Radiator ventilatoren

Op 29 september 2022 21:54:08 schreef Sine:
Op een niet zo hele koude dag als vandaag komt de CV daabij niet boven de 35o

Dat is nogal een wazig plaatje. Wat stellen de getallen voor?

Deze had ik en heb ik nog. Werkt als een geoliede speer.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op donderdag 10 november 2022 03:08:53 (13%)

Kruimel

Golden Member

Op 10 november 2022 02:52:47 schreef NordRack2:
Dat is nogal een wazig plaatje. Wat stellen de getallen voor?

Valt wel mee toch? Dat zijn de temperaturen van de warmwater toe- en afvoer van de radiator. Nee, je kunt niet zien of dit bij de CV of bij de radiator gemeten is, maar het is duidelijk dat het retourwater nauwelijks warmer wordt terwijl de CV het tot bijna 35°C opwarmt. Het toont mij dat de radiators hun warmte heel effectief afstaan.

Deze had ik en heb ik nog. Werkt als een geoliede speer.

Blaast dat niet tegen de convectie in dan? Dat op zich hoeft niet erg te zijn, maar mijn intuïtie is om de lucht door de verwarming te blazen. Wat is jouw grenswaarde voor het draaien als een "geoliede speer"? Is het retourwater nu kouder?

En wat is 33.47? Is dat de top die er onder staat?
Dit soort grafieken moet verboden worden.
Misschien zijn de data in Excel te importeren om er een nette grafiek van te maken.

Op 10 november 2022 12:29:05 schreef Kruimel:
Blaast dat niet tegen de convestie in dan?

Die ventilator die ik daar heb liggen blaast omhoog door de radiator. Een ΔT heb ik niet want dit is de enige radiator die wel eens aan is en de ketel pompt die radiator vol en slaat dan af. Na een paar ladingen is de kamer warm en het rendement van die radiator gaat dan naar 100 %; de radiator koelt helemaal af tot kamertemperatuur.
Dit is met een aan-uitthermosstaat; er wordt verder niet gemoduleerd.

Ik zou dat best wel eens verder willen testen. Bijvoorbeeld als het echt koud is met 50°-water beginnen en die temperatuur mag dan dalen als de zaak op temperatuur komt.

Maar normaal stook ik met petroleum dus die radiator boeit mij niet zo heel erg :P

Ik heb hier ooit gemeld dat ik mijn ventilatoren op 5 Volt zou laten draaien maar nu draaien ze op 8,5 Volt. Ze zijn aangesloten op voedingen van de PS2.

Alex P

Golden Member

Op 3 oktober 2021 21:18:39 schreef Kruimel:
...Misschien kan je wat meer warmte-overdracht provoceren met een grotere radiator, ...

Dat is precies wat die ventilatoren doen, zónder grotere radiator. Je verlaagt de warmteweerstand tussen warm water in de CV en de lucht in de kamer.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
Kruimel

Golden Member

Oef, dat is een post van >2 jaar geleden (die reply van Brechtje verbergt een gat van meer dan een jaar). Waar ik toen op reageerde was (zo te zien) dat de ruimte sneller op moest warmen, niet dat de CV efficiënter moest. De waarneming die ik deed in mijn situatie was dat het retourwater kouder werd, maar de kamer niet merkbaar sneller warm, wat doet vermoeden dat de doorstroomsnelheid een limiterende factor was. Feit blijft dat fans zeker zullen helpen, zeker als de radiator (zoals bij de TS) zonder fans een hoge temperatuur bereikt.

Wat nog efficienter werkt is een plafondventilator. In het midden van de kamer blaast deze de warme lucht van plafond naar beneden en zuigt zo ook de lucht van de radiator aan. Geeft een gelijkmatige temperatuur over de hoogte van de kamer, is zuinig, absoluut stil en als ie niet te hard staat weinig tot geen tocht (tenzij je er onder zit, maar is warme lucht). En je hebt er in de zomer ook nog wat aan .