Hulp bij Pioneer A-77X

Goedeavond.

Ik wil weer eens een beroep doen op jullie kennis en kunde.
Een tijdje terug heb ik een Pioneer A-77X overgenomen. En deze kan wel een beetje liefde gebruiken.
Om te beginnen wil ik eerst alle lampjes/leds werkend hebben.
Welke lamp/leds werken er niet:

  • Power
  • Line straight
  • Inputs leds (CD, Phono, Tuner, Video/AUX1, AUX2)
  • Tape monitor

Welke lamp/leds werken er wel:

  • Tape Copy
  • Muting
  • Subsonic
  • Speaker output

Een rondje op het internet kwam ik al heel snel tegen dat een van de Power lamp of Line straight lamp, vaak de boosdoener kan zijn.
Ik zie alleen niet zo snel, wat de relatie is tussen de leds en deze lampjes.
Nu meet ik bij het line straight lampje wel enkele ohms weerstand. Echter het powerlampje lijkt stuk te zijn. Deze blijft hoog ohmig meten (OL).
Nu ben ik op zoek naar een vervangend type hiervoor. Alleen hoe weet ik welke type lampje ik hiervoor nodig heb?
In het schema staat dat er door deze lamp 90mA zou lopen. Dus ik denk dat ik minimaal een 0.1A lampje zou moeten hebben. Maar als ik zie wat er nu in zit, dan is dit een 20mA. Maar de manier waarop lijkt me dat er hier al in geknutseld is. Iemand enig idee wat een geschikte vervanger is voor het powerlampje?

Geen idee. Meet de spanning tussen de twee contacten van de lamphouder. Dan kies je een lampje van x Volt bij 90 mA of een lampje met een lagere stroom, bijvoorbeeld jouw telefoonlampje van 20mA en de rest van de stroom laat je door een parallelweerstand lopen.

Arco

Special Member

Zoek je nu het lampje op de foto's of wat anders?
(lampje op de foto is een Taunuslampje)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 31 oktober 2021 02:24:26 schreef Arco:
Zoek je nu het lampje op de foto's of wat anders?
(lampje op de foto is een Taunuslampje)

Ik ben op zoek naar een vervangend lampje omdat deze defect is. Echter zie ik op dit lampje 20mA staan. Wat niet overeen lijkt te komen met het schema (90mA).
Qua maatvoering lijkt het wel weer te passen. Dus wellicht qua bouwvorm een goede vervanger. Maar qua specs lijkt de huidige van 20mA niet overeen te komen.
Dus vandaar de vraag, welk type lampje zou ik erin kunnen zetten wat overeenkomt met het schema?

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op zondag 31 oktober 2021 05:45:37 (15%)

Omdat dit dus een echt lampje is en geen led moet je zoeken naar een lampje met een bepaalde spanning. Wat jij op de foto laat zien is een signaal lampje waar je verschillende uitvoeringen voor had voor verschillende spanningen.

Als eerste moet je uitzoek en voor welke spanning dit lampje geschikt is. Dan zul je zoals ohm pi al zegt even moeten meten en op welke spanning dit lampje moet werken.

Dan moet je en lampje gaan zoeken geschikt voor die spanning en de aangegeven stroom. Als je een lampje vind dat te veel stroom gebruikt is niet geschikt. Dan is het vermogen van je lampje hoger, het wordt heter en dan kan het huisje waar het inzit gaan smelten.

Helaas is alles in dit schema waarschijnlijk een beetje ingewikkelder. De stroom is in het schema zeer duidelijk apart aangegeven. En dat zal ongetwijfeld een reden hebben.
In het schema kun je transistor Q4 terug vinden. Die is geschakeld als stroombron en die zal dus alle mogelijke moeite doen om die 90mA te laten lopen. Om een of andere reden zal die 90mA dus erg belangrijk zijn. Het andere draadje van het lampje verdwijnt ergens verder naar een connector. Misschien staat er nog iets in serie met dat lampje? Dat zouden misschien die leds kunnen zijn. Maar dat kan ik niet zien op het schema. Maar dat kan wel verklaren waarom die 90mA zo belangrijk is.

