Nefit branderautomaat repareren

Sjee dus Nefit kan geen printen ontwikkelen zonder fouten?? Onze oude trouwe AWB ( Kiddy) 20.41 heeft nooit electronica issues gehad..

tja, awb is tegenwoordig van vaillant dus de kwaliteit die het had in 1953 toen het begon zal het niet meer zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 oktober 2021 18:52:47 schreef smd:
Sjee dus Nefit kan geen printen ontwikkelen zonder fouten?? Onze oude trouwe AWB ( Kiddy) 20.41 heeft nooit electronica issues gehad..

Nefit ontwikkeld inderdaad geen printen of electronica. Dat hebben ze toen uitbesteed.
Nefit maakt ketels en branders, warmtewisselaars, dat soort dingen.
En dat werkt, en dat deden (doen) ze heel erg goed.
Het was de electronica waar het probleem zat.

Er zijn veel bedrijven die stukken electronica door een ander bedrijf laten ontwerpen, zelfs Philips al ergens rond 1998-2000

De ergste fout die je kan maken is niet goed testen en reviewen van wat je inkoopt. Direct in de markt zetten, en je klant als proefkonijn gebruiken..
Resultaat (vaak):
"onverwachte uitval en gekke dingen" , met als gevolg schadeclaims en imagoschade, en een klant die jou niet meer vertrouwt.
Veel erger is het als dit soort roekeloze akties (vind ik) leid tot brand of letsel (of de dood), of in geval van apparaten met gas: je dak eraf.

Vroeger bij Philips doorliep een product een zorgvuldige testfase, die uitgebreid stond beschreven. Zelfs de engineers tekenden mee dat het product veilig was. Vooral op veiligheid werd nauw gekeken.
Testfase niet (volledig) afgerond, product mocht niet worden verkocht.

Er ist wieder da...
Anoniem

Op 2 oktober 2021 19:00:11 schreef testman:
tja, awb is tegenwoordig van vaillant dus de kwaliteit die het had in 1953 toen het begon zal het niet meer zijn.

De kwaliteit van Vaillant is echt wel goed hoor. De techniek is wel eens onconventioneel maar niet slecht.

Ik heb zelf ook een Nefit ketel, een Topline. Het hier geschetste probleem herken ik niet, het ding draait hier al 14 jaar zonder storingen.
Indertijd heb ik voor Nefit gekozen omdat die volgens diverse consumentenorganisaties het minst storingsgevoelig zou zijn.

Mijn vorige ketel was een Radson, dat was een pechexemplaar. Die heb ik meerdere keren open moeten schroeven om een mankement te verhelpen. Overigens geen mankementen in de elektronica maar in het mechanische deel.

Op 2 oktober 2021 21:44:07 schreef KlaasZ:
Ik heb zelf ook een Nefit ketel, een Topline. Het hier geschetste probleem herken ik niet, het ding draait hier al 14 jaar zonder storingen.
Indertijd heb ik voor Nefit gekozen omdat die volgens diverse consumentenorganisaties het minst storingsgevoelig zou zijn.

Mijn vorige ketel was een Radson, dat was een pechexemplaar. Die heb ik meerdere keren open moeten schroeven om een mankement te verhelpen. Overigens geen mankementen in de elektronica maar in het mechanische deel.

haha, deze ken ik ook, 1e hr ketel daar was een radson nox hr, rampenbak waar je bijna geen monteur voor kon vinden. ding heeft 15 jaar gehaald en toen richting ijzerbak geslingerd na storing zoveel. sindsdien hangt er een nefit topline waar nog geen ellende mee is geweest in dik 10 jaar tijd.

kwam pas nog een nox hr tegen bij een storing, dat ding was een 25 jaar oud intussen, wrs de laatste nog :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Toch staatde Nefit topline als enige cv-ketel op de website van de EU (RAPEX) omdat deze toestellen problemen hebben gegeven waardoor brand is ontstaan. Het probleem is dat er ruimte kan komen tussen de brander en warmtewisselaar. Dit is een probleem wat door Nefit niet goed is opgelost en dan kom je op die lijst.

