ferm AX power, interessant als accuplatform voor zelfbouw

Al een tijdje wil ik bij zelfbouw elektronica li-ion accus gebruiken. Voorkeur gaat hierbij uit naar een reeds bestaand accuplatform zoals accumachines.

Ik heb tot nu toe wat uitgebreider naar Makita en parkside gekeken. Makita is vrij prijzig. Bij Parkside heb ik het onderzocht en(maar naar mijn weten ook bij Makita) is het zo dat de bescherming van de cellen geschiedt door een combinatie van elektronica in de packs en machines en laders tezamen.

Nu stuitte ik op de machineserie van FERM AX power. In eerste instantie laten liggen want, geen idee van kwaliteit en hoe lang blijft zoiets op de markt?

Maar nu er op forum Tweakers een draadje over loopt toch er maar eens in gedoken.

Het lijkt erop dat deze accupacks alle electronica in zich hebben en dat de machines redelijk dom zijn. Een ideale kandidaat voor zelfbouw toepassing dus?

Ik post dit hier ter info, misschien heeft iemand er wat aan voor zijn/haar project, maar feedback is ook welkom.

Met vriendelijke groet, Rob

ik heb quasi de hele serie van ferm al in huis (action spullen) waaronder ook een 3tal accus.
ik hoop ook dat de serie lang gaat blijven, want tis verdikke handig als je een budget merk hebt waar alles uitwisselbaar is.
de batterijen heb ik nog niet hergebruikt voor andere doeleinden. ik heb wel een accu die 'raar' doet. ik steek die in een toestel, bv boormachine. ik schroef er een vijs in, nog eentje, nog eentje... en ineens doet de machine niks. accu ledje knippert dat ze leeg is.
ik druk dan een paar keer op de knop, en ineens is ze weer vol, en kan ik verder schroeven/boren/slijpen.
at random, zowat 1 op de 10keer zegt de accu dat ze leeg is en doet niks meer, paar teller later doet ze het wel.
in de lader komt die dan ook vaak direct op 'vol'.

heb ze al open gedaan om te kijken voor slechte verbinding/soldering, maar nog niks gevonden.
enige jammer is de beperking in capaciteit. er is maar 2Ah of 4Ah, niks meer.

bij makita heb je 2Ah, 3Ah, 4Ah, 6Ah.... en als je bij de namaak gaat, valt de prijs best mee. heb zo 2 cellen gebruikt (18H 6Ah) om een ebike mee aan te drijven. lukte perfect.
nu heb ik ze gesloopt en de cellen herschakelt naar 12V 9Ah om ze als licht accu te gebruiken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik zou eerder losse cellen van goede kwaliteit gebruiken, in combinatie met een BMS dat je apart test, en waarvan je zeker weet dat het alle functies correct werken. Dit zijn dus uitschakelen op overspanning/onderspanning van elke cel apart, cellen balanceren, en bij voorkeur ook uitschakelen op overstroom of overtemperatuur. Als je zelf niet kunt puntlassen, kun je een pakket kopen dat al gelast is, waar je zelf je BMS op aansluit, of cellen kopen met soldeerlippen, zodat je het geheel aan elkaar kunt solderen. Je kunt NIET direct op te cellen solderen!

Als je zo'n accu koopt, zeker van een budget merk als Parkside, weet je vaak niet wat de kwaliteit van de cellen is, en welke functies het BMS wel of niet correct doet.

Binnen grenzen kun je het wel inschatten door de print te bekijken, en nummers van IC's op te zoeken. Als er geen grote weerstanden (meestal 1206 of groter) van 50-100R op liggen, één per cel in de serieschakeling, kun je vrijwel zeker stellen dat het pakket niet gebalanceerd wordt.

Het overgrote deel van de Chinese "BMS" printjes die je op Aliexpress e.d. vindt, kan niet balanceren, of heeft er in principe wel de componenten voor, maar is het ontwerp dusdanig slecht dat het laden al wordt onderbroken vóórdat de spanning voor het balanceren is bereikt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Sparky je hebt zeker gelijk als je zegt dat je bij zelfbouw meer controle hebt over wat de elektronica wel of niet doet. Bij platformen van Makita, Ferm, Parkside etc. is het toch een beetje een Black Box die je een moet revers engeneren.

