Test van kleine LAB voeding => QJ1502A

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik had wat nieuwe matten nodig voor op tafel, Sine had een tijd terug al eens gezegd dat het bij mij nu wel eens tijd werd i.v.m. de gaten in mijn mat op tafel. ;)
En Sine spreken we natuurlijk niet tegen...

En aangezien ik regelmatig aan een dwangneurose lijd, wat betreft uit elkaar halen van LAB voedingen, heb ik bij Eleshop een "High End grin* " LAB voeding mee besteld voor 45€.

Dat heb ik een paar jaar geleden ook al eens gedaan en het was nu tijd voor weer een test van een goedkoop LAB voedinkje, zou het bruikbaar zijn?
De bedoeling was ook, om op deze voeding er lekker op los te "hacken"

Ik heb voor het model gekozen dat analoge meters heeft, de versie met digitale meters vond ik niet aantrekkelijk genoeg daar het natuurlijk goedkope metertjes zijn.
De analoge metertjes geven snel een indruk van de stroom en spanning en zou ik het nauwkeuriger willen weten, dan gebruik ik wel een multimeter.
De voeding heeft een spanning bereik van "0" tot iets meer dan 15V, de stroom is instelbaar van "0" tot iets meer dan 2-Ampere.
Het eerste deel gaat meer over de mechanische zaken en de bedrading e.d. en het tweede deel over de metingen aan deze voeding.

Daar gaan we dan!
De eerst foto laat zien wat er in het doosje zit, natuurlijk de voeding, de 230V kabel zit aan de voeding vast er is dus geen IEC connector op de achterzijde hiervoor.
Verder ook nog een setje aansluitkabeltjes, mijn advies: direct de vuilnisbak in!
Waarom? ik zie dit soort kabeltjes ook regelmatig ook in gebruik bij b.v. Dave Jones en wat andere "grote" op youtube, onbegrijpelijk in mijn ogen.
Weten jullie al waarom ik dit aantip?

Kijk naar de banaan stekkers de schroefjes die de draden vast zetten zijn onbeschermd en nu niet denken: Bram dit is een 15V voeding, waar maak je je druk om!
Zal ik jullie even wakker schudden, wanneer de gebruiker er niet aan denkt, gebruikt hij dit snoertje ook voor andere toepassingen,
zeker 40 jaar geleden al door schade en schande wijzer geworden. :+

De twee metertjes geven goed genoeg hun waarde aan en zijn ongevoelig binnen redelijkheid voor de hoek waaronder de voeding staat.
De metertjes stonden vrijwel perfect op het nul streepje zo uit de doos, maar er is geen afregel mogelijkheid om de metertjes in te stellen, dit was ook niet nodig was.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-01.jpg

.
De achterzijde van de voeding, links onder de goed vast zittende netspanning kabel en de zekering houder, de zekering zit in de 230V leiding opgenomen.
Het stickertje rechtsonder geeft wat specificaties aan, hier heb je wel een Hubble telescoop voor nodig om het te kunnen lezen. ;)
De achterzijde is van plaatstaal en hierop is een plak Aluminium van 2,5mm dik en 104 x 90mm gemonteerd als koelelement, wat uiteindelijk in mijn mening te klein is.
De temperatuur loopt echt te veel op bij een ongunstige spanning en de maximale stroom, dus net boven de 5V en 2-Ampere belasting.
Dit koelsysteem moet dan 30-Watt aan energie kwijt en de temperaturen van het koeloppervlak met de daarbij behorende print aan de achterzijde wordt dan echt te warm.
Vooral de buffer Elco van 3300uF krijgt het voor zijn kiezen, er staat wel 105C op als temperatuur, maar dat geloof ik dus niet voor een 45 Euro voeding.
De warmte bij zware belasting van de voeding tast echt de betrouwbarheid aan van de componenten op het printje dat er aan vast zit.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-02.jpg

.
Hier heb ik het printje met de gelijkrichter en powertransistor verwijderd om te laten zijn hoe de achterzijde is opgebouwd.
Op deze foto is ook goed te zien dat op het Aluminium plaatje een thermische beveiliging is aangebracht, een clicson type.
Veel aansluitingen zijn van kousjes voorzien, en de 230V bedrading in de voeding zijn allemaal voorzien van een extra glaskousje.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-21.jpg

.
Hier kunnen jullie de 230V schakelaar zien deze heeft ook stukjes krimpkous gekregen en een condensator ter voorkoming van vonken.
Links staat een klein oranje kader, dat is een aandachtpuntje, daar zit het gat van een Parker die de deksel vast zet, als bij montage de linker draad aan de schakelaar iets naar rechts word gebogen zal dit nooit een probleem worden wat veiligheid betreft.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-06.jpg

.
Ik spring even terug naar het front van de voeding, dan ga ik zo verder met het punt van veiligheid.
De voorkant van de voeding, ik heb de banaan aansluitingen hier even uit elkaar geschroefd, er is zichtbaar dat de gaatjes in de bussen aan de kleine kant zijn.
Ik denk dat niemand dat na een paar keer proberen nog zal proberen.
De rode knop ging wat moeilijk los, maar na een paar keer draaien was er goed mee te werken.
Hirschmann, MC, en wat andere merken banaan stekkers zijn allemaal goed te gebruiken op deze bussen.

De 230V schakelaar is goed verlicht als de voeding aan staat.
De potmeters voelen goed aan en kunnen de voeding prettig instellen, het zijn echter wel enkel slag koolpotmeters.
Geen moeilijk model potmeter en makkelijk te vervangen als nodig, beide potmeters hebben de opdruk B10K.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-15.jpg

.
Tijd om terug te gaan naar het onderdeel veiligheid.
Er is in ieder geval aan gedacht bij de ontwerpers van deze voeding, alleen met iets meer aandacht zou het echt goed worden.
Wat is er aan de hand wat betreft aarding van deze voeding?
Er is netjes een schroef aangebracht in de bodem, waar de aarde draad uit de netkabel op gemonteerd zit, alleen was de schroef niet goed aangedraaid waardoor de overgang weerstand te hoog was.
Door het goed aandraaien van boutje en moer ging de overgang weerstand naar de bodemplaat naar kleiner dan 1Ω.

De trafo is vastgezet met M4 boutjes zonder tandringen, hierdoor maakt de trafo geen contact met de bodemplaat.
Ik heb de boutjes van de trafo vervangen door een iets langer model met tandringen, ook hierdoor ging de weerstand van de trafo naar de massa aansluiting naar kleiner dan 1Ω
Verder heb ik ook nog wat extra bedrading aangebracht om de kap van de kast ook goed aan massa te leggen, net als de achterzijde/koelelement.
De achterzijde zat ook met twee Parkers gemonteerd, deze had ik eerst voorzien van tandringen maar de Parkers waren dan een beetje te kort.
Dus heb ik voorzichtig de gaten opgeboord naar 3,2mm en er M3 boutjes met tandringen gemonteerd.