Het probleem met oplossen is dat niet iedereen de garantiekaart heeft ingestuurd wasrdoor het voor Nefit niet mogelijk is om de adressen te bezoeken waar de toestellen hangen. Dit laat wel zien hoe belangrijk het is om een ingevulde garantiekaart op te sturen of het toestel te registreren.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 3 oktober 2021 09:52:32 (32%)

EricP

mét CE

Dit laat wel zien hoe belangrijk het is om een ingevulde garantiekaart op te sturen of het toestel te registreren.

Dat is wel weer heel typisch de 'iedereen heeft het beste met mij voor' en 'iedereen mag alles van mij weten' invalshoek. Guess what: de realiteit is niet zo. In dit geval ZOU het hebben kunnen helpen. De ellende aan 'Uw ketel is 10 jaar oud, U moet een nieuwe hebben', 'Uw ketel voldoet niet meer aan deze tijd en moet gemodificeerd worden' (uiteraard op Uw kosten) en reclame (vermomd als 'heel belangrijk bericht')is ook niet uit te vlakken.
Daarnaast gaat het niemand ene donder aan welke ketel er hier hangt. Hoe minder er is vastgelegd, hoe beter. De volgende stap is zeker dat het ding 'connected' moet zijn zodat 'de fabrikant' op afstand kan zien of het wel allemaal goed gaat. De microsoft en apple filosofie.

Nefit had natuurlijk ook gewoon wat kunnen maken wat werkt. Ik geloof niet dat er ooit een T-Ford is terug geroepen.

Anoniem

Je bent weer heel kort door de bocht. Het herstellen van een fabricagefout is altijd voor rekening van de fabrikant en zal nooit door de fabrikant worden berekend. Er zijn helaas wel gevallen bekend van instalateurs die tijdens onderhoud modificaties uitvoeren die ze volledig vergoed krijgen door de fabrikant en dan toch het doorberekenen aan de klant. Dat is niet zoals het hoort en is schofterig.
De gegevens waar toestellen hangen zijn alleen bekend bij de serviceafdeling en marketing mag daar echt geen gebruik van maken. Dat is een aanname die jij doet.
En als je zoveel te verbergen hebt dat een leverancier niet mag weten waar je woont dan moet je na de brand gewoon op de blaren zitten.

Wat de vergelijking met de T-ford betreft denk ik dat Nefit meer ketels maakt dan er T-fordjes verkocht zijn.

EricP

mét CE

Je bent weer heel kort door de bocht.

Nee, dat heet realiteit.

Het herstellen van een fabricagefout is altijd voor rekening van de fabrikant en zal nooit door de fabrikant worden berekend.

Banana-product: we gooien het over de schutting en moet rijpen bij de klant.

Er zijn helaas wel gevallen bekend van instalateurs die tijdens onderhoud modificaties uitvoeren die ze volledig vergoed krijgen door de fabrikant en dan toch het doorberekenen aan de klant. Dat is niet zoals het hoort en is schofterig.

Daarnaast: het kost ook tijd om een afspraak te maken, je moet er voor thuis zijn. Kortom: het KOST gewoon.
Ik doelde meer op 'aftersales' met een eh... economische inslag.

De gegevens waar toestellen hangen zijn alleen bekend bij de serviceafdeling en marketing mag daar echt geen gebruik van maken. Dat is een aanname die jij doet.

Eh... Lees je wel eens een krant? (of de digitale variant daarvan). Gegevens DIE er zijn worden DUS misbruikt. Al dan niet met een sausje overgoten van 'maar het is voor je eigen bestwil'.

En als je zoveel te verbergen hebt dat een leverancier niet mag weten waar je woont dan moet je na de brand gewoon op de blaren zitten.

Wat een onzin. Het gaat niemand wat aan. En het dient gewoon een deugdelijk product te zijn. Niet 'afmaken' nadat het gekocht is!