Daar staat tegenover dat ik bij zelfbouw ook een behuizing voor de accu een accu voet een lader en behuizing voor de lader etc allemaal van de grond af aan moet opbouwen.

Plus dat dit platform spul toch enigzins veilig moet zijn, aangezien het consumenten spul betreft (laten we aub hier geen discussie over het nut/wel en wee van keurmerken etc starten), vandaar dat voor mij de weegschaal toch een beetje de platform kant op helt.

Concrete vraag. Kun jij uit de foto's op Tweakers opmaken of de cellen gebalanceerd worden of hoe de elektronica in elkaar steekt? Wat mij opvalt is dat er twee plus pinnen zijn 1 voor de verbruiker en één genaamd C+ die aan de lader zit (de normale + zit niet aan de lader)

Ik heb zonet de lege accucellen gemeten (voor zover dat gaat terwijl het pakket nog aan elkaar zit)bij dit 4ah pakket zitten er tekens twee cellen parallel, dus echt nauwkeurig is het niet. 4 van de vijf setjes zat rond de 3,25 en 1 set zat op 3 volt.

Met vriendelijke groet, Rob

Net klaar met opladen via de snellader zaten alle setjes rond de 4,1V (4,09 tot 4,13)

zou er dan toch gebalanceerd worden?

Met vriendelijke groet, Rob
Shiptronic

Overleden

Parkside is van de Lidl, maar de Aldi heeft ook zo'n systeem: FERREX https://www.aldi.nl/informatie/accu.html

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

hey shiptronic, heb je die toevallig getest? volgens revieuw van Julian illett op youtube hebben deze packs geen diepteontlading protectie aan boord.

Met vriendelijke groet, Rob

Ik heb een zooi van de foto's geplaatst op Tweakers (Ferm accu en Parkside accu printen), maar verder (nog) niets getest en geen Ferm lader om wat te testen.

Bedacht me net van de week dat ze* ook prima op twee 18V NiMH boormachines zullen werken... Wellicht zelfs met de bijbehorende lader (Ferms hebben een coax adapter aansluiting).

* Heb één Ferm omgebouwd naar Parkside en nog drie op voorraad (20€/20V 4Ah)

Hier wat eerder commentaar van de experts.

[Bericht gewijzigd door r-p op dinsdag 15 juni 2021 20:25:25 (11%)

handig R-P dezelfde gebruikersnaam daar en hier.

Ik wil hier wel graag focussen op de bruikbaarheid van AX power accu's voor zelfbouw omdat deze daar door protectie enzo aan boord het meeste geschikt voor lijken vergeleken met andere merken als Ferrex en Parkside.

edit:de link naar dat andere topic is leerzaam.
thanks.

Hopelijk willend e heren even net zo kritisch kijken naar de print in de ferm accu's. dat leverde bij de parkside toch een hoop inzichten op!

[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op dinsdag 15 juni 2021 20:34:37 (28%)

Met vriendelijke groet, Rob
benleentje

Golden Member

Interessant topic. Bij een platform hergebruiken zit je toch nog met probleem dat je een losse voet nodig heb en toch ook een stuk behuizing waarin je de accu insteekt.

Je kan dan wel steeds een extra lader kopen en die daarvoor misbruiken maar om dan steeds de lader print weg te gooien bij wijze van spreken vind ik niet logisch.

Toch zie daarom voor in eigen elektronica dit toch niet zo zitten. Ik zou dan zelf gewoon de lader in de elektronica integreren, een los accu pack kopen en een aparte connector voor het laden toevoegen. Maar het kan ook zijn dat ik nog een verkeerd beeld hebt bij jouw toepassing.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 15 juni 2021 20:35:10 (11%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 15 juni 2021 20:26:07 schreef Robvansuilen:
Ik wil hier wel graag focussen op de bruikbaarheid van AX power accu's voor zelfbouw omdat deze daar door protectie enzo aan boord het meeste geschikt voor lijken vergeleken met andere merken als Ferrex en Parkside.

