H-Brug met IR2148

@Lambiek: het is toch ook een gave om het ingewikkeld te maken...

Als ik het goed begrijp, is het volgende de bedoeling:

- als de knop ingedrukt wordt, en het luik zich in één van beide eindposities bevindt (gedetecteerd door de eindschakelaars), moet het luik naar de andere positie

- als de knop ingedrukt wordt terwijl het luik beweegt, moet het luik stoppen. Als de knop nogmaals ingedrukt wordt, moet het luik in tegengestelde richting gaan bewegen.

- als het luik een eindschakelaar raakt behorende bij de huidige richting, moet het luik stoppen

- als het luik meer dan X seconde beweegt zonder een eindschakelaar te raken, of (optioneel) voor meer dan Y seconde boven de Z ampere komt, moet het luik stoppen (kan opnieuw beginnen door de knop in te drukken)

@TS: klopt dat een beetje?

Na het stoppen de richting omkeren is net wat eenvoudiger dan de detectie voor een lange of korte druk op de knop, en dan zou je simpelweg nog 2 keer moeten drukken om de richting nog eens om te draaien. Als je perse die lang/kort constructie wilt, kan dat ook wel hoor.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 23 augustus 2021 21:00:49 (14%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Op 23 augustus 2021 20:46:54 schreef Toon60:
[...]

Zodra er vooruitgang is meld ik me weer; eerst ga ik de print maken.
En mocht het tot een goed einde geraken, dan ben je van harte uitgenodigd het geautomatiseerde kelderluik in ogenschouw te komen nemen.

Onder het genot van een glaasje ?? :+

Fijn te lezen dat er ook TS-en zijn die wel normaal met opmerkingen om kunnen gaan, en daar komt dan iets moois uit! IPV boos weg te lopen !! Hulde !

[edit]Je kan nu ook makkelijk de soft start PWM-en

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 23 augustus 2021 20:57:50 schreef SparkyGSX:
- als de knop ingedrukt wordt terwijl het luik beweegt, moet het luik stoppen. Als de knop nogmaals ingedrukt wordt, moet het luik in tegengestelde richting gaan bewegen.

Als de knop nogmaals INgedrukt wordt gebeurt er nog niets. Wordt de knop binnen 750 mSek losgelaten dan gaat het luik verder in dezelfde richting. Wordt de 750 mSek, met de knop nog steeds ingedrukt, gepasseerd dan klinkt 250 mSek de zoemer en wanneer daarna de knop wordt losgelaten gaat het luik verder in de tegenovergestelde richting.

- als het luik een eindschakelaar raakt behorende bij de huidige richting, moet het luik stoppen

De andere eindschakelaar kan het luik (de spindel) nooit bereiken.

- als het luik meer dan X seconde beweegt zonder een eindschakelaar te raken, of (optioneel) voor meer dan Y seconde boven de Z ampere komt, moet het luik stoppen (kan opnieuw beginnen door de knop in te drukken)

Dat deel is nog niet helemaal uitgewerkt, maar zoiets kan het worden. Voorlopig wordt bij een te hoge motorstroom alleen “alarm” gegeven.

@TS: klopt dat een beetje?

Meer dan een beetje zou ik zeggen.

Op 23 augustus 2021 21:43:52 schreef Shiptronic:
Onder het genot van een glaasje ?? :+

Kijk, zo’n uitnodiging trekt gelijk nieuw publiek.
Maar er wordt dan natuurlijk alléén naar het kelderluik gekeken, daarvoor hoef je niet noodzakelijk ín de kelder te zijn. Onze gemeente staat bekent om z’n fijne leidingwater, dus dat glaasje komt zo nodig wel goed.

Fijn te lezen dat er ook TS-en zijn die wel normaal met opmerkingen om kunnen gaan, en daar komt dan iets moois uit! IPV boos weg te lopen !! Hulde !

Dat voelt een stuk prettiger en is veel eenvoudiger.