De rede van het slechte contact is ondermeer ook de dikke verflaag van de metalen onderdelen, mooi natuurlijk dat het goed in de lak zit,
maar veiligheid gaat bij mij voor, vandaar deze eerste "hack" aan deze voeding.

De originele massa aansluiting.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-07.jpg

.
Twee plaatjes achter elkaar van hoe de trafo vast was gezet.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-27.jpg

.
En nummer twee, ik zie geen tandringen. :)
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-28.jpg

.
De onderzijde van de voeding in originele staat, wel een tandring maar ook een gewone ring gebruikt, en die maak natuurlijk geen contact door de verflaag.
Het echte aardpunt vlak naast het voetje heeft wel een tandring maar zat niet goed aangedraaid.
Let ook op de gaten rond de trafo positie, netjes gedaan.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-29.jpg

.
Trafo is hier vastgezet met twee M4 boutjes en tandringen, TADA en we hebben een goede verbinding!
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-31.jpg

.
Hier zijn de extra grijze draden zichtbaar en als je goed kijkt zijn net de tandringen te zien.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-37.jpg

.
Hier heb ik de achterwand nog aangepast, hij zit origineel goed vast met de gebruikte Parkers maar heeft toch een variërende Ohmse weerstand, dit was ongeveer 15Ω
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-32.jpg

.
Dit is de eerste test met een tandring onder de Parker, BINGO! weerstand ook onder de 1Ω
Maar daar was ik niet content mee, de Parker is dan net iets te kort.
Uiteindelijk zitten er dus twee M3 boutjes in met tandringen en er is nu als je de achterzijde beweegt, geen variatie meer in de overgangweerstand.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-33.jpg

.
Nu nog deze, hoeft helemaal geen punt te zijn, maar het viel mij wel op.
Op het plaatje hieronder staat de trafo en het printje met de gelijkrichter, mar het gaat om de trafo.
Rechts is de230V bedrading te zien, en de spoelkamer aan de voorzijde is ondermeer voor de 230V winding.
Deze trafo heeft totaal vier windingen, de 230V en drie voor de laagspanning.
De spanning voor de OpAmps zijn de twee rode en de midden aftakking is de zwarte draad en ik vraag mij dus af, waarom deze wikkeling niet bij de andere laagspanning wikkelingen gelegd?
Er is daar nog wat ruimte, maar misschien was dat niet genoeg.
Er is nog een tab op de 230V wikkeling( zie oranje kader), daar is een dopje op gezet, dus er is wel aandacht voor veiligheid, alleen niet helemaal doordacht.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-24.jpg

.
Ik ga nu dit deel afsluiten en later deze week meer.
Naturlijk heb ik ook aan de voeding al wat metingen gedaan en een aantal waren zeer goed.
Ri is ver beneden de 0,001Ω, bromen en ruis bij 15V uitgangspanning met 2-Ampere uitgangstroom was binnen 22KHz bandbreedte 175uV!
Stabiliteit van de uitgangsspanning na ongeveer een half uur onder belasting aanstaan was minder dan 1mV.
Wat ik hier gemeten hebt, steekt veel Pro LAB voedingen naar de kroon!

Maar dat is natuurlijk niet alles, ik heb geen dynamische testen gedaan en ook niet gekeken hoe de voeding reageert op in/uit schakelen of in stroombegrensing gaan.
Dit alles komt dus later, waarschijnlijk in twee delen .

Ik heb me nu al voor de tijd die ik vandaag had, kostelijk vermaakt. :-)

Zoals altijd, SHOOT!
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Wel heel opvallend, ik bespreek een leuk voedinkje en helemaal niemand reageert er op.
Zal ik er een paar LED's aan knopen van verschillende kleuren aangesloten op een ringcounter, zou dat helpen voor de aandacht?

Dis is de achterzijde van het front, wat trouwens van plastic is, daar heb ik verder geen problemen mee het is degelijk genoeg.
Aan de linkerzijde is de regelprint gemonteerde twee rode en de zwarte draad is de voeding vanaf de trafo.
Net onder de aansluitingen zit een kleine brugcel en links en rechts van de twee rode draden zijn soldeer eilandjes te zien van de kleine buffer Elco’s welke 470uF bij 16V zijn.

Daar weer onder zijn aan iedere zijde een regelaar te zien, de dual OpAmp in het midden van de print (RC4558) wordt gevoed uit +-5V.
En klein stukje naar beneden is een SMD driepoot te zien, dat is een 2,5V referentie die voor de U-loop en de I-loop gebruikt wordt.

Helemaal rechts onder het frontje zit de print met de banaan bussen, de onderste meter is voor I en er is zichtbaar dat de draden daar dikker van zijn.
Het bandkabeltje dat wit/blauw gestreept is is voor de sensing, en zowaar is dit goed uitgevoerd, wat ik al aangaf, deze voeding heeft op de aansluitklemmen een Ri van ruim beneden de 0,001Ω
De gele draad die op het midden van de print zit, is de sturing voor de power sectie die op de achterzijde van het kastje gemonteerd zit.
Het printje zal ik later nog wat uitgebreider bespreken
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-03.jpg

.
Het aansluitprintje, beetje veel residu van hars, verder niet zo interessant bij dit printje, we zijn hier niet bezig Pico-Ampère aan het meten.
De groengele draad gaat naar twee condensatoren die met de net aarde is verbonden, de waarde van deze condensatoren vind ik te groot, maar ook daar kom ik later op terug.
De voeding is behalve deze condensatoren wel zwevend t.o.v de net aarde/kast.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-05.jpg

.
De stuurdraad heb ik hier vast, en die loopt tussen de twee printen, met opzet heb ik de voeding in werking goed vastgepakt, dit om te kijken of deze node gevoelig was, nou praktisch niet.
Dit komt door de in verhouding lage impedantie van kleiner dan 1K en er is ook een kleine condensator toegepast als ontkoppeling.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-10.jpg

.
De zwarte en rode draad zijn de draden die de energie leveren vanaf de voedingsprint op de achterzijde, de -draad gaat direct op de -banaan bus van de voeding.
De rode draad gaat eerst door de stroommeter heen dan naar het printje op de aansluitbussen waar het eerst door de stroom sensor weerstand gaat voor hij vast komt aan de +banaan bus.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-03.jpg

