Van niets naar... Iets?

Ik vind het altijd lastig uitleggen en krijg soms antwoorden die ik niet goed kan interpreteren, zo is een Rpi 5V DC dus en wat heb ik dan met zuivere sinus te maken is mijn idee? Ik snap nog dat fluctuatie op een iMac niet werkt, maar als ik een Rpi gebruik is het heel wat anders.

Zet ik rechtstreeks een 14.2 oplader aan de accu snap ik ook dat alles na de accu gaat doorbranden, nu kan ik denken aan een weerstand.... maar is er niet iets beters en moet ik dan denken aan een Buck. En als ik zomaar een extra apparaat aanzet... wat vangt dan mijn piekstroom op op dat moment... Dus een condensator.

Dat zijn die ingewikkelde dingetje's die ik nooit goed kan uitleggen omdat het totaal beeld door mij niet goed omschreven kan worden. Ik raak dan het overzicht kwijt en vergeet dingen goed te vertellen of uit te leggen.

Nil volentibus arduum

Een minikamper dus.
1, twee of drie of nog meer personen.

Off grid. Hoe lang? Een week, Een maand of jaar of forever?

Voor welk klimaat? Sahara. Zuid Frankrijk, Nederland, Scandinavië in de zomer, Siberië?

Dat zijn al belangrijke vragen die je voor jezelf moet beantwoorden.

Moet de camper permanent worden of ook als gewone auto met een flinke laadruimte gebruikt kunnen worden.

Moet de wagen op camper kenteken komen?

Moet de wagen zeer luxe worden of volgens het kiss principe.

Zomaar wat vragen die belangrijk zijn voor jou keuzes voor het type en soort apparatuur dat je gaat gebruiken en/of inbouwen.

Een heel belangrijk ding is het maximale laadvermogen van jouw wagen. Ga met het volbouwen van de wagen niet over het maximum laadvermogen heen. Blijf daar het liefst zo ver mogelijk onder. De lading kan de rijeigenschappen en de veiligheid van de wagen zeer nadelig beïnvloeden. Plaats zware dingen ook zo laag mogelijk in de auto. Hang je accu's dus ook niet aan het plafond. Dit is misschien een rare opmerking maar ik heb wel eens met een volkwagen camper met een verhoogt plastic dak gereden. En in dat dak zaten best veel zware dingen. Gevolg was dat het geen rijden met dat ding meer was.

Ik heb alleen je eerste video gezien en daarbij kwam ik met deze opmerkingen. Morgen kijk ik de rest wel.

Goede vragen en allemaal al uitgezocht en bedacht! Daar ga ik morgen in een video op reageren. Alles het KISS principe nog nooit van gehoord.

[Bericht gewijzigd door Geen-Geld op zaterdag 18 september 2021 21:16:28 (20%)

Nil volentibus arduum
bprosman

Golden Member

Off grid. Hoe lang? Een week, Een maand of jaar of forever?

Gewoon off-grid of prepper ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

@ TS,

Je wil dus een kleine camper maken, kan een leuk project zijn. :)

Verlichting:
Het beste kun je voor ledverlichting gaan, dan gebruikt het minste energie. Je kunt het makkelijk dimmen, in principe zou je dit ervoor kunnen gebruiken.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

Ventilatie:
Daar zou je in principe het type ventilator voor kunnen gebruiken die je in het filmpje laat zien, daar heb je verschillende maten in en ze zijn er met verschillende aansluitspanningen. Je kunt ze eventueel ook in toerental regelen, die keuze is aan jou.

Koelkast:
Als je zo'n klein koelkastje nodig hebt zou je kunnen overwegen om daar een paar peltier elementen voor te gebruiken. Maar dan moet je zowel aan de warme als koude kant een koelblok gebruiken en het geheel zo goed als mogelijk isoleren. Als besturing zou je daar een comparator schakeling voor kunnen gebruiken met een hysterese. Met bijv. een potmeter stel je een bepaalde temperatuur in en daar probeert de schakeling de temperatuur op te houden.

Omvormer:
Het ligt eraan wat je er mee wil gaan doen, een omvormer kun je zelf wel maken, "als je de kennis hebt" maar dan wordt het al snel een type met een trafo. Daar kun je dan een blokgolf of een trapezium omvormer mee maken. Je kunt het ook via PWM doen, maar dan heb je eigenlijk een microcontroller nodig en de kennis om zoiets te maken en programmeren.

