Radiator ventilatoren

Shiptronic

Overleden

dus komt er ook meer CO2 uit ? >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

hallo, ik ben niemand dan :-)

De "eenzame fietser die krom gebogen over zijn stuur tegen de wind ..." die te bewonderen is.

Op 7 oktober 2021 18:57:53 schreef Shiptronic:
dus komt er ook meer CO2 uit ? >:)

En die CO2 vinden bomen dan weer lekker en daardoor groeien die weer sneller zodat ik ze weer eerder op kan branden! ;)

...

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op donderdag 7 oktober 2021 22:31:47 (97%)

Tidak Ada

Golden Member

Hoge calorische waarde heeft naaldhout eucalyptus en aanverwanten. Dat komt door de grote hoeveelheid hars die het bevat.
Het brandt echter daardoor ook sneller op.
Harde houtsoorten als beuken en eiken branden langer en geven daardoor gelijkmatiger hun calorieën af....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 7 oktober 2021 19:52:36 schreef elektrofix:
De "eenzame fietser...

Maw, doe nooit te snel uitspraken die alleen maar vanuit je aannames komen.
Misschien fiets ik ook wel een stukje mee.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

't Is ook onzin natuurlijk.
Als ik een te grote auto koop, zegt niemand 'dat doet ie alleen voor de centen'. Hetzelfde voor een mooie tv, of eens uit eten gaan.
Maar koop je voor de interessantigheid zonnepanelen, om daar eens mee te hobbyen, dan moet je je meteen verdedigen. :)
Nee, op mijn leeftijd haal ik dat er niet meer uit. Ja, ik vind het grappig om ze te hebben.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

ohja. op mijn werk zijn er evenveel die zeggen dat ik TEGEN het milieu ben, omdat ik een oude wagen rijd.
meestal zijn het ook de types die dan 50 000km/jaar rondtuffen met hun auto, 2x met het vliegtuig op reis gaan, ....

ik denk er 2x over. als het enigsinds betaalbaar is, en beter voor het milieu, zal ik ervoor kiezen.
het huis dat ik nu kocht had accumulatie, niemand wil dat, wat het is duur (gevolg is dat het huis al jaren te koop stond).
ons appartement aan zee had ook accumulatie, ook daar quasi onmogelijk om te verkopen.
ik ging normaal zonnepanelen leggen, om dat verbruik enigsinds te compenseren. maar in belgie hebben ze beslist om dat eens enorm te gaan belasten (snachts verbruiken, overdag terugleveren).
aangezien de accumulatoren toch miserie hadden, alles eruit, warmte pomp erin.
heb geen zonnepanelen nu.

nogthans ligt hier al een omvormer omdat ik toch eens wil gaan spelen met zonnepanelen om te zien wat je er van terug hebt.
ik wil daar kunnen uit berekenen wat het optimale is.
-kleine installatie zodoende dat ik alle sluipverbruik in huis neutraliseer op jaarbasis: kleine investering, vlot terugverdiend
-middelgrote installatie zodat ik kan terugleveren, hogere investering, maar elk jaar winst.
-grote installatie, 0 verbruik op jaarbasis, grote investering, elke jaar geld verdienen.

ik schat dat ik met 300-500€ installatie het er op 1jaar uit haal zonder grote kosten en belastingen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Wat is accumulatie? Snelle Google wijst naar een 'steen' die elektrisch wordt opgewarmd met 'goedkope' nachtstroom. Overdag dan lucht erover blazen zodat deze opwarmt. Zoiets?

Mijn broer had een Duits huis gekocht waar de CV-leidingen door het rookkanaal van de open-haard liepen als warmtewisselaar. M.i. heel logisch maar het was een afgekoppeld systeem van (nu inmiddels) 40 jaar oud of zo en eigenlijk nooit meer ergens gezien.

accumulatie is idd dat.
een grote bak met stenen in en een hoop weerstanden. snachts laden die dingen op door de stenen te verwarmen. die zitten in een geisoleerde bak.
onderaan zitten 2 ventilatoren en afhankelijk hoe hard je die laat draaien, komt er meer of minder warmte uit.
hoe meer de ventilatoren draaien, hoe kouder de stenen binnenin worden en hoe meer die snachts weer moet bijladen.
nu absoluut niet meer goedkoop omdat snachts opladen amper goedkoper is dan overdag elektrisch stoken.
er ging een 20-30kWh in per nacht.
mijn warmtepomp nu is een 2kW (6-8kW warmte), dus die moet al 10-15uur op 100% draaien voor die duurder uitvalt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Tidak Ada

Golden Member

Kan ook met een spekstenen houtkachel of de bekende 'Kachelofen' *) uit Duitsland en de Alpenlanden.
Een paar blokjes hout en de rest van de dag is je kamer of zelfs je huis de rest van de dag behaaglijk warm.