Wat de vergelijking met de T-ford betreft denk ik dat Nefit meer ketels maakt dan er T-fordjes verkocht zijn.

Geen idee. Er zijn er meer dan 15 miljoen van gemaakt...

Feit blijft dat het een erg rare gedachten kronkel is dat 'er maar ergens bekend moet zijn waar zo'n ketel hangt'. Want 'er zou wel eens een fabrikagefout in kunnen zitten'. En dat nog verdedigen ook...

het probleem met de topline was een warmtewisselaar pakking wat toen ook in het nieuws kwam, ik heb dat toen doorgegeven aan de eigenaar en die kreeg meteen een vervanger. daarna kwam er een run op die vervangende pakkingen en duurde het vervangen ervan wel even..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De meeste Topline hier in Den Helder haalde niet de 12 jaar, alles rotte kompleet weg van binnen, met name de warmte wisselaar. Mijn ouders hadden een Topline en dat kreng heeft meer gekost aan onderdelen dan dat ding nieuw gekost had.. 3 x print, 2x ventilator, pomp, 3 wegkleppen etc.. Hun oude Burnham ketel Fasto geiser deden het rustig 20 jaar...

Update, wellicht hebben anderen er ook wat aan.

Het 15 minuten voluit hielp om de storing sneller op te wekken. De cv had daarna sneller storing. Uba losgehaald en vond hem wel warm.

Na solderen van alle contacten en relais pinnen en
Vernieuwen van de 3 elco condensatoren
Nu even zonder uba plastic omhulsel doosje in de cv gestoken, zodat de connectoren wellicht beter contact maken. Resultaat geen storing meer.

Solderingen verversen is regelmatig de oplossing voor kwaaltjes.
Ben benieuwd.

Er ist wieder da...

Ha,

Toevallig ging mijn Nefit ook in storing, doet ie
anders nooit.
Gaf aan storing 6 (brander) en/of 7 (UBA).
Maar ja, ik had ook even de stekker er uit gehaald.
In ieder geval is het de EcomLine HRC 22.
Deze staat al bijna 25 jaar te draaien, waarvan de
laatste 18 jaar zonder enige storing.
Ik heb even op internet gekeken naar een UBA (4000 of 4001).
Stikt ervan.
Of ze gaan bijna niet kapot of veel ketels worden nu
toevallig gesloopt.

Enfin, mijn ketel heeft nu dan een beurtje nodig.
Misschien een nieuw brandertje er in?
Weet iemand voor mij een forum waar ik specifiek info
kan krijgen voor een vette TLC voor mijn oldtimer?

_/-\o_ NEFIT HRC22

:)

Op 17 januari 2022 17:16:37 schreef Ghia:
Ha,

Toevallig ging mijn Nefit ook in storing, doet ie
anders nooit.
Gaf aan storing 6 (brander) en/of 7 (UBA).
Maar ja, ik had ook even de stekker er uit gehaald.
In ieder geval is het de EcomLine HRC 22.
Deze staat al bijna 25 jaar te draaien, waarvan de
laatste 18 jaar zonder enige storing.
Ik heb even op internet gekeken naar een UBA (4000 of 4001).
Stikt ervan.
Of ze gaan bijna niet kapot of veel ketels worden nu
toevallig gesloopt.

Enfin, mijn ketel heeft nu dan een beurtje nodig.
Misschien een nieuw brandertje er in?
Weet iemand voor mij een forum waar ik specifiek info
kan krijgen voor een vette TLC voor mijn oldtimer?

_/-\o_ NEFIT HRC22

:)

Vorig jaar in mijn Nefit turbo twee elco's in de voeding vernieuwd, gaf storing 6A, probleem al weer meer als een jaar weg.

Veel branderautomaten beschikbaar IVM massaal vervangen ketels.. Een ketel die het ook nog heeft gehaald!!

Uhhhh....

Vandaag weer in storing.
Ketel maar eens losgehaald, is al heeeeeel lang geleden :S
Ooit drie jaar een onderhoudscontractje gehad, vond het niets dat
om de twee jaar even raggen in de verbrandingsruimte.
O-) Kan maar zo weer 6 jaar terug zijn, tijd vliegt.
Sifon zat helemaal vol.
Wordt echt tijd voor een beurtje.
Alles nu weer schoon, misschien was dat het.
Gloeiplug zag er ook wat zielig uit.
Maar eens wat nieuwe spulletjes gaan bestellen en van de
zomer alles even nakijken etc.

Ook even op zoek naar een slopertje (smd?) om wat te oefenen.
(elco'tjes vervangen evt.)
Draait nu weer top.
Ben benieuwd.

Hmm 6 jaar als dat max is is dat wel lang geleden.. Besef wel dat je je ketel om de 2 jaar max moet laten keuren?? Mijn tante heeft uitgebrande zolder gehad en eerste werd brandoorzaak bij ketel gevonden ( Agpo Ferroli, fantastisch product de folder was minder brandbaar!) De vraag van verzekering was als eerste "wanneer was laatste onderhoud, kunt u dat aantonen?" helaas was dat 5 jaar geleden.. katsjing! Dus werd er maar gedeeltelijk uit coulance uitgekeerd... Ze wezen op de kleine lettertjessss ( Was wel 60.000+ euro schade)

https://regiokeuring.nl/cv-ketel-onderhouden-eis-van-de-verzekering/

https://commitmentverzekeringen.nl/de-opstalverzekering-en-de-cv-ketel…

Even paar voorbeelden en ja, het heeft haar ongeveer 40.000 euro gekost aan een nieuw dak, water en roetschade huis en nog de missende spullen.. Dan maar ff raggen eens in de 2 jaar!!Als het een VNI installateur is, ben je in ieder geval verzekerd!

[Bericht gewijzigd door smd op donderdag 20 januari 2022 18:54:11 (21%)

Ga ik maar eens op zoek naar een goede CV monteur.
Zal een flinke dobber worden :-/
Groet

Sja dat of niet vergoed krijgen??

eens per 6 jaar onderhoud is veel te weinig. de warmtewisselaar laait aan met kalk en aanslag die je er niet meer uit gepoetst krijgt. daardoor krijg je slechte warmte overdracht en kan de wisselaar scheuren. elk jaar onderhoud hoeft niet, maar eens per 2 jaar onderhoud zeker wel. in de tijd van die open ketels met gietijzeren warmtewisselaar kon het meer lijden met de onderhoud interval..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 januari 2022 18:46:46 schreef smd:
Ze wezen op de kleine lettertjessss ( Was wel 60.000+ euro schade)

https://regiokeuring.nl/cv-ketel-onderhouden-eis-van-de-verzekering/

https://commitmentverzekeringen.nl/de-opstalverzekering-en-de-cv-ketel…

ik zie in de links wel de bewering, maar niet een werkelijke bron. Ik wil het best geloven, maar kan het in mijn eigen verzekeringsvoorwaarden niet vinden.

Dat verzekeraars onder dure uitkeringen (vaak bij brand) uit proberen te komen is niks nieuws natuurlijk, maar het is vaker een kwestie van wie heeft de langste adem en niet eens wat staat er letterlijk in de voorwaarden.

Als het een VNI installateur is, ben je in ieder geval verzekerd!

Waarom? Hebben die dealtjes met verzekeraars gesloten?

If you want to succeed, double your failure rate.
Dok

Golden Member

ik zie in de links wel de bewering, maar niet een werkelijke bron.

'Gasketelwet'
Hier bij de rijksoverheid hebben ze het erover.
Dus als iemend nog wat wil met zijn/haar gastoestel, wees er snel bij.

Wie niet horen wil moet TV kijken.
EricP

mét CE

Daar staat dat een bedrijfsmatig werkende onderhoudsmonteur 'gecertificeerd' moet zijn. Ik zie nergens staan dat je onderhoud moet laten doen. Of dat niet aan je eigen ketel zou mogen doen. Tenzij je natuurlijk jezelf een factuur daarvoor stuurt...