Windows 10 -> 11

bprosman

Golden Member

Bij mijn klanten is alle bagger van MS is uit de W10 gehaald, er is geen reclame meer te zien

Gebruik jij wel de "Pro" versie ? Daar zit voor zover ik weet geen reclame in.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi,

bprosman
Ik kies zelf altijd voor de Pro versie van Windows, maar ik heb het niet altijd in de hand.

Groet,
Bram

[Bericht gewijzigd door blackdog op vrijdag 8 oktober 2021 09:17:06 (47%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik ga vanavond na werk es kijken hoe het staat met dat idle verbruik.

In elk geval kijk ik ook nog wat de kat uit de boom wat W-11 betreft.
Windows 10 wordt nog lang ondersteund, dus je hebt nog wel wat tijd.

Eerst overal wat reviews nazien en bekijken, forums enz. Eens ik zie dat alles ok is ga ik ook echt upgraden. En ondertussen nu, wat stoeien in VMware en uitproberen software, tips en tricks.

Jammer van onze oudere laptops, die vallen allemaal uit de boot... Ze starten nog op met Legacy BIOS mode, daar werkt W-11 niet mee. Werken anders wel perfect nu met W-10.

Of ik daar dan die hacks voor ga gebruiken weet ik nog niet...In elk geval nog wat jaartjes goed momenteel.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

In Computer Totaal van November staat een praktijktest van een upgrade van W10 naar W11.
Voorlopig lijkt er een pre-release te zijn vrijgegeven die een stuk verdraagzamer is ten opzichte van de gebruikte hardware.
Wanneer een systeem nu wel draait op bepaalde hardware kan dat bij de definitieve versie wel anders zijn.

Henk H.

Golden Member

Voor mezelf zie ik het nut niet zo van proberen de interface gelijk te houden aan Windows xxx. Bijvoorbeeld een Windows 7 of XP startmenu op een Windows 10 systeem. Je maakt jezelf afhankelijk van het programmaatje dat dat voor je doet, als het een keer niet werkt (of Windows stuk maakt) ben je helemaal niet voorbereid om het zonder te doen. Beter meegaan met de tijd, met kleine stapjes.

Overigens gooi ik die tiles er altijd wel uit, net als alle crapware uit de MS store.

Ik zou eerst ook de kat uit de boom kijken mbt Windows 11, zoals andern al aangaven is support voor Windows 10 nog lang genoeg. Of Linux overwegen, ik draai thuis Linux Mint Cinnamon en dat gaat prima en kost niet meer tijd om te onderhouden dan Windows. Eigenlijk minder, omdat je niet van alles terug hoeft te zetten na een update |:( Voor zaken waar echt geen alternatief voor is, gebruik ik Virtualbox met een virtuele Windows 10.

Shock6805

Golden Member

Henk,

Heb jij dan een licentie speciaal voor virtualbox gekocht, of zijn er truuken voor om een bestaande licentie over te zetten? Ik heb ook al aan het zoeken geweest om mijn installatie van Win10 volledig virtueel te maken, maar voor zover ik kan lezen lukt dat niet meestal niet met de licentie die bij de laptop zit.

Momenteel staat win10 dus geïnstalleerd op m'n oude ssd die aan virtualbox gelinkt is en zo opstart. Omdat die installatie dan nog steeds is gebeurd op de echte laptop werkt dat wel, maar het is best omslachtig. En van zodra ik ooit een nieuwe nodig heb ben ik natuurlijk het haasje.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Henk H.

Golden Member

Oracle Virtualbox is gratis voor thuis/privé gebruik.

Bij VMware ligt dat anders.

Ja, Oracle Virtualbox wel, maar de licentie voor Windows BINNEN het genoemde virtualisatieprogramma niet.
Zonder geldige licentiesleutel wordt de boel na 30 dagen gebruik na 10 minuten of zo virtueel afgesloten.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Net als virtualbox is VMware player gratis.
je kunt hier ook vm`s op aanmaken.

vmwareplayer is niet zo uitgebreid als vmware workstation maar voor de meesten onder ons voldoende.

windows 10 is gewoon zonder licentiesleutel te gebruiken en ontvangt ook nog alle beveiligings updates.
wat wel gebeurd is dat sommige instellingen niet meer veranderd kunnen worden.
ik heb een stuk of wat virtual win 10 machines en die gaan echt niet op slot. Wat ik wel heeeeeeeeel vervelend vind is dat ze na een update opnieuw opstarten.

Hopelijk is dat in Windows 11 anders zoniet dan is er voor mij de komende 4 jaar geen reden om van de ene verschrikking naar de andere over te stappen |:(

Heeft Iemand nog een goeie methode om Altium onder linux te draaien ;)

Shiptronic

Overleden

Net even voor het eerst mee aan het spelen geweest, de Pro-versie , en geen enkele setting gewijzigd. En het valt me niet tegen , voor de bijziende vind ik de verkenner wel prettig. En rest van de structuur is vrij duidelijk, wel wennen maar er zeker niet slechter op geworden. Al mis ik wel het snel menu rechts onder in de hoek , Maar misschien nog beter zoeken :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Even oppassen, Oracle Virtualbox werkt momenteel niet met Windows 11.

https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/windows-11-is-no-longe…

Er wordt wel gewerkt aan een oplossing.