Er zijn ook omvormers te koop voor niet al te veel. Mijn voorkeur zou zijn een omvormer in combinatie met een lader.

Bediening:
Voor de bediening van verlichting, pomp, ventilatie, enz. zijn er paneeltjes te koop, die gebruiken ze ook in de scheepvaart en zijn ook niet al te duur. Dan heb je een paneeltje waar ook gelijk zekeringhouders in zitten, op die manier kun je makkelijk groepjes maken. De prijs van zo'n paneeltje komt ongeveer overeen met de prijs van losse componenten, dus schakelaars en zekeringhouders.

Accu:
Voor je accu heb je minimaal een 200Ah type nodig en misschien nog wel meer, dus vergis je daar niet in. Neem een gasdicht type en een die je diep kunt ontladen. Het laden kun je doen door een extra dynamo te plaatsen op je motor, of met zonnepanelen en een solarlader. Denk ook aan een hoofdzekering en een hoofdschakelaar, er zijn schakelaars te koop die 500A aan kunnen, prijs valt mee.

RPI:
Je wilt alles via een RPI gaan regelen, zou ik nooit doen. Als er iets met dat ding is valt alles stil, wat wel kan is dat je de RPI als monitor gaat inzetten. Dus kijken wat de luchtvochtigheid is, eventuele gas detectie, "in welke vorm dan ook" temperatuur, watertank, vuilwatertank, diverse alarmen enz. Ik zou gewoon ieder ding apart regelen, als er dan één ding stuk gaat doet de rest het nog.

Ik ben vast nog wel iets vergeten, maar misschien helpt dit je op weg.
Heb zelf nogal wat jachten voorzien van een installatie en daar is een camper wel een beetje mee te vergelijken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Er zijn ook omvormers te koop voor niet al te veel. Mijn voorkeur zou zijn een omvormer in combinatie met een lader.

Maar dan wel een echte sinus versie, dan "kreunen" je eventuele voedingen niet zo die je er op aansluit.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 19 september 2021 10:30:55 schreef bprosman:
Maar dan wel een echte sinus versie, dan "kreunen" je eventuele voedingen niet zo die je er op aansluit.

Het ligt eraan waar de TS het voor gaat gebruiken, op een trapezium omvormer gaat ook veel goed.

Maar zelf zou ik ook voor een sinus omvormer gaan. :) Als je zo iets zelf wil maken, moet je van goede huizen komen. :)

Zoiets bijv.

Dit soort schakelpanelen bedoel ik.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ok, Ik begrijp dat je je camper eigenlijk al gebouwd hebt. Laat eens wat foto's zien?

K.I.S.S. Keep It Simpel And Stupid.

Of te wel houd alles zo eenvoudig als mogelijk. Dit om kostbare reparaties te vermijden en om te zorgen dat kleine problemen geen grote gevolgen hebben.

Voorbeeld is de gordel detectie in sommige moderne nieuwe auto's. Als je de gordel niet gebruikt gaat er iets heel irritant piepen of wil de wagen helemaal niet meer rijden. Normaal nooit een probleem. Stel nu dat het kleine schakelaartje defect is en de wagen ziet dus niet meer dat je gewoon de gordel gebruikt. Dan gaat dat vreselijk dingetje onwijs piepen of de wagen wil misschien niet eens meer rijden. Uiteraard sta je dan ergens in death valley met te weinig drinkwater.

Een thermostaat kun je heel moeilijk maken met software er in en programmeren dat het ding altijd doet wat je wilt. En dan nokt je computer ermee. Door de warmte, of een bugje of wat anders. Een simpele bimetaal schakelaar doet het ook. En is veel simpeler en de kans de er iets mis gaat is dus ook veel kleiner.

Met luxe bedoel ik bijvoorbeeld de inrichting van een moderne caravan. De deurtjes zien er allemaal prachtig afgewerkt uit. Hele mooie dure grendels en knopjes die allemaal naar binnen klikken enzo. In zo'n luxe caravan die maar een paar weken per jaar gebruikt wordt werkt dat allemaal goed en ziet het er leuk uit.
Ik heb zelf dan een overlander gebouwd. En in een overlander kun je er gewoon vanuit gaan dat alles gewoon stuk gaat. En dan ook werkelijk alles. Vanaf chassis die doormidden breken tot aan kleine wriemel deurknopjes aan toe. Je moet alles dus of heel sterk maken of zo dat het heel makkelijk ter plekke te repareren is.
Hetgeen Lambiek dus zegt over het inzetten van een RPI is dus zeker iets om over na te denken.