[edit]Je kan nu ook makkelijk de soft start PWM-en

Dat gaat, zoals ik nu verder ga, niet lukken. Daarvoor kan ik beter alsnog de µ processor opstarten.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.
Lambiek

Special Member

Op 23 augustus 2021 20:57:50 schreef SparkyGSX:
@Lambiek: het is toch ook een gave om het ingewikkeld te maken...

Ach ja, wat zal ik zeggen. Jij bent nu wel getriggert. :)

Op 23 augustus 2021 21:43:52 schreef Shiptronic:
Fijn te lezen dat er ook TS-en zijn die wel normaal met opmerkingen om kunnen gaan, en daar komt dan iets moois uit! IPV boos weg te lopen !! Hulde !

Helemaal mee eens.

Op 23 augustus 2021 20:46:54 schreef Toon60:
Dat begrijp ik, maar door een menu scrollen voor honderden acties is het laatste wat ik wil met die grote glazen fles sta en de kelder in wil.

Dat was bij wijzen van spreken natuurlijk, je hebt hier maar twee keuzes open of dicht.

Wanneer er iets onverwachts gebeurd, wil ik het luik kunnen stoppen.

Dat kan ook.

Maar Sparky gaat een programma maken met één knop, heb ik begrepen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Volgens mij doet dit precies wat gevraagd is, en niets meer:

code:

#define STATE_STOPPED 0
#define STATE_OPENING 1
#define STATE_CLOSING 2

#define IN_BUTTON 1
#define IN_OPEN_LIMIT 2
#define IN_CLOSED_LIMIT 3
#define OUT_MOTOR_OPEN 4
#define OUT_MOTOR_CLOSE 5

#define MAX_MOVEMENT_TIME 10000 // 10 seconds

int DoorState = STATE_STOPPED, OpenLimitSwitch, ClosedLimitSwitch, ButtonState, PrevButtonState = 0, PrevDoorState = 0;
unsigned long MovementStartTime = 0;

void setup()
{
  pinMode( IN_BUTTON, INPUT ); // pushbutton
  pinMode( IN_OPEN_LIMIT, INPUT ); // limit switch when opening
  pinMode( IN_CLOSED_LIMIT, INPUT ); // limit switch when closing
  pinMode( OUT_MOTOR_OPEN, OUTPUT );
  pinMode( OUT_MOTOR_CLOSE, OUTPUT );
}

void loop()
{
  ButtonState = digitalRead( IN_BUTTON );
  OpenLimitSwitch = digitalRead( IN_OPEN_LIMIT );
  ClosedLimitSwitch = digitalRead( IN_CLOSED_LIMIT );

  if( ButtonState && !PrevButtonState ) 
  {
    if( DoorState == STATE_STOPPED )
    {
      if( ClosedLimitSwitch && !OpenLimitSwitch )
        DoorState = STATE_OPENING;
   
      if( OpenLimitSwitch && !ClosedLimitSwitch )
        DoorState = STATE_CLOSING;

      if( !OpenLimitSwitch && !ClosedLimitSwitch )
        DoorState = PrevDoorState == STATE_OPENING ? STATE_CLOSING : STATE_OPENING;
    }
    else
    {
      PrevDoorState = DoorState;
      DoorState = STATE_STOPPED;
    }
  }

  if( ( ( DoorState == STATE_OPENING ) && OpenLimitSwitch ) || ( ( DoorState == STATE_CLOSING ) && ClosedLimitSwitch ) )
    DoorState == STATE_STOPPED;

  if( DoorState == STATE_STOPPED )
    MovementStartTime = 0;
  else if( !MovementStartTime )
    MovementStartTime = millis();

  if( MovementStartTime && ( millis() - MovementStartTime > MAX_MOVEMENT_TIME ) )
  {
    PrevDoorState = DoorState;
    DoorState == STATE_STOPPED;
  }
    
  digitalWrite( OUT_MOTOR_OPEN, DoorState == STATE_OPENING );
  digitalWrite( OUT_MOTOR_CLOSE, DoorState == STATE_CLOSING );
  PrevButtonState = ButtonState;
}

Overigens zit hier geen debouncing code in voor de drukknop, dus ik ga er vanuit dat je dit in hardware hebt opgelost (RC filtertje, fatsoenlijke knop).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 23 augustus 2021 22:11:59 schreef Toon60:
[...]
Als de knop nogmaals INgedrukt wordt gebeurt er nog niets. Wordt de knop binnen 750 mSek losgelaten dan gaat het luik verder in dezelfde richting. Wordt de 750 mSek, met de knop nog steeds ingedrukt, gepasseerd dan klinkt 250 mSek de zoemer en wanneer daarna de knop wordt losgelaten gaat het luik verder in de tegenovergestelde richting.

