vermelding bericht gewijzigd na edit

Goede middag.

Normaal wordt bij een wijziging aan een bijdrage de vermelding, "bericht gewijzigd door xxxx op xxx (x%)" weergegeven.

Nu valt me op dat dit niet altijd het geval is. Bij een dubbele edit bvb verdwijnt deze vermelding blijkbaar. Dit komt de leesbaarheid van een topic niet altijd ten goede. (16:00u, genoeg gespeeld nu, denk dat het ondertussen wel duidelijk is)

Is er een mogelijkheid om deze vermelding altijd weer te blijven geven?

Misschien is het zelfs een mogelijkheid om wijzigingen standaard in een ander lettertype of kleur weer te geven?

Optie 3: Alles bij het oude laten en dit zonder gevolg klasseren.

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groeten.

Bart.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Arco

Special Member

Die melding krijg je alleen als de tekst meer als xx% wijzigt. (kleine correcties van een woord of letter zijn niet interessant)
Kleur lijkt me niet fijn. Het wordt trouwens een chaos als je de tekst bijv. 5x wijzigt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik wijzig nog altijd veel, en ben vrij sterk gehecht aan hoe het nu werkt.

Hier is bij de invoering van deze functionaliteit ook een discussie over geweest, ik kan hem nu niet meer vinden maar het zou voor een eventueel opnieuw behandelen van dit ondewerp een aardig uitgangspunt kunnen zijn.

Het is in ieder geval geen foutje oid, maar het resultaat van een afweging.

Ik heb er absoluut geen probleem mee dat er dingen wijzigen aan een bijdrage, doe het zelf ook.

Het wordt pas verwarrend wanneer er verder terug in een topic (substantiële) wijzigingen worden aangebracht en dit niet vermeld wordt. Soms houden de antwoorden dan echt geen steek meer.

edit: @ GJ, het betreft deze post. (betreft is fout geformuleerd, ik denk dat het niet klopt.) https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/71268#71268

volgens mij vervalt de vermelding ook wanneer bij een tweede wijziging minder dan xx% van de inhoud veranderd. mss

tweede edit: is dus zo. mss was ook een edit

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Soms mislukt communicatie. Op CO is men hier behoorlijk creatief in.

Maar u opent dit topic waarschijnlijk met een recente aanleiding in gedachten, om welk topic gaat het?

Ik ben in het algemeen FEL tegen veranderen om het veranderen, het geeft meer ellende als dat het oplost.
Maar 2010 is al weer een tijd terug en wie nooit van mening veranderd heeft zelden iets geleerd of zoiets ;)

[offtopic] Is dit niet een prachtig topic voor de Koffiecorner?

Arco

Special Member

Ik vind het zo prima werken.
Als ik een keer een 't' in een 'd' verander hoeft dat niet echt ge-highlight of vermeld te worden... ;)

Als je dat graag wilt, kun je de gewijzigde tekst van je topic in kleur zetten...

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 16 oktober 2021 15:42:57 (24%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 oktober 2021 15:37:58 schreef Aart:
Soms mislukt communicatie. Op CO is men hier behoorlijk creatief in.

Maar u opent dit topic waarschijnlijk met een recente aanleiding in gedachten, om welk topic gaat het?

Ik ben in het algemeen FEL tegen veranderen om het veranderen, het geeft meer ellende als dat het oplost.
Maar 2010 is al weer een tijd terug en wie nooit van mening veranderd heeft zelden iets geleerd of zoiets ;)

[offtopic] Is dit niet een prachtig topic voor de Koffiecorner?

wijzigingen kunnen nuttig zijn om "netjes" dingen te verduidelijken. Het wordt pas een probleem als de inhoud van een post drastisch wordt aangepast en dit niet meer vermeld wordt

de aanleiding was een eigen post die ik in twee keer geplaatst heb en waar de vermelding verdwenen was.

(edit: ik heb zo een gevoel van iets met een potje en roeren O-) )

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 16 oktober 2021 15:30:13 schreef 60204:
Het wordt pas verwarrend wanneer er verder terug in een topic (substantiële) wijzigingen worden aangebracht en dit niet vermeld wordt. Soms houden de antwoorden dan echt geen steek meer.