Als bij mijn wagen de motor en aandrijflijn in orde is kun ermee rijden ook. Ook als alle elektrische zooi als accu's dynamo's en startmotoren gestolen zijn kun je hem starten met de slinger en rijden.

Ik zou jou camper trouwen wel serieus geschikt maken voor twee personen. Jij bent een jonge gozer die het leuk vind om naar meiden te kijken. Ik kan je vertellen dat als je daadwerkelijk alleen op reis gaat je ontzettend veel andere alleen reizigers gaat ontmoeten. Vaak zijn dat interessante mensen die veel te vertellen hebben en misschien wel een tijdje met je op willen trekken of mee reizen. Ook kan het handig zijn om in sommige gevallen een gids mee te kunnen nemen. Dus laat die tweede stoel gewoon zitten. Jouw wagen (met een Nederlands kenteken en bestuurd met een Nederlands rijbewijs) moet overigens gewoon voldoen aan de Nederlandse wettelijke eisen. En als volgens die richtlijenen 1 stoel mag, dan mag dat ook in de andere (europese)landen. In afrikaanse landen is dat anders. Daar kunnen ze ter plekke zelf regels verzinnen om je te pesten.

Je koelkast probleem.
Er zijn heel grof drie soorten:
Absorptie.
Peltier/seebeck.
Compressor.
Alledrie hebben ze voors en tegens. Maar geen is ronduit slecht.

De absorbtie koelkast:
Voordeel:
Absoluut geruisloos. Maakt geen geluid.
Bijna onmogelijk stuk te krijgen. 60, 70 jaar oude Electrolux koelboxen werken gewoon.
Kunnen vaak op 230volt, 12 volt en op gas werken.
Heel goedkoop systeem. Op marktplaats heb je ze voor een paar tientjes.
Nadeel:
Systeem werkt erg langzaam.
Vaak lijkt de koel capaciteit niet groot maar een goede ventilatie is daar veel aan te doen.
Moet voor goede werking goed horizontaal staan. En veel bewegen helpt het koelproces ook niet.
Gebruikt veel energie in de vorm van gas en stroom.

De Peltier/seebeck koelkast.
Voordeel:
Geruisloos.
Werkt in elke positie en bewegen maakt niet uit.
Ook moeilijk stuk te krijgen. De energievoorziening in sommige satellieten draai. hier al menig decennia op.
Leuk om zelf iets voor te bouwen. Niet duur en elke vorm is mogelijk.
Nadeel:
Koelcapaciteit lijkt ook niet erg groot maar ook daar is met een goede ventilatie veel aan te doen.
Veelvraat wat stroom betreft.
Ook een traag systeem.

De compressor koelkast.
Voordeel:
Grote koelcapaciteit.
Gebruikt van de drie systemen het minste energie.
Koelt zeer snel.
Nadeel:
Duur.
Zelf bouwen is ook mogelijk maar dat is heel duur.
Maakt lawaai. 's nacht hoor je de compressormotormotor aan en afslaan.

Voor de keuze van de TS die twee weken of grid wil is de compressor koelkast eigenlijk de enige optie. Anders heb je idioot grote accu's nodig of een grote gastank(bij een absorbtiekoelkast).

Om die alle campingstuff van stroom te voorzien zou ik in een extra campeerboordnet voorzien dat volledig los staat van het al bestaande auto boordnet. Je kunt dan altijd rijden en starten. Ook als het kampeer gedeelte een elektrisch probleem heeft.

Ik heb in mijn wagen een 12 volt boordnet (met eigen dynamo en accu) en een 24 volt boordnet ook met eigen accu's en dynamo's.
Beide systemen zijn volledig los van elkaar en met grote hoofdschakelaars volledig uit te schakelen. Er staat ook nooit iets aan en er loopt als alles is uitgeschakeld ook absoluut geen stroom. In noodgevallen kan ik wel beide systemen elkaar laten opladen enzo. Zodat ik altijd elektrisch kan starten.

Ik kan dus de 24 volt accu's in noodgevallen laden vanuit de 12 volt accu. Ik herb ook twee omvormers. Een die vanuit 12 volt 230 volt (400W) maakt en en die vanuit 24 volt 230 volt (1500W) maakt. Beide zijn echte sinus.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 19 september 2021 14:20:25 (31%)

bprosman

Golden Member

Maakt lawaai. 's nacht hoor je de compressormotormotor aan en afslaan.

