Wondermiddel of gewoon een transformator?

rob040

Golden Member

Je kunt hem ook gewoon openschroeven.
In de brochure staan wat foto's van een binnenkant --> koper/ijzer.

Op 10 augustus 2021 17:35:24 schreef mvdk:
Terug on topic.....
....

Heeft iemand van ons al zo'n ding opengezaagd, zo'n quibus, eh kubie?

Zo'n quibus is een simpel ding. De spanningsverlaging heeft een vaste waarde. Beter zou het zijn om de quibus zo te bouwen dat de uitgangsspanning dynamisch afgeregeld wordt op een vaste "ideale" netspanning, onafhankelijk van de ingangsspanning. De quibus wordt dan een soort electronisch geregelde variac. Dan kan je de meeste besparing behalen. Maar ja, ik schat de besparing met zo'n 'quibusvariac' in de grootte-orde van -10% tot +2%.

Op 10 augustus 2021 17:36:51 schreef Lambiek:
[...]
Beetje duur niet. :)

Valt wel mee. Je zaagt alleen de plastic behuizing open. Daarna beetje ducttape eromheen en je ziet er helemaal niets van.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 10 augustus 2021 18:30:18 (16%)

Lambiek

Special Member

Ik vind dat ding nu al duur, laat staan als het nog eens regelbaar wordt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
rob040

Golden Member

Je kunt de uitgangsspanning instellen, is een trafo met tabs.

Dat gebeurt niet automatisch op basis van ingangsspanning.
Kubus zou dat nog moeten automatiseren zodat je in je woning een stabiele netspanning krijgt. Dan kan de oplichter een mooi prijsje aanhangen wegens 'superieure verbetering'

rob040

Golden Member

Dan wordt het lastiger om levenslange garantie te geven...

Levenslange garantie is altijd lastig. Vraag blijft: "Wiens leven?"
Het leven van de Kobus? Zodra er rook uitkomt is de garantie afgelopen.
Of het leven van een eendagsvlieg? Moet toch wel kunnen met zo'n geautomatiseerde versie.

Sine

Moderator

Op 10 augustus 2021 17:35:24 schreef mvdk:
Terug on topic.....
Heeft iemand al zo'n ding opengezaagd, zo'n quibus, eh kubie?

Voor de grote modellen staan er foto's op hun website, maar meer dan een trafo is het niet.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 10 augustus 2021 20:34:14 schreef ohm pi:
Levenslange garantie is altijd lastig. Vraag blijft: "Wiens leven?"
Het leven van de Kobus?

Och, die arme kubus krijg je normaal gesproken tóch niet stuk, niet zolang daar nog je gewone 35A-zekering voor zit (of voor welk formaat kubus dan ook).
Interessanter is het, welke smoezen ze gereed hebben liggen om onder de 'gegarandeerde besparing' uit te komen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evelo

Golden Member

Stel dat je aan beide kanten van die transfo eenzelfde kWh-meter zou plaatsen en die na een jaartje huishoudelijk verbruik zou aflezen. Welk resultaat zou je dan bekomen?

Sine

Moderator

Die voor de trafo zal meer aanwijzen, de tweede met het zelfde als de eerste minus de trafo verliezen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dan zou je een goede meting van het overall traforendement hebben, wat natuurlijk minder dan 100% is.

Maar dát is op zich geen bewijs dat het ding niet bespaart. De hoop is natuurlijk dat de besparing achter de trafo, meer is dan de trafoverliezen (en hier is de algemene opinie, ook van mij, dat dat wel niet zal lukken).
Daarvoor zou je moeten vergelijken met de situatie zónder trafo, en dat is lastig, omdat je nooit twee precies gelijke perioden hebt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 7 augustus 2021 18:42:04 schreef buzzy:
[...]De trafo kan 10KVA handelen, maar bij een autotransformator, zoals verondersteld wordt gaat dan maar een heel klein deel door de kern, waardoor deze heel klein kan zijn als het verschil bijv 10% is.

Dank voor de uitleg. Ik heb al 25 jaar zo'n kwibus in huis, alleen is de mijne 1,5kW en vroeg me altijd al af waarom hij zo klein was...
Het is overigens geen merk kwibus maar een 220V naar 240V trafo voor het aansluiten van Engelse apparatuur (met Engelse stekker) wat bij een universiteit werd weggegooid in mijn richting... Inmiddels heb ik alle wijkelingen schakelbaar gemaakt maar nog steeds geen echte toepassing voor gevonden.

@r-p
25 jaar 20% teveel voor je stroom betaald.
Had je het maar geweten, dan had je nu van de besparing een Ferrari Testarossa kunnen rijden. Ik heb medelijden met je. :'(