Op die taunus lampje staat meestal overigens netjes aangegeven voor welke spanning en stroom die lampje zijn. Je zou kunnen beginnen met zo'n zelfde lampje te plaatsen en meten wat de spanning en stroom wordt. Via het theorema van Thevenin is het dan vrij eenvoudig terug te rekenen wat de waarden van het lampje werkelijk per design moet zijn.

Arco

Special Member

Het schijnt dat er standaard een 8V/100mA lampje in zat, misschien past deze? (11x4mm): https://www.ebay.nl/itm/8-x-8V-100mA-0-8W-Lampe-Miniature-Lamp-Bulb-T1…

Er zitten trouwens 2 lampjes in die in serie staan (verschillende modellen). Welke is het? (voor het gemak hebben ze die allebei PL1 genoemd :( )
't Is een beetje eigenaardig schema. Leds en lampjes doen ze uit door ze kort te sluiten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Stroombron voeding, dan kan dat gemakkelijk. Scheelt bedrading (denk ik).

Voor wat betreft het 'originele' lampje: er zal inderdaad een 100mA exemplaar in gezeten hebben.
Je kunt ook (beter verkrijgbaare) 20mA exemplaren gebruiken, maar dan moet je de wel stroombron Q7 aanpassen zodat die maar 18mA levert; de emitterweerstand naar 180Ω brengen zou daarvoor afdoende moeten zijn. Je zult dan ook de 10 Watter R1 moeten vergroten van 330Ω tot 1k2, maar dan volstaat een 1-Watter...

Voor de niet-werkende LEDs zou je kunnen kijken naar de (onhandigerwijze ook R1 genoemde) weerstand van 220Ω die daaraan parallel staat: als die een sluiting heeft doen doe LEDs het niet. Is niet waarschijnlijk, maar kàn een oorzaak zijn.
Wat ook een oorzaak kan zijn: de LEDs laten wel stroom door maar geven geen licht. Niet gebruikelijk, maar het komt voor (ik ben zelf ooit twee uur zoet geweest met het vinden van zo'n fout).

Let wel op: er wordt 20mA door die keten gejast, moderne LEDs vinden dat niet fijn. Je kunt de stroombron Q6 aanpassen naar een lagere stroom (hogere emitterweerstand), maar dan moet je ook de parallelweerstanden R1 en R2 van 220Ω vergroten.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Stroombron voeding, dan kan dat gemakkelijk. Scheelt bedrading (denk ik).

Wel lastig: 1 kapot ledje/lampje en alles is uit. (behalve als je de defecte uit zet, dan gaat de rest weer aan... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Tenzij die defecte zo'n sneaky fout heeft (wel stroom, geen licht). Echt, je zoekt je het schompes...

100mA lampjes voor weinig:
https://www.aliexpress.com/item/32570949921.html
https://www.aliexpress.com/item/1005001707999018.html

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik heb de eerder genoemde weerstanden nagemeten, en deze komen overeen met het schema. Hier lijkt dus niets te zijn gewijzigd icm met de 20mA lamp.

Wat ik wel raar vind is, dat ik 58V meet op pennen 32 / 33.
Dit zijn de pennen waar het power lampje op aangesloten zit. Dat lijkt me wel heel hoog!?!

@Arco, het gaat dus om het meeste rechts (omcirkeld) lampje op jou bijlage

fatbeard

Honourable Member

De lamp wordt met een stroombron aangestuurd, daardoor loopt die spanning vanzelf terug...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 31 oktober 2021 20:43:57 schreef fatbeard:
De lamp wordt met een stroombron aangestuurd, daardoor loopt die spanning vanzelf terug...

Oke, maar dan werkt de methode die ohm pi aangeeft, om te achterhalen wat de spanning moet zijn, niet?

Dit zie ik op het audiokarma forum.
Lijkt inderdaad dus 8V 100mA te zijn. Zie alleen de relatie tussen deze 2 "PL1" lampjes en de input leds niet...

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op zondag 31 oktober 2021 22:15:54 (22%)

fatbeard

Honourable Member

Oke, maar dan werkt de methode die ohm pi aangeeft, om te achterhalen wat de spanning moet zijn, niet?