Valt ontzettend mee hoor, ik heb een campingkoelkastje in de tent. Hemelsbreed 2 meter van me af en ik hoor m alleen afslaan als de inhoud wat rammelt en dan moet ik er echt op letten anders hoor je t niet.

Qua koelcapaciteit is een compressor in "De Italiaanse zon" bij 40+ de enige optie.
Dus ik zou wel opletten in wat voor omgeving.

Absorbtie (Elektrolux) was alleen enigszins aan de gang te houden met een heleboel extra ventilators die dan bij elkaar weer meer lawaai maken dan een compressor koelkast.

Voor de keuze van de TS die twee weken of grid wil is de compressor koelkast eigenlijk de enige optie. Anders heb je idioot grote accu's nodig of een grote gastank(bij een absorbtiekoelkast).

Helemaal mee eens.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 19 september 2021 14:31:10 (16%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@Fietser / Lambiek

https://www.youtube.com/watch?v=FXAROUKK0Lc

Edit: Zie nu dat jij fietser er nog een heel verhaal achter aan hebt gedaan.

[Bericht gewijzigd door Geen-Geld op zondag 19 september 2021 14:33:37 (39%)

Nil volentibus arduum
Lambiek

Special Member

Ja, die filmpjes gaat denk niet werken. Een is misschien leuk, maar hierdoor gaan mensen afhaken.

Als je die filmpjes niet bekijkt wordt het een onsamenhangend geheel. Op deze manier werkt een topic niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@ Lambiek

https://www.youtube.com/watch?v=_IVHv8TR2eY

Edit: Ok, dan stop ik daar mee. Maar ik ben ook klaar nu en weet wat ik ga doen, weet wat ik wil nu.

@iedereen, bedankt voor de tips en gedachten zodat ik nu weer overzicht heb. Dit topic laat ik nu los en reageer dan ook verder niet meer. Mocht er nu iets zijn dan zal het specifiek gericht zijn op elektronica en etc waar ik eventueel geheel vastloop en maak dan alleen over dat specifiek iets een nieuw onderwerp aan. Dan heb ik tenminste een exact probleem of onderwerp die makkelijk en overzichtelijk is.

Vanaf nu ga ik stukje voor stukje doen en kan ik de aankomende tijd lekker aan de slag. ;)

#Slotje

Nil volentibus arduum

- 3D Gel accu 5Ah als nood naar 65Ah de auto kunnen starten. #Check. Accu kan stoot geven van 65AH.

[Bericht gewijzigd door Geen-Geld op zondag 19 september 2021 19:15:11 (19%)

Nil volentibus arduum

- 12V DC 10 Ah - Hysterese 0.5 - 5 tot 7 graden - digitaal via DS18B20 die op 86 als fun factor aangesloten kan worden op RPi #Check.

Basis opbouwen.

Jullie leren mij deze dingen! Ik verzamel slechts de informatie om het beste te doen wat ik kan!

Nil volentibus arduum

Ik heb een paar voorbeelden gegeven van de manier waarop ik dingen heb opgelost in mijn overlander. Maar een overlander is een ander ding als een camper.

Ik heb bijvoorbeeld drie brandstoftanks ingenbouwd. Ik neem dus geen losse jerrycans mee. Reden: In veel tunnels en veerboten is het meenemen van losse jerrycans uit veiligheid niet toegestaan. Actieradius op een gewone asfaltweg is nu 1800km

De tanks zijn allemaal uitgevoerd met een grote dop waar je gewoon met je arm inkunt. Dat is makklijk met schoonmaken. Maar belangrijk is een visuele inspectie. Het is mogelijk om eenvoudig de tanks te inspecteren op de aanwezigheid van bijvoorbeeld drugs. In sommige landen maken ze de hele auto stuk om overal in te kunnen kijken.

De zware omvormers heb ik alleen om bepaalde radio apparatuur te voeden. EN als ik dat doe moet ik ook de dieselmotor laten draaien en dus de dynamo's. Mijn accu's zijn voor deze toepassing te klein. Maar ik gebruik dit maar zeer weinig en heb dat ook eigenlijk nergens anders voor nodig.

Tondeuses kun je ook oplaadbaar kopen. Een goedkope 150 of 300 watt omvormer kan deze uitstekend opladen. Voor een oplaadbare tandenborstel werkt zo'n omvormer minder goed. Daar is een echte sinus omvormer beter voor. Maar als je iets hebt dat met usb geladen moet worden kun je beter iets kopen dat direct vanuit de 12 volt boordspanning kan laden.

succes.