Mijn gevoel zegt dat je beter af bent met het tellen van de drukknopimpulsen dan op duurtijd.
1x drukken met de elleboog is altijd stop, een veilige oplossing.
Daarna kun je kiezen 2x drukken is open en 3x drukken is dicht.

In Radio Bulletin stond er in de jaren 80 een artikel/schakeling voor een dergelijke bediening binnenshuis voor mindervaliden en als ik mij niet vergis was dat een samenwerking met Elektuur..heel uitzonderlijk was dat in die tijd.
Dat was ook een impulsteller als bediening en was geschikt om meerdere toestellen te bedienen.

Met een controller kun je ook meer comfort aanbieden zoals,
- Een heel korte pieptoon bij het indrukken knop
- foutief drukken (bv.4x) dan pinkt de led en zie je wat er mis is.
- Bij overstroom pinkt de led voor 2sec heel snel + zoemer.
- Bij foutief drukken stopt de motor en wordt gelijkgesteld aan 1x (stop).
- ingeprogrammeerde antidender oplossing.
- maar 1 ic (zonder stroomdetectieschakeling)
- Blijven drukken op de knop (=1x) is motor stop om veiligheidsredenen.

Er zijn nog wel enkele te bedenken, maar probeer eerst uw schakeling want je hebt er nu al veel tijd ingestoken.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 24 augustus 2021 00:42:01 schreef SparkyGSX:
Volgens mij doet dit precies wat gevraagd is, en niets meer:

Hij heeft het weer voor elkaar hoor. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 23 augustus 2021 22:50:19 schreef Lambiek:
[...]
Ach ja, wat zal ik zeggen. Jij bent nu wel getriggert. :)

[...]
Dat kan ook.

Maar Sparky gaat een programma maken met één knop, heb ik begrepen.

@Lambiek: het begint toch wel een beetje op opzet te lijken... ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_psychology

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 24 augustus 2021 11:07:54 schreef SparkyGSX:
[...]
@Lambiek: het begint toch wel een beetje op opzet te lijken... ;)

Ha, Ha. Nee niet echt. Maar ik vond het wel leuk om het zo te brengen. En jij bent er dagelijks mee bezich en ik niet. Plus dat de leeftijd ook een rol gaat spelen.

Ik zag echt niet hoe ik dit anders op moest lossen. Met één knop een teller door lopen wat MGP later ook zei, had ook gekund. Dan zit je niet met een bepaalde tijd een knop indrukken.

Maar goed als dit zo werkt, prima zou ik zeggen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik weet nog niet of het werkt, ik heb het geschreven, maar niet getest.

Je kunt natuurlijk dit programma (en wat ik geschreven heb voor "laserwaterpas ontvanger", een jaartje geleden) bekijken, om ervan te leren; in grote lijnen zitten die programma's hetzelfde in elkaar.

Bij dit soort problemen is maar aanpak meestal om een state machine te maken, waarbij ik eerst de states definieer, en de voorwaarden om van één state naar een andere te gaan. Vervolgens wordt aan het eind van de loop de staat van de uitgangen bepaald, aan de hand van de nieuwe state. Op die manier schrijf je niet overal door het programma uitgangen hoog en laag, en kun je dus ook nooit vergeten een uitgang weer uit te zetten of zo.

Door de states een naam te geven, in plaats van een nummer (wat jij doet), is het programma veel beter leesbaar; ik hoef niet zelf te onthouden dat "2" betekend dat het luik dicht gaat, want dat heet gewoon "STATE_CLOSING".