For VMWare Workstation, Hyper-V, Parallels, and QEMU users, this is not a problem as they support TPM passthrough and Secure Boot.

Unlike VMware, which creates a virtual TPM, VirtualBox's new driver will require a host to have a TPM 2.0 processor for this feature to work.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 8 oktober 2021 01:27:22 (17%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

In WMware Workstation 16 PRO ben je ook verplicht om de Windows 11 machine te versleutelen.

Wel wat omslachtig, want je moet nu elke keer als je VMware start het password ingeven, om toegang te krijgen tot de Virtuele machine.

Je moet het wel maar eenmaal ingeven na elke start van VMware, maar toch...
Vergeet je dit paswoord, dan ben je eraan voor de moeite, en mag je je virtuele machine wissen. Zelfs VMware zelf kan je niet helpen zeggen ze.

Ik heb die ook niet gekocht hoor, das me veel te duur... 8)7
Heb een licentie via mijn werkgever voor thuisgebruik.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 8 oktober 2021 02:16:06 (14%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Nuttige discussie hier. Ik draai mijn CAD programma's in Virtualbox zodat ik ze vanaf elke computer kan runnen. Dit betekent dat W11 voorlopig niet doorgaat bij mij.

Ik heb in de virtuele omgeving een legale W7 lopen en de communicatie naar internet dichtgezet i.v.m. eind support van Microsoft.

Overigens heb je voor een 10 euro al een legale W10 sleutel.

Over de user interface:
Ik heb de interface van W10 gehad in de eerste versie. Alles waren full screen tiles. Ik run altijd meerdere dingen tegelijk, rekenmachine erbij etc. Maar zelfs de rekenmachine ging alleen maar op een full-screen tile.

dijkmane

Golden Member

of pak een PC en draai daar de gratis VMWare ESXi op.
complete hypervisor waar je naar hartelust in kunt experimenterenm met vrijwel alle OS die je maar kunt vinden.

ideaal om eens met bijvoorbeeld W11 te spelen

In no Sense, Nonsense
Shock6805

Golden Member

Op 8 oktober 2021 08:18:29 schreef Hoeben:
Overigens heb je voor een 10 euro al een legale W10 sleutel.

Blijkbaar ben ik niet meer mee met de huidige prijzen. Ik was onder de indruk dat die legale versies nog altijd een paar honderd euro kosten. Dat veranderd de zaak wel natuurlijk.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
blackdog

Golden Member

Hi,

Zover ik weet, heb ik geen bewijzen gezien dat die 10€ licenties rechtsgeldig zijn....

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Als die licentie's niet geldig waren zou Microsoft heus wel wat ertegen doen... ;)
Windows 10 -> 11 upgrade is trouwens meestal gratis...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dus niet te snel Rutte 11 installeren zoals gezegd, er zitten nog wat addertjes in het gras...

https://be.hardware.info/nieuws/78840/windows-11-kampt-met-verschillen…

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Brr... Rutte 11, bewaar me! Het komende Rutte 4 wordt al erg genoeg.

Op 8 oktober 2021 11:13:07 schreef blackdog:
Zover ik weet, heb ik geen bewijzen gezien dat die 10€ licenties rechtsgeldig zijn....

Het is ook niet bewezen dat ze niet rechtsgeldig zijn. Let wel, ik raad niet aan om grijze licenties te leveren of gebruiken, maar ze zijn ook niet persé niet plausibel. Een mogelijke verklaring is dat MS voor verschillende kanalen en markten, verschillende prijzen aanhoudt. Dat zullen ze afdekken in hun algemene voorwaarden maar dat betekent niet dat de voorwaarden ook daadwerkelijk rechtsgeldig zijn.

We weten het simpelweg niet zeker, vandaar de naam grijs.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er zijn legale sleutels genoeg in de handel. Die komen uit grotere pakketten of bedrijfspakketten. Daar zijn rechtszaken over geweest, Microsoft heeft die verloren. Ze moeten die sleutels accepteren.

Maar let wel op voor oplichters die niet werkende sleutels sturen. Marktplaats etc. zou ik niet vertrouwen.

Bapaktus

Special Member

@Hoeben
"Er zijn legale sleutels genoeg in de handel. Die komen uit grotere pakketten of bedrijfspakketten. Daar zijn rechtszaken over geweest, Microsoft heeft die verloren. Ze moeten die sleutels accepteren."

Klopt, ik heb al weer enige jarem geleden via zo'n website een W8.1 gekocht.
Een legale versie.
Van de MS website W8.1 installatie opgestart en op het gevraagde moment de verkregen sleutel ingevoerd.
En werken. Ook upgrades van mijn versie krijg ik ook van MS.
De zelfde truuk uithalen met een andere PC lukt natuurlijk niet. Mededeling dat die Licentie al in gebruik is.
Deze licenties komen van ingeleverde/ingeruilde apparaten, brand etc.
Is volkomen legaal.
Prijs was ongeveer €14 .

Zo draai ik ook al jaren. Altijd de professional versie genomen.

Eerste keer voelde het schimmig, maar het werkt feilloos als je ze van een gewone webshop koopt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Ik ben benieuwd of ze in de toekomst Windows 13 overslaan... (Amerikanen zijn nogal bijgelovig... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Bij Office hebben ze 11 ook netjes overgeslagen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."