.
Dit zijn dus de sense draden, bedrading technisch goed uitgevoerd!
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-12.jpg

.
Blauw, oranje en groen, dit zijn de trafo aansluitingen die de energie voor de uitgang leveren
De voeding heeft een omschakelpunt dat tegen de 6V op de uitgang ligt, ik zou het wat hoger hebben gekozen om de dissipatie te begrenzen, zoiets al 7,5V.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-13.jpg

.
De buffer Elco, nou... wat er dan voor doorgaat, 3300uF voor een 2-Ampere voeding is wel erg gierig.
Natuurlijk staat deze Elco hoog op mijn "hack lijstje" om te worden aangepast.
De rood en de zwarte draad die ik op de foto vast heb, gaat zoals ik al eerder zij naar het front om de energie voor de uitgang te leveren.
De blauwe weerstand staat in serie met het relais. en net boven mijn vinger is de driver transistor te zien welke een 2SD880 is.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-14.jpg

.
Hier een beter foto van het stuurprintje, in het midden de dual opamp RC4558, links zijn nu goed de + en de - 5v regelaars te zien.
In het oranje kader is de SMD referentie geplaats, waarschijnlijk een TL431 IC.
De uitgang van de print, dus waar de gele draad aan gesoldeerd zit, is net een kleine SMD-condensator te zien voor de HF ontkoppeling.

De print heb ik al gereinigd, dit is een van de eerste foto's die ik maakte, vandaar dat de printen nog vol met hars zitten.
Interesse hoe de regelingen zijn opgebouwd? Wat denken jullie, jaja het Harrison concept dus, toppie!
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-19.jpg

.
De achterzijde van het stuurprintje, spreekt voor zich, zo simpel is het.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-18.jpg

.
Dit is de print met vier stuks 1N5400 series gelijkricht dioden, relais voor het omschakelen van de trafo tab en nog een extra voeding om het relais om te schakelen.
Het soldeerwerk ziet er wat raar uit door de belichting maar is over het algemeen goed te noemen, er zijn wel veel soldeer druppeltjes aanwezig.
De Power transistor is een TIP3055 van TI.
Links bovenaan het printje is een bekende techniek gebruikt brede printsporen en die lekker dik vertinnen om de weerstand laag te krijgen.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-20.jpg

.
Hier is het powerprintje goed in beeld, de groene condensatoren zijn weer voor het onderdrukken van storingen.
Rechtsonder de brugcel voor de relais voeding, elcotje, 12V regelaar in TO92 en de Elco links van deze regelaar staat over de uitgang van deze regelaar.
Ik denk dat dit is gedaan om de meeste energie uit deze Elco te trekken als het relais aangetrokken moet worden.
Dan nog een transistor voor de sturing van het relais en nog wat andere onderdelen die ik zal omschrijven als ik het printje heb uitgetekend.
Jammer genoeg kon Eleshop mij geen schema leveren van deze voeding met uitleg waarom, ze hebben het niet :-).
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-25.jpg

.
Het printje met de banaanbussen heb ik hier losgehaald, recht op de print de weerstand waarmee je een Tosti kan Maken *grin*.
Dat is een geintje, bij 2-Ampere dissipeerd deze weerstand rond de 250mW.

Net achter de connector een 1K2 weerstand als belasting en de 470uF Elco van 35V, die Elco staat ook op het "hack lijstje" later meer daarover.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-34.jpg

.
De andere zijde van dit printje, dikke diode uit de 1N5400 series en de twee condensatoren van 0,1uF om de voeding voor HF aan de net aarde te leggen.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-35.jpg

.

Het volgende deel dat ik ga bespreken is het schema en nog wat andere zaken.
En dan nog even dit, ik heb deze voeding gekocht om open te maken er lekker mee te spelen, verbeteren, review, enz.
En dat houd natuurlijk in dat ik niet om garantie ga zeuren asl iets niet meer werkt, dat geld ook voor jullie als je net zoiets gaat doen.

Verder neem ik geen verantwoordelijkheid voor wat jullie "hacken" aan de apparatuur die jullie hebben, dit allees is denk ik voor de meeste van jullie wele duidelijk, maar ik wou het toch even aantippen.

En nu maar kijken of hierop gereageerd gaat worden, soms is het echt tries op dit forum.
Het lijkt er regelmatig op dat de kijkers geen vragen durven te stellen of b.v. geen intresse hebben hun kennis te vergroten.

Als ik naar mijzelf kijk, wil ik bij een stuk techniek altijd weten hoe het is gedaan en vaak ook waarom er voor een bepaalde oplossing is gekozen.
Ook al heb ik zelf b.v. geen extra voeding nodig...

We gaan het zien, tot de volgede aflevering als ik het schema heb uitgetekend.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
EricP

mét CE

Welnu, de interesse is er wel hoor.
Ik heb beide posts van voor tot achter gelezen, de plaatjes erbij gekeken. En ook nog gesnapt waar je het over had :). Gebrek aan reactie? Nou ja, deel 2 was aangekondigd. Deel 3 nu ook.

Als ik de samenvatting mag schrijven: het ding zit goed in elkaar, de specs zijn prima voor het geld. Enige kritiekpunt tot op heden is (het gebrek aan) aarding.

Verer wacht ik gewoon deel 3 af :)

De koeling is vrij simpel te verbeteren.
Verwijder de lak onder het isolatieplaatje van de transistor.
Schroef tegen de achterwand aan de buitenzijde een koelprofiel, nadat eerst de lak van de achterwand is verwijderd. Breng in plaats van de lak wat koelpasta of sinkpad aan.
De rode knop ging wat moeilijk los. Ik denk dat dat de bedoeling is. In het gat van de steker wordt even een drevel gezet, waardoor de knoppen van de DC aansluiting mechanisch verliesvrij worden. De zwarte had ook vast moeten lopen.
Vaak wordt ook een responsetijd opgegeven. De belasting is dan een blokvormig signaal, eventueel regelbaar in frequentie. In het ideale geval zie je dan geen rimpel.
Harrison regeling ken ik nog niet. Waar vind ik meer info?

Bapaktus

Special Member

Hallo Bram,
ik volg jouw "beschrijvingen (en ook van anderen) altijd met belangstelling.
Controleren of mijn hersens nog niet verdroogd zijn. :?
Maar ik heb makkelijk praten, beschik over relatief veel vrije tijd.
Ik denk dat nog veel mensen op dit Forum alleen interesse hebben in hun eigen vragen en gegeven antwoorden.
Of aan het werk zijn of op hun telefoon zitten "sociaal" te doen of.....
Ruud

Ik ben 1 van die personen die op hun telefoontje lopen te klooien, en iets hier typen waar dan een decoder aan te pas moet komen om het te kunnen lezen.
Dikke vingers op een Android toetsenbord helpt ook niet 8)7 .

