Hi,
Ik had wat nieuwe matten nodig voor op tafel, Sine had een tijd terug al eens gezegd dat het bij mij nu wel eens tijd werd i.v.m. de gaten in mijn mat op tafel.
En Sine spreken we natuurlijk niet tegen...
En aangezien ik regelmatig aan een dwangneurose lijd, wat betreft uit elkaar halen van LAB voedingen, heb ik bij Eleshop een "High End grin* " LAB voeding mee besteld voor 45€.
Dat heb ik een paar jaar geleden ook al eens gedaan en het was nu tijd voor weer een test van een goedkoop LAB voedinkje, zou het bruikbaar zijn?
De bedoeling was ook, om op deze voeding er lekker op los te "hacken"
Ik heb voor het model gekozen dat analoge meters heeft, de versie met digitale meters vond ik niet aantrekkelijk genoeg daar het natuurlijk goedkope metertjes zijn.
De analoge metertjes geven snel een indruk van de stroom en spanning en zou ik het nauwkeuriger willen weten, dan gebruik ik wel een multimeter.
De voeding heeft een spanning bereik van "0" tot iets meer dan 15V, de stroom is instelbaar van "0" tot iets meer dan 2-Ampere.
Het eerste deel gaat meer over de mechanische zaken en de bedrading e.d. en het tweede deel over de metingen aan deze voeding.
Daar gaan we dan!
De eerst foto laat zien wat er in het doosje zit, natuurlijk de voeding, de 230V kabel zit aan de voeding vast er is dus geen IEC connector op de achterzijde hiervoor.
Verder ook nog een setje aansluitkabeltjes, mijn advies: direct de vuilnisbak in!
Waarom? ik zie dit soort kabeltjes ook regelmatig ook in gebruik bij b.v. Dave Jones en wat andere "grote" op youtube, onbegrijpelijk in mijn ogen.
Weten jullie al waarom ik dit aantip?
Kijk naar de banaan stekkers de schroefjes die de draden vast zetten zijn onbeschermd en nu niet denken: Bram dit is een 15V voeding, waar maak je je druk om!
Zal ik jullie even wakker schudden, wanneer de gebruiker er niet aan denkt, gebruikt hij dit snoertje ook voor andere toepassingen,
zeker 40 jaar geleden al door schade en schande wijzer geworden.
De twee metertjes geven goed genoeg hun waarde aan en zijn ongevoelig binnen redelijkheid voor de hoek waaronder de voeding staat.
De metertjes stonden vrijwel perfect op het nul streepje zo uit de doos, maar er is geen afregel mogelijkheid om de metertjes in te stellen, dit was ook niet nodig was.
.
De achterzijde van de voeding, links onder de goed vast zittende netspanning kabel en de zekering houder, de zekering zit in de 230V leiding opgenomen.
Het stickertje rechtsonder geeft wat specificaties aan, hier heb je wel een Hubble telescoop voor nodig om het te kunnen lezen.
De achterzijde is van plaatstaal en hierop is een plak Aluminium van 2,5mm dik en 104 x 90mm gemonteerd als koelelement, wat uiteindelijk in mijn mening te klein is.
De temperatuur loopt echt te veel op bij een ongunstige spanning en de maximale stroom, dus net boven de 5V en 2-Ampere belasting.
Dit koelsysteem moet dan 30-Watt aan energie kwijt en de temperaturen van het koeloppervlak met de daarbij behorende print aan de achterzijde wordt dan echt te warm.
Vooral de buffer Elco van 3300uF krijgt het voor zijn kiezen, er staat wel 105C op als temperatuur, maar dat geloof ik dus niet voor een 45 Euro voeding.
De warmte bij zware belasting van de voeding tast echt de betrouwbarheid aan van de componenten op het printje dat er aan vast zit.
.
Hier heb ik het printje met de gelijkrichter en powertransistor verwijderd om te laten zijn hoe de achterzijde is opgebouwd.
Op deze foto is ook goed te zien dat op het Aluminium plaatje een thermische beveiliging is aangebracht, een clicson type.
Veel aansluitingen zijn van kousjes voorzien, en de 230V bedrading in de voeding zijn allemaal voorzien van een extra glaskousje.
.
Hier kunnen jullie de 230V schakelaar zien deze heeft ook stukjes krimpkous gekregen en een condensator ter voorkoming van vonken.
Links staat een klein oranje kader, dat is een aandachtpuntje, daar zit het gat van een Parker die de deksel vast zet, als bij montage de linker draad aan de schakelaar iets naar rechts word gebogen zal dit nooit een probleem worden wat veiligheid betreft.
.
Ik spring even terug naar het front van de voeding, dan ga ik zo verder met het punt van veiligheid.
De voorkant van de voeding, ik heb de banaan aansluitingen hier even uit elkaar geschroefd, er is zichtbaar dat de gaatjes in de bussen aan de kleine kant zijn.
Ik denk dat niemand dat na een paar keer proberen nog zal proberen.
De rode knop ging wat moeilijk los, maar na een paar keer draaien was er goed mee te werken.
