Goedkoop uit China bestellen vanaf 2021 voorbij

rob040

Golden Member

Vandaag werden mijn PCBtjes van JLCPCB geleverd. Pfieuw, net op tijd. ;-)
Verstuurd met de goedkoopste methode via UK.

Wat me wel opviel (en nooit eerder op gelet) is dat er geen CN-22 formulier op geplakt zit.
Ik vraag me dus af hoe dat zou zijn gegaan als het na 1 juli door de douane zou zijn gegaan...

Edit: De order even opnieuw bij JLCPCB ingevoerd en bovenstaande manier van versturen is vervallen, dus het wordt (FCA) via DHL of FedEx en anders (DDP) DHL, Europacket of Global Direct Economical Line.
De laatste is nog steeds goedkoop en BTW afhandeling door JLCPCB.

[Bericht gewijzigd door rob040 op donderdag 1 juli 2021 14:34:11 (31%)

flash2b

Special Member

Voor 1 Juli was ik altijd huiverig om dingen die meer dan €22 kosten te kopen op AliExpress. Natuurlijk wel gedaan en goed gegaan voor een aantal daarboven, maar geen fysiek grote paketten want dan kwamen er BTW en inklaring kosten bij.

Met de nieuwe nieuwe regeling kan je makkelijk grote zaken onder €150 kopen waar je natuurlijk wel BTW voor betaald maar niet die extra kosten.

RAAF12

Golden Member

Op 1 juli 2021 08:53:42 schreef flash2b:
[...]

Dus de BTW (VAT) is pas zichtbaar als je de koop door zet. Niet helemaal netjes maar begrijpelijk dat ze dat op dit moment zo doen.

Hoe zou nou de post kunnen zien dat er BTW is afgedragen, zeker voor pakketjes zonder tracking?

@RAAF12
Je hebt zeker niet betaald daarna en laat de order verlopen? Zo niet het is een zeer leuke kit!

Inderdaad niet gekocht maar ik was benieuwd hoe het eruit zou zien in het scherm!

Voor 1 Juli was ik altijd huiverig om dingen die meer dan €22 kosten te kopen op AliExpress

Laatste grotere aankoop was een Andream MMI box van dik €200 en dat kwam uit een Ali warehouse in Duitsland. Geen problemen mee en binnen een paar dagen thuisbezorgd. Als ik hem nu koop komt er €45 VAT bij :(

https://nl.aliexpress.com/item/4000192794400.html?spm=a2g0s.9042311.0.…

rob040

Golden Member

Op 1 juli 2021 16:07:51 schreef RAAF12:
Laatste grotere aankoop was een Andream MMI box van dik €200 en dat kwam uit een Ali warehouse in Duitsland. Geen problemen mee en binnen een paar dagen thuisbezorgd.

Was de aankoopprijs dan wel hetzelfde als dat je het rechtstreeks uit China zou laten komen?
Want ik zou hier verwachten dat de BTW dan al afgedragen wordt in bijvoorbeeld Duitsland.

RAAF12

Golden Member

Yep, niets meer betaalt dan Ali vroeg in de advertentie.
Spain aangekruist als shipping warehouse maar het pakket kwam uit Duitsland.
China als koopland instellen werkt niet het moet via een EU warehouse.

rob040

Golden Member

Wonderlijk.
Nu 45 euro duurder door de BTW en al 14 euro duurder dan wat jij betaald hebt.

[Bericht gewijzigd door rob040 op donderdag 1 juli 2021 17:02:51 (49%)

RAAF12

Golden Member

Blijkbaar een hot item!

Op 1 juli 2021 11:07:33 schreef Roland van Leusden:
Daar lijkt het wel op idd, als je verzenden uit China kiest is de artikel prijs lager, dus ik ga er vanuit dat bij verzending uit de EU de BTW al betaald is...

Dat item van mij is niet vanuit China te leveren, dan komt er een melding 'kan niet afleveren naar NL'

Vandaag mijn laatste artikel €117,- van Alie Express ontvangen, als verzend land was Spanje mogelijk en kon GLS als transporteur kiezen. Geen BTW of andere zaken betaald. Het lijkt er op at de boel in Spanje in omgepakt, er zaten alleen Spaanse labels op de verpakking. Op de tracking van Alie zag ik wel dat het vanuit China naar Spanje gegaan is, dag of 3 daarna 3 dagen in Spanje . Daarna kreeg ik een nieuwe track/trace van GLS-ES.

Op 1 juli 2021 12:24:57 schreef benleentje:
Ik denk niet dat winkels de verplichting hebben de prijzen inclusief btw te tonen, maar dat het er wel in de kleine letters erbij moet staan. Mensen tot een verleiden mag zolang het geen misleiding is.

In NL wel als het een consumenten-winkel of site is.

Heb ik altijd ruzie over met Marktplaats. Prijs zonder BTW is wettelijk verboden, maar kijk bij auto's en de eerste 100 hits zijn zonder BTW. Soms staat het in de titel, soms moet je twee A4'tjes met tekst doorlezen om het te vinden.

Marktplaats is het met me eens en geeft me gelijk, maar honderden betalende aanbieders versus één zeurende klant... Ze knijpen wel een oogje dicht...

Link van consumentenbond (staat los van Marktplaats maar gaat toevallig ook over auto's):

Verschillende autobedrijven laten hun gebruikte elektrische auto's goedkoper lijken dan ze zijn, door te adverteren met prijzen exclusief BTW. Dit blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond. Deze prijsmisleiding is verboden. De Consumentenbond heeft toezichthouder ACM ingelicht.

