Nu heb ik wat duurdere weerstanden en goedkopere en daarin meet ik duidelijk dat de iets duurdere meer zuiver zijn.
Hoe meet je dit? Ik kan met mijn spullen niet meten hoe zuiver een weerstand is. Ik kan wel gewoon de weerstandswaarde meten. Maar niet exact. Daarvoor is een wat specialere ohm-meter voor nodig die ik niet heb. De waarde van al mijn gekochte weerstanden zit overigens gewoon binnen de toleranties. Tien, vijf of 1 procent. En is dus goed. Ik denk dat jij dingen wil meten waarvan je niet weet hoe je ze moet meten.
Hoe kan het dat 120 Ohm normaal weergegeven word op mijn multimeter, maar 150 Ohm in 0.150K
Multimeter staat in autorange of is gewoon autorange.
En dan kom ik er later achter dat de Ampère meter het niet doet
Een keer fout meten op het ampere bereik en je meter is stuk. Bij duurdere meters zit er wel een eens een zekering in die gesneuveld is. Vaak zijn de meters dan wel verder beschadigd. De fluke meters waarbij de zekering is gesneuveld worden bij mij op het werk weggegooit omdat ze met zo'n schade niet meer aan de calibratiestandaards kunnen voldoen. Ik vind het doodzonde zo maar zijn de regels bij ons.
Kom ik dan weer op de vraag hoe het kan dat de LM3914 los vrij prijzig is vergeleken met een setje "fun" spul waar dit ook inzit. Los ongeveer 6 euro wat ik zo snel kon vinden en in een setje met allemaal extra spul kost het setje nog geen drie euro.
Elke handelaar kan vragen wat hij wil. En elke gek kan geven wat hij wil.
Dan ga ik door van de accu naar een ventilator, maar de ventilator is 12V en de accu vol geladen 13,7V dus ben een Buck nodig om dat ding niet te vernielen
Jouw ventilator kan uitstekend functioneren op 13,7V. Niet knoeien met omvormers voor een spanningsverschil van 1,7 volt. Dit verschil is te weinig om de buck goed te laten werken. Als je het toch wilt zet dan een twee diodes in serie ofzo.
Overigens wil jij te veel te gelijk. Er zijn overal meer dan zat bijna klaar auto restauratie projecten en haast klaar zelfbouwcampers te vinden die al jaren ergens stof staan te verzamelen omdat de eigenaars de laatste loodjes te zwaar vind. Als je alles tegelijk gaat kopen en bouwen gaat jouw project dezelfde kant op.
Begin nu eerst eens met bedenken hoe je de inrichting wilt hebben. Waar komt wat en bedenk wat je minimaal met je campertje wilt doen. Het maakt ook nog uit of je een pool expeditie wilt doen of een sahara overlevingstocht.
Een lijstje kan zijn:
Wat wil ik minimaal met mijn camper kunnen doen:
Koken (binnen of buiten of beide) BBQ-en enzo mag niet overal.
Slapen binnen neem ik aan. Of anders losse tent mee.
Moet je bed altijd klaar staan of ben je bereid elke keer alles te gaan verbouwen. Dat laatste is overigens een enorme afrader.
Helemaal off grid voor een week.
Koelkast.
Toilet.
In het wild camperen.
Stiekem ergens overnachten zonder dat men ziet dat de wagen bewoond is.
Koffiezetten. Senseo kan bijvoorbeeld al omdat het waanzinnig veel stroom kost. Andere koffie automaten ook overigens. Beter een toestel dat je op je gasbrander zet gebruiken.
Een plek voor een extra accu.
Enz.
Neem vanuit een dergelijke lijst de beslissing hoe je e.e.a.gaat indelen en ga dat dan ook maken. Als je de lijst hebt en dus ook weet welke elektronica je in camper wilt hebben kun je hier vragen of iemand een schemaatje wilt opzetten met hoe je alle accu's, laders, verlichting enz kunt gaan maken.
kan ik weer makkelijker een batterij indicator maken (LM3914)
Je maakt het jezelf hier weer ontzettend moeilijk mee. Want hoeveel volt is straks een streepje? En wat moet je als het ineens een streepje meer of minder is?
Je kunt ook dit kopen, kost maar drie euro ofzo en ziet er erg mooi uit: https://nl.aliexpress.com/item/1005002505914818.html?spm=a2g0o.product…