Op 22 augustus 2021 14:31:37 schreef MGP:
Hoe zit de schakeling van de motor in elkaar en waar zitten de eindschakelaars?
Hoe zit de bediening in elkaar?
Op de J1 connector van de Relais Motor schakeling zijn de spindel en de bediening aangesloten.
Dat ziet er als volgt uit:

e: misschien kan ik wat schrijven?
Mogelijk, als ik dat traject ga wil ik het zeker onder deskundige supervisie doen.
Op 22 augustus 2021 15:00:05 schreef Lambiek:
Ik zie ook geen vrijloop diodes bij de relais staan, "over de motor dus" ook niet over de relaisspoelen. En dat is zeker wel nodig als je met CMOS of TTL aan de gang gaat. Geld trouwens ook voor een controller, ontstoren die handel. Anders krijg je problemen.
De beveiligingsdiodes zitten er allemaal in, maar het schema heb ik snel even opgetekend om een indruk te geven.
En nog een dingetje, je voed het 24VDC gedeelte uit 18VAC. Gelijkgericht en afgevlakt is dat +/-25V aan de ingaande kant van je 24VDC regelaar, is dat niet een beetje aan de krappe kant?
Klopt, dat zou iets hoger moeten worden, maar vooralsnog wordt die 24 VDC uit m’n labvoeding gehaald. Voor de definitieve uitvoering wil ik een 2x 36 VAC ringkern trafo gebruiken. Daar zitten geen andere windingen op, maar het plan is daar zelf een winding bij te leggen voor die 24 VDC en ook voor de 5 VDC.
En waarom meet je de stroom in het circuit? Is dat als beveiliging of heeft het een ander doel?
Dat deel heb ik nog niet goed uitgeprobeerd. Mocht het luik vastzitten of ergens tegenaan lopen dan wil ik de oplopende motorstroom detecteren en een signaal geven met de zoemer en de LED in de drukknop.
En ik hoop niet dat je het als kritiek ziet, want zo is het zeker niet bedoeld. We proberen je alleen maar op weg te helpen. 
Het is af en toe wel even slikken, maar ik ervaar het zeker niet als negatieve kritiek.
Op 22 augustus 2021 15:42:57 schreef Lambiek:
[...]
Als je iets gaat schrijven, vergeet dan het hele schema. De TS wil één drukknop. Eenmaal drukken is luik open, "luik loopt naar eindschakelaar open" nog eenmaal drukken is luik dicht "luik loopt naar eindschakelaar dicht"
Meer is het niet volgens mij, maar kan het mis hebben hoor.
Één drukknop klopt, maar die moet wel iets meer in z’n mars hebben. Als je in het stroomdiagram kijkt zie je dat er, terwijl het luik open of dicht gaat, gestopt kan worden. Vanuit die gestopte positie kan bepaald worden of het luik in dezelfde richting verder gaat of in de andere richting.
Op 22 augustus 2021 15:59:04 schreef MGP:
Maar hoe stopt dat luik? blijft het relais in als dat luik open of toe staat en zitten de eindschakelaars in de motorkring of worden de eindschakelaars ingelezen?
Op de spindel zitten twee eindschakelaars die ik kan positioneren. Daarmee bepaal ik de begin en eindpositie van het luik.
Op 22 augustus 2021 16:47:02 schreef Lambiek:
We horen niets meer van de TS.
Jullie zijn zo lekker bezig en willen tegelijk ook veel weten. Dat probeer ik bij te houden en jullie goed te informeren.
Zo, nu kan dan toch aan de aardappelen.