Radiaalventilatoren dicht bij het plafond, met de luchtstroom schuin ~45° naar beneden gericht, zijn het effectiefst.
De meeste convectiewarmte van de radiatoren accumuleert direct onder je plafond en is dus 'verloren'. Met die fans (zelfs met plafond ventilatoren) verplaats je die warmte naar waar hij hoort: Beneden.

Defecte aircounits waarvan de ventilatoren nog werken zouden hiervoor geschikt kunnen zijn.

Op 4 oktober 2021 10:50:17 schreef tysie:
Iemand toevallig nog tips om de thermostaat uit te faseren om zelf een regeling te maken op kamerniveau. Ik vind het bijvoorbeeld onzin dat de woonkamer de hele dag warm moet zijn(daar hangt de thermostaat) terwijl ik zelf de hele dag in het kantoor uit hang

Dit kan m.b.v. een draadloze thermostaat. Die neem je mee naar de ruimte waar je bent. Niet vergeten om de radiatorkranen open te zetten in die ruimte en ze elders dicht te draaien. Komt wat handwerk bij kijken maar werkt prima.

De meeste convectiewarmte van de radiatoren accumuleert direct onder je plafond en is dus 'verloren'.

JA dat klopt daarom heb ik ook 100cm isolatie op mijn plafond gelegd tussen de balken. IK ga niet voor de buren stoken toch. Als bonus heb ik veel minder geluidsoverlast van de buren.

Op 4 oktober 2021 10:16:55 schreef elektrofix:
[...]Niemand maar dan ook niemand met zonnepanelen, warmtepomp, HR kachel, isolatie, elek auto, ... doet dat voor het milieu.
Wel zoals iedereen enkel voor de eigen portomonee en/of status. Niks mis mee dus.

Dit is wel sterk overdreven. Er zijn zeker mensen die heel bewust voor het milieu kiezen en en ook als dat duur is. Dan een grotere groep kiest ook voor het milieu als het maar niet te veel geld kost en de rest kiest dan voor de portemonnee.
Maar wel mee eens dat daar niets mis mee is.

Op 4 oktober 2021 10:50:17 schreef tysie:
Intressant topic aangezien ik hier toevallig ook mee ga experimenteren.
[....]
Iemand toevallig nog tips om de thermostaat uit te faseren om zelf een regeling te maken op kamerniveau. Ik vind het bijvoorbeeld onzin dat de woonkamer de hele dag warm moet zijn(daar hangt de thermostaat) terwijl ik zelf de hele dag in het kantoor uit hang
[....]

Bedenk wel, dat je de temperatuur niet te veel omlaag moet laten zakken. Het opwarmen van het vertrek gaat dan gauw meer kosten dan je besparing. Het is niet voor niets dat thermostaatklokken de nachttempratuur maar 5 à 6 graden laten dalen. Je muren en inboedel vreten ook warmte!

Wat bij mij aanzienlijk scheelde is een goede weersafhankelijke thermostaat. Dan moet je denken aan eentje die aanvoertempratuur, de retourtemperatuur, de ruimte temperatuur, de buiten temperatuur en liefst ook nog windsnelheid (aerometer of vortex), zoninstraling (heliometer) en luchtvochtigheid (hygrometer) binnen en buiten mee meenemen (Moet je wel en programmeur bij halen :+).
Ik ga niet verder dan aan- en afvoer van de ketel, belangrijkste woonruimte en buiten temperatuur. Dat scheelde al flink t.o.v. de bekende ronde Honeywell !!
Ik draai nog steeds en gietijzeren 'LR' ketel en wacht gewoon de energietransitie af om mijn verwarming en heetwatervoorziening aan te passen.

@benleentje:
100cm tussen plafond en balken? Hoe zit dat? Bij mij zijn de balken maar 20 cm hoog. Dat is dus d afstand tussen plafond en boven vloer.
Wel heb ik het dakbeschot en de ruimte tussen de vliering en het plafond van de bovenverdieping geïsoleerd.
In de slaapkamer staat de verwarming bijna altijd uit.

Algemeen:
Thuiswerken verhoogt je stookkosten, zeker als iedereen vroeger buitenshuis werkte....

Op 4 oktober 2021 15:00:43 schreef Tidak Ada:
[...]

Bedenk wel, dat je de temperatuur niet te veel omlaag moet laten zakken. Het opwarmen van het vertrek gaat dan gauw meer kosten dan je besparing. Het is niet voor niets dat thermostaatklokken de nachttempratuur maar 5 à 6 graden laten dalen. Je muren en inboedel vreten ook warmte!