Na openschroeven zou Dave gelijk zeggen "no Panasonic oei oei"

Ik heb het emailvinkje aangezet en hoop nog veel te lezen. _/-\o_
De Harrison regeling en de voor/nadelen ken ik ook niet.

Ikzelf zou de elco's vervangen door rubycon low-esr types. Of zoals Dave alles vervangen door Panasonic 8)7
En de koeling verbeteren. Mijn mening is dat alles nouja alles in iedergeval elco's snel verouderen. En een tor die alles mag wegwerken wat we niet gebruiken kan vaak een beter koelerertje als de stock behuizingsplaat gebruiken.

Op 6 oktober 2021 17:22:58 schreef blackdog:
Hi,

Wel heel opvallend, ik bespreek een leuk voedinkje en helemaal niemand reageert er op.

Ik zie het ongeveer nu pas. Artikel is interessant.

Op 6 oktober 2021 17:50:58 schreef buzzy:
Harrison regeling ken ik nog niet. Waar vind ik meer info?

Ik vind ergens op internet

Harrison High-Stability Lab PSU with Oven Stabilized Voltage Sense - HP 6102A

Hier vind ik de servicemanual https://www.manualslib.com/manual/655498/Hp-6102a.html Misschien kan je er wat mee.
Volgens mij is het Harrison-concept dat de regeltransistor via een analoge of-functie aangestuurd wordt door de spanningsregeling en de stroomregeling.

Ik zie het onderwerp pas net en in de titels van de forumcracker heb ik niets gezien van "test", "LAB voeding" anders had ik zeker al wel even gereageerd nu ik de OP heb gelezen. Helaas haakte ik bij de tweede post direct af nadat ik las dat er geen ledje's aan te pas komen...... :) Leuk onderwerp en lees even verder in de hoop dat er toch stiekem ergens een ledje in het verhaal naar boven komt.

PS: Goede opmerking over die kabels weggooien, dat blijft in mijn geheugen nu.

Nil volentibus arduum
PE9SMS

Special Member

Jeever heeft de variant met digitale metertjes al eens besproken.

Apart dat die wèl een echt koelblokje achterop heeft zitten..

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op woensdag 6 oktober 2021 20:10:33 (19%)

This signature is intentionally left blank.
blackdog

Golden Member

Hi,

EricP
De aarding is heel simpel op te lossen, maar dan moet je wel gewend zijn om dit soort dingen aan te passen.
Iemand die net met Arduino ‘s of Raspi begint, zal niet snel de voeding open maken.

buzzy
Wat koeling betreft wil ik ook nog wat opties laten zien, komt er aan, maar eerst de Electronica afhandelen.
Wat betreft de rode en zwarte aansluitbussen, dat heb ik denk ik dan niet goed uitgelegd, ik bedoel dat de rode aansluiting niet goed las te draaien was.
En dan heb ik het over het punt van de normale stand, dus zonder draadje ertussen.
Het is alleen het rode knopje dat zo reageert de zwarte draait op beide soepel.
Het zwaar lopen is no bijna helemaal over, dus geen probleem meer.

Harrison manier
Ik heb voor jou en anderen wat pdf-bestanden als linkjes klaar gezet.
Ik heb dit principe al vele malen aangehaald, het werkt gewoon zeer goed, als "nadeel" zou je kunnen zeggen dat je meer wikkelingen op je trafo nodig hebt voor je versterker trapjes.
Harrison is het bedrijf dat HP in de 50 jaren van de vorige eeuw heeft opgekocht om hun voedings range te ontwikkelen/verbeteren.

In het kort, Je hebt een power sectie die met een stroom van een paar mA kan worden aangestuurd, laten we aannemen dat dit een positief signaal is.
Je neemt dan een stroombron of een weerstand die voldoende stroom kan leveren voor de power sectie, stroombron die je meestal als er nog rimpel op je bron staat,
maar zoals bij deze voeding komt de energie uit de schone +5V die ook voor de OpAmp gebruikt wordt, dus een weerstand is dan voldoende.
Natte vinger werk, power transistor, samen met de driver levert in een Darlington of Sziklai-paartje levert een hFE op van rond de 10.000x.
Neem je moderne transistoren, dan kom je vaak aan 30.000x, natuurlijk hou je rekening met de ongunstige situatie van het paartje dat je kiest voor de weerstand en de stroombron.

Ok, dan heb je twee versterker trapjes, één voor de U-loop en de andere voor de i-loop, de uitgangen van deze versterker trapjes koppel je met dioden, meestal zoiets als 1N4148 aan elkaar.
Overbelast je de ingestelde stroom nu niet, dan hangt de uitgang van de i-loop aa nde + voeding van de OpAmp.
En de U-loop versterker trekt via zijn diode de Darlington basis zo ver naar beneden zodat de loop in balans is en de spanning op de uitgang is dan ook stabiel.

Trek je te veel stroom dan gaat de i-loop werken en die trekt via zijn diode aan de uitgang de basis van de Darlington zo ver naar beneden zodat er voor de i-loop een evenwicht ontstaat.
De U-loop versterker uitgang hangt nu tegen zijn voeding aan omdat de i-loop dominant is.
Van belang is om te weten dat het referentiepunt van veel van op deze manier opgezette voedingen aan de pluspool ligt,
dus de massa van de -+ voeding voor de OpAmp ‘s in het voedinkje wat ik hier beschrijf zit vast aan de pluspool.

Hier wordt de werking van de voeding door Harrison uitgelegd, beter dan ik het kan. ;)
Dit principe zie je nog steeds overal, CO voedingen, Electuur voedingen, Delta enz.
http://bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/Harris-Tech-Letter-02.pdf

Bapaktus
Wat mij betreft altijd goed om je brein soepel te houden!
Wat betreft je opmerking over het sociale gedrag, er is naar mijn mening erg veel narcisme bij de moderne mens aanwezig,
opgevoerd door de sociale media en andere grote Corporaties ter vergroting van hun winsten.

Als ik het schema klaar heb, zal ik nog wat meer uitleg geven over de regeling en de eventuele verbeteringen die er aan te doen zijn.
Nu te gaar om verder te gaan aan dit project!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi PE9SMS,

Dat kon ik mij niet meer herrineren dat Jeever ook al iets geplaatst had over deze voeding serie.
Geen probleem, twee reviews, dubbel leuk! ;)

Dank voor de link.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Wel heel opvallend, ik bespreek een leuk voedinkje en helemaal niemand reageert er op.