Daar veranderd die melding weinig aan, je kunt immers niet meer zien wat er voorheen gestaan heeft. Bij sommige topics kun je aanvoelen dat dat gaat gebeuren, de simpele oplossing is dan om het betreffende stuk (niet te veel) als quote in je bericht op te nemen, de TS of andere poster kan dat niet weghalen of veranderen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Je zou ook later in de thread een melding van een substantiële wijziging kunnen doen met link naar het originele topic.
Of vermeld de wijziging als erratum….

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

als je grote stukken wijzigt, kom die vermelding. het is niet in 1 of 2 keer.
als je de eerste keer bv een typefout veranderd, zal dat er niet staan. maar lees je de boel dan nog eens na, zie je ineens: die 2de alinea zou ik beter achter de 3de zetten.
dan zal je wel een edit zien.
edit je dan nog eens bv om een komma toe te voegen, is die weer weg.

heb je stukken waar iets zwaar fout stond, en je wordt er op verbeterd, dan edit ik de foute tekst ook nog wel eens door alles te doorstrepen.
dit dan vooral als andere mensen op die post zouden komen via google, dat ze die tekst niet als 'correct' aannemen. als het doorstreept is, gaan ze dan verder lezen en zien ze waarom het fout was.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

larer

Ik hoef het echt niet te weten als TA 'larer' in 'later' verandert hoor.

Alsjeblieft geen gedoe met kleurtjes. Maakt het alleen maar onrustig en slecht te lezen. Daarnaast is CO geen notarieel stuk waar alles wat er ooit geschreven is terug te vinden zou moeten zijn. Er zal een enkele keer heus wel eens wat onhandigs gebeuren. Is alles vasthouden dan handiger?
Don't fix what ain't broken.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb er absoluut geen behoefte aan om er een kleurboek van te maken. Dat niet iedere d-t correctie, kleine aanvulling of andere verbetering moet worden vermeld is evident.

Het probleem stelt zich wanneer grote stukken tekst zomaar verwijdert worden of er inhoudelijke wijzigingen aan een post gebeuren. Dan loop je het risico dat een topic volledig onsamenhangend wordt en latere posts kant noch wal raken. Ik wil niet beweren dat dit schering en inslag is, maar het komt voor.

De werkwijze beschreven door @fcapri is bijvoorbeeld een nette manier om fouten in een post recht te zetten.

Ik ben dit topic gestart naar aanleiding van een eigen post, waar de vermelding verdween bij een tweede edit. Omdat me dit vreemd leek wou ik eens polsen of dit een vergetelheid was, en in tweede instantie of er een behoefte was hier iets aan te wijzigen. Dit is geen harde kritiek op de huidige situatie, en ik ben de laatste om te pleiten dat alles in regeltjes moet worden vastgelegd.

onder het motto, "hij mag slopen, diegene die iets beter kan bouwen", leg ik me gerust neer bij optie drie van mijn OP. _/-\o_

mvg

Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Tidak Ada

Golden Member

Op 17 oktober 2021 07:33:31 schreef EricP:
[...]Ik hoef het echt niet te weten als TA 'larer' in 'later' verandert hoor.
[....]

Done! ;-)

'k Had het ook over een substantiële wijziging :P

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 17 oktober 2021 18:48:19 (17%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 16 oktober 2021 15:22:06 schreef Aart:
Het is in ieder geval geen foutje oid, maar het resultaat van een afweging.

Na het typen van een bijdrage, moet ik altijd nog wat tikfouten eruit halen. Meestal zie ik de pas na het posten.
De voorbeeld functie die daar kennelijk voor bedoeld is gebruik ik niet zo vaak.
Vind het best zo.

Tidak Ada

Golden Member

Op 17 oktober 2021 19:30:18 schreef buzzy:
[...]Na het typen van een bijdrage, moet ik altijd nog wat tikfouten eruit halen. Meestal zie ik de pas na het posten.
[....]

Misschien een schreefloze font gebruiken voor het edit venster? Het schijnt dat schreefloze letters op een beeldscherm beter leesbaar zijn.

Voer voor de webmaster??

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zo te zien zijn de meningen hierover wat verdeeld. Nogmaals, er moeten voor mij geen drastische wijzigingen gebeuren aan de werking van de edit functie. Ik heb er geen probleem mee dat de forumleden zelf waken over de impact van hun wijzigingen.

Misschien kan er aan de edit functie in de https://www.circuitsonline.net/forum/faq een vermelding toegevoegd worden betreffende ongewenste wijzigingen aan een post.

