Goedkope kastbeveiliging

High met Henk

Special Member

Eerst even de aanleiding:
vorige week is er bij ons op de pension stal ingebroken en ca 25 zadels gestolen:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3559964/dieven-roven-paardenstal-l…

Mijn zadel is nu gespaard gebleven (ondanks een heel goedkoop slot wat je met een scheet nog open krijgt)

Echter ik zit erover te denken om toch maar een systeem te maken om naast mechanisch ook elektrisch maar e.e.a. te beveiligen.

uitgangspunten:

  • het gaat totaal om ca 50 kasten, dus kostprijs moet beetje te doen blijven (kasten staan niet allemaal bij elkaar en ook in verschillende ruimten
  • wire break detectie
  • signalering per kast (lokaal? Lampje) of kast dicht is
  • Mogelijkheid om verlichting en sirene te koppelen
  • accu back-up (meterkast is makkelijk te bereiken)
  • timer ingebouwd voor tijdens sluitingsduur stal

ik zit dus te denken om per kast 2 schakelaar te plaatsen:
https://nl.farnell.com/camdenboss/csm40580g/microswitch-v4-pcb90-43mm-…

en als de kast dicht is is de schakelaar gesloten

Dan over elke schakelaar een weerstand van ca 1K2 + een led
Schakelaar open = kast open = spannignsval over schakelaar = led aan (heb je zelf aan indicatie of je kast goed dicht is)

Maar nu het probleem.
De schakelaars parallel kan en dan met een weerstand van 120 ohm 5W in serie (wire break) kan. Probleem is dat als er 1 kast open is je niet kan zien waar een LED brand. (immers bij andere kast zit er een kortsluiting oveheen)

Schakelaars in serie kan wel, maar bij 2 open ga je wellicht teveel spanningsval creeëren voor de LED's

Voor de controller denk ik aan een PLC op 24V en een acculader + paar accu's met een 24V sirene. Heb nog wel ergens een verloren PLC liggen. (siemens 300 denk ik aan)

Maar daar kom ik allemaal wel uit. Ik zit met de strings naar de kasten + een open indicatie..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Even voor de goede orde: je wil het alarm gedurende "normale momenten" uitschakelen en voor de nacht/als er niemand is het alarm er op hebben, toch?

In deze tijden zou ik overwegen om de boel "intelligent" te maken: een kleine module bij iedere kast die de schakelaar inleest en de "detectie-draad" onderbreekt. Verder RS485 voor statusberichten. "Hey, Kast 456 is open" of "kast 567: alles top hier".

Als je het bedraad met RJ45, kost tegenwoordig kennelijk 20ct per meter.

Om het meer "passief" te maken....

Wat je ook kan doen is een CC driver op 20mA afstellen. Als er 1 kast open is, zie je 1.5V van 1 rode led, bij 2 kasten open ongeveer 3V enz. Je moet dan de threshold voor "alarm" op 1V kunnen leggen.

Ik heb hier nog wel zelfgemaakte CC modules liggen (*) die momenteel afgesteld zijn op 350mA, maar door een weerstandje te veranderen kan dat zomaar 10, 15, of 20mA worden.

(*) De oude prototypes die wegens "mechanisch" en "toch andere connectors" niet meer gebruikt kunnen worden mag je hebben. (levertijd van het chipje: maart 2024, dus wees er snel bij: Voor je het weet jat ik het chipje er af... )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Voor mij is kostprijs even een dingetje: ik moet alles uit eigen zak financieren en verwacht van je stalgenoten GEEN support en van stal eigenaar ook niet.

Kabel etc heb ik zelf nog wel
Maar als jij 50 modules kan leveren voor een normale prijs ben ik je man.. of iig modules om 50 kasten op aan te sluiten (bijv 8 kasten per module en dan 7 modules)

LAat me even weten hoe we e.e.a. kunnen afronden.

(even voor beeldvorming: van de lampen heb ik ook alleen de lampen vergoed gekregen en de arbeid niet: kraan op stal was defect: heb zelf maar neiuwe gekocht en opgehangen. Elektra bij spuitplaats was ondeugdelijk: kreeg kabel en de rest heb ik zelf gefikst (weer dag werk)
Allemaal niet erg, maar ga hier geen 100'en euro's aan uitgeven

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 2 september 2021 15:45:34 (30%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het idee is natuurlijk dat je de schakelaars alsnog in serie zet, zodat je geen 50 stroombronnen nodig hebt.

Als je toch met 24V begint, kun je ook gewoon een LM317 gebruiken als stroombron. Je hebt echt geen 20mA nodig, 5mA is al heel ruim voldoende om een LED te laten oplichten. Je kunt gemakkelijk 10 van die LEDs in serie zetten op 24V met marge voor de LM317, dus daar heb je er maar 5 van nodig, of misschien iets meer als de kasten zodanig staan dat je er geen 10 in serie kunt zetten; minder mag altijd.

