zo dat de weerstand R27 maar 2 k2 is. En deel uitmaakt van de instelspanning van de 27,9 volt. Vergeef me als ik dit niet zo zie zitten.

Anoniem

Op 22 mei 2021 16:55:21 schreef RAAF12:
[...]

De ASZ15 is hier in ruime mate voorhanden :-)

heer Raaf , wat is het verschil tussen de ASZ15 en 18? Misschien max. collectorspanning ?

RAAF12

Golden Member

De Ic is 8 i.p.v 10A. Mocht die kapot gaan heb ik er nog wat van liggen, zelfs het loden plaatje zit er nog bij. Dat werd tussen de transistor en het mica gedaan bij de start van Ge TO-3 voor een lagere warmteweerstand.

Op 25 mei 2021 13:13:16 schreef pa0sjm:
[...]
Buzzy, die weerstand R27 is 2k2. Met R30 stelt men de gloeispanning in op 27,9 volt. Dus waarom jij die R27 10 kohm geeft weet ik niet. Ik laat de instelling met de gekozen R30 liever intact. Maar .. wat is er nu mis met mijn idee van de 7 ohm met een elco aan de ongestabiliseerde 36 volt?
Het werkt perfect. Toch leuk dat jij je er zo in verdiept. Ik ga je tekeningetje toch nog eens bekijken.

De waarde van R27 staat in het schema. R30 is dan een trimweerstand, die tijdens de produktie van het apparaat bepaald wordt.

Mijn schakeling verandert niets aan enige instelling.
Door het toevoegen van de elco worden de transistoren vertraagd aangestuurd. De extra diode zorgt ervoor dat de elco niet opgeladen kan worden als -36 volt nog niet is ingeschakeld door het relais.
Dat relais schakelt pas in als de + en - 85 volt op orde zijn.

Edit:Er zijn schema's, waarin R 27 is opgedeeld in twee waardes, 7K5 + 2K2 (R28 en R27) waardoor de schakeling gewoon door 9K7 wordt gevoed, dus zowat 10K Ohm.
In het ene schema staat de trimweerstand R30 over de hele waarde.
In het andere over een kleiner gedeelte. Waarschijnlijk is dat gedaan om de invloed van de trimweerstand kleiner te maken en bij een foutje met het afregelen, doordat een weerstand met een veel te lage waarde gemonteerd zou worden, loopt de gloeispanning niet op tot een gevaarlijke waarde.
In de praktijk wordt bij het afregelen een decadebankje gebruikt en mogelijk zijn daar in de produktie te veel vergissingen mee gemaakt, waardoor er wellicht buizen defect raakten tijdens het afregelen. De echte reden van de wijziging zul je waarschijnlijk niet kunnen achterhalen zonder originele service documentatie.
Schema met twee weerstanden: