elektrische step

Even over het algemeen een vraag over de acteradius van een elektrische step.

In een el. step zitten 3 lood accu's in serie met een acteradius van 20km.

Per accu is het 12v 12ah.
Welke accu's moet ik erin plaatsen om tot een acteradius te komen van 40 tot 60km.

vol met li-ion.
veel minder gewicht, en je kan die volledig leegtrekken.

zo snel met de natte vinger gegokt ga je 36V 8Ah nuttig kunnen gebruiken en dan zal de boel wel afslaan om de loodaccus te sparen.
dat is dan
288Wh voor 20km of een 14Wh/km

40km x 14Wh /36V= 15Ah li-ion
60km x 14Wh /36V= 23Ah li-ion

ik heb een electrische scooter die 40km zou rijden met 4 lood accus.
als ik de volledig lood accu ruimte vol zou steken met li-ion, zou ik vlot 160-200km kunnen gaan. maar zo een hoeveelheid kost geld

in capaciteit is li-ion ongeveer 7x kleiner en 7x lichter voor dezelfde energiedichtheid

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

2 tot 3x verder bereik is 2 tot 3x grotere accu.

Loodaccu's zullen het niet meer worden, dan heb je geen step meer over, wellicht dat lithium packs kan, daar komt het eea bij kijken, niet in het minste geval een geschikte lader.

Een lithium zou ik niet volledig leegtrekken, anders wordt dat een duur zaakje...

Ze houden niet van hitte of in de felle zon staan, daar gaan ze kapot van.
En in de winter bij vrieskou is het vermogen beperkt. Je actieradius kan zomaar 50% minder zijn. Daar heeft lood dan minder of geen last van.

Het is dus geen simpele oplossing... En ook nog een speciale lithium lader.

Lithium overladen is schadelijk voor jou en de accu, lood kan daar redelijk goed tegen. Lithium houd niet van altijd 100% opgeladen te zijn, ook daar gaan ze aan kapot. Lood houdt van 100% opladen.
Dat de fabrikant dus voor een loodaccu kiest is geen toeval.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 10 oktober 2021 21:13:27 (15%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
vergeten

Golden Member

Op 10 oktober 2021 21:03:35 schreef CrossFireX:
Je actieradius kan zomaar 50% minder zijn. Daar heeft lood dan minder of geen last van.

Ik dacht het niet!

Bij lage temperaturen vermindert de startcapaciteit van uw batterij. Bij +25°C heeft uw volledig geladen batterij bij belasting zo’n 100% capaciteit.
Bij 0°C biedt de batterij nog 65% capaciteit, en bij -18°C slechts 40% capaciteit. Oorzaak is dat de weerstand in de accu stijgt en het chemisch proces langzamer gaat.
Ondanks dat de capaciteit minder is, moet de batterij harder werken in de winter.
Het is dus duidelijk dat startproblemen juist ontstaan bij lage temperaturen.

Bron

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ja want het is normaal gebruik om 40km op een stepje te gaan rijden bij -18c

Verder on topic
Gewoon bomvol lipo duwen, niet voor niets dat alle verkochte steps daar vol mee zitten tegenwoordig,
Koop wel een pack met een fatsoenlijk bms en een geschikte lader, en controleer je low voltage shutoff punt van je motorcontroller
En ga zeker niks zelf in elkaar hobbyen, dat is vragen om de boel die afbrand

Lithium heeft meer last van de koude dan een loodaccu, ik kan het weten door twee motors. Met lithium buiten in de vrieskou krijg je die niet gestart, met een loodaccu ook moeilijk maar het lukt altijd wel.

En je zal ook alle bedrading moeten aanpassen op nieuwe accu's, daar moet je dan goed opletten op kortsluiting. Lithium reageert zeer heftig op kortsluiting, daar wil je niet bij zijn.
Een loodaccu zal daar niet onmiddellijk kapot van zijn, maar smelt alles dan weg...

Dus on topic, maak er geen Bom van...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

wel, ik fiets dagelijks met de fiets met li-ion batterijen bij de ondersteuning.
ik merk ook dat mijn accu's dieper ontladen worden in de winter. maar dit is niet zozeer het probleem met de accu's, maar gewoon dat alles in mijn fiets zwaarder loopt door de kou (lagers, kettingen, banden).
en dat merk ikzelf ook. zonder ondersteuning doe ik bij 20-25° makkelijk 33-38km/h met de ligfiets. in de winter ga ik amper boven de 28km/h geraken

bij vriesweer verliest een lood accu 50% van haar capaciteit.
bij het starten van een voertuig heb je ook niet veel capaciteit nodig, maar hoge startstroom. een 70Ah accu van een diesel wordt mlisschien 2-5Ah uit getrokken om te starten. dus het boeit weinig als er nog 35Ah over is bij koude.

doe maar eens een test: neem een 36V 10Ah li-ion accu en 3x12V 10Ah lood accu's in serie en laat ze in de winter eens volledig leeglopen over een verbruiker. ik heb een e-scooter die op 4x 12V lood accu's werkt en die zijn de eerste dat ik overboort zou gooien

Op 10 oktober 2021 21:03:35 schreef CrossFireX:

Het is dus geen simpele oplossing... En ook nog een speciale lithium lader.