Inderdaad. Maar ik denk dat elke graad er 1 is en besparing oplevert. Hoe lager de delta T tussen binnen en buiten hoe minder verlies. De woonkamer kan prima op 16 graden blijven bijvoorbeeld(net als snachts).

Wat ik eigenlijk nodig heb is een thermostaat waarvan ik de temperatuurvoeler kan vervangen door een gesimuleerde. Dan kan ik van alle temperatuursensoren(elke ruimte heeft er al eentje op wifi welke binnenkomen op een servertje met python code) pak ik dan bijvoorbeeld het gemiddelde of de laagste en voer die aan de thermostaat.
Op die manier hoef ik zelf geen opentherm protocol te gaan praten.
Iemand een idee welke thermostaat ik hiervoor kan misbruiken?

Op 3 oktober 2021 23:31:14 schreef Geen-Geld:
Zit te twijfelen of ik mijzelf niet voor de grap van het gas ga afsluiten omdat ik dan nog maar 10 euro per maand moet betalen (geschat verbruik op dit moment). Staan drie gasflessen met in totaal 25 liter dus kom best wel een heel eind. Ik woon alleen en heb met niemand iets te maken....

Ik hou wel van gokken... Moet alleen even navragen of het klopt dat ik geen kosten heb om mijzelf af te sluiten van gas. Is het gratis dan kan ik gokken op twee maand zonder risico en daarna is het pure winst. Mislukt het dan kost her aansluiten een slordige 150 euro maar heb dan al mijn experiment terug verdient en doe het op het juiste moment vlak voor de winter.

Meermaals getest met de 1000Watt kachel, flink kaarsjes in een tochtend schuurtje en het wou allemaal maar niet opschieten met verbruik. Ik hou wel van een gokje en wie weet lukt het.... heb lang gedacht dat het elektrisch kacheltje stuk was.

Als ik gratis kan (aanmoediging ergens met overheid) afsluiten neem ik de gok voor de grap:

[bijlage]

https://www.youtube.com/watch?v=K0G9T5Bnjlc

Edit, totaal niet interessant en kost een vermogen aan stroom.

gas af laten sluiten betekent nu, dat je geen gas meer krijgt. gas opzeggen en het is over. de aansluiting geheel laten opruimen kost je dik geld, maar de meter op slot zetten kost een stuk minder of zelfs niks. politiek is bezig om die kosten helemaal eruit te krijgen, want tja we moeten van t gas af natuurlijk..

Even een speerpunt er uit gepakt zoals de verwarming van binnen eens schoonmaken. Vandaag tijdens testen bleek er geen lucht door te gaan vanwege het geheel (beetje overdreven) verstopt zitten door stof. Aanvoer temperatuur van de ketel was 50c en het duurde verschrikkelijk lang voordat ik van 16 naar 17 ging. Vervolgens de ventilators onder de ketel en er gebeurde maar weinig omdat ze dus verstopt zaten, uur verder een graadje erbij. Daarna 1 ventilator op de radiator en schoot binnen een 10 minuten de kamer van 18 naar 19 graden Celsius.

Moraal uit de eerste test is dat ik mijn radiators eens drastisch moet gaan schoonmaken van binnen. Dit zou wel eens dag en nacht verschil kunnen gaan maken.... Daarna zie ik wel rustig verder omdat ik mij nu minder verveel: allemaal speelgoed binnen gekregen op een aantal dingen na.

Ik lees het topic later nog wel eens door om er meer tips uit te halen en om de externe links door te nemen.

PS: Tussen mij en de bovenbuurvrouw zit geen isolatie en zij heeft de ramen altijd helemaal open dag en nacht. Mijn buurman heeft dezelfde situatie, maar heeft een huis vol met meubels en vlies behang. Bij hem staat de temp. gemiddeld op 23c en hij heeft dezelfde maandlasten met twee personen. Door de vele info denk ik dat mijn tweede optie nadenken is over een ventilator die de warmte naar beneden blaast; ik weet zo snel even niet wie de opmerking maakte, maar een oude airco bij de stort weg... geen gek idee. Iets leuks knutselen in het midden aan het plafond waar de lamp zit is ook een mooie optie omdat ik er nu ook deels spullen voor heb.

