uBITX

Hubie

Special Member

De µBITX, leuk knutselproject voor de donkere dagen voor kerst. ;-)
Zijn er momenteel mss meer mensen mee bezig?

mel

Golden Member

de bitx,ben ik onderdelen voor aan het verzamelen. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Hubie, Mel,

Is er een goeie link naar het schema van de µBITX?
Ik werd even nieuwsgierig hoe die µBITX er uit zag ik heb er 2 gevonden denk ik:
https://jj1fxf.wordpress.com/ubitx-circuit-details/
.
https://www.hfsignals.com/index.php/ubitx-v6/
Uiteraard niet dat ik hier aan begin want dit gaat mij te ver voor mijn snappertje.

Gezonde en Vriendelijke Groeten!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Leuke omschrijving: https://www.veron.nl/wp-content/uploads/2018/10/Transceiver-volgen-BIT…

De oorspronkelijke ontwerper was een indier met de naam: Ashhar Farhan

Dit is van zijn hand: https://www.shorties.be/2006/entrepot/art01/farhan/bitx.html

Uiteraard niet dat ik hier aan begin want dit gaat mij te ver voor mijn snappertje.

Dit heeft Farhan juist bedacht voor amateurs met een klein snappertje en een zeer laag budget. Je zou al die stentors, jostikitjes en die andere piratentroep hiervoor kunnen slopen en daarvan een mooie bitx kunnen bouwen. Dan ben je in elk geval legaal bezig (als je je machtiging hebt tenminste) en waarschijnlijk heb je veel meer lol. Het is mogelijk om met een BITX verre verbindingen te maken en er zijn zoveel varianten op het oorspronkelijke ontwerp te vinden dat alle Hf banden mogelijk zijn. Je kunt gewoon voor elke HF amateurband een bitx bouwen. Voor de kosten hoef je het niet te laten.

Hier nog een paar foto's van het jostikitje dat ik ooit eens bouwde.

Ik was toen 14 jaar. Een vriendje had het origineel van Josti. Daar heb ik deze van nagemaakt. Gewoon de print nagetekend met zo'n kliederpen en geëtst in een soepbord. De gele vlek is nooit meer uit mijn buroblad gegaan.

Met dit prutsdingetje kon ik met dat vriendje die een paar huizen verderop woonde over de radio praten. Dat was toen erg leuk en erg spannend. De RCD lag immers gewapend met een dubbelloops jachtgeweer in elke achtertuin op wacht!

Ik was toen echt super content dat ik met dit zelfgebouwde dingetje ook echt kon zenden maar vond het eigenlijk meteen al een waardeloos dingetje omdat ik mijzelf over de hele band kon horen. Het spectrum was zeg maar een taart met heel veel kaarsjes. En dat wist ik dus toen al dat ik 14 jaar was. Uiteraard niet waarom en hoe.

Als ik toen kennis had gehad van het bitx ontwerp was dat waarschijnlijk veel leuker geweest.

Mijn J

fred101

Golden Member

Heb ik ook gebouwd, deed het erg goed. https://www.pa4tim.nl/?p=1337 Mijn eerste zendertje was die uit een Philips experimenteerdoos. Die had ik gebouwd, een vriend gebeld die een km of 5 verderop woonde. Een meter of 10 antenne draad en hij kon me ontvangen. Zover had ik niet verwacht. Dat was eind jaren 70

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 3 oktober 2021 09:12:45 (64%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Van Fred101,

De trafo’s in het schema zijn wat lastig want Joost mag weten hoe groot een tab-washer is. Onderdelen die in India misschien heel anders zijn dan hier.

\

Haha, dat zijn gewoon ringetjes uit een kraan. In India lijken die ook erg op degene die we hier hebben hoor. Maar bij mij werkte dat ook niet goed. Ik heb ook moeten prutsen om ze goed te krijgen. En ik heb ook geen ringetjes gebruikt maar andere kunstof dingetjes die makkelijker wikkelen als ringetjes. Je pakt gewoon iets wat je tussen je zooi kan vinden. Als je maar een klos draad kunt maken is het al snel goed.

rob007

Yarr, Matey!