*) 'Kachel' is hier het Duitse woord voor tegel

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 9 oktober 2021 10:01:56 schreef r-p:

Mijn broer had een Duits huis gekocht waar de CV-leidingen door het rookkanaal van de open-haard liepen als warmtewisselaar. M.i. heel logisch maar het was een afgekoppeld systeem van (nu inmiddels) 40 jaar oud of zo en eigenlijk nooit meer ergens gezien.

Dat systeem is erg gevaarlijk. Als de circulatie weg valt krijg je stoom in de cv buizen. Daar is menig rookkanaal en bewoner door gesneuvelt.

Tidak Ada

Golden Member

Kan bij je ketel ook gebeuren, daarom zit er een beveiliging op, die je bij voorkeur naar buiten uitvoert, of in een afvoerleiding.

Hoe dacht je dat dat vroeger ging met kolen of hout gestookte installaties??

Er waren hier in NL ook openhaarden die restwarmte aan de CV installatie konden afgeven, maar via de achter- en zijwandwand van de haard, niet in uit de schoorsteen. Daar zat dan ook en veiligheidsventiel dat overdruk afvoerde naar buiten of riool.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 9 oktober 2021 16:24:21 (37%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 9 oktober 2021 11:21:33 schreef HenkR:
[...]

Dat systeem is erg gevaarlijk. Als de circulatie weg valt krijg je stoom in de cv buizen. Daar is menig rookkanaal en bewoner door gesneuvelt.

dat ken ik, buren hadden dat ook. meen dat hun het niet meer gebruiken, maar heeft een 40 jaar dienst gedaan.

Kan bij je ketel ook gebeuren, die je bij voorkeur naar buiten uitvoert, of in een afvoerleiding.

in een afvoerbuis mag niet meer, dan kan een evt verstopping de werking van het overdrukventiel belemmeren.

ken wel een geval waar dat was gebeurd, de cv was stoom aan het maken gegaan, ketelthermostaat bleef hangen en maximaal thermostaat deed het niet. was zo'n oude open ketel, die klapte dus uit elkaar..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 9 oktober 2021 16:13:58 (38%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb het gehad dat het membraan van mijn expansievat lek was geraakt. Toen ging het overdrukventiel op de ketel open en piste de het hete water mooi naar buiten :)

Ik zou dat ventiel eens moeten testen, maar hoe...?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 9 oktober 2021 16:30:07 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 9 oktober 2021 16:29:11 schreef Tidak Ada:
Ik heb het gehad dat het membraan van mijn expansievat lek was geraakt. Toen ging het overdrukventiel op de ketel open en piste de het hete water mooi naar buiten :)

Ik zou dat ventiel eens moeten testen, maar hoe...?

Wees maar blij dat de afvoer van het overstortventiel naar buiten lekt anders had je smerig water in huis. Zoals testman zegt mag zo'n afvoer niet meer naar buiten. Als het ventiel lekt in de winter kan de buis dicht vriezen. Tegenwoordig sluit je hem op de condensafvoer van de ketel aan en loopt het lekwater in het riool. Officieel hoort er direct onder het ventiel een trechter te zitten zodat je kunt zien of hij druppelt maar er is (haast) geen installateur die dat doet. De nieuwe serie expansievaten van Flamco hebben een verbeterd membraan met een levensduur van 15 jaar.

Het ventiel testen is moeilijk. Als je er aan draait om te testen blijft hij vaak lekken en moet je hem vervangen.

Tidak Ada

Golden Member

Hmmmm..., Dat bevriezen is inderdaad een risico.
Helaas is er bij mij geen andere mogelijkheid intern. Dat zou een leiding van minstens 5 meter worden, naar de meest nabij gelegen afvoer. Die is van PVC en of die de druk aankan is maar de vraag.
Volgend jaar maar eens en nieuw ventiel zien te (laten?) plaatsen.