Graag... Voor de genoemde 18V NiMH boormachines wil ik inderdaad niets aan de accu's wijzigen (behalve wellicht een balanceerstekker mits nodig en de aansluitdraden naar de boormachine). Maar ik wil het Tweaker draadje nog goed nalezen over hoe je de accu bruikbaar krijgt, dus als je dat hier wilt herhalen... _/-\o_

@ Benleentje, daar is nou net de 3d printer voor uitgevonden. En warempel thingiverse heeft al een 3d model van de contravoet.(had ik ook al op Tweakers gepost):
https://www.thingiverse.com/thing:4690364

@ R-p kijk ook even op de thingyverse link..want het ontwerp is een overgangsvoet van ax naar..parkside..had je die hele ombouwactie achyterwege kunnen laten.. ;)

Zon 3d geprinte voet heb ik al voor mijn Makita accu's in gebruik. ik heb daar de electronica van de zaklamp van makita achter zitten als een soort rudimentaire diepteontlaad beveiliging. Niet ideaal maar het werkt.

Met vriendelijke groet, Rob

Op 15 juni 2021 20:37:35 schreef Robvansuilen:
@ R-p kijk ook even op de thingyverse link..want het ontwerp is een overgangsvoet van ax naar..parkside..had je die hele ombouwactie achyterwege kunnen laten.. ;)

Maar nu past de 4Ah accu in de koffer ;) (en ik heb ook geen 3D printer)

Bedankt voor de link. Ik zie even niet hoe de doorverbindingen gemaakt zijn, mis ik iets? De 6,3mm vlakstekers zijn misschien wel een idee om de stroom uit de accu te krijgen, maar juist de klemmen aan de andere kant zien er mooi uit (en kan ik niet even in elkaar knutselen, dus benieuwd hoe ze die gemaakt hebben).

(Koffer is uitgerust om de 2,0 en de 4,0Ah op de boormachine te hebben (de zelfgemaakte 4Ah zit op de boormachine op de foto) en heeft extra ruimte voor een 2Ah accu.)

[Bericht gewijzigd door r-p op woensdag 16 juni 2021 00:15:14 (11%)

Op 15 juni 2021 14:44:45 schreef Robvansuilen:

Ik heb tot nu toe wat uitgebreider naar Makita en parkside gekeken. Makita is vrij prijzig. Bij Parkside heb ik het onderzocht en(maar naar mijn weten ook bij Makita) is het zo dat de bescherming van de cellen geschiedt door een combinatie van elektronica in de packs en machines en laders tezamen.

De LXT 18V serie van makita heeft bij mijn weten een ingebouwd BMS met afschakeling van de spanning indien te leeg/ fout situatie

De AX power accu's hebben dit ook, deze vind ik ook wel leuke dingen (nog een oude HILTI accu klopboormachine mee aan de gang gekregen).

Beide accu's zijn voorzien van voldoende beveiliging om deze met een 'domme' lader op te laden.
Zie de stekker adapters wat he van AX power kan krijgen.

Alleen heeft zowel makita als AX power naar mijn weten geen balancering op de accu zitten, makita doet wel balanceren op de originele lader.

Nog een nadeel van de AX power accu's is dat deze onder x mA stroomafname in slaapstand gaan. Dit is met power tools geen probleem maar kan vervelend zijn bij iets van low power wat continu aan moet blijven en weken mee zou gaan.

bedankt voor je inbreng El83 , weer wat info rijker! Wat betreft makita; ik heb vooral oude accu's, deze hebben zeker weten zelf geen ondervoltage protectie. De boor wordt langzaam minder krachtig, maar je kunt de accus blijven belasten tot zelfs het ledje op de machine het niet meer doet.

Wellicht dat deze functie bij de nieuwere accus (vanaf ster) wel erop zit.

Deze zaken die jij hier steld, heb je die zelf uit weten te zoeken of heb je andere bronnen (fora enz) die we kunnen raadplegen?

edit; hier iemand die er wat verder in is gedoken. Het lijkt erop dat de makita acucu's met een ster een diepteontlaad protectie hebben, maar die werkt pas vanaf 12 volt (18v serie), dat lijkt mij een noodoplossing, ik verwacht dat er in dem achines dan een tweede circuit zit dat bv. bij 15 volt af slaat.

[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op woensdag 16 juni 2021 10:21:23 (29%)

Met vriendelijke groet, Rob

@r-p heb jij uit de gesloopte ferm accu's nog de printjes bewaard. Misschien kunnen we daar wat mee testen?