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 24 augustus 2021 13:42:13 schreef SparkyGSX:
Ik weet nog niet of het werkt, ik heb het geschreven, maar niet getest.

We gaan er vanuit dat het werkt. :)

Door de states een naam te geven, in plaats van een nummer (wat jij doet), is het programma veel beter leesbaar; ik hoef niet zelf te onthouden dat "2" betekend dat het luik dicht gaat, want dat heet gewoon "STATE_CLOSING".

Ik ga daar eens wat mee proberen, maar dan in Basic. C is echt niet mijn ding en ik ga daar niet meer aan beginnen ook. Tot nu toe werkt alles wat ik gemaakt heb, ook al is het soms voor een ander minder logisch of kan het korter.

Maar ik ga het wel proberen op die manier die jij toont.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De methode staat los van de gebruikte programmeertaal, dus dit kun je ook in Basic doen. Het zou ook niet heel moeilijk moeten zijn om die code te begrijpen, als je de operators van C begrijpt; && is een logische AND, ! is een logische inverse, == is een vergelijking, terwijl = voor assignment staat. De vraagteken-operator is wat apart; die geen een waarde terug, afhankelijk van een conditie: X = voorwaarde ? resultaat-als-waar : resultaat-als-niet-waar;

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Één ding is me duidelijk geworden: het is toch niet zomaar een microprocessortje toepassen. Jullie programmeerinspanningen stel ik enorm op prijs, echter ik heb geen programma voorbij zien komen wat alles doet wat ik in gedachten heb.
Tenminste wanneer ik mijn eigen "voorgeprogrammeerde TTL processor" buiten beschouwing laat. Want die heb ik inmiddels, netjes op een strak printje, goed werkend bij een motorspanning van 32 VDC. Weliswaar nog met twee relais, maar dat ging eerder ook hopeloos fout.

Op een gaatjesboard zit mijn "TTL-processor" stuurschakeling geprikt, twee relais die via transistors worden aangestuurd, met daarbij de aansluitstekkers voor de bedieningsknop, de motor en de eindschakelaars.
Tot zover ben ik nu tevreden.
Nu zijn er nog twee uitdagingen over: werken met een hogere motorspanning van 100 VDC en de sturing met een H-brug van FET's.
Op 100 VDC kunnen de IRF540's niet veilig gebruikt worden, maar gelukkig heb ik nog de BUZ41A die qua spanning en stroom wel kunnen. Uit al jullie eerdere tips moet ik nu een goede brugschakeling gaan destilleren, liefst met zo min mogelijk componenten eromheen.
Wanneer er nog goede aanvullende adviezen zijn houd ik me aanbevolen.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.

Dan komen we weer terug op het eerdere probleem: met de meest gangbare gate drivers kun je de high-side MOSFET niet 100% aansturen, dus daar zal een charge pump of andere hulpvoeding bij moeten, of je zult de pulsbreedte moeten beperken tot zo'n 95%.

Je kunt natuurlijk ook een H-brug maken van N-channel en P-channel MOSFETs, maar daarmee haal je jezelf weer een hele lading andere problemen op de hals.

Een microcontroller maakt dat allemaal erg simpel; in mijn programma kun je de aansturing van zo'n brug triviaal toevoegen aan het eind, waar de uitgangen gezet worden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dank weer voor jouw reactie.

Op 11 september 2021 17:36:11 schreef SparkyGSX:
Dan komen we weer terug op het eerdere probleem: met de meest gangbare gate drivers kun je de high-side MOSFET niet 100% aansturen, dus daar zal een charge pump of andere hulpvoeding bij moeten, of je zult de pulsbreedte moeten beperken tot zo'n 95%.

Je hebt het over een hulpvoeding. Bedoel je dan een 5 volt stuurspanning bovenop de motorspanning voor de gate van de bovenste FET's? Dat is mogelijk wel te realiseren denk ik.

