Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

Arco

Special Member

The Small Bang Theory ?

'The big bang' was toch de oprichter van Bang & Olufsen?.. ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pietplof

Golden Member

Ai, toch een domme fout.
De Philips scoop heeft niet twee axiale maar twee radiale ventilatoren.
't Is mijn dag niet vandaag

festina lente

Afgelopen zondag kwam ik bij mijn ouders, die klaagden dat een ventilator het zo slecht deed. Zo'n ding op een voet met 3 standen. Nou die draaide dus verkeerdom.

Niks geks mee gebeurd alleen door mijn vader een keer uit elkaar gehaald om hem schoon te maken. De draden van de condensator zitten vast in de wikkelingen gevlochten dus een simpele aansluitfout kan het niet zijn. Uiteindelijk heb ik het anker/veldwikkeling om moeten draaien. Echt helemaal tot de laatste schroef moeten demonteren.

Uiteraard was dat ding natuurlijk toen nooit zo ver uit elkaar gehaald!! Nou je kan me nog meer wijsmaken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

.

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 22 juni 2021 23:39:43 (100%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Op 22 juni 2021 18:09:42 schreef pietplof:
Ai, toch een domme fout.
De Philips scoop heeft niet twee axiale maar twee radiale ventilatoren.

Staan die niet meer bekend al tangentiële- of ‘kooiventilatoren’ ?

't Is mijn dag niet vandaag

Zijn dat niet de leerzaamste dagen....?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 23 juni 2021 00:27:04 (18%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
harry64

Golden Member

Volgens mij heb ik er daar ook nog een van staan. En z'n iets kleinere getransistoriseerde versie. Die buizenbak heb ik al sinds 1983 ongeveer. Lekker warm in de winter. :P

mel

Golden Member

Heer Plof,wat een zooitje is het in jou werkplaats..Heerlijk :9
(Ik mag dat wel) :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pietplof

Golden Member

Tidak Ada; uw eerste opmerking is juist.
Sommige zaken die hetzelfde kunnen/ doen hebben verachillende benamingen zoals aardlekschakelaar en differentiaalschakelaar.

De tweede opmerking valt in de categorie: ,,zeer wijs".

Harry64; Bij mij staat het ding stof te happen en mooi antiek te zijn. Vermoedelijk tot dat ik ben omgevallen.

Mel; zelden zo'n gevoel van genoegdoening gevoeld bij het lezen van jouw commentaar; dank!
Eerlijkheidshalve moet ik toch opmerken dat die gezellige chaos vooral is veroorzaakt door het zoeken naar het aardlek.
Daartoe moesten alle snoercontactstoppen ( ook wel stek(k)ers genoemd uit de wandcontactdozen ( ook wel stopcontacten genoemd) worden getrokken. En die dingen zijn in mijn hok overal weggewerkt.

festina lente
Tidak Ada

Golden Member

Op 23 juni 2021 06:20:01 schreef mel:
Heer Plof,wat een zooitje is het in jou werkplaats..Heerlijk :9
(Ik mag dat wel) :)

Toch leidt dat menigmaal tot verstopping, obstructie en vooral inertie en cumulatie :o ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Op 22 juni 2021 16:15:22 schreef pietplof:
Wat een zeldzame smeerbende dat loog veroorzaakt....

Heh. In de categorie tips dan maar... Niet zozeer ontwerptip, maar toch...

Omdat ik al tijden geen printjes meer ets mijn etsspullen opgeruimd. Waarbij een zakje natronloog-korrels om op te lossen tot ontwikkelaar. Dat spul is hygroscopisch... Inmiddels zat het zakje vol met vloeistof en een klont on-opgeloste korrels. Gelukkig was het er niet uitgelekt.

(Goed, dat zat in een plastic gripzakje in een plastic bakje, dus had vooral troep gemaakt in dat plastic bakje. Waarin ook de printplaten bewaard worden, dat dan weer wel.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

Tja,

Het is enorm hygroscopisch. De kleinste opening is genoeg om zich helemaal vol te zuigen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

NaOH en KOH worden daarom altijd bewaard in glazen stopflessen met ingeslepen dop en die dop is dan gevuld met CaCl2, wat dan weer een stuk hygroscopischer is dan beide logen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
harry64

Golden Member

IJzerchloride kan dat ook. Vanuit het luchtdicht gesealde zakje uitbreken na enige jaren geen aandacht.