Wellicht kun je nog eens scherpe hoge resolutie foto's van voor en achterkant maken zodat de forumgurus hier er wat uit af kunnen leiden?

Met vriendelijke groet, Rob

Op 16 juni 2021 00:13:44 schreef r-p:
[...]

maar juist de klemmen aan de andere kant zien er mooi uit (en kan ik niet even in elkaar knutselen, dus benieuwd hoe ze die gemaakt hebben).

Staat op de Thingyverse pagina toch gewoon vermeld onder het kopje Summary (weliswaar in het frans):

Cosses femelle : https://fr.aliexpress.com/item/4000661150735.html?spm=a2g0s.9042311.0.…

Met vriendelijke groet, Rob

Het zou helpen als je component nummers van alles met meer dan 3 pootjes opgeeft; een SOT23-5 DW01x is vrij gangbaar, maar soms zie je ook generieke microcontrollers of andere specifieke ICs voor batterij management.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 16 juni 2021 09:58:01 schreef Robvansuilen:
[...]Staat op de Thingyverse pagina toch gewoon vermeld onder het kopje Summary (weliswaar in het frans):

Cosses femelle : https://fr.aliexpress.com/item/4000661150735.html?spm=a2g0s.9042311.0.…

Niet gezien... Ja ik heb de print volgens mij nog wel. Zal eens kijken of de 48M pixel camera van mijn budgettelefoon er met een statief iets moois van kan maken ;)

@sparky zouden gedetailleerde foto's ook voldoen?

@r-p top, wellicht valt er wat over de functionaliteit uit te herleiden.

Met vriendelijke groet, Rob

Dat zou een begin zijn, maar als je van ons verwacht dat we dingen gaan analyseren lijkt het me niet onredelijke als je dat gemakkelijk maakt, zodat wij niet naar foto's hoeven te turen om nummers te lezen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Veel beter krijg ik ze even niet. Statief voor telefoon is foetsie dus lag op een doosje...

(Ook veel foto's buiten gemaakt met overdaad aan licht maar dan is de belettering van de IC's niet te lezen).

Als ik andere manier vind (gewone camera of andere telefoon) dan post ik ze.

[Bericht gewijzigd door r-p op donderdag 17 juni 2021 14:04:18 (16%)

hey R-p, nou ja niet helemaal scherp maar allemaal toch redelijk zichtbaar bedankt.

@sparky, bij het napluizen van de parside x20 waren ook foto's de basis.

Ikzelf heb overigens maar 1 accupack. en dat wil ik leiever niet uit elkaar solderen voor een foto van de achterkant van de print.

Met vriendelijke groet, Rob

zelf even wat foto's van de boven en onderkant van de print gemaakt. Onderkant is horizontaal gespiegeld.

Met vriendelijke groet, Rob

Op 16 juni 2021 09:49:20 schreef Robvansuilen:
bedankt voor je inbreng El83 , weer wat info rijker! Wat betreft makita; ik heb vooral oude accu's, deze hebben zeker weten zelf geen ondervoltage protectie. De boor wordt langzaam minder krachtig, maar je kunt de accus blijven belasten tot zelfs het ledje op de machine het niet meer doet.

Wellicht dat deze functie bij de nieuwere accus (vanaf ster) wel erop zit.

Deze zaken die jij hier steld, heb je die zelf uit weten te zoeken of heb je andere bronnen (fora enz) die we kunnen raadplegen?

edit; hier iemand die er wat verder in is gedoken. Het lijkt erop dat de makita acucu's met een ster een diepteontlaad protectie hebben, maar die werkt pas vanaf 12 volt (18v serie), dat lijkt mij een noodoplossing, ik verwacht dat er in dem achines dan een tweede circuit zit dat bv. bij 15 volt af slaat.

met makita accu's heb ik wel wel ervaring opgedaan, de 4 en 5Ah hebben wel een onderspanning beveiliging, dan kapt de accu zelf af. als het pack als stuk wordt erkend door de bms komt er dus ook geen voeding meer op de klemmen, er is dan een modificatie nodig om dat weer gangbaar te krijgen. een losse lader die de bms buiten spel zet om herstelde packs toch te kunnen gebruiken, maar wel langzamer oplaad heb ik diverse gebouwd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer