frequentiedeler met discrete componenten

Ik hoor weer "d flipflop" maar zie nog niemand zeggen:

Met een D-flipflop kan je makkelijk een 2-deler maken: De D-ingang sluit je aan op -Q (niet Q) en de klok is dan de ingang van de 2-deler.

Dit stond zo niet in/bij dat eerste D-flipflop schematje. Mogelijk had dat tot gevolg dat iemand zei dat het niet werkte.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een D-flipflop is een kant en klaar IC. Of een hele berg transistoren.
Het is de bedoeling dat een tweedeler met een paar discrete componenten gemaakt moet worden. Zie de startpost

Dit stond zo niet in/bij dat eerste D-flipflop schematje. Mogelijk had dat tot gevolg dat iemand zei dat het niet werkte.

Die werkt sowieso niet. Was waarschijnlijk een probeerversie naar de ontwikkeling van een werkende tweedeler.

Op 28 oktober 2021 09:12:43 schreef kris van damme:
[...]

De 200 V is als ingangspuls genomen omdat dat een beschikbare recuperatiespanning is van de THT. Je kan uiteraard het circuit aanpassen zodanig dat het ook werkt met meer "aardse" pulsen. Als ze maar kort duren.

Het is me gelukt en dan werkt die K7 flipflop heel mooi. Je hebt wel vier condensatoren nodig ipv veel dioden. Het blok signaal is wel een stuk netter dan het diode exemplaar.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 28 oktober 2021 11:41:45 (37%)

Op 28 oktober 2021 11:37:23 schreef ohm pi:
Een D-flipflop is een kant en klaar IC.
[...] Die werkt sowieso niet. Was waarschijnlijk een probeerversie naar de ontwikkeling van een werkende tweedeler.

bij mijn weten..een tweedeler met een D flip-flop gaat wel zoals REW beschrijft, op voorwaarde dat het een edge triggered versie is.

Op 28 oktober 2021 11:37:23 schreef ohm pi:
Het is me gelukt en dan werkt die K7 flipflop heel mooi. Je hebt wel vier condensatoren nodig ipv veel dioden. Het blok signaal is wel een stuk netter dan het diode exemplaar.

Ja, de truuk zit hem vooral in de "speed up " condensatoren. Die maken het omklappen mogelijk zelfs bij symmetrisch triggeren van beide transistoren. de twee andere extra condensatoren zitten, neem ik aan, in het basisaanstuurcircuit? (om de pulsen kort te houden)

Op 28 oktober 2021 08:50:27 schreef EgbertG:
Geweldig om al die bijdrages te lezen en voorzichtig kom ik tot de conclusie
dat een snelle deler met 2 transistoren een wat kritische schakeling is.

dit delertje (uit 1962..) doet het tot +- 5 Mhz. (ok, maakt weer gebruik van diodes, maar je kan het ook aanpassen dat het zonder werkt..) de reden voor diodes hier is dat de schakeling anders zéér "trigger happy" is.. en de ingang 50% duty, dus geen naalden. ook hier een extra diode voor de vorstell of reset impuls, net zoals in de K7 flipflop

let op, pnp transistoren, dus massa is positief.

Hier nog een schema naar aanleiding van het K7 schema.
Deze doet het op 40kHz, dus zeker op 20kHz

Ooh, das mooi geworden en eenvoudig. TS kan aan de slag :-)

EgbertG

Golden Member

Zeker! Gaat gebouwd worden .... ik zat alleen al even na te denken voordat ik iets
doms zou gaan zeggen ...

maar ... dit is dan toch 2x2 = 4 deler?

Op 29 oktober 2021 14:40:59 schreef EgbertG:

maar ... dit is dan toch 2x2 = 4 deler?

jaaa, intussen heeft die deler bijgeleerd

ik denk dat ohm Pi dat gedaan heeft om te bewijzen dat ze koppelbaar zijn, dus meteen goed uitgangssignaal voor de volgende trap..

Jij hoeft maar de helft op te bouwen. je kan kiezen, linker of rechterhelft :-)

EgbertG

Golden Member

Ik ben linkshandig ..... dus keuze is gemaakt.

Ben erg benieuwd wat dat in de praktijk gaat doen en hoe realistisch LTSpice
wat deze schakeling betreft is.

Op 29 oktober 2021 15:31:27 schreef kris van damme:
ik denk dat ohm Pi dat gedaan heeft om te bewijzen dat ze koppelbaar zijn, dus meteen goed uitgangssignaal voor de volgende trap..

Correct!
Ik ben begonnen met de linkse deler. Dat werkte, dus heb ik de rechter erbij gebouwd om te testen of het uitgangssignaal van de linker deler geschikt is als ingangssignaal voor de rechter deler. Eigenlijk had ik de naam van de file moeten veranderen, maar daar heb ik niet aan gedacht.

EgbertG

Golden Member

Dit weekend geen tijd voor gehad, maar deze week ga ik t bouwen.

Zou t met FET's potentieel beter werken?

Je kan niet zonder meer de transistors door FET's vervangen. De transistor werkt met een sturing op de basis van 0 tot 0,6V tussen helemaal open tot helemaal gesloten. Een FET heeft een veel breder ingangsspanningsbereik.
Welke FET wil je trouwens gebruiken?

EgbertG

Golden Member

Een kleine low power FET met lage Q zoals de BSS170 bijvoorbeeld.
Ik ben me ervan bewust dat dat niet zomaar op die plaats van de transistor kan.

Het idee kwam in me op omdat ik wat "teleurgesteld" ben in het maximale
frequentiebereik van de schakeling. Is dat door de Toff? Vandaar dat ik dacht
aan de FET. De gate is in ieder geval stuk minder energiebehoevend dan de
basis. ( mits lage Q natuurlijk )

Hoe hoog wil je gaan? Mhz is ook mogelijk met torren, maar saturatie moet vermeden worden, daar gaat tijd in verloren. Met ecl (emittor coupled logic) koppeling tussen de torren kan je héél hoog.

EgbertG

Golden Member

Ik was in de veronderstelling dat ik iedere werkende schakeling zou kunnen "upgraden" naar de gewenste frequentie, maar dat blijkt minder eenvoudig.

Als ik 150 Mhz zou kunnen delen dan zou dat geweldig zijn

150 MHz is te hoog voor een klassieke RC Flip flop, vanwege de vertraging door saturatie. met ECL kan dit wel. meer gebruikelijk (als de frequentie niet varieert) was een "sleepkring".

is het een gedachte experiment, of wil je echt 150MHz gaan delen met enkel transistoren, en tot hoeveel? (praktisch bestaat het in een prescaler chip)