Fiat Bravo 2009: Interieur/plafond verlichting achter blijft branden

Hallo allemaal,

We hebben deze auto een tijd geleden tweedehands gekocht. De plafond verlichting achter deed het niet. Deze heb ik vandaag los gemaakt. Er bleek geen lampje in de houder te zitten. Na het plaatsen van het lampje (geen LED) blijft deze constant branden. Je kunt op de lamp drukken maar er gebeurd niets.

Heeft iemand een oplossing?

Anoniem

Mogelijk blijft het schakelaartje in het armatuur plakken.

Het weerstandje zou er op kunnen duiden dat er nog ergens een schakeltransistor zit, die mogelijk defect is.

Deze wordt bijna zeker door de body control aangestuurd. Er zal een dim functie inzitten en even blijven branden als de deuren dichtdoet. De stuur transistor zal dan hoogstwaarschijnlijk stuk zijn.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ja, ik ben er ook bang voor. Niet reparabel denk ik....

Ligt eraan of er tijd in wilt steken. :)

Er zijn op het internet wel schema's te vinden.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/85692

Thevel heeft hier een schema voor getekend in dit topic.

https://www.google.com/search?q=schema+interieur+verlichting+met+nabra…

[Bericht gewijzigd door daandc op donderdag 19 augustus 2021 21:34:43 (49%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 19 augustus 2021 12:03:21 schreef Paul Welther:
[...] Er zal een dim functie inzitten en even blijven branden als de deuren dichtdoet.

De kofferbakverlichting van een Fiat Panda wordt i.i.g. via de boordcomputer gestuurd. Ik heb een LED-strip in een behuizing gefröbeld en op de daarvoor bedoelde stekker aangesloten, en me daarna suf geprakkeseerd waarom-ie zwak bleef branden met de deuren dicht.
Het zal wel, ik ga eerst iets anders doen. Kwam even later terug, licht uit. Blijkbaar brandt-ie nog even gedimd na. :-)

@RvH: blijft de verlichting ook branden als je de portieren al een paar minuten dicht hebt?

Anoniem

@Boet
Dat hij nog even blijft branden komt omdat het Canbus systeem nog actief is.
Na een paar minuten gaat het Canbus in slaap stand en zal de ledstrip uit gaan.
De led stip reageert op het Canbus signaal.
Door een weerstand over de + en - te zetten kun je dit probleem opheffen.

Ja, ik ben in de auto gaan zitten en heb toen de deuren op slot gedaan. De voorste interieurverlichting dooft netjes uit. De achterste blijft fel branden.

Het lijkt dan eerder een bedradings probleem. Je kan eventueel de plafond verlichting aan de voorste parallel zetten.

@cobus dat heeft niks met de can-bus te maken de interne communicatie kan wel 10min of langer actief blijven maar dan is het lampje al uit.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Anoniem

@Paul Welther
Zodra het contact afgezet word blijft de Canbus nog enkel minuten actief en gaat dan in rust.
Mijn buurman paar huizen verderop in de straat heeft ook een Bravo uit 2008 en met led verlichting in het interieurverlichting het zelfde probleem.
Mijn zoon een Punto uit 2008 zelfde probleem.
Mijn Peugeot 207 uit 2006 zelfde probleem.
En zo kan ik nog wel een paar merken noemen waar ik zelf de interieur verlichting vervangen heb voor led verlichting.
Ga maar eens meten met een scoop op de 12v draad van de interieur verlichting.
Zolang canbus actief is zie je het pulseren van de canbus.
Zodra de canbus in rust gaat stopt het pulseren (zichtbaar met een scoop) en gaat de interieur verlichting volledig uit.

Wat je ziet is niet het can-bus signaal maar het PWM signaal waar de dim functie van het lampje mee geregeld wordt.
Als je het lampje voor een led vervangt zal dat PWM signaal er wat vreemd uitzien omdat de stroom erg laag is.
Soms blijft de led flauw knipperen daardoor, een weerstand parallel verhelpt dat.

Dat kort na dat het lampje uitgaat de auto in sleep mode gaat kan.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ik heb er het standaard buislampje inzitten. Wel 5W in plaats van de 10W die staat voorgeschreven. Als je de lampunit indrukt wordt er een doorverbinding gemaakt naar een derde contact waar nog een weerstand tussen zit. Alles meet goed, zou misschien toch de lamp unit kapot zijn?