Je zou al die stentors, jostikitjes en die andere piratentroep hiervoor kunnen slopen en daarvan een mooie bitx kunnen bouwen

Sorry Ex-fietser mijn BitX staat naast de frequentie rond de 6300KHz ;)
(Ben Josty stentor verslaafd, gaat niet over!) 8)7
Nog even dit erbij schrijven:
Dat aan de manier van schrijven, het verhaal heb jij er toen toch ook van genoten!
Die sfeer van toen, en JAH dat was met een Josty Kit nou en! Het WAS TOEN leuk!

.

tab-washer

Toch heb ik ze hier in Nederland ook wel eens gezien!
( op de foto kun je zien is de ring even groot als het kristal wat zal die zijn? 15…16MM )
Je zou zeggen het formaat van een T86 – 2 formaat?

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op zondag 3 oktober 2021 11:03:06 (16%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

Deze uitvoering werkt met een microprocessor..
De mensen die me een beetje kennen,weten dat ik geen voorstander ben van computerdingen in zelfgemaakte trx spul.
Het is al lastig genoeg om dat ding fluit-en ruisvrij te krijgen zonder die dingen.. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Er hoeft natuurlijk geen µP in,die zat er in de eerste versie ook niet in maar die was alleen voor de 20 meterband.

https://www.vu2ese.com/index.php/2020/06/18/bitx-an-easy-to-build-6-wa…

Zit nu te klootviolen met zelfbouw ringmixers,diodes selecteren,wikkelen en meten maar misschien gaat er stop ik er gewoon een SBL-1 in.
Een beetje van dittum dus:https://www.youtube.com/watch?v=7CA_lkLYqMM&t=294s

mel

Golden Member

Ja,dat zal zeker kunnen,denk aan het niveau van de oscillator, de SBL1 heeft een stevig signaal nodig. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Ja,+7dBm (501 mV over 50 Ω )
Dat is precies ongeveer wat er overblijft na het
50 Ω weerstandnetwerkje wat aan de CLK#1 hangt uit de Si5351.

Hubie

Special Member

In het draadje van hansjo https://www.circuitsonline.net/forum/view/155975
heeft Henk electron920 het over het punt voor punt doormeten van een kristalfilter.
Een uiterst tijdrovend proces schrijft F.A.S.Sterrenburg daarover met b.v. een BC-221.
https://www.pa3esy.nl/military/us/meet/BC-221/org/html/bc221_set.html
Dat zal met een moderne DDS generator toch wel sneller gaan?Die hoef je niet bij elke stap te ijken.
Maar hoe pak je dat aan?Gewoon op ruitjespapier en potlood of zijn er excel bladen voor met dB en frequentieschalen?

mel

Golden Member

bouw even een wobbeler.Kan simpel zijn als je een scoop en een zaagtandgenerator hebt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha Hubie,

De BC221 heb ook nog mee gewerkt leuk apparaat maar de techniek gaat verder ;)
Een sweeper ( wobbeler ) bouwen dat is te doen maar het systeem omvat wel iets meer dan een D.D.S. als generator !
Het zend gedeelte en de detector vallen nog wel mee maar de display is iets lastiger.......

Om het plaatje rustig te kunnen aflezen zal een een lang na lichtende buis moeten gebruiken of een geheugen scope.
Zeker bij het sweepen van een kristal door de hoge Q kan je er niet snel doorheen blazen !

Maar het is zeker te doen en een nuttig apparaat zo'n kleine V.N.A. als @rob007 heeft is denk ik een overweging, daar kan je niet tegen opbouwen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Hoi Henk.
Ja ik denk dat ik ook zo'n NanoVNA ga kopen,heb al even op YT gekeken https://www.youtube.com/watch?v=3uRA1p6OotA&t=1472s hoe ze een kristalfilter afregelen.Maar die gast gebruikt een stel trimmers i.p.v.vaste condensators.