Als je meer dan ~1V over de kring krijgt, is er een schakelaar open, of de draad onderbroken. Ik betwijfel of de inbrekers slim genoeg zijn en de moeite gaan nemen om de draden te strippen (zonder ze door de knippen) en onderling te verbinden, dus ik denk niet dat je daar tegen hoeft te beveiligen.

De kosten zullen vooral in de kabels en zo zitten; de schakelaars, LEDs, en LM317's kosten zo goed als niets. Als jij er een S7-300 in wilt zetten kan dat, maar het kan ook met aan Arduino of zo. Ik zou iets gebruiken met een goede real-time clock, of NTP of GPS o.i.d. voor de tijd, als je dat op de interne clock probeert te doen gaat hij best hard verlopen denk ik.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 2 september 2021 16:04:04 (19%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Tja een arduino heb ik ook nog wel maar PLC programmeert sneller en heb ik ook al liggen en is iets toleranter qua spanning en beveiliging...
Daarbij is de RTK daar wel goed geregeld (zelfs een simpele Logo verloopt bijna niet)

Maar die stroombron is ook wel een interessante.
Ik wil eigenlijk wel onder de 100 euro aankoopbedrag blijven namelijk.
dus zelfs schakelaars kosten nu al ruim de helft. gelukkig zijn LED's en weerstanden goedkoop ;)

en kabel is nog wel te vinden.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

fotocel en een AK47.... O-)of om het minder destructief te maken een fotocel en een sirene.

[Bericht gewijzigd door mel op donderdag 2 september 2021 16:41:23 (54%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@sparky: de LM317 stroombron onder 10mA krijgen is officieel tricky....

Maar goed: Simpler plan: Gewoon een LM317 stroombron op 10mA. 120 ohm weerstand tussen uitgang en ground. 1 weerstand 1 chipje voor de hele zooi. (of per "groep").

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
marcob

Golden Member

Waarom elke kast apart beveiligen en niet de ruimte(n) waarin ze staan?

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
High met Henk

Special Member

Omdat er ook katten, ratten en muizen rondlopen en vogels vliegen.

Deuren staan vaak open en ook 's nachts.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

tja.. open deuren......ideaal voor inbrekers.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

Welkom in een stal waar ook dieren staan.
Bij een boer is een schuur ook niet op slot.

Bovendien willen de paarden ook wel een beetje frisse lucht.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
rob040

Golden Member

Kun je die paarden niet leren dat ze een trap moeten uitdelen aan diegene die er niet thuishoren? >:)

"Hoi, ik ben nieuw hier! " <trap!>

Fijn voor de nieuwe leden. :-)

(Heb je het filmpje gezien van de neushoorn en de giraffe? Neushoorn: "Ik wil spelen!" giraffe: "ik niet, Kijk uit, anders krijg je een trap". Neushoorn: "Ik wil spelen!" giraffe: "ik niet, Kijk uit, anders krijg je een trap". Neushoorn: "Ik wil spelen!" giraffe: "trap". Neushoorn: "POK!")

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 2 september 2021 16:38:52 schreef rew:
@sparky: de LM317 stroombron onder 10mA krijgen is officieel tricky....

Je hebt gelijk, max. 10mA voor load regulation, maar in het ergste geval is de stroom niet precies wat je hebt ingesteld.

Op die manier kun je op één plaats voeden en meten, en kun je dus met een 8-aderige CAT-5 kabel of zo 7 circuits voeden, aangezien je de ground kunt delen.

Het argument over de ingangen van een Arduino en PLC gaat hier m.i. niet op; tenzij je de analoge ingangen van de PLC gaat gebruiken, zou er toch ook een circuit voor moeten (een comparator ligt het meest voor de hand), en dat zul je dan toch ook moeten beveiligen; na dat circuit kunnen geen transients meer voorkomen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Ik denk idd aan analoge ingangen.

Heb een Sienmens s7 300 liggen met een 4x AI, 16x Di en 16x DO

Buitenkant ziet eruit alsof ermee gevoetbald is..
Wellicht heb ik ook nog wel een leuke HMI die erop past..

Maar lijkt me wel wat voor dit projectie...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

Heb vanavond even kleine inventrais gemaakt:
Er zijn iets meer kasten (bijna 70)

en totaal zou ik 4 strings maken:

code:


string 1: 10 contacten
string 2: 14 contacten
string 3: 44 contacten
string 4: 38 contacten

let op in string 3 heb ik 22 kasten met elk 2 deuren
in string 4 heb ik enkele kasten met 2 deuren

Als ik reken heb ik bij alle kasten open toch teveel spanningsval

ik kan op 24 V maximaal 20 V gebruiken en met een spanningsval van ca 2V per led kom ik uit op 10 led's (dus 10 kasten per string)

Dat is dus niet goed, daar ik maar 4 analoge ingangen heb.
Zou er 8 nodig hebben.
Multiplexen zou kunnen, maar ook niet heel handig eigenlijk.
Bij een PLC die je dat met relais en continu getik lijkt me niet handig...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Bij kasten met 2 deuren zou je 2 schakelaars met 1 LED kunnen gebruiken. Vervolgens zou je misschien kunnen accepteren dat het niet werkt (LEDs lichten niet op) als (bijna) alle deuren tegelijk open staan.