RAAF12

Golden Member

Op 1 juli 2021 20:16:27 schreef Peter112:
Vandaag mijn laatste artikel €117,- van Alie Express ontvangen, als verzend land was Spanje mogelijk en kon GLS als transporteur kiezen. Geen BTW of andere zaken betaald. Het lijkt er op at de boel in Spanje in omgepakt, er zaten alleen Spaanse labels op de verpakking. Op de tracking van Alie zag ik wel dat het vanuit China naar Spanje gegaan is, dag of 3 daarna 3 dagen in Spanje . Daarna kreeg ik een nieuwe track/trace van GLS-ES.

Het merendeel vanuit Ali komt binnen via vliegveld Luik en dan pas naar Spanje en verdeeld over de EU warehouses. Maar het kan zijn dat Luik niet op je tracking staat.

Alibaba is de moeder van Aliexpress....

https://www.alizila.com/cainiao-adds-new-cargo-route-between-hong-kong…

Voor bestellingen < 150€ kies de levering die incl. verzendkosten het goedkoopste is, je betaald alleen de BTW.

Bij afstandsverkopen van goederen die van buiten de EU worden ingevoerd en binnen de EU worden geleverd aan klanten die geen btw-aangifte hoeven te doen. Bovendien heeft de zending een waarde van maximaal € 150.

Voor bestellingen > 150€ kies levering uit een EU land indien mogelijk, je betaald dan alleen de BTW. Komt de bestelling uit China, dan ben je naast de BTW ook nog inklaring en invoerrechten verschuldigd.

Bij goederen die vanuit een opslagplaats in de EU worden verkocht door een ondernemer die zelf buiten de EU is gevestigd. In dit geval maakt de waarde van de goederen niet uit.

De officiële versie:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingd…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
flash2b

Special Member

Als de BTW onder de €1 zit, dan wordt er bij AliExpress wél BTW in rekening gebracht dus dat houden ze zeker zelf als een appeltje voor de dorst ?

rob040

Golden Member

Als je in de winkel iets koopt en het BTW bedrag is onder de één euro moet je ook aftikken.
Ik denk dat die één euro regel gehanteerd wordt als een vervoerder moet inklaren.

flash2b

Special Member

Ik vermelde omdat eerder werd aangehaald dat <€1 BTW niet hoeft te worden betaald. Het maakt voor mij niks uit hoor......

Vandaag kreeg ik een grote verzamelzak binnen van Ali met een stuk of 15 kleine pakketjes. Dit gebeurd wel vaker dat ergens onderweg alle pakketjes aan mij geadresseerd worden gestopt in één grote verzamelzak. Nu niets betaald.

Als Ali dit altijd zou doen als je veel artikelen besteld op "dezelfde dag" dan zou je in feite maar één keer de aandeelhouders van PostNL steunen qua inklaringskosten van €4.- of € 7.- .

I love it when a plan comes together !

.

[Bericht gewijzigd door ritmeester op vrijdag 2 juli 2021 20:01:59 (100%)

I love it when a plan comes together !
maartenbakker

Golden Member

Vandaag ook nog een flinke doos SMD-onderdelen ontvangen zonder douanekosten. Een zakje met 5 IC'tjes dat al een week in de eindbezorging zou zitten, is nog spoorloos. Net als een stel backlightstrips die ergens in het vliegtuig kwijt lijken te zijn geraakt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vandaag ook weer een pakje zonder extra kosten gekregen. Kan natuurlijk nog gevolgd worden door een brief van de Douane....

Douane heeft geen zin in dat soort naheffingen. Die zeggen gewoon: We hebben hier postnl bij de ballen, dus we dwingen postnl om het te betalen. Als postnl zegt: dat doen we liever niet, dan zegt de douane: Dan komt het 't land niet in en verliezen jullie een complete tak-van-sport. Dus Postnl moet accoord gaan.

De pakketjes die nu nog zonder btw binnenkomen zijn VOOR 1 juli formeel de grens over gekomen en pas na die datum bezorgd. Kan gebeuren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
flash2b

Special Member

Bij mij kwam we netjes een VAT invoice button in het bestel overzicht erbij nadat ik besteld had.

Right! Dat zei ik 2 dagen geleden ook al:

Op 1 juli 2021 09:10:15 schreef rew:
In je overzicht met orders staat er nu een "download invoice" knop bij! Daar komt een nette factuur uit! (Karig, lelijk, maar het voldoet).

Maar ik had geen screenshot gemaakt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 3 juli 2021 09:58:24 schreef flash2b:
Bij mij kwam we netjes een VAT invoice button in het bestel overzicht erbij nadat ik besteld had.
[bijlage]

Bij ali?

bprosman

Golden Member

Op 3 juli 2021 11:18:58 schreef Sine:
[...]

Bij ali?

Bij Ali inderdaad :

En een PDF VAT invoice :

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 3 juli 2021 11:32:15 (13%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Snappen doe ik het nog niet, bij verzending uit Polen wel BTW, bij verzending uit CN niet. Ook geen opmerking bij de advertentie dat er nog douane / vat kosten verschuldigd zijn.

Link: https://nl.aliexpress.com/item/1005002868620994.html

Onder de 150€ zet Ali wel deze boodschap bij de advertenties:

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.