Ha Hubie,

Ik denk dat voor jou toepassing zo'n kleine V.N.A. zeker een goede start is en betaalbaar voor de hobby.

Mijn motto is daar waar je trimmers kan vermijden doen, dit geldt voor alles wat je moet afregelen kost tijd en is altijd instabiel.
Maar dat gezegd hebbende het kan soms moeilijk zijn, als de gevoeligheid op de schakeling groot is !
Nu is typisch bij filters de gevoeligheid van componenten groot daarom altijd zo min als mogelijk secties gebruiken.
vaak wordt er in de gedachtegang een fout gemaakt hoe meer secties hoe beter, maar voor dichtbij de Fc is dit niet het geval en werkt het door de eindig Q van de componenten dit juist averechts |:(

Op het draadje van @hansjo wordt ook een programma genoemd dat kan ik niet, kan goed werken maar vaak zijn die programma's niet op de praktijk afgestemd dat is wel zonden.
Het is een verzameling van formules maar geen design dat betekend vaak dat er waarden uit rollen die niet haalbaar zijn terwijl er meer wegen naar Rome gaan.......
Zeker bij kristalfilters zijn er veel topologieën mogelijk dus eerst afwegen waar moet mijn filter aan voldoen......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Je moet van die thread even het QEX-artikel in mijn post lezen. Dat is in elk geval wél goed. Veel praktischer wordt het niet, en het programma hoort daarbij.
e: artikel staat ook hieronder.

Voor het doormeten van de kristallen, en later van het hele filter, heb je een stabiele oscillator nodig van bekende frequentie.
Dat kan een meetzender zijn, maar het is vaak gemakkelijk hiervoor gewoon een van de kristallen te gebruiken. Voor de oscillator gebruik je de BFO (CIO) die tóch al in je schakeling komt. Bouw die tijdelijk even op als VXO, zodat je hem een paar kHz kunt verstemmen (naar beneden, meestal: de schakeling met de kristallen in serie is een Dishal LSB-filter).
De frequentie controleer je met je counter of op een aparte ontvanger.

Aan de halve en hele lattice-filters uit 'Sterrenburg' moet je niet beginnen; die zijn compleet achterhaald, en de trafootjes krijg je toch nooit goed.
De Dishal-filters zijn veel eenvoudiger goed te krijgen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha Frederick E. Terman,

Ik heb het artikel wel eens gelezen, heb begin van het jaar ook van QEX een aantal jaargangen naar het milieupark gebracht :D
Voor de radio bouwers zeker bruikbaar maar ik werk toch liever met een iets flexibeler koppeling tussen de kristallen i.v.m. het afstemmen !
In 1981 een programma geschreven op de Apple II in basic voor het berekenen van lattice-filters volgens Zverev, Anatol...... 2 jaar geleden nog een project mee genomen tijdens de verhuizing 54 MHz 8 pole kristalfilter.

Ik heb niet zoveel aan een B.F.O. of zo iets want die heb ik niet wel een vector network analyzer en een test jig voor de kristallen.....
Wat ik wel denk dat als je een S.S.B. filter wil bouwen dat een en ander bruikbaar is ook zonder optimalisatie.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Op 11 oktober 2021 20:12:45 schreef Frederick E. Terman:
Je moet van die thread even het QEX-artikel in mijn post lezen. Dat is in elk geval wél goed. Veel praktischer wordt het niet, en het programma hoort daarbij.
e: artikel staat ook hieronder.