Heb het vanochtend al met interesse gelezen, maar aangezien ik er niets zinnigs over te melden had heb ik wijselijk mijn mond gehouden :)
Opvallend vond ik natuurlijk voor zo'n goedkoop voedinkje de nette uitgangsspanning.
Je altijd super uitgebreide en duidelijk omschreven metingen worden echt wel gelezen. Misschien kan een moderator je eens vertellen hoeveel keer het topic aangeklikt is, ik denk dat je dan raar opkijkt :)

blackdog

Golden Member

Hi!

Even een klein zijsprongetje, maar wel gerelateerd aan het voedingconcept van de QJ1502A.
Op de foto hieronder van mijn tweede meettafel is een Harrison voeding te zien, de "model 855C" welke 0-40V is bij 0,5Ampere.
Deze voeding is uit de 60 jaren van de vorige eeuw en na wat schoonmaken werkt hij weer uitstekend.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-38.jpg

.
Dit is het enige schema dat ik heb kunnen vinden van dit model, maar daar was ik toen al blij mee.
Er zijn nog wat trucjes toegepast die ik natuurlijk gestolen heb, bij wat van mijn voeding projecten.
Q10 is de regel transistor en daar zit Q11 en R42 voor, Q11 wordt ingesteld door CR17, 18 en CR19 welke een soort zener vormen.
Door deze constructie konden ze voor Q10 een transistor nemen die goed bij de benodigde regeleigenschappen paste.
Het was de 60 jaren, er waren toen geen heel goede power transistoren, snel genoeg die veel konden dissiperen bij hogere spanningen.
Q11 neemt uiteindelijk het grootste deel van de dissipatie voor zijn rekening en R42 is denk ik voor het opstarten.
Doordat de basis van Q11 uit de stabiele emitter spanning komt van Q10, werkt Q11 ook als goede rimpel onderdrukker.

Dit heb ik ondermeer bij de LM317 voeding toegepast en bij de testen van de LM723 voedingen waar ik nog mee bezig ben.
Het schema hieronder laat vrijwel de hele voedingchakeling zien, recht bovenaan staat de verschiltrap voor de stroom begrensing.
Aan de onderzijde staat twee verschiltrapjes, waarbij de transistoren Q6 en Q7 als poort staan geschakeld waar men tegenwoordig voor deze functie twee dioden voor gebruikt, Gating Circuit staat er in het schema voor deze functie.

https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/Harrison-Model865C.jpg

.
DE meter het rode display is mijn eerste digitale meter uit ik denk 1978, deze heeft een echte RMS converter en is vrijwel recht tot meer dan 20KHz als je niet te laag in het bereik zit, was voor mijn audio metingen toen een echte aanwinst.
Hij is niet helemaal goed meer, de schakelaars zijn niet te vervangen jammer genoeg.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Hoe is het, lekker gestudeerd betreffende de Harrison voeding configuratie? kan ik nu jullie overhoren? *grin*

Langzaam vordert het schema, beetje tering koppijn gehad en dan werk "Reverse Engineering" van printjes niet zo soepel.
Maar er is ook tijd gaan zitten in een tweede exemplaar van deze voedingen,
ik heb er nog een gekocht om makkelijk testen te kunnen doen tussen een originele en een door mij omgebouwde.

Bij de omgebouwde heb ik als weer een aantal onderdelen weer teruggeplaatst, maakte weinig uit of was niet stabiel genoeg in de praktijk.
De oorzaak is lange bedrading tussen de print aan de achterzijde een de Banaan bus print op de voorzijde en stroom shunt welke ook een kleine spoel is, wat voor snelle transistoren een probleem is.

Dan nu het schema van het printje waar ondermeer hoofd gelijkrichter en power transistoren op zijn gemonteerd.

De 0,6V die tussen de basis en de emitter van Q3 staat is ongeveer de spanning waarbij de transistor gaat geleiden om het relais aan te trekken.
De gemeten waarde als het relais aantrek is 0,68V voor de basis emitter overgang van Q3.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-40.png

.
Relais omschakeling
Laat ik beginnen met de kleinste voeding op dit printje en dat is aangesloten op een transformator winding die ongeveer 13,5V afgeeft.
Hierover nog een beetje uitleg en dan heb ik het over de AC spanningen van de trafo en wat in het schema staat vermeld.
Wat ik hier uitleg geldt ook voor andere apparaten, de aangegeven trafo spanning is namelijk een benadering.
De aangegeven spanning is direct afhankelijk van de aanwezige netspanning en de belasting die de trafo ziet.
Een van de grootste verbruikers in het bovenste deel van dit schema is, de DC weerstand van de relais spoel welke rond de 420Ω meet en daar loopt 30mA bij de 12V die uit de 78L12 komt.
De DC weerstand van de trafo wikkeling die dit deel van de schakeling voed is ongeveer 3,6Ω.

De tweede/laatste verbruiker is de serieschakeling van R6 en R7, het verbruik van deze weerstanden is afhankelijk van de uitgangspanning welke maximaal ongeveer +16V is.
De stroom door deze weerstanden is dan de uitgangspanning opgeteld met die van de 12V voeding, dan komen we uit op 28V en delen we dit nu door de 980Ω van R6 + R7.
De wet van Ohm zegt dat dit in een maximale stroom oplevert van 28,57mA.

Waarom men heeft gekozen de stroom door deze weerstand deler zo groot te maken kan ik tot op heden nog niet goed beredeneren, wie het beter inziet dan ik, vertel het dan even in dit topic.
Q3 heeft een hFE van ongeveer 200 en de basisstroom om het relais te laten aantrekken is ongeveer 0,2mA.
Er is in ieder geval ruim voldoende stroomreserve aanwezig door R6 en R7, voor de basis van Q3 welke dan ook goed in verzadiging gaat.
En zien jullie het ook? Kijk nog een goed... wat gebeurt er met de basisspanning van Q3 als de voeding b.v. op max uitgangsspanning staat?
De basis wordt t.o.v de emitter ongeveer -7,6V! (dit als de uitgang op de max spanning staat van 16,2V)

De spanning waar de basis/emitter diode gemiddeld op doorslaat, kan tussen 4 en 12V liggen en ik heb in meerdere datasheets van de 2SC1008 gekeken en daar staat 8V vermeld...
Gebruik je langere tijd de voeding op 16,2V uitgangspanning dan gaat de kwaliteit van van Q3 dus achteruit, dus zou daarom de stroom door R6 en R7 zo hoog zijn om voldoende sturing voor handen te hebben?
Dit is natuurlijk simpel opgelost, maar dat komt wel bij mijn verbeteringen aan deze voeding die ik ga voorstellen.
Oja, C4 samen met de opkomst en afvalspanning van het relais zorgen, voor een kleine hysteresis zodat het relais niet gaat klapperen als je de uitgangspanning rond het omschakelpunt instelt.