Beste Fietser,

Inmiddels ben ik er achter gekomen dat voor België een losse diesel tank ook niet mag, dus een standkachel op diesel valt dan ook af bij mij. Qua oplader voor een tondeuse heb ik dan genoeg aan een simpele omvormer en ben geen duur apparatuur nodig daarvoor. De rest is een kwestie van uitrekenen hoe groot mijn accu moet worden en daarna maar eens nadenken over oplaad mogelijkheden. Mijn lab-voeding laat ik even voor wat het is.

Voor nu gewoon leuk knutselen met de 12 volt accu, batterij houders en dingetje's maken (via schema's van dit forum) met een breadboard/solderen en dingen uitrekenen. Ook wil ik beter leren doormeten met de multi meter en daar wat meer handigheid in krijgen, en wellicht ooit een keer op de lange termijn afhankelijk van de kosten (oscilloscoop) wat extra meetapparatuur aanschaffen. Maar voor nu een beetje kleine spulletje's aanschaffen en opbergbakje's/dozen; begint onhandig te worden nu ik wat meer bezig ben.

Bedankt voor het leerzame, overzichtelijke en duidelijke advies.

Vriendelijke groet,
Steffen

Nil volentibus arduum

Slotje zelf maar opengeknipt?

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

Ja... ik ben dan fanatiek en denk aan leuke dingen en experimenten zoals de accu die ik op de auto heb getest. En nu heb ik alweer allemaal vragen in mijn hoofd en ben ik maar druk aan het tekenen en lijstje's aan het maken voor overzicht.

Vandaag heb ik bijvoorbeeld mooie opbergboxen gekocht waar de weerstanden op rol perfect inpassen (dubbelzijdige opslag bij de action voor 2,10). Nu wil ik de weerstanden er in doen en meet voor oefening wat dingen na en ontdek dat ik de eerste keer (Begin bij aanmelding op dit forum) verkeerd heb gesorteerd en gemeten. Vandaar dat dus soms wat doorbrandt of niet werkt. Vervolgens komt de vraag:

Hoe kan het dat 120 Ohm normaal weergegeven word op mijn multimeter, maar 150 Ohm in 0.150K... vaag iets maar maakt niet uit. En dan kom ik er later achter dat de Ampère meter het niet doet (dus zal wel einde oefening zijn voor dat doel of er moet een zekering in zitten waar ik nog niet naar gekeken heb).

Vervolgens dacht ik aan een batterij indicator maken omdat dit wel handig is voor de 12V en ik nu met de multimeter meet, maar een constante spanning is ook wel prettig en denk dan weer aan de labvoeding. En met de labvoeding kan ik weer makkelijker een batterij indicator maken (LM3914).

Kom ik dan weer op de vraag hoe het kan dat de LM3914 los vrij prijzig is vergeleken met een setje "fun" spul waar dit ook inzit. Los ongeveer 6 euro wat ik zo snel kon vinden en in een setje met allemaal extra spul kost het setje nog geen drie euro. Nu heb ik wat duurdere weerstanden en goedkopere en daarin meet ik duidelijk dat de iets duurdere meer zuiver zijn. Komt bij mij de vraag of dit ook zo is met dit soort setje's en in hoeverre dit doorwerkt op de LM. En dan kan ik nog wel een poosje doorzeuren op een grafiek van de accu bij ontlading, maar dat is te overdreven nu.

Dan ga ik door van de accu naar een ventilator, maar de ventilator is 12V en de accu vol geladen 13,7V dus ben een Buck nodig om dat ding niet te vernielen (hoewel deze het wellicht wel aankan, maar voor andere dingen is het ook van belang). Maar wellicht moet er juist ook weer ergens een step-up komen dan.

Dus ik speel met veel gedachten omdat ik wel een lijstje ga krijgen om spullen aan te schaffen omdat ik het niet heb of domweg tekort kom bij oefeningen. Maar om dan voor alles een aparte vraag ergens te stellen... nee, immers moet ikzelf ook even mijn best doen.