Voor het doormeten van de kristallen, en later van het hele filter, heb je een stabiele oscillator nodig van bekende frequentie.
Dat kan een meetzender zijn, maar het is vaak gemakkelijk hiervoor gewoon een van de kristallen te gebruiken. Voor de oscillator gebruik je de BFO (CIO) die tóch al in je schakeling komt. Bouw die tijdelijk even op als VXO, zodat je hem een paar kHz kunt verstemmen (naar beneden, meestal: de schakeling met de kristallen in serie is een Dishal LSB-filter).
De frequentie controleer je met je counter of op een aparte ontvanger.

Aan de halve en hele lattice-filters uit 'Sterrenburg' moet je niet beginnen; die zijn compleet achterhaald, en de trafootjes krijg je toch nooit goed.
De Dishal-filters zijn veel eenvoudiger goed te krijgen.

Nee dat lattice filter was ik ook niet van plan te gaan bouwen Fet.Het gaat om het 8-polig 6-polig filter van de Bitx versie 2 (of is het 3?)
Daar is al het nodige aan gerekend door G3UUR maar moet toch gemeten worden.Zo kwamen een paar Bitx bouwers uit op een filter van 1,5 KHz,te smal voor ssb en te wijd voor CW.Inmiddels de Dishal Software gedownload en uitgepakt.18 pagina's readme,daar moet ik even de tijd voor nemen..

Ha Hubie,

Dat is een topologie waar ik iets meer van gecharmeerd ben en heb ik vaak gebruikt tot 100 MHz.
Het is een quasi equal ripple filter mooie vlakke doorlaatband.

Maar inderdaad je zal altijd de kristallen moeten meten de frequentie kan gelijk zijn maar dat wil nog niets zeggen over de bewegingsinductie Lm en de bewegingscapaciteit Cm.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Ik dacht ik meet alles nog even na voordat ik aan het ladderfilter begin.Eerst spanning op het RX gedeelte gezet en nu blijkt dat het ding als een malle staat te oscilleren net boven de 100 MHz.Met een snuffelspoel aan de scope zag ik de grootste sinus bij de doorvoer condensator voor CWkey.Alles nog eens nagelopen maar kon niets vinden.Daarna spanning op het TX gedeelte gezet.Exact het zelfde verhaal,ook daar het meeste signaal in de buurt van de ingang.Ik denk dat het oscilleren begint bij het eerste torretje van zowel RX als TX.Dat gaat zoeken worden...

Ha Hubie,

Het vordert gestaagd, in een nieuw ontwerp / bouw komen heel vaak kleine ongerechtigheden boven drijven !
Het blijft heel moeilijk om op afstand advies te geven wel een vraag heb je de klok al wel draaien of zet je op dit moment alleen spanning op R.X. dan wel T.X. ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Nee,alleen spanning op RX en later TX gezet,ik had alwel de SigGen klaarstaan om aan de CLK#1 pin te hangen maar zover kwam ik niet.Eerst dat ding maar is 'temmen' ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 17 oktober 2021 22:19:33 (12%)

Ha Hubie,

Ik heb op je schema gekeken, ik zie op jou print twee groene L.E.D.'s branden die staan zeker op de R.X. voeding ?
Kan je ook op een R.X. punt spanning zetten, zodat je dat gedeelte kan onderzoeken waar het signaal vandaan komt !

Je zal ergens in dat gedeelte een ongewenste koppeling hebben heb je geen open eindjes met andere woorden is alles afgesloten zodat de kans op straling nihil is.......
Om te zoeken met een C van 1nF her en der kortsluiten naar massa en kijken of de oscillatie stopt.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Ha Henk,
Ik ga morgen eerst wat meer 'massa' langs de randen maken met strookjes latoenkoper en sommige onnodig lange printbanen inkorten.De printjes hangen nu met 4 printpennen aan het blikje + een strookje messing in het midden onder de in/uitgang.Meestal is dat voldoende 'massa'maar nu duidelijk niet.De ledjes haal ik er ook uit,die kunnen ook buiten het blikje aan de voedingspinnen hangen.En daarna idd hier en daar met een ontkoppel C'tje prikken.