Op 3 oktober 2021 19:49:29 schreef Geen-Geld: maar het huis standaard verwarmen op 18 graden is geen optie omdat ik dan blijf stoken (super slechte isolatie).

Kan toch een optie zijn om wat aan die isolatie te doen. Zeker spouwmuurisolatie is binnen enkele jaren terugverdiend.

Enkele jaren geleden heeft de woningbouwvereniging de huizen in mijn wijk van (een beetje, want: oude huizen) spouwmuurisolatie voorzien en meer en beter dubbel glas. Resultaat is een 35% lagere gasrekening. :D

Het is natuurlijk ook een beetje jammer dat je je huis nu nauwelijks gebruikt omdat het niet fatsoenlijk warm te houden is.

hang gewoon zo'n plafondventilator neer, je hebt er ook die een winter stand hebben en dan andersom werken.

radiatoren vol vuil is een bekende, net als mensen die zo'n houten ombouw mooi vinden en het raar vinden dat de gasrekening zo hoog is. die pokke ombouw belemmert de luchtdoorvoer van de radiator en warmteafgifte in het geheel.

Op 5 oktober 2021 08:23:13 schreef testman: mensen die zo'n houten ombouw mooi vinden en het raar vinden dat de gasrekening zo hoog is. die pokke ombouw belemmert de luchtdoorvoer van de radiator en warmteafgifte in het geheel.

Oei, dat mag je niet tegen de klanten zeggen want dan heb jij er geen verstand van. Ik heb ze ook gezien inclusief weggewerkte thermostaatkraan. Maar volgens de "experts" van woonprogramma's kan het.

Op 4 oktober 2021 23:49:41 schreef Hensz:
Kan toch een optie zijn om wat aan die isolatie te doen. Zeker spouwmuurisolatie is binnen enkele jaren terugverdiend.

Daar wordt inderdaad veel reclame voor gemaakt, maar ik betwijfel het effect. Mijn vorige woning was een monumentenpand en daar heb ik eens een totale warmteberekening op gemaakt. De uitkomst van die berekening was dat de meeste warmte verdwijnt door de ramen en het dak. Vergeleken daarbij was het verlies door de spouwloze 1-steens muren verwaarloosbaar. Als gevolg daarvan heb ik het dak geïsoleerd en voorzetramen geplaatst. (dubbelglas kon niet in een monument)

Dus als jouw verbruik is verminderd dan komt dat voor het overgrote deel door het dubbel glas

Ik heb een huurwoning, echt ingrijpende veranderingen zitten er niet in en wellicht worden ze over een paar jaar gesloopt zoals het er nu naar uitziet i.v.m. de problemen van tocht, vocht, isolatie, geluid en etc.

Gisteravond nog een 12V fan op de kast gezet en dat was een groot verschil en merkte direct dat de cv vrijwel niet meer aansloeg, wel "waait" het door de kamer heen en moet hem een stuk lager in rpm hebben. Verder vandaag alle radiators schoonmaken, wat een stofnesten zijn dat geworden. Die van de kamer was het ergste omdat deze in 7 jaar tijd nooit is schoongemaakt door mij (en ook niet door vorige huurders) vanwege een omhulsel; die heb ik maar even gesloopt.

Vloer- of kruipruimte-isolatie helpt wel degelijk in en oud pand. Maar: ZORG VOOR EEN DEGELIJKE DAMPREMMENDE LAAG TUSSEN VLOER EN ISOLATIE !! Anders wordt die isolatie een condensspons. En zorg dat de beluchting van de kruipruimte zelf intact blijft!!!

Je radiatoren zwart in een passende donkere kleur (liefst mat zwart) schilderen helpt natuurlijk ook enigszins. Maar dat moet natuurlijk wel aan je smaak in je interieur passen.

Ik heb in mijn vorige appartementje ooit tangentiale fan's onder de radiatoren gehad, van die dingen zoals benleentje al liet zien.

Dat waren 230V fan's die ik lager toerental / stiller had gemaakt door een condensator in serie met de netspanning te zetten. Zo'n groot geel blok van 2 uF 250V AC meen ik.

[Bericht gewijzigd door joopv op (20%)]

Op 4 oktober 2021 14:59:24 schreef benleentje:
JA dat klopt daarom heb ik ook 100cm isolatie op mijn plafond gelegd tussen de balken.