Inderdaad. De stroombron poogt om 90mA te laten lopen, en past de spanning daarop aan.
De voedingsspanning van die stroombron (pen 29, 55V volgens schema) loopt via weerstand R1 (330Ω/10W) en draad 20-3 naar het "LINE STRAIGHT" lampje, om via draad 20-5 en pen 32 bij het power lampje aan te komen. Van daar via pen 33 naar de als stroombron geschakelde transistor Q7, die grofweg staat ingesteld op (3.6-0.6)/33=91mA.
Q6 is de stroombron voor alle LEDs en staat ingesteld op (3.6-0.6)/150=20mA. De voedingsspanning daarvoor komt via veel omwegen van pen 27 (59V volgens schema).

Dit zie ik op het audiokarma forum.
Lijkt inderdaad dus 8V 100mA te zijn.

Ook een -waarschijnlijk beter verkrijgbaar- 6V/100mA lampje zal voldoen, mogelijk zelfs een 12V/100mA (dashboard verlichting). Alleen kan van die laatste de lichtopbrengst iets teveel van het goede zijn...

Zie alleen de relatie tussen deze 2 "PL1" lampjes en de input leds niet...

Die hoeft er ook niet te zijn, het kunnen best ongerelateerde defecten zijn.
De enige link tussen die twee stroombronnen is D23, en als die kortgesloten is zal geen enkele indicator (LED of lampje) werken.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Oke, dank zover voor de antwoorden.
Lampjes zijn besteld. Wanneer deze binnen zijn zal ik verder testen. Wordt vervolgd..

Op 31 oktober 2021 22:00:59 schreef Ricotjuh:
[...]

Oke, maar dan werkt de methode die ohm pi aangeeft, om te achterhalen wat de spanning moet zijn, niet?

Nee, die werkt (hier) niet. De lampjes worden gevoed vanuit een stroombron. Ik ging ervan uit dat de lampjes door een spanningsbron gestuurd werden. Had je een 58V, 90mA lampje erin gezet, dan zou deze wel weinig licht hebben gegeven, maar dan had de rest niet goed gewerkt. Gelukkig komt de oplossing van audiokarma.org

Op 31 oktober 2021 08:59:21 schreef Arco:
Het schijnt dat er standaard een 8V/100mA lampje in zat, misschien past deze? (11x4mm): https://www.ebay.nl/itm/8-x-8V-100mA-0-8W-Lampe-Miniature-Lamp-Bulb-T1…

Er zitten trouwens 2 lampjes in die in serie staan (verschillende modellen). Welke is het? (voor het gemak hebben ze die allebei PL1 genoemd :( )
't Is een beetje eigenaardig schema. Leds en lampjes doen ze uit door ze kort te sluiten...

[bijlage]

Nog een vraagje. Hoe kom jij aan het schema op een pagina? De schema's die ik heb, bestaan uit 2 losse pagina's.
Heb jij dat zelf aan elkaar geplakt?

Op 1 november 2021 01:48:52 schreef fatbeard:

Die hoeft er ook niet te zijn, het kunnen best ongerelateerde defecten zijn.
De enige link tussen die twee stroombronnen is D23, en als die kortgesloten is zal geen enkele indicator (LED of lampje) werken.

Zojuist het PL1 lampje vervangen.
En nu werken de inputs leds wel. Dus toch was dit defecte lampje de oorzaak van het niet functioneren van de input leds. Maar waarom, dat is me nog geheel onduidelijk..

Op 8 november 2021 10:05:24 schreef Ricotjuh:
En nu werken de inputs leds wel. Dus toch was dit defecte lampje de oorzaak van het niet functioneren van de input leds. Maar waarom, dat is me nog geheel onduidelijk..