Ik wacht met een nieuwe installatie tot bekend is hoe het met de gasvoorziening gaat. Dan een nieuwe (elektrische/waterstof?)ketel/warmtepomp/aansluiting op warmtenet. En een elektrische boiler.

Terug naar de kern van het topic ->

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 9 oktober 2021 22:57:45 schreef Tidak Ada:
Dat zou een leiding van minstens 5 meter worden, naar de meest nabij gelegen afvoer. Die is van PVC en of die de druk aankan is maar de vraag.

Die afvoer hoeft geen druk te weerstaan. De uitgang van het overstortventiel hoort open in de afvoerbuis te eindigen.

zet een druk van 3 bar op de cv en ga opstoken, dan springt dat ventiel zo open. doorgaans gaan ze eerst wat lekken voor het echt opent. direct op de riool aansluiten mag ook niet, zit het riool verstopt dan kan het ventiel kan zijn werk niet doen. normaal staat er een bak onder of een stuk pijp zit eraan dat het niet van 1 meter hoog tegen de wand spettert.

heb een tijd terug nog een condensafvoer van een ketel op het platdak laten aflopen. dat hoogteverschil was zo weinig dat de riool door de zijwand uit de ketel moest komen anders zat de pijp te laag. daar wel een verwarmingslint ingestoken tegen bevriezen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

direct op de riool aansluiten mag ook niet, zit het riool verstopt dan kan het ventiel kan zijn werk niet doen. normaal staat er een bak onder of een stuk pijp zit eraan dat het niet van 1 meter hoog tegen de wand spettert.

Condensafvoer en afvoer overdruk dezelfde afvoerbuis in.
Zit ze verstopt dan zal het condenswater je dat wel laten merken.
Meer dan waarschijnlijk nog voor dat het overdrukventiel de afvoerbuis eventueel nodig heeft
Die hier met een bak aankomt gaat samen door dezelfde deur.
Als je warmtewisselaar gaat lekken van sanitair circuit naar cv circuit wil ik niet op vakantie zijn met een bak eronder

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb nog een oude ketel zónder warmwater functie. Daarvoor en echte ouderwetse geiser.

Afvoer van de overdruk zou dwars door en dakspant geboord moeten worden; zou mijn dak niet leuk vinden....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 9 oktober 2021 23:35:00 schreef elektrofix:
[...]Condensafvoer en afvoer overdruk dezelfde afvoerbuis in.
Zit ze verstopt dan zal het condenswater je dat wel laten merken.
Meer dan waarschijnlijk nog voor dat het overdrukventiel de afvoerbuis eventueel nodig heeft
Die hier met een bak aankomt gaat samen door dezelfde deur.
Als je warmtewisselaar gaat lekken van sanitair circuit naar cv circuit wil ik niet op vakantie zijn met een bak eronder

tapwaterwisselaar die gaat lekken naar het CV systeem, dat komt echt zeer weinig voor, dan zouden er 2 gescheiden systemen beiden moeten gaan lekken. dan heb je veel meer kans op een oude radiator die gaat lekken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Kans op een verstopt riool op het moment dat een overdrukklep al eens zo moeten open gaan is al even zeldzaam.
CV druk is traditioneel ook altijd te laag, zeker bij auto ontluchters

Op 9 oktober 2021 23:59:36 schreef elektrofix:
Kans op een verstopt riool op het moment dat een overdrukklep al eens zo moeten open gaan is al even zeldzaam.
CV druk is traditioneel ook altijd te laag, zeker bij auto ontluchters

het punt is meer dat je dat niet ziet, het riool waar de overstort in uitkomt is vaak van oudsher in de installatie gemaakt en kan best voor meters geen andere afvoeren hebben. wortels in de buizen en je bent er, immers toen dat aangelegd was stonden er nog open ketels die geen riool nodig hadden. en tja, het mag niet meer, net als gasafsluiters met spindel, en die zie je ook nog zat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Blue Sky

Cableguy

Om nog even op die radiator ventilatoren terug te komen: in mijn gemeente (kan) kon je een gratis set van 2 ventilatoren krijgen samen met radiator folie van Tonson. De muren achter de radiators blijven nu koud en het huis (woonkamer en keuken) warmt sneller op en daardoor is de brandtijd van de cv ook korter.

Waar rook is, is stroom