Jammer genoeg heb ik in mijn omgeving ook niets waar ik heen kan met dit soort dingen omdat zien en spreken vaak makkelijker is en meer leerzaam voor mij. Zoals nu zou ik iemand willen zoeken die kan helpen bij de labvoeding omdat ik nog geen manual heb voor het installeren/gebruiken. Nu kan ik YT en etc gebruiken, maar toch de huivering om iets fout te doen en 180 euro naar de grootje's jagen en het feit dat dit om hogere voltage's en Ah gaat. Vroeger was er nog een zaakje in Veendam waar ik heen zou kunnen gaan en waar ik altijd mijn ogen uitkeek, maar dat is er helaas niet meer. Ik weet nog dat ik mij altijd afvroeg wat die golfende lijnen waren in de kastje's wat hij allemaal had staan.

Als ik nu wat zoek zie ik dat prijzen echt behoorlijk verschillen, 1 potentiometer kost een euro, een set van 20 met alles er op en er aan in verschillende waarden 10 euro... Dan ben ik daar beter mee af is mijn gevoel en kan niet voor elk projectje dan wat losse dingen bestellen. Dus ik geef nu liever 100 tot 150 euro uit zodat ik een gevarieerd iets heb en lekker aan de slag kan. Want nu heb ik bijvoorbeeld nog maar 10 led lampjes over dus ben er behoorlijk wat van nodig. Vraag is dan al snel waar te bestellen. Het is dus even flink zoeken wat ik nodig kan zijn en in volume voordeel denken.

Neem bijvoorbeeld de draadweerstand 10 Ohm - 5W die 20 tot 40 cent kost, maar dan even 6+ verzendkosten... Het is dan handiger om er wat meer van te kopen en proberen alles bij 1 leverancier te kopen omdat de verzendkosten van alles straks duurder is dan de producten zelf.

Als voorbeeld wat ik al nodig ben en ook op gaat (maar die kosten mogen ook met gemak omdat het ook hobby is en fun):

Voor morgen: https://www.youtube.com/watch?v=L_90NVUbb3M Instruktie hoe aan te sluiten Labvoeding.

Nil volentibus arduum

Nu heb ik wat duurdere weerstanden en goedkopere en daarin meet ik duidelijk dat de iets duurdere meer zuiver zijn.

Hoe meet je dit? Ik kan met mijn spullen niet meten hoe zuiver een weerstand is. Ik kan wel gewoon de weerstandswaarde meten. Maar niet exact. Daarvoor is een wat specialere ohm-meter voor nodig die ik niet heb. De waarde van al mijn gekochte weerstanden zit overigens gewoon binnen de toleranties. Tien, vijf of 1 procent. En is dus goed. Ik denk dat jij dingen wil meten waarvan je niet weet hoe je ze moet meten.

Hoe kan het dat 120 Ohm normaal weergegeven word op mijn multimeter, maar 150 Ohm in 0.150K

Multimeter staat in autorange of is gewoon autorange.

En dan kom ik er later achter dat de Ampère meter het niet doet

Een keer fout meten op het ampere bereik en je meter is stuk. Bij duurdere meters zit er wel een eens een zekering in die gesneuveld is. Vaak zijn de meters dan wel verder beschadigd. De fluke meters waarbij de zekering is gesneuveld worden bij mij op het werk weggegooit omdat ze met zo'n schade niet meer aan de calibratiestandaards kunnen voldoen. Ik vind het doodzonde zo maar zijn de regels bij ons.

Kom ik dan weer op de vraag hoe het kan dat de LM3914 los vrij prijzig is vergeleken met een setje "fun" spul waar dit ook inzit. Los ongeveer 6 euro wat ik zo snel kon vinden en in een setje met allemaal extra spul kost het setje nog geen drie euro.

Elke handelaar kan vragen wat hij wil. En elke gek kan geven wat hij wil.

Dan ga ik door van de accu naar een ventilator, maar de ventilator is 12V en de accu vol geladen 13,7V dus ben een Buck nodig om dat ding niet te vernielen

Jouw ventilator kan uitstekend functioneren op 13,7V. Niet knoeien met omvormers voor een spanningsverschil van 1,7 volt. Dit verschil is te weinig om de buck goed te laten werken. Als je het toch wilt zet dan een twee diodes in serie ofzo.

Overigens wil jij te veel te gelijk. Er zijn overal meer dan zat bijna klaar auto restauratie projecten en haast klaar zelfbouwcampers te vinden die al jaren ergens stof staan te verzamelen omdat de eigenaars de laatste loodjes te zwaar vind. Als je alles tegelijk gaat kopen en bouwen gaat jouw project dezelfde kant op.

