Beste mensen,
De laatste jaren heb ik geprobeerd om mijn stroom en gasverbruik naar beneden te krijgen door "simpele" basis dingen en heb vorig jaar daardoor 700+ euro terug gekregen. Vandaag was het weer tijd om de standen door te geven en zie nu dat ik weer een 10% naar beneden ben gegaan met alles (dik tevreden dus). Wat ik dit jaar heb getest was het huis opwarmen met een stroomkacheltje om snel de warmte er in te krijgen en daarna de cv het werk laten doen, wie weet was dit toch de manier wat heeft geholpen.
Nu kan ik mijn woonkamer, als deze eenmaal op temperatuur is, met drie dikke kaarsen warm houden zonder de cv te laten draaien. Dat is interessant omdat ik ooit x kaarsen heb gekocht voor 0,50 per stuk (van die hele grote lompe kaarsen), dus kan dit jaar daar wat extra gebruik van maken.
Nu is mijn volgende stap om eens na te gaan denken of radiator ventilatoren zin hebben, her en der lees ik dat dit enorm kan schelen in verbruik door betere doorstroom van warmte en dus verspreiding daarvan. Nu zie ik hiervoor kant en klaar units vanaf 100 euro wat natuurlijk nergens over gaat, mijn gedachte is dan ook om hier zelf iets voor te gaan maken in de toekomst. Nu brengt ergens mij de twijfel dat ik wellicht met suizende ventilators kom te zitten als ik er een x aantal van nodig ben, ik zou dan moeten zoeken naar soorten die echt heel stil zijn. Verder is het zoeken naar een manier dat deze ook gewoon weer uitgaan als eenmaal de kamer op temperatuur is en/of de cv stopt.
Mijn vraag: Is er iemand die dit zelf heeft gemaakt (ingewikkeld of simpel) en ervaring heeft met het wel/niet voordeel hebben en geluidshinder? Het hoe te maken en etc is nog niet van belang omdat ik er nu niet direct aan toe kom, maar wil wel graag een beetje ervaring van anderen horen omdat het mogelijk mooi kan aansluiten bij mijn eerste project.
Vriendelijke groet,
Steffen