Dan moet je nu kruipen zeker, want lopen gaat niet meer. :o

Goed, het duurde even wat langer om het warm te krijgen met 50c op de radiators, maar een ventilator op de kast hielp uiteindelijk enorm! Verder merkte ik direct dat de convectie vele malen beter is nu de radiator schoon is. Gevoelsmatig is het veel warmer in de kamer (wellicht meer constant waardoor dit zo aanvoelt), dus ik ben wel klaar en kan het nu zo laten, temperatuur staat nu ingesteld op 19 en is erg aangenaam.

Verder wat goedkope oplossingen voor tocht doen en zie volgend jaar wel wat de schade/winst is.

Interessante discussie. Uiteindelijk komt het neer op een x aantal Joules die nodig zijn om een ruimte delta y te verwarmen.

De benodigde Joules wil je op een zo efficiënt mogelijk manier in de ruimte krijgen. Stel je hebt 20 megajoule nodig om je kamer 2 graden in temperatuur te laten stijgen (voorbeeldje, geen idee hoeveel Joules je nodig hebt). Met 100% efficiëntie heb je daar dus voor nodig:

• 0.58 M3 gas (35,17 MJ/m³)
  • 5.5 kWh elektriciteit (3,6 MJ/kWh)
  • 0.52 liter diesel (45.5 MJ/kg / 36.9 MJ/litre)
  • 0.00017 M3 eikenhout (11 GJ/M3)
  • 692 gram paprika chips (2289 kj/100gr)

Alles staat en valt dus met de efficiëntie van de omzetting en afgifte van de energie.
Dit kun je bijvoorbeeld verbeteren door temperatuur van in en uitstroom van je CV in te regelen. Een ventilator op je radiator kan er voor zorgen dat de energie sneller wordt afgegeven en mogelijk daarmee de efficiëntie van de ketel (minimaal) beïnvloeden. De ventilator zal echter nooit energie 'creeren'. Je heb nog steeds die 20 megajoules nodig, vermeerderd met de efficiëntie factoren.

Je CV euro's efficiënter maken met een paar ventilatoren lijkt mij vergezocht, immers creëren die fans geen energie, ze versnellen(?) de afgifte van de warmte die uit gas (of ander bron) wordt gehaald...

Een andere energie bron kan, maar dan moet deze in beginsel al goedkoper zijn per MJ. Daarna komt dan de efficiëntie van de energie omzetting er nog bij.

Misschien kun je wel het beste zakken chips leeg vreten en op een hometrainer gaan zitten met een dynamo er aan. Je krijgt het warm van het fietsen en je hebt direct stroom voor je tv! Ik lees dat het menselijk lichaam 25% effecientie kan bereiken, en de kachel kan een graadje lager door de inspanningen.

luchtverwarming is de snelste manier van verwarmen, echter wordt een radiator dan wel kleiner, maar je steekt er net zoveel vermogen in. kijk naar een cv gestookte heater, dat radiatortje van 45x45cm is wel 35kW. zo'n ding is vooral compact tegen een verwarming zonder fan weggezet. cv is echter wel traag, voor je systeem 50 graden is in een oud huis, heb je elektrisch al de keet 3/4 op temperatuur gekregen.

Ik heb geen idee hoe of wat en "kan" niets meten, wat ik wel weet is dat ik de cv naar 18 moest gooien omdat ik liep weg te smoren voor mijn gevoel. Veel te warm en gevoel van in slaap vallen dat ik alle deuren en ramen open heb gezet om even bij te komen. - zou het komen door het doorfikken van componenten wat ik doe? - .

Of het komt omdat ik weer twee deuren extra in huis heb en gewoon gewent ben aan een lagere temperatuur, immers als de buurman langskomt of een ander zegt men telkens dat het erg koud is (het kan ook nieuwe medicatie zijn wat ik heb sinds ene twee maanden).

Mijn keuken is zonder radiator aan warmer dan de kamer, maar daar hangt de cv zelf. Even een meter hangen?

https://www.youtube.com/watch?v=KnEXrbAQyIo

Op 5 oktober 2021 22:45:43 schreef Mrtn1988:
• 692 gram paprika chips (2289 kj/100gr)

:) +1

Je CV euro's efficiënter maken met een paar ventilatoren lijkt mij vergezocht, immers creëren die fans geen energie, [...]

Dat klopt natuurlijk wel. Maar ik kan me een situatie voorstellen waarin de ventilator toch een besparing oplevert: namelijk als in de oude situatie de hete lucht achter de radiator niet snel wegkomt, zodat er vrij veel warmte de koude muur in kruipt en naar buiten verloren gaat.
Mét de ventilator wordt ook die lucht naar de kamer gestuurd; de temperatuur achter de radiator wordt beperkt, en daarmee de lek-verliezen naar buiten.