Begin nu eerst eens met bedenken hoe je de inrichting wilt hebben. Waar komt wat en bedenk wat je minimaal met je campertje wilt doen. Het maakt ook nog uit of je een pool expeditie wilt doen of een sahara overlevingstocht.

Een lijstje kan zijn:

Wat wil ik minimaal met mijn camper kunnen doen:

Koken (binnen of buiten of beide) BBQ-en enzo mag niet overal.

Slapen binnen neem ik aan. Of anders losse tent mee.

Moet je bed altijd klaar staan of ben je bereid elke keer alles te gaan verbouwen. Dat laatste is overigens een enorme afrader.

Helemaal off grid voor een week.

Koelkast.

Toilet.

In het wild camperen.

Stiekem ergens overnachten zonder dat men ziet dat de wagen bewoond is.

Koffiezetten. Senseo kan bijvoorbeeld al omdat het waanzinnig veel stroom kost. Andere koffie automaten ook overigens. Beter een toestel dat je op je gasbrander zet gebruiken.

Een plek voor een extra accu.

Enz.

Neem vanuit een dergelijke lijst de beslissing hoe je e.e.a.gaat indelen en ga dat dan ook maken. Als je de lijst hebt en dus ook weet welke elektronica je in camper wilt hebben kun je hier vragen of iemand een schemaatje wilt opzetten met hoe je alle accu's, laders, verlichting enz kunt gaan maken.

kan ik weer makkelijker een batterij indicator maken (LM3914)

Je maakt het jezelf hier weer ontzettend moeilijk mee. Want hoeveel volt is straks een streepje? En wat moet je als het ineens een streepje meer of minder is?
Je kunt ook dit kopen, kost maar drie euro ofzo en ziet er erg mooi uit: https://nl.aliexpress.com/item/1005002505914818.html?spm=a2g0o.product…

mel

Golden Member

Het nadeel is, dat je straks door de bomen het bos niet meer ziet,en dat je niet weet waar te beginnen, dus komt er niks af.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 23 september 2021 23:19:14 schreef Geen-Geld:
Voor morgen: https://www.youtube.com/watch?v=L_90NVUbb3M Instruktie hoe aan te sluiten Labvoeding.

Als je dat ding in een opwelling hebt gekocht, denk ik dat je wat te overdondert gaat zijn door de mogelijkheden.

Een Philips PE1540 of zo (0-40 Volt 0-3 Ampère) was denk ik een beter idee geweest. Ook op m'n PE1540 heb ik praktisch nog nooit de 24 Volt overschreden. Als ik er overheen moet, is het vaak nog hoger dan die voeding kan leveren en pak ik wel m'n variac en een scheidingstrafo aan de uitgang waar ik dan weer een gelijkrichter achter zet.

Je verkijkt je naar mijn mening op specificaties die er niet toe doen, maar wel heel interessant en imposant ogen.

Een professional zal geen moeite hebben met het nogal ingewikkeld ogende display en de hoeveelheid knopjes van de voeding waar je naar linkte, maar voor jou zit, aan je opmerkingen te lezen, daar nu juist het probleem: het ding is te ingewikkeld en een 'ouderwetse' labvoeding met 2 draaiknoppen voor stroom en spanning en 2 wijzermeters lijken me veel geschikter: je ziet onmiddelijk wat je doet en wat de gevolgen van je instellingen zijn. Dat lukt je met zo'n digitaal geval niet.

Zo'n spanningsindicator is een beetje een lastig ding, want de open klemspanning van een accu is vaak hoger dan onder belasting. Zo'n metertje geeft dus alleen iets zinnigs weer als je de accu tijdens het meten belast met een stroom die redelijkerwijs te verwachten is.
Als de spanning dan behoorlijk inzakt, ben je waarschijnlijk al te laat met laden.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik heb hem ooit aangeschaft met de gedachte dat deze ook via de laptop kan meten qua verbruik en etc. Daarnaast zijn er redelijk veel mogelijkheden en opties die voor de toekomst interessant kunnen zijn. Verder is het handig dat er een geheugen in zit zodat je soms snel kunt wisselen. Het is dan ook een afweging geweest voor wat ik verwacht van mijzelf en in hoeverre ik deze hobby uit de hand laat lopen.

Voor nu: hij doet het en heb nu diverse combinaties van klemmen, pennen en etc voor deze en de multimeters.