Extra plaatje van de gelijkrichterprint
Even goed kijken en je herkent zo de onderdelen vanaf het schema dat hierboven staat, de diode links naast het relais heeft geen type aanduiding.
https://www.bramcam.nl/Diversen/QJ1502A/QJ1502a-41.png

.
De Powersectie
De trafo heeft een aftakking, zodat bij lage uitgangspanningen de dissipatie in de TIP3055 niet te hoog wordt, dit vooral omdat er bespaard is op koelmateriaal bij deze voeding.
De gelijkrichting wordt gedaan door vier stuks dioden uit de 1N5400 serie dioden welke 3-Ampere zijn.
Bij de maximale stroom die de voeding kan leveren, worden de dioden erg heet, samen met de dissipatie van Q2 maakt dat het printje wat ik nu bespreek erg heet wordt.
Dit verkort de levensduur van de elco, welke ook op de print gemonteerd zit, ook al staat op de elco een 105C stempeltje.

De schakeling rond de power transistoren is een klein beetje vreemd, er is bij de TIP3055 niet gekozen voor een weerstand tussen de basis en de emitter.
Deze weerstand zorgt ervoor, dat de transistor sneller uit geleiding komt als de basisstroom kleiner wordt, dat is voor de twee regel loops gunstiger.

Ik denk dat er voor deze opzet is gekozen i.v.m. de wat lange bedrading tussen deze print en het printje met de aansluitbussen en de stroomshunt welke als een spoel is gewikkeld.
R3 zorgt er in ieder geval voor dat de basis een reëel deel ziet, in moeilijke situaties, zoals lange bedrading kan je een schakeling "rustig" krijgen door in ieder geval een kleine weerstand in de basis op te nemen.
Dit zie je veel bij emittervolger schakelingen waar je geen weerstand vanaf de emitter naar je belasting kan gebruiken, dan is de basis weerstand een goede optie.

De configuratie is wat vreemd en heeft dus ook wat negatieve eigenschappen zoals dat de dropout spanning van de TIP3055 hierdoor wat hoger wordt.
R1 is weer om de transistor Q2 stil te houden, en als laatste hebben we R2, als R1 loskomt dan houd deze weerstand de Q1 en Q2 uit geleiding.

De gebruikte buffer condensator C2 van 3300uF vind ik veel te klein, dat is ook de belangrijkste reden dat het omschakelpunt voor de trafo aansluiting vrij laag ligt ondanks de AC 11V op deze aansluiting.
De waarde zou in mijn ogen minimaal 6800uF moeten zijn om de rimpel flink te verkleinen zodat ook bij lage netspanningen de voeding bij maximale belasting bromvrij werkt.

Nu is het genoeg geweest voor vandaag, de zon roept! ;)

Gaarne hoor ik jullie opmerkingen over de opbouw van het schema en dan heb ik het niet over mijn teken manier.
Wat het tekenen betreft, het bovenstaande plaatje heb ik zeker 15x aangepast, vrij lastig vind ik het overnemen vanaf een print naar een tekening
sPlan zet wel de componenten nummers er bij en dat is meestal handig, maar hier dus niet. :)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
pietplof

Golden Member

Heer Bram,

Dank voor de waarljjk glasheldere uitleg.

Mijn grote wens is een vergelijkbare uitleg van het schema van de philips voeding PE1516.

festina lente
blackdog

Golden Member

Hi Pieter, ;)

Dank voor de aardige woorden!
Ik was even begonnen met het analyseren van het schema van die voeding, maar omdat een aantal delen niet helemaal duidelijk waren voor mij, heb ik die uitleg maar niet geplaatst.
Verder denk ik als je de echte documentatie zou hebben, het een stuk makkelijker wordt, want Philips was ook redelijk goed in de uitleg in hun Service Doc.

Maar de voeding bestaat uit een referentie schakeling links bovenaan, van ongeveer 21V.
Links onderaan staat de schakeling die de Thyristoren aanstuurd in de brug van de hoofd gelijkrichter.
Die schakeling wordt uiteindelijk door het verschil van de spanning op de buffer elco C31 en de uitgangsspanning van de voeding aangestuurd.

Dan hebben we vijf stuks 2N3055 die de voedinguitgang aanstuurd maar eerst door de stroommeetweerstand R51 gaat.
De vijf 2N3055 transistoren worden door een enkele 2N2055 aangestuurd (TS26) wat een Darlington schakeling opleverd.
De basis van TS26 wordt eerst door een "level shifter" wat gewoon een zener diode is met het nummer GR130 van 3V6 aangestuurd door TS109.
Welke zijn sturing weer krijg door TS113 en TS114 voor de twee loops.

Bovenaan het schema is een horizontale lijn te zien, die komt uit de referentie schakeling is is de ongeveer 21V welke aan R162, R171, R174, R176, R177, R178 en R179 vast zit.
Deze referentie spanning voed alle delen van de versterker trappjes die stabiel moet zijn.

Dit is natuurlijk maar een heel simpele uitleg, daar het goed begrijpen van wat extra beveilingen die ook zijn opgenomen in het schema een leerproces zullen opleveren :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

Wel heel opvallend, ik bespreek een leuk voedinkje en helemaal niemand reageert er op.

Er zijn ook mensen die niet zoveel energie hebben en ik heb een autistische burn-out en moet een lange post zoals die jij vaak hebt in 2 of soms 3 dagen lezen, en ben soms al blij als ik een even 30 minuten per dag iets actiefs kan doen. autistische burn-out is een burn-out die niet meer overgaat.

Bovendien was je eerste post gewoon veel info maar nu niet echt iets wat bij mijn vragen opriep.
Het kan ook gewoon toeval zijn dat er op een dag de meeste vaste bezoeker even een off-day hebben, met werk bezig waren enz. Ik heb nog niet in de voorwaarden gelezen dat ik verplicht elke dag moet inloggen.

En nu maar kijken of hierop gereageerd gaat worden, soms is het echt tries op dit forum.