Op pen 29 van het "Power Supply Assembly Board" staat een voedingsspanning van 55V via de weerstand R5 van 10 Ω en de dioden D13 en D14. Via R6 (2,7kΩ) en R13 (1kΩ) worden de basissen van Q6 (stroombron voor de ledjes) en Q7 (stroombron voor de PL1) aangestuurd. Als PL1 doorbrandt, dan loopt er geen 90mA meer van de collector van Q7 via R8 naar de ground. De missende stroom probeert Q7 zoveel mogelijk van zijn basis weg te trekken. Daardoor zakt de basisspanning van Q7 in elkaar tot ca 0,6V.
Omdat de basis van Q6 verbonden is met de basis van Q7 is de spanning op de basis van Q7 ook ca 0,6V. Q7 gaat uit geleiding en alle ledjes doven.
Je kan dit "probleem?" dus oplossen door een weerstand van 220Ω te plaatsen tussen de kathode van zenerdiode R23 en pluspool van condensator C23. Dan wel bijbehorend printspoortje doorsnijden.

fatbeard

Honourable Member

@ohm pi: Die had ik dus even over het hoofd gezien.
Echter

De missende stroom probeert Q7 zoveel mogelijk van zijn basis weg te trekken.

is technisch niet helemaal correct: omdat de collectorstroom ontbreekt is er geen terugkoppeling meer via de emitterweerstand en is de B-E overgang permanent in geleiding, wat de stroom voor zener D23 'wegvangt'.

Dat verklaart mij echter niet waarom alleen de input-selector en tape-monitor LEDs ermee ophouden, ze staan namelijk allemaal in serie: vanaf +59V (pin 27) via R7 (1.5k) naar de speaker LEDs (D24/D25), muting LED (D11), subsonic LED (D10), tape copy (D9/D8), tape monitor (D7/D6), de input LEDs (D5 t/m D1) en uiteindelijk via Q6 en R12 (150Ω) naar GND...

Je kan dit "probleem?" dus oplossen door een weerstand van 220Ω te plaatsen tussen de kathode van zenerdiode R23 en pluspool van condensator C23. Dan wel bijbehorend printspoortje doorsnijden.

Zenerdiode R23? Zal wel een typo zijn: D23 is een stuk aannemelijker...
Condensator C23? Die maakt deel uit van de PA in het linkerkanaal. Zal wel een 'dikke vinger' typo zijn en C3 moeten zijn...
Bij de minimale stroomversterking van 60 is de basisstroom voor die 90mA 1.5mA, 220Ω levert dan 0.3V verlies op wat de collectorstroom met een slordige 10% zal reduceren. In de praktijk zal het iets gunstiger uitvallen, de hFE wordt gespecificeerd tussen de 60 en 300...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 8 november 2021 22:22:08 schreef fatbeard:
[...]
is technisch niet helemaal correct: omdat de collectorstroom ontbreekt is er geen terugkoppeling meer via de emitterweerstand en is de B-E overgang permanent in geleiding, wat de stroom voor zener D23 'wegvangt'.

Is inderdaad krom Nederlands van mij, maar ik wist niet hoe ik het beter moest omschrijven. Jouw omschrijving is in ieder geval een stuk beter.

Dat verklaart mij echter niet waarom alleen de input-selector en tape-monitor LEDs ermee ophouden, ze staan namelijk allemaal in serie: vanaf +59V (pin 27) via R7 (1.5k) naar de speaker LEDs (D24/D25), muting LED (D11), subsonic LED (D10), tape copy (D9/D8), tape monitor (D7/D6), de input LEDs (D5 t/m D1) en uiteindelijk via Q6 en R12 (150Ω) naar GND...

Ik denk dat de stroom door Q6 niet helemaal nul wordt en dat bij een lage stroom sommige ledjes wel licht geven en anderen bijna niet.
Of zit het hierin?

Op 31 oktober 2021 11:03:58 schreef fatbeard:
Je kunt de stroombron Q6 aanpassen naar een lagere stroom (hogere emitterweerstand), maar dan moet je ook de parallelweerstanden R1 en R2 van 220Ω vergroten.

Zenerdiode R23? Zal wel een typo zijn: D23 is een stuk aannemelijker...
Condensator C23? Die maakt deel uit van de PA in het linkerkanaal. Zal wel een 'dikke vinger' typo zijn en C3 moeten zijn...

Inderdaad! Typo's! Moet toch mijn werk goed doorlezen voor dat ik het post.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 8 november 2021 23:58:00 (10%)