Als dat inderdaad het geval is, werkt prima isolatie ook, maar die is niet altijd voordelig aan te brengen. En dan kan een ventilator helpen.

--
Ietwat off topic, maar ik verwarm, zolang het niet ál te hard vriest, de hele benedenverdieping met de airco. Een paar honderd watt is dan ruim voldoende; de COP van de warmtepomp (die de AC in feit is) vermenigvuldigt die met, voor mijn machientje, ergens tussen 5 en 6,6. Op vol vermogen maakt het ding zo 6 kW warmte, maar verbruikt maar bijna 1 kVA (gemeten met de stroomtang) - en dat is inclusief alles.

Wat doen jullie allemaal toffe ingewikkelde dingen naar mijn kennis, ik experimenteer maar wat :+

Ik doe alles maar op gevoel en dat werkte vorig jaar en dit jaar ook. Immers 10% minder verbruik vergeleken met vorig jaar.

Op 6 oktober 2021 00:09:09 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat klopt natuurlijk wel. Maar ik kan me een situatie voorstellen waarin de ventilator toch een besparing oplevert: namelijk als in de oude situatie de hete lucht achter de radiator niet snel wegkomt, zodat er vrij veel warmte de koude muur in kruipt en naar buiten verloren gaat.

Wat je hier doet in inderdaad de efficiëntie van de warmte overdacht verhogen. Het stof is eigenlijk een isolatie deken. Verliezen elders (bijvoorbeeld leidingen onder de vloer) worden dan significanter. Haal daarom ook direct een radiator ombouw weg en lang geen gordijnen over/voor de radiator.

Op 6 oktober 2021 00:09:09 schreef Frederick E. Terman:
Ietwat off topic, maar ik verwarm, zolang het niet ál te hard vriest, de hele benedenverdieping met de airco. Een paar honderd watt is dan ruim voldoende; de COP van de warmtepomp (die de AC in feit is) vermenigvuldigt die met, voor mijn machientje, ergens tussen 5 en 6,6. Op vol vermogen maakt het ding zo 6 kW warmte, maar verbruikt maar bijna 1 kVA (gemeten met de stroomtang) - en dat is inclusief alles.

In dit maakt het dus weer interessant om met elektriciteit te verwarmen. Je leest soms wel mensen die straalkacheltjes of (puur)elektrische vloerverwarming een goed idee vinden. Maar reken dat maar eens uit (prijzen indicatief):

20 MJ uit elektra met een elektrische kachel (vloerverwarming) om mijn fictive ruimte op te warmen. De kachel straalt geen licht uit, geen draaiende onderdelen. Puur elektra omzetten in warmte. Zegge 99% effectief (1% controle lampje / verliezen in kabels in de muur).
Dan gebruik ik dus 5.5 kWh * 99% eff. = 5.55 kWh elektriciteit (3,6 MJ/kWh) voor 0.25 euro per kWh. Dan kost het 1.38 euro om deze ruimte te verwarmen.

Gebruik ik de airco van Frederick E. Terman met een COP waarde van 6, dan kom je op het volgende: 5.5 kWh * 600% eff. = 0.92 kWh opgenomen vermogen. Dan kost het mij 23 cent om de ruimte op te warmen.

Mij CV ketel heeft 96% efficiëntie en we hebben berekend dat ik bij 100% 0.58 M3 gas (35,17 MJ/m³) gas nodig hebben. Dus in werkelijkheid stop ik 0.58 * 96% = 0.60 m3 gas in mijn ketel. Dat kost mij 0.6 x 70 cent = 42 cent.

Ik heb een houtkachel welke een rendement haalt van 80%. Een kuub eikenhout kost mij 70 euro. Ik heb 0.00017 x 80% = 0.00023 kuub nodig. Dat kost mij dan 1.7 cent. Nu is het wel zo dat mij houtkachel slechter regelbaar is en dat die van tijd tot tijd zeker niet zijn 80% efficiëntie haalt. Het kan dus gemakkelijk zijn dat het in de kamer 5 graden warmer word ipv 2 graden. en ik dus veel meer energie gebruik dan nodig.