Kijk uit met wat je vraagt het antwoord kan je tegenvallen. Ach is zijne hoogheid zijn ego niet op tijd gestreeld. Het is waar dat je veel mooi en goed werk doet op dit forum maar je hebt er ook het ego naar. Soms krijg je een goed antwoord op een vraag en soms speelt je ego op en krijg je ineens een raar antwoord terug. Dus vertel me waarom ik nog wat te vragen heb? je weet het toch beter. Dus leef maar lekker in je eigen wereld waar alles perfect is maar eis dat niet van een ander. Die is al blij als die de dag doorkomt. Dit zeg ik niet om je op de kast te jagen maar gewoon omdat je ook de andere kant moet horen van mensen die niet zoveel geluk hebben als jij qua energie of fysieke of mentale beperkingen. Waar ik vroeger ook een paar uur per dag een boek of pdf kon lezen lukt me dat nu soms maar maximaal 5 minuten.

Ik ben altijd wel blij met je bijdrage en inzicht maar ben niet altijd blij met jouw ;).

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 10 oktober 2021 19:51:43 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
pietplof

Golden Member

Graag gedaan maar....
Jouw korte uitleg van de genoemde Philips voeding komt overeen met die uit de verkregen handleiding ( van een uitermate vriendelijke CO collega). Ik begrijp dat zelfs.
Maar er staan geen vereiste waarden van de spanningen in.
Ook het schema ( van een andere CO , net zo aardige, collega) gekregen heb ik , zo goed en zo kwaad als dat ging, bestudeerd en alle onderdelen benoemd en op een printtekening aangegeven.
Alle spanningen over de zenerdiodes gemeten en in orde bevonden.
Alle dubbeltransistoren BCY88 vervangen. Alle thyristren getest...in orde.
Maar als ik de spanning inschakel gaat de uitgangsspanning heel kort naar 6 volt en direct naar 0.
Ik heb de stroom gemeten door de beveiligingsthyristor over de uitgangsklemmen ..die loopt na inschakelen direct op naar zeker 4 A en zakt dan naar 0.

Ik weet niet wat er aan de hand is. Het liefst zou ik stap voor stap de zaak doornemen.
Dus het apparaat in mijn auto en op naar Amsterdam.
Jij mag ook naar Drenthe komen.
Maar de praktijk zal tegenstribbelen.

Zeker deze week niet want aanstaande donderdag zal een vaatchirurg mijn rechterhalsslagader moeten ontstoppen.
Daarna 24 uur ic en wat hersteltijd.
Daarna ben ik weer ,,het heertje" ( aldus de chirurg).

Verder is deze bijdrage weer een verderfelijke poging het oorspronkelijke topic effectief te verwateren; excuses.

festina lente

Op 10 oktober 2021 13:06:32 schreef blackdog:
Waarom men heeft gekozen de stroom door deze weerstand deler zo groot te maken kan ik tot op heden nog niet goed beredeneren, wie het beter inziet dan ik, vertel het dan even in dit topic.

Ik ben er achter gekomen mbv LTspice. Deze weerstanden zorgen voor een voorbelasting van de 2N3055 (als er niets op de belastingklemmen is aangesloten).
De stroomloop door de weerstanden R6/R7 is als volgt:
De stroom loopt van de +12V van 78L12 naar R6, R7 naar de min-klem van de voeding. Van daaruit loopt de stroom door de zware transformator en dioden naar de collector van de 2N3055 en van daaruit naar de plusklem van de voeding. Dat is ook de GND van de 78L12. Het relais is bij lage uitgangsspanning aangetrokken, maar de stroom van het relais doet niet mee, want die kan gelijk terug. Bij een ingestelde uitgangsspanning van nul Volt loopt door de 2N3055 een stroom van 0,6V (=Vbe van Q3) / 300 Ω (R7) = 2mA
In werkelijkheid zal de stroom bij een uitgangsspanning van nul Volt wel hoger zijn omdat de basistroom van Q3 hoog is. Vbe van Q3 zal dan wel hoger dan 0,6V zijn

De gebruikte buffer condensator C2 van 3300uF vind ik veel te klein, dat is ook de belangrijkste reden dat het omschakelpunt voor de trafo aansluiting vrij laag ligt ondanks de AC 11V op deze aansluiting.
De waarde zou in mijn ogen minimaal 6800uF moeten zijn om de rimpel flink te verkleinen zodat ook bij lage netspanningen de voeding bij maximale belasting bromvrij werkt.

Dan zal de transformator, gelijkrichtdioden en de 2N3055 warmer worden dan in de originele status. De 2N3055 wordt warmer omdat de gemiddelde gelijkspanning hoger wordt en de overige componenten worden warmer door de hogere piekstroom. Het verliesvermogen gaat kwadratisch met de piekwaarde van de stroom, maar de tijd dat de stroom loopt wordt korter.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 10 oktober 2021 20:39:25 (24%)

blackdog

Golden Member

Hi benleentje,

Gedrag
Ik ga respectvol met mijn medemens om en probeer ook goede antwoorden te geven en steek daar veel tijd in.
Dat heeft niet zoveel met ego te maken dat gestreeld moet worden, ik weet zelf wel wat ik goed of stom doe, het laatste komt trouwens vaker voor. ;)

Misschien een analogie om het een en ander wat meer duidelijk te maken als je iets post en er niet op gereageert wordt?
Je staat als mens voor een zaal met mensen iets uit te leggen en ja dat daar zitten in principe geen kosten aan en men is verder ook niets verplicht(zoals bij dit forum).
Maar er kijkt geen mens naar je en ze communiceren ook niet met je, sta je nu voor een zwart gat te orakelen of wat, heeft het nu zin dat je daar iets staat uit te leggen en er is geen feedback?
Zover ik weet, geef ik geen rare antwoorden terug, mijn opmerking over Rob in een ander topic heeft hij wat mij betreft verdiend.

Ik vraag mijzelf regelmatig af of ik hier op CO nog wel moet posten, voor de duidelijkheid, dat stukje dat ik vandaag geplaats heb zit echt uren werk in, ik kan ook wat anders gaan doen in die tijd.
En ja ik vind het onbegrijpelijk dat zo weinig mensen vragen stellen, het kan natuurlijk ook zo zijn dat velen weinig interesse in de Electronica hebben die ik laat zien.
Het meeste wat ik hier op CO en andere Fora zie zijn korte burst met opemerkingen van de gebruikers, vaak niet gerelateerd met het topic of techniek van dat topic.

