wel, ik fiets dagelijks met de fiets met li-ion batterijen bij de ondersteuning.
ik merk ook dat mijn accu's dieper ontladen worden in de winter. maar dit is niet zozeer het probleem met de accu's, maar gewoon dat alles in mijn fiets zwaarder loopt door de kou (lagers, kettingen, banden).
en dat merk ikzelf ook. zonder ondersteuning doe ik bij 20-25° makkelijk 33-38km/h met de ligfiets. in de winter ga ik amper boven de 28km/h geraken
bij vriesweer verliest een lood accu 50% van haar capaciteit.
bij het starten van een voertuig heb je ook niet veel capaciteit nodig, maar hoge startstroom. een 70Ah accu van een diesel wordt mlisschien 2-5Ah uit getrokken om te starten. dus het boeit weinig als er nog 35Ah over is bij koude.
doe maar eens een test: neem een 36V 10Ah li-ion accu en 3x12V 10Ah lood accu's in serie en laat ze in de winter eens volledig leeglopen over een verbruiker. ik heb een e-scooter die op 4x 12V lood accu's werkt en die zijn de eerste dat ik overboort zou gooien
Op 10 oktober 2021 21:03:35 schreef CrossFireX:
Het is dus geen simpele oplossing... En ook nog een speciale lithium lader.
Lithium overladen is schadelijk voor jou en de accu, lood kan daar redelijk goed tegen. Lithium houd niet van altijd 100% opgeladen te zijn, ook daar gaan ze aan kapot. Lood houdt van 100% opladen.
Dat de fabrikant dus voor een loodaccu kiest is geen toeval.
dat kan heel simpel opgelost worden.
softpack 36V 10Ah kopen met bijhorende lader. kan je de accu gewoon afzonderlijk opladen en hoeft dat niet via de step. als je het eenvoudig verwijderbaar kan maken, kan je de accu bij vriesweer gewoon binnen nemen
trouwens een fabrikant kiest voor lood omdat die goedkoop en 100% recycleerbaar zijn.
voor 100-150€ steek ik 4 lood accu's in mijn escooter. hetzelfde in li-ion kost me minstens het dubbele.
wil ik heel de accuruimte voorzien van li-ion gaat mijn autonomie makkelijk 5-7keer hoger zijn, maar kost de accu wel vlotjes 700€