Overigens werkt dit systeem niet als iemand zijn kast niet dicht maakt, maar als je toch analoge ingangen gebruikt kun je ook meten wat de spanning is bij het inschakelen en alarm slaan als het meer wordt dan dat.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

2 deuren en 1 led had ik al overwogen idd.

En de led is dus om aan te geven dat de kast niet goed dicht zit..

Dus dat is al meegenomen in het design.

Maar ik accepteer niet dat de leds niet aan gaan bij teveel kasten open..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
vergeten

Golden Member

Op 2 september 2021 15:39:52 schreef rew:
Als je het bedraad met RJ45, kost tegenwoordig kennelijk 20ct per meter.

Het is meestal behoorlijk stoffig in dat soort ruimtes, dus misschien zijn RJ45 connectoren niet zo'n goed plan op die plaats.

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 3 september 2021 00:29:28 (45%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 3 september 2021 00:21:14 schreef High met Henk:
Maar ik accepteer niet dat de leds niet aan gaan bij teveel kasten open..

Enerzijds: Hoe vaak gebeurt het op een drukke dag dat er meer dan tien kasten uit 1 streng tegelijk open zijn? Ik denk dat dit in de praktijk zelden gebeurt.

Als je vertelt dat het ledje aangeeft dat je 1 van de laatste bent die z'n kast nog moet sluiten, denk ik dat de mensen het in 99% van de gevallen gewoon als "kast zit niet goed dicht" ledje kunnen zien.

Maar dan nog. Als je zegt dat je het echt niet kan accepteren dan mag je dus maar max 10 leds op 1 streng zetten. Dan moet je dus mogelijk een tweede kabel naar "halverwege" zien te trekken. En je hebt totaal dus rond de 8 analoge inputs nodig /of/ je moet een comparator schakeling maken. De lol van analoog is dat je kan rapporteren: nog 3 deuren open, nog 2 deuren open etc. (omdat het onnauwkeurig zou kunnen zijn bij veel deuren open kan je <ok>, <1 deur>..<3 deuren>, <meer dan 3 deuren open>, alsof je geen idee hebt of het er 4 of 8 zijn (dat heb je wel maar als je 8 meet, kunnen het er ook 7 of 9 zijn).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Soms is het best druk en zijn er meer dan 10 open inderdaad

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Op 3 september 2021 00:26:23 schreef vergeten:
[...]
Het is meestal behoorlijk stoffig in dat soort ruimtes, dus misschien zijn RJ45 connectoren niet zo'n goed plan op die plaats.

Onder bureaus ook en dat is ook geen probleem. Ik vind een RJ een gammel kreng maar het werkt toch best goed. Ze worden ook al jaren voor RS485 gebruikt op serieus vieze omstandigheden en ik heb er eigenlijk nooit echt problemen mee gezien.

Sine

Moderator

Op 3 september 2021 07:29:39 schreef High met Henk:
Soms is het best druk en zijn er meer dan 10 open inderdaad

Tja, bij meer dan 10 open is het al niet heel interessant meer welke er open zijn natuurlijk.

Een stroombron kun je maken met een torretje.
En neem uiteraard rode LED's, er zijn types met een Vf van net iets meer dan 1,5V
Omdat het toch om een stroombron gaat zou je zelfs naar +48V voor de voeding kunnen gaan.

Voor de microswitches zou ik zelf niet gaan voor de sub-miniatuur maar gewoon de standaard uitvoering. Dat maakt montage (past een M3 doorheen) en aansluiten (vlakstekkers) een stuk makkelijker.
En ze zijn mechanisch wat minder kritisch.

Bijvoorbeeld:
https://nl.farnell.com/camdenboss/csm30520d/microswitch-spdt-70gf-5a-2…

Als dat met aantallen en goedkoop moet zou ik zelf deze nemen:
https://www.aliexpress.com/item/32959163262.html

High met Henk

Special Member

Ander idee:

3 draden
1 x 24 v
1 x 4-20 mA signaal
1 x and

Dan vang ik paar vliegen in 1 klap:
Wire break en short circuit heb ik dan
Met 0.5 mA per tak kan ik dan 32 kasten beveiligen.

En ik kan het stroomverbruik binnen de perken houden
Is wel gebaseerd op jouw schema, koppel alleen de collector los en zet er weerstand tussen die dus 0.5 mA meer trekt op mijn AI kaart.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???