Lithium overladen is schadelijk voor jou en de accu, lood kan daar redelijk goed tegen. Lithium houd niet van altijd 100% opgeladen te zijn, ook daar gaan ze aan kapot. Lood houdt van 100% opladen.
Dat de fabrikant dus voor een loodaccu kiest is geen toeval.

dat kan heel simpel opgelost worden.
softpack 36V 10Ah kopen met bijhorende lader. kan je de accu gewoon afzonderlijk opladen en hoeft dat niet via de step. als je het eenvoudig verwijderbaar kan maken, kan je de accu bij vriesweer gewoon binnen nemen
https://enerprof.de/media/image/77/28/ec/Softpack-2019_04_600x600.jpg

trouwens een fabrikant kiest voor lood omdat die goedkoop en 100% recycleerbaar zijn.
voor 100-150€ steek ik 4 lood accu's in mijn escooter. hetzelfde in li-ion kost me minstens het dubbele.
wil ik heel de accuruimte voorzien van li-ion gaat mijn autonomie makkelijk 5-7keer hoger zijn, maar kost de accu wel vlotjes 700€

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dus feitelijk is de prijs per km automonie in beide gevallen ongeveer gelijk?

Op 11 oktober 2021 12:34:46 schreef deKees:
Dus feitelijk is de prijs per km automonie in beide gevallen ongeveer gelijk?

lood is veel goedkoper.
voor 100€ heb ik 48V 12Ah in lood accus. daar rijd mijn scooter zogezegd 40km op.
van die 12Ah is ongeveer 8Ah bruikbaar.

een li-ion 48V 8Ah accu (zelfde autonomie dus) kost iets van 180-200€ (10Ah voor 225€). dat is dan wel het dubbele van een lood accu.
blijft wel het verschil in laadcycli

in die 48V 12Ah accu zou ik gemakkelijk 48V 40-50Ah fysisch in krijgen. dat kost 700-800€ maar heb je wel 160km autonomie

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 11 oktober 2021 09:08:45 schreef fcapri:
mlisschien 2-5Ah uit getrokken om te starten. dus het boeit weinig als er nog 35Ah over is bij koude.

Ehh... Volgens mij is het eerder 100x minder.

Denk voorgloeien: 10s 40A, starten: 3sec 300A. Hmm. Ik kom vandaag op 360mAh uit. Deels omdat ik vroeger zelf een auto had die in 1s gewoon gestart was en lang een 10s aan het voorgloeien was.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo allemaal.
Tjonge jonge wat een reacties ga ze allen even bestuderen.
Eerst bedankt hiervoor.

Vandaag hebben wij een lithiumbatterij aangesloten , alleen het licht en de claxon deed het en de motor deed niks.
En er werd bij de bestelling gemeld dat een step hier 40km op kon rijden.
Gegevens batterij...Dolida 30000mah 36v.

Op 11 oktober 2021 20:20:28 schreef simonsf:
Vandaag hebben wij een lithiumbatterij aangesloten , alleen het licht en de claxon deed het en de motor deed niks.
En er werd bij de bestelling gemeld dat een step hier 40km op kon rijden.
Gegevens batterij...Dolida 30000mah 36v.

vanwaar komt ze....? tenzij je 600€ hebt neergeteld, zal je anders een fake hebben. misschien dat ze direct onderuit gaat van de piekstroom (BMS die begrenst?)
misschien eens de lader insteken om de boel te activeren. als de step op loodaccus het deed, moet het op éénder welke li-ion van 36V ook werken

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 11 oktober 2021 21:05:20 (12%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dolidada, in plaats van Dolida denk ik. Onder andere verkrijgbaar via AliExpress. Maar ik vind het wel rap, op 10 Oktober 's avonds hier vragen wat je nodig hebt en binnen 24 uur het product in huis. Zó snel lijkt me Ali niet.