Ik weet wel dat het creatief editen van teksten, om allerlei redenen, zo oud is als het schrift zelf. En dat een vermelding daar niets aan zal veranderen, maar er is dan wel een standpunt ingenomen.

mvg

Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
maartenbakker

Golden Member

Op 17 oktober 2021 21:31:05 schreef Tidak Ada:
[...] Misschien een schreefloze font gebruiken voor het edit venster? Het schijnt dat schreefloze letters op een beeldscherm beter leesbaar zijn.

Het huidige lettertype is een van de weinige waar je het onderscheid tssen een l en I en een O en 0 onmiddelijk ziet. Dat is bij een schreefloos type niet altijd vanzelfsprekend. Dan krijg je type-fouten die je niet ziet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jeroen

Moderator

De huidige functie kijkt naar het verschil tussen de laatste edit en het huidige bericht, zit daar teveel verschil in dan krijg je de edit melding. Dat wordt nog weleens misbruikt door na een grote wijziging nog een edit te doen en niks aan te passen, de melding verdwijnt dan.

Het staat nog op de todo om altijd naar het verschil met het oorspronkelijke bericht te kijken, dat heeft echter geen hoge prioriteit.

Op 18 oktober 2021 12:10:24 schreef Jeroen:
Het staat nog op de todo om altijd naar het verschil met het oorspronkelijke bericht te kijken

Ik zou in die beslissing ook nog meenemen of er al een reactie op een bericht is geplaatst. Als dat nog niet is gebeurd, dan maakt het niet zoveel uit of er dramatische wijzigingen worden aangebracht.

reading can seriously damage your ignorance

Of... tellen hoevaak het bericht getoond is. Als dat 1x is, dan was dat de redirect na het plaatsen van het bericht, maar als het (veel) meer is, dan wordt het belangrijker/relevant om de "en is ge-edit" te laten zien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 oktober 2021 15:46:30 schreef hennep:
[...]

Ik zou in die beslissing ook nog meenemen of er al een reactie op een bericht is geplaatst. Als dat nog niet is gebeurd, dan maakt het niet zoveel uit of er dramatische wijzigingen worden aangebracht.

Andere fora geven soms bijv. een uur de tijd om nog te wijzigen. Daarmee voorkomen ze dan dat reacties op een bijdrage niet meer begrepen wordt, als de bijdrage teveel gewijzigd is.
Vaak haal ik de quote aan, maar daarvoor ben ik ook al eens door een medeforummer gewaarschuwd dat dat onwenselijk is.
Kennelijk is een quote geen verwijzing , maar gewoon weer wat extra tekst, die weer bewaard wordt op de server.
Overigens als een quote meegenomen is, die wijzigt dan niet als de oorspronkelijke tekst wijzigt of wordt verwijderd en blijft het altijd duidelijk wat met een reactie bedoeld wordt.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik edit veel in mijn teksten die ik hier plaats, gewoon omdat het nodig is daar ik niet capabel genoeg ben, het in één keer goed te doen.
Vele aanpassingen betreffen ook de zinsstructuur, daar rammelt het nogal eens aan bij mij. :)
Als ik het belangrijk vind, schrijf ik zelf onder mijn groet, dat ik de tekst heb aangepast.

Of de melding van wel of niet aanpassen er wel of niet staat, daar kijk ik niet meer naar, dat is gewoon te onzeker en wat mij betref daardoor vrij zinloos.

Het is al meer gezegd, leescounter is belangrijker denk ik als we het toch over aanpassingen hebben.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Lambiek

Special Member

Op 16 oktober 2021 15:41:03 schreef Arco:
Ik vind het zo prima werken.
Als ik een keer een 't' in een 'd' verander hoeft dat niet echt ge-highlight of vermeld te worden... ;)

Helemaal mee eens. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik vind het zo prima.

Overigens vind ik dat je ook altijd dat je iemand de mogelijkheid moet geven zijn teksten te wissen of aanpassen. Bijvoorbeeld bij perongeluk een telefoonnummer of privé naam posten.

Bij gesloten topics kan dat hier niet, dat moet eigenlijk wel vind ik.

Quoten van dat nr is dan onhandig, maar ook enigzins opgetelde onhandigheid van poster en quoter.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op donderdag 21 oktober 2021 01:42:51 (21%)