Je kunt natuurlijk ook een H-brug maken van N-channel en P-channel MOSFETs, maar daarmee haal je jezelf weer een hele lading andere problemen op de hals.
Een microcontroller maakt dat allemaal erg simpel; in mijn programma kun je de aansturing van zo'n brug triviaal toevoegen aan het eind, waar de uitgangen gezet worden.

M.b.t. de microcontroller denk ik dat die oplossing nog even een brug te ver is om het zo te zeggen.
Wat zou overigens met de microprocessor anders zijn? Daar komen toch ook twee pulsen uit, voor elke draairichting één. Dat doet mijn TTL circuit nu ook naar behoren en heeft dus wel mijn voorkeur.
Wanneer je bent ingevoerd in die materie kan het eenvoudig zijn, maar het lijkt mij verstandiger voor een eerste microprocessor project iets eenvoudigs op poten te zetten.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.
Lambiek

Special Member

Op 11 september 2021 17:36:11 schreef SparkyGSX:
Je kunt natuurlijk ook een H-brug maken van N-channel en P-channel MOSFETs, maar daarmee haal je jezelf weer een hele lading andere problemen op de hals.

Dan kom je niet hoger dan de gate spanning, de TS wil naar de 100V voor zijn motor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De brug weer opgebouwd, weliswaar op een prikbordje, maar anders kan ik niet veel uitproberen.
Hierbij geen TTL, maar CMOS gebruikt. De twee stuurlijnen voor de draairichting van de motor via optocouplers op 15 VDC gebracht. De overstroombeveiliging maar even achterwege gelaten.
Het deel wat op 5 VDC draait, dus mijn TTL stuurcircuit, is nu gescheiden van de rest.
Met alleen de kleine motor gaat dit tot 32 VDC goed, maar met een zwaardere motor die 1 A trekt hapert de regeling nog steeds. Het valt me op dat met 100 nF tussen de massa van 5 VDC en en de massa van de rest de storingen veel minder zijn. Beide richtingen gaat dan prima, totdat ik halverwege stop, dan komt de motor vaak niet meer op gang.
Graag zou ik de motorstroom helemaal gescheiden houden, maar met de brugschakeling moeten van de 32 VDC en 15 VDC de massa’s aan elkaar zitten.
Het lijkt mij dat het probleem weer in de opstelling zit, net als eerder bij het stuurcircuit wat nu op een degelijk printje zit. Maar daar wil ik me nu nog niet aan wagen, want er is nog een flinke horde te nemen: opschalen naar 100 VDC motorspanning.
Echter 100 VDC schakelen op dit prikbordje is natuurlijk ook geen flauwe kul, moet ik dat wel willen?

In m’n achterhoofd doet de oplossing met relais nog steeds mee als goed werkend alternatief. Maar ook hiermee is die 100 VDC schakelen iets wat niet zomaar kan.
Zouden solid state relais deze klus kunnen klaren? B.v. : SSR-DD2205HK die kan 220 VDC bij 5 A schakelen voor € 5. In plaats van de FET’s in een brug gelijk vanuit TTL (via optocoupler) aansturen. Daarbij heb ik geen 15 VDC meer nodig en de 5 VDC blijft goed gescheiden van de 100 VDC.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.

Gezien de reacties op mijn laatste bericht lijken er geen ervaringen te zijn met het DC solid state relais dat ik noemde: SSR-DD2250HK. Geen probleem, want inmiddels heb ik die ervaring wel en dat ziet er hoopvol uit.
Volgens bijgaand schema heb ik e.e.a. kunnen realiseren.

Aanvankelijk alleen de vier SSR’s in de brug geplaatst met de diodes en dat ging gelijk zonder problemen, direct aangestuurd met de TTL signalen vanuit mijn stuurprint. Inmiddels ook met een zwaardere motor (1,5A) bij 65VDC, wat onverstoorbaar goed blijft gaan en dat alles slechts op een simpel prikbordje.
In mijn stuurschakeling zit nog een klein foutje, maar met mogelijk grote gevolgen: Wanneer het luik halverwege is, dus met beide eindschakelaars open, zou de netspanning kunnen uitvallen. Wanneer de netspanning terugkomt blijken beide signalen voor omhoog en omlaag actief en wordt de brug kortgesloten. Dit is met een paar poortjes voorkomen en gelijk ervoor gezorgd dat in zo’n geval het luik open wordt gestuurd.
Eerst heb ik nog in Kicad uitgevonden hoe een symbool en footprint te maken. Daarmee kan ik een print gaan tekenen en laten maken. Maar eerst wil ik even afwachten of er nog adviezen of tips van jullie kant komen.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.
Lambiek