Er zijn NL bedrijven die ali-spullen hier op voo?raad hebben en binnen NL versturen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

oeioei, 20-60€ voor zo een batterij.

daar is het rekentrukje weer van de chinees.
10S4P batterij is idd 36V.
maar 4P zal maar een 6-10Ah zijn .

Battery parameters:

Battery brand: okoman

Battery model: 36V 30ah

Rated capacity: 30ah

Rated voltage: 36V

Cell combination: 4 parallel 10 series

Battery size:376*78*38mm

Number of batteries: 40

Instantaneous maximum discharge current: 30A

Maximum continuous discharge current: 15a

Standard charging current: 2A

Charging time under standard charging current: 4 hours

standard charging current 2A en de standaard tijd is dan 4uur. dat maakt 8Ah accu

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Deze batterij is inderdaad van Dolidada en was al besteld voor €160.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 12 oktober 2021 06:04:59 schreef fcapri:
standard charging current 2A en de standaard tijd is dan 4uur. dat maakt 8Ah accu

... als het laadrendement 100% is. Maar dat zie je niet zo vaak.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Als je weet hoeveel een sterke Lithium accu van een gekend en goed merk kost, weet je onmiddellijk dat dit te mooi is om waar te zijn. :(

Neem de gemiddelde Bosch ebike accu, je komt de winkel niet buiten onder de 600 euro...

Dolidada... wat is dat voor een draak? Het lijkt wel iets voor kinderen die naam.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Als dat ding als 36Ah 36V verkocht is, dan is dat 1296Wh.

Als fcapri z'n berekening klopt, dan is dat 8Ah * 36V = 288Wh. minder dan een kwart. Fcapri z'n berekening is optimistisch: Hij zal in zeg 3 uur CC 2A naar 42V laden en dan nog een uurtje "CV" met aflopende stroom "aftoppen".

Wat de chinezen vaak doen is de mAh rating van alle cellen bij mekaar optellen (dat mag/moet als je het over Wh hebt!). Je hebt dan 36Ah * 3.6V = 130Wh.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 12 oktober 2021 18:46:35 schreef rew:

Wat de chinezen vaak doen is de mAh rating van alle cellen bij mekaar optellen (dat mag/moet . Je hebt dan 36Ah * 3.6V = 130Wh.

dat trukje dacht ik dat ze gebruiken, maar dan zouden de cellen met 10S4P minder dan 1Ah/cell zijn.
maar de max current staat op 30A, dus vermoed dat ze maar 30Ah hebben gezet daarmee.

voor een 4S pack en 30A is dat 8A/cell en dat halen ze normaal wel.
vermoed dat er dus ergens 1500mAh cellen in zitten.
voor 160€ en 40cellen kom je op 4€/cell uit. daar had je toch al iets van cellen moeten hebben die wat betekenen via nkon.nl. alleen vrees ik hier dat er een accu is verkocht van 50€ (1€/cell goedkope chineeskes) en dat er één of andere dik 100€ in zijn zakken heeft zitten.

bij enerprof zou 36V 30Ah je een 500-600€ kosten (20Ah is 300€ en daar rijd ik mee).
wil je budget gaat, kan je voor 180€ toch 36V 10Ah hebben met RC batterijen. en dat zijn dan echte die na 10keer laden niet onderuit gaan.

ik vrees hier het ergste dat de BMS totaal ongeschikt is en van de inschakelpuls de boel al onderbreekt. heb ik vroeger ook met de 20A BMs in mijn ebike. even aan de gashendel draaien, je hoorde de motor starten, maar voelde geen beweging. alleen in vrijloop kon de boel soms werken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Mijn fiets is een Dual battery system, daar heb ik om en bij 1000 euro voor betaald... Kan 200 KM rijden op ECO stand. Geen spijt van, is het waard, maar dat iemand hier komt vertellen voor 160 euro???

En dan nog van zo een sinistere website met een belachelijke naam? Komaan zeg... Zijn accu is beter dan mijn twee Bosch accu samen??
Dat gelooft toch geen kat... :r

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

We gaan die batterij proberen in te leveren en ik wil graag ven jullie vernemen wat nu het beste is hiervoor te bestellen?

Een lithium zou ik niet volledig leegtrekken, anders wordt dat een duur zaakje...

Ik veronderstel dat met 'volledig leegtrekken' bedoeld wordt tot de minimum spanning door de fabrikant opgegeven. Als het goed is heb je dan ook de opgegeven energie-inhoud in Wh bereikt.
Dan zit er echter nog steeds energie in de lithiumaccu, maar als je deze energie ook wilt gebruiken (volledig leegtrekken) zal de accu vlug einde levensduur zijn.