Dat gedrag zie ik trouwens ook bij wat grote Youtube kanalen, als ze maar gek doen of verontwaardigt zijn,
katten over hun dure apparatuur laten lopen Brrr, gekke bekken trekken enz, krijgen ze vele kijkers naar de desbetreffende video.
Voor de duidelijkheid, dit is zeker geen afgunst maar een constatering van wat ik zie.
Dus dat zal wel algemeen gedrag van mijn medemens zijn, die wil volgens mij grotendeels alleen vermaakt worden i.p.v. leren, inzicht verschaffen.
Oja, natuurlijk is ook vermaak zeer nuttig, maar naar mijn menig is de balans tegenwoordig volledig zoek.

benleentje je bent wat mij betreft niet verplicht op mijn topics te reageren, niemand trouwens.
Het is jammer dat je moeite hebt mijn stukjes te lezen, ik doe mijn best het zo leesbaar mogelijk te maken en ik geef regelmatig aan, mij te helpen hiermee als het te krom is omschreven dor mij.
Voor sommige stukjes uitleg zijn meerdere regels tekst nodig, om voldoende zaken uit te sluiten en het ook zo volledig mogelijk te omschrijven.
Dat heeft weinig te maken dat bij mij alles perfect moet zijn, maar veel meer dat het zo goed mogelijk begrijpbaar uitlegt wordt.
Einstein zij het op deze manier: Alles moet zo simpel mogelijk gemaakt worden, maar niet simpeler.
Nog een leuke: Een avond waarop iedereen het eens is, is een verloren avond. :+

Ik geef hier op CO regelmatig aan welke fouten ik allemaal maak en er komen in dit topic er nog een paar voorbij bij het volgende wat ik ga bespreken,
dus deze hoogheid weet dat hij de hele dag fouten maakt en is ook niet bang deze te tonen. :)
Misschien kan je eens praatje met me aanknopen als we elkaar op een beurs weer eens zien?

ohm pi
Daar had ik ook al aan gedacht, dit samen met wat ik nog niet echt besproken had, dat is de weerstand tussen de banaan bussen van 1K2,
maar die doet dus bijna niet mee bij lage uitgansspanningen.

Wat betreft de basisstroom bij lage uitgangspanningen heb je gelijk in, die is dan niet meer 0,6V.
De basis van de 2SC1008 mag volgens een datasheet iets van 50mA hebben en R6 kan maximaal zo'n 16mA aan de basis leveren bij 16V uitgangspanning.
Volgens de datasheet kan bij grotere basis stromen de VBE tot 1,1V oplopen.
Ik denk dat je conclusie correct is, voor de aanpassingen van het relais omschakel moment, had ik vandaag getest met een waarde van 390Ω voor R7,
dit legt het omschakelpunt tegen de 6V aan en dat kan alleen met de andere aanpassingen die ik nog ga voorstellen.

Tja als we nu tegelijk gaan zitten editen in onze postings dan blijf ik het aanpassen *grin*
Yep dat klopt, grotere elco meer laadstromen en de rest die je omschrijft.
De laadstroom, de manier wordt anders bij een grotere waarde van de buffer condensator, het is vrij lastig dat goed tevangen hoeveel zinnig bij bepaalde toepssingen.
Mijn aanpassingen heb ik nog niet laten zien, maar de betreffen de koeling, buffer condensator en de vier 1N5400 dioden, bij elkaar wordt het volgens mij gunstiger.
Dus de minder rimpel en minder warmte op het printje, de trafo moet iets harder werken maar dat is niet zo'n probleem als de temperatuur van de achterzijde van het kastje aardig omlaag gaat.
Dit alles bij mijn aanpassingen die ik nog ga tonen.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi Pietplof,

Ik zou zeggen laat eerst je eigen hardware vervangen en als je weer fris en fruitig bent, stuur me dan een e-mail, dan gaan we de voeding hier proberen te repareren.
Langzamerhand komt er hier weer af en toe iemand binnen, dit was trouwens nihil i.v.m. Covid-19.
Sterkte met je operatie!

Oja vergeet ik het bijjna nog, ohm pi dank voor het in Spice dumpen van de schakeling en het posten van de resultaten in dit topic.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Wat betreft de basisstroom bij hoge uitgangspanningen heb je gelijk in, die is dan niet meer 0,6V,
de basis van de 2SC1008 mag volgens een datasheet iets van 50mA hebben en R6 kan maximaal zo'n 16mA aan de basis leveren bij 16V uitgangspanning.

Dat gebeurt niet bij een uitgangsspanning van 16V, maar bij een uitgangsspanning van 0V. Door R7 loopt dan de kleinste stroom. Bij 16V uitgangsspanning is het relais niet aangetrokken, maar dat heb je al gemerkt.
Hier de geuploade asc-file tbv LTspice

blackdog

Golden Member

Hi ohm pi,

Mijn foutje heb ik uit de tekst gehaald, dank voor het melden.
Als ik mogen wat tijd over heb, laat ik je Spice simulatie en ga er mee spelen. :)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 10 oktober 2021 13:06:32 schreef blackdog:
...
En zien jullie het ook? Kijk nog een goed... wat gebeurt er met de basisspanning van Q3 als de voeding b.v. op max uitgangsspanning staat?
De basis wordt t.o.v de emitter -8,6V!
Reken maar uit, +12V en de 16V van de uitgangspanning maakt zoals hierboven al aangegeven 28V, bij 28,57mA stroom.
Die 28,57mA vermenigvuldig je met 0,3K van R7 en dan krijg je een negatieve spanning van 8,57V op de basis van Q3 te staan.

De berekening klopt niet helemaal. Over de weerstand R7 staat een spanning van 8,57V. Deze spanning staat ook op de basis van Q3. Op de emittor van Q3 staat de uitgangsspanning van 16V. De basis wordt t.o.v de emitter 16V - 8,57V = -7,43V! Het ken net. Bram, je mag zelf kiezen voor de Friese of Hollandse versie.
Met een extra weerstand en diode ben je van de nare negatieve spanning af.

blackdog

Golden Member

Hi ohm pi, :-)

Ik zie niet goed hoe je het bedoeld, maar het zal niet de eerste keer zijn dat ik een blinde vlek heb. *grin*
Nu ben ik te moe, maar morgen zal ik een plaatje posten met de spanning en stromen er in.
Hopelijk komt dan de fout er uit als deze er in zit.

Ik ga voor de goede versie, of hij nu uit Friesland of uit Amsterdam komt! :+

Oja, ik wou niet te veel op de aanpassingen vooruit lopen, anders wordt het zo rommelig, maar ik had al getest met een extra diode over de BE overgang van Q3.
Dan is het simpel opgelost, maar de stroom door R7 wordt dan wat hoog en ik denk dus dat je een weerstand in serie met de basis bedoeld en dan de diode gebruiken over de BE aansluiting.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.