Special Member

Op 6 oktober 2021 16:23:58 schreef Toon60:
Gezien de reacties op mijn laatste bericht lijken er geen ervaringen te zijn met het DC solid state relais dat ik noemde: SSR-DD2250HK. Geen probleem, want inmiddels heb ik die ervaring wel en dat ziet er hoopvol uit.

Nou dat is goed om te horen. :)

Maar eerst wil ik even afwachten of er nog adviezen of tips van jullie kant komen.

Heb twee opmerkingen:
1: Gebruik wel snelle diodes, dus geen 1N4007 types. En zorg ervoor dat ze de stroom van de motor aan kunnen.

2: En ik zou een kleine vertraging maken bij het omschakelen van rechtsom naar linksom van de motor, zodat je zeker weet dat bijv. rechtsom uit is alvorens je linksom schakeld.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb toch een bedenking, een TTL poort die 2 SSR's bedient die elk, volgens de datasheet, tot 25mA trekken, is dat niet wat veel voor zo'n poort?

Edit: dan heb je voor die andere 2 een weerstand staan van (R2) 390Ω terwijl die SSR's echt de volledige 5V nodig hebben!

[Bericht gewijzigd door MGP op woensdag 6 oktober 2021 23:21:30 (31%)

LDmicro user.

Fijn dat jullie even hebben meegekeken, dank.

Op 6 oktober 2021 17:02:12 schreef Lambiek:
Gebruik wel snelle diodes, dus geen 1N4007 types. En zorg ervoor dat ze de stroom van de motor aan kunnen. .

Die 1N4007 zit in de voorraad, vandaar. De 1N4448 lijkt me te krap als ik naar 100 VDC wil voor de motor.
Wat ik ook heb liggen is de BA148, kan dat wat zijn? Zo niet, dan moet ik iets gaan bestellen. Waar zou je dan aan denken?

En ik zou een kleine vertraging maken bij het omschakelen van rechtsom naar linksom van de motor, zodat je zeker weet dat bijv. rechtsom uit is alvorens je linksom schakelt.

Daar heb je zeker gelijk in, maar dat wordt denk nooit een probleem. Ten eerste omdat normaal gesproken dat al in de stuurschakeling zit en bij b.v. netuitval het toegevoegde circuitje met U6 en Q1 dat voorkomt. Daarnaast is het gebruik van dien aard (luik open – iets halen/brengen – luik dicht) dat de twee draairichtingen nooit vlak na elkaar voorkomen.

Op 6 oktober 2021 23:11:37 schreef MGP:
Ik heb toch een bedenking, een TTL poort die 2 SSR's bedient die elk, volgens de datasheet, tot 25mA trekken, is dat niet wat veel voor zo'n poort?

Dat heb ik even nagemeten en twee SSR trekken uit de TTL poort samen 4mA, dus dat valt alles mee, een 74LS00 kan 8mA leveren. Die <25mA uit de spec’s kan mogelijk aan de orde zijn bij een control spanning van 32VDC?

Edit: dan heb je voor die andere 2 een weerstand staan van (R2) 390Ω terwijl die SSR's echt de volledige 5V nodig hebben!

Daar heb je een punt. De stuurspanning is zo 2,9VDC en dat is kritisch, want de control spanning zou minimaal 3VDC moeten zijn. Met R2 op 100Ω wordt het 4VDC en binnen spec’s.

Inmiddels ben met het printontwerp bezig. Daarbij moet ik erop letten dat delen van de schakeling 100VDC voeren. Wat zou een veilige afstand zij tot een naastliggend spoor bij 100VDC? En welke spoorbreedte is nodig voor een stroom van één Ampère? Kan het aflakken van de print voordeel bieden?