Standaard batterij indicator via internet is leuk en goedkoop, maar je kunt er weinig mee idd. Daarnaast wil ik wel zelf de dingen maken, anders kan ik net zo goed een kant en klare camper kopen (Nog los van het feit dat er nog veel meer te doen is dan wat elektra voor alleen een camper, er staan dus veel meer projecten op de plank).

[Bericht gewijzigd door Geen-Geld op vrijdag 24 september 2021 17:33:42 (24%)

Nil volentibus arduum
fred101

Golden Member

Beetje overkill en nogal onhandig

Ik heb meerdere labvoedingen maar de meest gebruikte hebben gewoon 2 potmeters. 1 voor spanning, 1 voor stroom. De meest gebruikte doet 0-40V en max 5A. Nummer 2 is twee keer 0-30V en max 3A maar deze heeft tracking omdat ik die meestal voor analoge schakelingen met opamps gebruik (symmetrisch gevoed +/-15V) Ik heb 1 Philips voeding met zo'n heel bedienpaneel en tig mogelijkheden. Die gebruik ik maar heel af en toe als iets echt heel precies moet. Veel te veel gedoe.
Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst meer dan 3A nodig had.

Hoger dan 40V komt hier wel regelmatig voor maar dan is het ivm zelfbouw met buizen of voor industrieel reparatiewerk. Voor het meeste hobby gebeuren heb je genoeg aan 0-24V en iets van 3A

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 24 september 2021 16:44:35 schreef mel:
Het nadeel is, dat je straks door de bomen het bos niet meer ziet,en dat je niet weet waar te beginnen, dus komt er niks af.

99% begint bij mij chaotisch en 99% komt altijd wel af. - als ik morgen toch bezig ben in de tuin moet ik even naar de plastic kappen kijken voor de afzuiger - . Het is alleen even een kwestie van volgorde maken en plannen wat meer van belang is en wat niet (of waar ik gewoon meer zin in heb).

----

Voor nu is de labvoeding dus klaar (wel tig keer video's en etc bekeken/gelezen) en heb een aantal manuals en YT video's bekeken voor de werking en dat is wel te doen. Twee multimeters waarvan 1 geen stroomsterkte meer kan meten maar het ander toestel wel. Ik heb een zooi aan krokodillen, bananen, ringkabelschoentje's en kabels met stekkers om makkelijk te kunnen wisselen. Twee soldeer stations met vele diverse punten en diverse soldeerdraad in x verhoudingen.

Morgen ga ik verder met het boek elektronica 123 en blijf een beetje YT kijken voor de labvoeding. Ondertussen omdat ik in de tuin bezig ben kan ik even een standaard maken en een afzuiger maken met 1 van de ventilatoren die gewoon rechtstreeks op de accu komt met een aan/uit (vanwege de soorten soldeerdraad dus).

Gisteren ben ik al bezig geweest op papier om uit te denken hoe ik een batt. indicator maak en kwam daarom dus op de LM3914 uit zodat ik 10 lampjes heb waarbij ik in stappen van 10% werk (of ik was twee nodig van een ander soort om nog exacter te gaan werken). Mijn accu gaat van 13.4V naar 11.8V en is dan schoon op. Meest logische is een curve maken zodat ik daarop verder kan uitwerken waar mijn stappen van 10% zitten en bij 0 wil ik ook blieptoon of iets hebben. Wat ik exact nodig ben maakt mij nu niet uit, ik kijk gewoon overal rond en doe daardoor wel inspiratie op en snap dat ik het dan moet omzetten naar mijn situatie. Het spul koop ik of groot in, of ik koop speel "fun" setje's waar bij toeval al dingen in zitten en vaak nog goedkoper zijn dan 1 onderdeel los.

Volgende foto zal dan wel een zelf geprutste afzuiger zijn :) En dit is wat ik bedoelde met stekkers kunnen uitwisselen op diverse manieren zonder extreem veel kabels nodig te zijn (en kon ze nu in de buurt kopen), zo kan ik ze op alles wel gebruiken of wisselen qua maten en etc.

PS: For the time being pruts, leer en reken ik er gewoon op los. Onderste foto kan iets zijn waar ikzelf mee aan de slag kan en dan gebaseerd op mijn gegevens. Dus gewoon zoeken en kijken hoe iedereen het doet en welke optie's er zijn en veel YT kijken. Per % een ledje of alles en dan laten aflopen, een aan/uitknop er voor en eventueel later eens zien of ik het ook kan laten werken terwijl de rest ook gewoon aangesloten zit. Het is voor de fun en lekker leren.

Nil volentibus arduum