Hirschmann, MC, en wat andere merken banaan stekkers zijn allemaal goed te gebruiken op deze bussen.
De 230V schakelaar is goed verlicht als de voeding aan staat.
De potmeters voelen goed aan en kunnen de voeding prettig instellen, het zijn echter wel enkel slag koolpotmeters.
Geen moeilijk model potmeter en makkelijk te vervangen als nodig, beide potmeters hebben de opdruk B10K.
.
Tijd om terug te gaan naar het onderdeel veiligheid.
Er is in ieder geval aan gedacht bij de ontwerpers van deze voeding, alleen met iets meer aandacht zou het echt goed worden.
Wat is er aan de hand wat betreft aarding van deze voeding?
Er is netjes een schroef aangebracht in de bodem, waar de aarde draad uit de netkabel op gemonteerd zit, alleen was de schroef niet goed aangedraaid waardoor de overgang weerstand te hoog was.
Door het goed aandraaien van boutje en moer ging de overgang weerstand naar de bodemplaat naar kleiner dan 1Ω.
De trafo is vastgezet met M4 boutjes zonder tandringen, hierdoor maakt de trafo geen contact met de bodemplaat.
Ik heb de boutjes van de trafo vervangen door een iets langer model met tandringen, ook hierdoor ging de weerstand van de trafo naar de massa aansluiting naar kleiner dan 1Ω
Verder heb ik ook nog wat extra bedrading aangebracht om de kap van de kast ook goed aan massa te leggen, net als de achterzijde/koelelement.
De achterzijde zat ook met twee Parkers gemonteerd, deze had ik eerst voorzien van tandringen maar de Parkers waren dan een beetje te kort.
Dus heb ik voorzichtig de gaten opgeboord naar 3,2mm en er M3 boutjes met tandringen gemonteerd.
De rede van het slechte contact is ondermeer ook de dikke verflaag van de metalen onderdelen, mooi natuurlijk dat het goed in de lak zit,
maar veiligheid gaat bij mij voor, vandaar deze eerste "hack" aan deze voeding.
De originele massa aansluiting.
.
Twee plaatjes achter elkaar van hoe de trafo vast was gezet.
.
En nummer twee, ik zie geen tandringen.
.
De onderzijde van de voeding in originele staat, wel een tandring maar ook een gewone ring gebruikt, en die maak natuurlijk geen contact door de verflaag.
Het echte aardpunt vlak naast het voetje heeft wel een tandring maar zat niet goed aangedraaid.
Let ook op de gaten rond de trafo positie, netjes gedaan.
.
Trafo is hier vastgezet met twee M4 boutjes en tandringen, TADA en we hebben een goede verbinding!
.
Hier zijn de extra grijze draden zichtbaar en als je goed kijkt zijn net de tandringen te zien.
.
Hier heb ik de achterwand nog aangepast, hij zit origineel goed vast met de gebruikte Parkers maar heeft toch een variërende Ohmse weerstand, dit was ongeveer 15Ω
.
Dit is de eerste test met een tandring onder de Parker, BINGO! weerstand ook onder de 1Ω
Maar daar was ik niet content mee, de Parker is dan net iets te kort.
Uiteindelijk zitten er dus twee M3 boutjes in met tandringen en er is nu als je de achterzijde beweegt, geen variatie meer in de overgangweerstand.
.
Nu nog deze, hoeft helemaal geen punt te zijn, maar het viel mij wel op.
Op het plaatje hieronder staat de trafo en het printje met de gelijkrichter, mar het gaat om de trafo.
Rechts is de230V bedrading te zien, en de spoelkamer aan de voorzijde is ondermeer voor de 230V winding.
Deze trafo heeft totaal vier windingen, de 230V en drie voor de laagspanning.
De spanning voor de OpAmps zijn de twee rode en de midden aftakking is de zwarte draad en ik vraag mij dus af, waarom deze wikkeling niet bij de andere laagspanning wikkelingen gelegd?
Er is daar nog wat ruimte, maar misschien was dat niet genoeg.
Er is nog een tab op de 230V wikkeling( zie oranje kader), daar is een dopje op gezet, dus er is wel aandacht voor veiligheid, alleen niet helemaal doordacht.
.
Ik ga nu dit deel afsluiten en later deze week meer.
Naturlijk heb ik ook aan de voeding al wat metingen gedaan en een aantal waren zeer goed.
Ri is ver beneden de 0,001Ω, bromen en ruis bij 15V uitgangspanning met 2-Ampere uitgangstroom was binnen 22KHz bandbreedte 175uV!
Stabiliteit van de uitgangsspanning na ongeveer een half uur onder belasting aanstaan was minder dan 1mV.
Wat ik hier gemeten hebt, steekt veel Pro LAB voedingen naar de kroon!
Maar dat is natuurlijk niet alles, ik heb geen dynamische testen gedaan en ook niet gekeken hoe de voeding reageert op in/uit schakelen of in stroombegrensing gaan.
Dit alles komt dus later, waarschijnlijk in twee delen .
Ik heb me nu al voor de tijd die ik vandaag had, kostelijk vermaakt.
Zoals altijd, SHOOT!
Bram