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.
Lambiek

Special Member

Op 7 oktober 2021 15:07:50 schreef Toon60:
Waar zou je dan aan denken?

Je gaat niet via pwm regelen zeker, dan komt de diode wat minder precies. Maar ik zou wel fast recovery diodes toepasten als ik jou was.

Deze bijv. of een vergelijkbaar type.

https://www.futurlec.com/Diodes/FR307pr.shtml

Inmiddels ben met het printontwerp bezig. Daarbij moet ik erop letten dat delen van de schakeling 100VDC voeren. Wat zou een veilige afstand zij tot een naastliggend spoor bij 100VDC?

Tussen de 100V sporen zou ik +/- 4mm houden of meer als het kan. Ik vrees mijn printen altijd, daar is de afstand kleiner. Maar daar wordt het zogenaamde isolatie frezen toegepast.

En welke spoorbreedte is nodig voor een stroom van één Ampère?

Dat ligt ook aan de spoorlengte en aan de dikte van het koper en bijv de omgevingstemperatuur en de temperatuurstijging, kan ik zo niet beantwoorden.

Wel een voorbeeld:
Stroom 5A, lengte spoor 100mm temperatuur 30 graden, temperatuurstijging 5 graden, koper 35µm. Breedte spoor wordt dan 4.21mm. Dit is bij een enkel of bubbel zijdige print, bij een multilayer print wordt het weer anders.

Je moet ook rekening houden met de aanloopstroom van de motor, dat is zo'n 5 maal I_nom. Dus je moet dan rekening houden met zo'n 5A, vandaar het voorbeeld met 5A.

https://www.digikey.nl/nl/resources/conversion-calculators/conversion-…

Kan het aflakken van de print voordeel bieden?

Ik spuit mijn printen minimaal 3 maal in met plastic 70 spray, dat heeft een hoge isolatiewaarde.

https://www.tme.eu/Document/1fe63f6ab037a1ac050703ecea7e8544/TKC3%20Pl…

https://nl.farnell.com/kontakt-chemie/plastik-70-400ml/lacquer-plastik…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 oktober 2021 15:07:50 schreef Toon60:

Dat heb ik even nagemeten en twee SSR trekken uit de TTL poort samen 4mA, dus dat valt alles mee, een 74LS00 kan 8mA leveren. Die <25mA uit de spec’s kan mogelijk aan de orde zijn bij een control spanning van 32VDC?
[...]
Daar heb je een punt. De stuurspanning is zo 2,9VDC en dat is kritisch, want de control spanning zou minimaal 3VDC moeten zijn. Met R2 op 100Ω wordt het 4VDC en binnen spec’s.

In beide gevallen klopt er volgens mij iets niet, jammer dat ik geen betere datasheet kan vinden.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 7 oktober 2021 15:07:50 schreef Toon60:
Dat heb ik even nagemeten en twee SSR trekken uit de TTL poort samen 4mA, dus dat valt alles mee, een 74LS00 kan 8mA leveren. Die <25mA uit de spec’s kan mogelijk aan de orde zijn bij een control spanning van 32VDC?

Dat zou aardig moeten kloppen. Volgens berekening zou er een interne weerstand van 1280 Ohm in het relais zitten voor de optocoupler. 32VDC : 1280 = 25mA. bij een voeding van 5VDC zou dat 5 : 1280 = 3.9mA zijn. Dus dat klopt wel denk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Door al die verschillende gegevens die er te lezen zijn zou er minimaal 6mA aan de ingang moeten zijn?
https://www.alibaba.com/product-detail/DD2205HK-5A-Mini-Solid-State-re…

Ik begrijp niet goed hoe je met zo'n module kunt sourcen en sinken ofte een H-bridge opstelling kunt maken, de datasheet laat enkel een schema zien met de min aan de GND van de voeding.

Moest de ingang met een VOM1271 o.i.d. photo-opto gemaakt zijn zou dat wel werken maar dan heb je meer inputstroom nodig.

LDmicro user.