Gazen flessen worden al tientallen jaren niet meer gebruikt, veel te breukgevoelig.
Met de hygroscopie valt het meestal ook wel mee, deze pot staat al zeker 10 jaar in de garage.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/p1030608.jpg

Tidak Ada

Golden Member

Op 23 juni 2021 15:37:07 schreef Brainbox:
Gazen flessen worden al tientallen jaren niet meer gebruikt, veel te breukgevoelig.

Gazen flessen lijken mij niet bepaald waterdicht :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Ik heb ooit een kkertje een gebruikt zoutzuur/waterstofperoxidemengsel in een oude 1.5L colafles bewaard, en verder vergeten.
Na een half jaar kwam ik die weer tegen en was beangstigend ver opgeblazen, het leek wel een kogelvis... ;)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/11/Arothron_meleagris_by_NPS_1.jpg

Heel griezelig, want je moet er naar toe om de dop los te draaien / druk weg te nemen, terwijl de boel elk moment kan ploffen...
't Is wel een compliment voor de robuustheid van colaflessen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 22 juni 2021 16:15:22 schreef pietplof:
Op de foto's is te zien dat alles op de kop is gezet om alle verdeeldozen te kunnen bereiken. Totaal 88 contactdozen.

Ik had voorheen mijn meetapparatuur ook aangesloten met losse contactdozen, geen 88 stuks maar wel een boel.
Ik kreeg een aantal contactdozen zoals op de foto en heb nu alles ermee aangesloten.
Het is nu een stuk overzichtelijker en ook een stuk netter.

pietplof

Golden Member

Thevel; hèèèl veel netter; werkelijk jaloers makend fraai.

De meeste schade is hersteld. De genoemde waterstofontwikkelaar moet helemaal gedemonteerd, gereinigd ,hersteld en gemonteerd.
De rest is schoon en teruggeplaatst.
Achter de apparaten is het weer een spaghettizooi.

Ben blij met de ALS en met de rookmelder in mijn hok.

festina lente
Tidak Ada

Golden Member

Op 23 juni 2021 15:37:07 schreef Brainbox:
Gazen flessen worden al tientallen jaren niet meer gebruikt, veel te breukgevoelig.
[....]

Je mag van mij en plastic fles met MEK vullen >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Op 23 juni 2021 23:37:48 schreef pietplof:
Thevel; hèèèl veel netter; werkelijk jaloers makend fraai.

Op het werk waren ze "over" en ik mocht ze mee nemen. :)
Geen idee wat ze kosten...

harry64

Golden Member

Op 23 juni 2021 16:44:26 schreef Arco:
Ik heb ooit een kkertje een gebruikt zoutzuur/waterstofperoxidemengsel in een oude 1.5L colafles bewaard, en verder vergeten.
Na een half jaar kwam ik die weer tegen en was beangstigend ver opgeblazen, het leek wel een kogelvis... ;)

[afbeelding]

Heel griezelig, want je moet er naar toe om de dop los te draaien / druk weg te nemen, terwijl de boel elk moment kan ploffen...
't Is wel een compliment voor de robuustheid van colaflessen...

Dat wist ik ook niet, maar kwam ik ook achter in één klap. En uiteraard midden in de nacht. Buren dachten dat er ergens een ketel was geëxplodeerd. :P

mel

Golden Member

limonadeflessen worden met 6 bar afgevuld...als ze dan niet ploffen,blijven ze meestal wel goed..
na de vulcyclus word de druk wel verminderd..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Je mag van mij en plastic fles met MEK vullen >:)

Wat is het voordeel om dat zelf te doen? dat doet de leverancier toch al voor me ?! :S
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/methylethylketon-butanon-mek-container.jpg

Op 26 juni 2021 11:38:11 schreef mel:
limonadeflessen worden met 6 bar afgevuld...als ze dan niet ploffen,blijven ze meestal wel goed..
na de vulcyclus word de druk wel verminderd..

Doet me denken aan de exota flessen die spontaan ontploften in de supermarkt in eind jaren 60.
En de hele affaire daar omheen was ook een grote wolk van suggestieve filmpjes of uitspraken door de ombudsman. Die daarna veroordeeld werden tot een forse schadeclaim, was ook een blunder van de Vara en Marcel van Dam.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.