Op 6 oktober 2021 00:13:49 schreef Geen-Geld:
Ik doe alles maar op gevoel en dat werkte vorig jaar en dit jaar ook. Immers 10% minder verbruik vergeleken met vorig jaar.

Het is goed om bewust om te gaan met energie. Een trui aan en de kachel een graadje lager is al een goed begin. Zorg dat je verwarming in goede conditie is. Maak de radiatoren schoon, geef ze de ruimte en isoleer de leidingen waar ze geen nu hebben (kruipruimte). Om echt iets te kunnen zeggen moet je gecontroleerd kunnen testen. Misschien heeft je buurman vorig jaar ook wel 10% minder gestook omdat het simpelweg warmer was.

van die fans zoals benleentje toonde, heb ik er een aantal liggen in de kelder. gesloopt uit mijn kapotte accumulatoren.
TS woont natuurlijk niet dichtbij, anders kon die er zo achter komen.

ik heb ook airco hangen nu, en dat ding warmt ENORM snel het huis op. denk ook mede door de fans.
in mijn vorig huis had ik een pelletkachel (8kW) en het duurt minstens een uur voordat het huis opgewarmt raakt.
met mijn airco nu, heb je na 5min al een warmee lucht die circuleert en op 20-30min is het aangenaam warm.
ik heb ook een pelletkachel staan, maar meer voor de sfeer. dat is wel geschikt als je de boel op 35° wil krijgen, maar voor gewoon van 18 naar 20° is het makkelijker met de warmtepomp

Op 4 oktober 2021 10:16:55 schreef elektrofix:
[...]Niemand maar dan ook niemand met zonnepanelen, warmtepomp, HR kachel, isolatie, elek auto, ... doet dat voor het milieu.
Wel zoals iedereen enkel voor de eigen portomonee en/of status. Niks mis mee dus.

hallo, ik ben niemand dan :-)
ik rijd met een (electrisch ondersteunde) velomobiel elke dag naar het werk, zodoende moet de auto niet buiten komen (ook vandaag bij regen en windkracht 6). mijn auto is 30jaar oud, simpelweg omdat ze voor mij geen nieuwe hoeven te produceren.
mijn velomobiel heeft 3 zonnepanelen zitten. ik fiets 1uur smorgens, mijn lichtaccu kan dan 8uur in de fietsenstalling opladen, en ik fiets 1uur terug naar huis.

mijn accumulatie thuis is vervangen door een warmtepomp. had ik voor portomonee willen doen, had ik wel wat anders gekozen. ik betaal 312€/maand aan electriciteit en krijg na een jaar nog eens een afrekening.

ik heb wel een houtkachel (pellets) maar die staat er meer voor de sfeer.

electrisch rijden zou ik ook wel willen, t is me alleen te duur om zo een EV aan te schaffen. ben een kleine 10-15jaar aan het uitzoeken geweest hoe ik een oldtimer kan ombouwen naar EV, maar totaal niet mogelijk in belgie

Op 6 oktober 2021 08:15:22 schreef Mrtn1988:
[...]Ik heb een houtkachel welke een rendement haalt van 80%. Een kuub eikenhout kost mij 70 euro. Ik heb 0.00017 x 80% = 0.00023 kuub nodig. Dat kost mij dan 1.7 cent. Nu is het wel zo dat mij houtkachel slechter regelbaar is en dat die van tijd tot tijd zeker niet zijn 80% efficiëntie haalt. Het kan dus gemakkelijk zijn dat het in de kamer 5 graden warmer word ipv 2 graden. en ik dus veel meer energie gebruik dan nodig.

Een kleine rectificatie hier. Henk attendeerde mij dat ik per los gestorte m3 betaal. De 11.4 GJ is op basis van 1 'dichte' M3. De vraag is dus hoeveel lucht ik koop bij 70 euro los gestort en hoeveel dan een 100% hout kuub kost. Misschien wel het dubbele.

Ook wordt de 11.4 GJ calorische waarde van eikenhout op verschillende sites anders gezien. Zo zijn er ook bronnen die 8 GJ aangeven.

https://www.brandhoutstore.be/soorten-brandhout

https://www.notrace.nl/kennis/vuur/energetische-waarde-hout/

https://leelant.nl/informatie/volume-calorische-waarden/

Voel je vrij deze berekening te herzien en te verbeteren!

de soort hout is wel een verschil ja, beukenhout of eikenhout stook je veel langer op als wilgenhout. in de regel bevat een boom die traag groeit meer calorische waarde als een boom die snel groeit..