CNC frees vraagje

Op 10 november 2021 14:31:33 schreef harry64:

S500

Zonder belasting

Met

Toerental zakt toch wel een behoorlijk eind in als ik de scoop beelden goed begrijp.

Maar wat ik niet begrijp is dat ie haast 80% van z'n max toerental draait zonder belasting bij 50% PWM. Dat is dan weer heel raar.

Ik zal het wel verkeerd zien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Maar je ziet wel dat hij bij regelt onder belasting, je ziet dat de puls breedte breder wordt op de scoop.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het is een serie motortje, vandaar...

Oh! Dat verklaart een hoop! Die dingen heb ik minder "begrip" van. Maar ik snap wel dat die zoiets moeten doen als altijd "dat het lijkt alsof ie 80% draait"...

@lambiek, ik zie niet dat ie bijregelt. Ik had eerst niet zo nauwkeurig gekeken, en toen jij zei dat het zo was dacht ik, dan moet ik nog een keer nauwkeuriger kijken.

Ik zie het signaal op de drain van een N-channel mosfet. Daar waar het signaal "strak nul" is, dat is (belast en onbelast!) 3.5 hokjes van 6 hokjes daar staat de mosfet aan. Zodra de mosfet uitgaat, zorgt de inductie er voor dat dit signaal even tegen de vrijloop diode aan gaat duwen op 12.6 of 24.6V. Zodra de stroom afgezakt is naar nul, is het signaalniveau niet meer goed gedefinieerd en ben je overgeleverd aan de tegen-EMK van de motor en wat oscillaties.

Daar dacht ik de motor-snelheid aan af te kunnen lezen, maar bij een seriemotor kom ik bedrogen uit. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 10 november 2021 19:01:21 schreef Gij Kieken:
Het is een serie motortje, vandaar...

Dat vraag ik me af of dat zo is. Als je naar de foto kijkt lijkt het op een modelbouw motor. Een met permanente magneten dus.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik ook. De mijne trekt aan m'n schroevedraaier als ik die in de buurt hou.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
harry64

Golden Member

Op 10 november 2021 21:01:23 schreef Lambiek:
[...]
Dat vraag ik me af of dat zo is. Als je naar de foto kijkt lijkt het op een modelbouw motor. Een met permanente magneten dus.

Hij heeft perm magneten i.d.d. Dat voel je als je aan de as draait.

harry64

Golden Member

Op 10 november 2021 17:42:19 schreef rew:
[...]Toerental zakt toch wel een behoorlijk eind in als ik de scoop beelden goed begrijp.

Maar wat ik niet begrijp is dat ie haast 80% van z'n max toerental draait zonder belasting bij 50% PWM. Dat is dan weer heel raar.

Ik zal het wel verkeerd zien.

Valt mee. Ik rem hem af met m'n vinger en moet dan behoorlijk drukken voor hij merkbaar zakt. En dan houd je dat ook nog eens maar kort vol want je vinger wordt dan vrij snel onaangenaam warm door de wrijving. :P

Ja, d'r gaat iets mis met hoe ik je scoop beelden interpreteer. Lambiek ziet de PWM periode veranderen, hetgeen klopt met jou: "er is terugkoppeling voor het toerental".

Ik zou dat eigenlijk niet verwachten. Het kan best dat jij een duurdere hebt dan ik, maar ik verwacht gewoon dat ie als jij S456 doet hij de PWM gewoon op 45.6% zet en klaar!

Op een elektromotor de PWM op een bepaald percentage zetten betekent in princiepe dat de motor EIGENLIJK een bepaald toerental wil gaan draaien.

Stel we hebben een ideale motor. Stel die draait 3000 RPM bij 12V. De tegen-emk is dan 12V bij 3000 RPM. Ga je hem belasten dan neemt de stroom toe om het gevraagde koppel te leveren, maar het toerental zakt niet. Zet je er 6V op of doe je 12V, 50% PWM, dan gaat ie gewoon de helft van het toerental draaien.

Nu is er 1 kleinigheid met de regeling op jou 3018: Die stuurt alleen de negatieve pool van de motor. De theorie hierboven geldt als je 50%PWM doet door 50% van de tijd 12V over de motor te zetten en 50% van de tijd 0V.

Stel je PWM periode is 1ms. Stel de motor inductie is 2mH, Dan geldt: U = L dI/dt -> dI = U.dt/L = 12V.1m/2mH = 6A. per hele periode.

Dus in een halve periode gaat de stroom 3A omhoog, en ook weer terug omdat ie gemiddeld niet steeds kan blijven groeien. Stel de gemiddelde stroom is 1A dan zou bij "hard" aansturen (dus OF 12V, OF 0V) de stroom tussen -0.5 en +2.5 heen en weer pendelen. Maar op jou 3018 gebeurt dit niet: Er zit een diode en die geleidt niet meer zodra de stroom negatief zou worden.

Dan krijg je de golfjes zoals op je scoop beelden te zien zijn. En volgens mij krijg je dan ook dat de schijnbare uitgangsimpedantie van de voeding omhoog schiet. En dat voelt alsof de motor "zwak" is en makkelijk beinvloed wordt door belasting.

Dat is mijn huidige "hypothese". Als ik tijd heb (onwaarschijnlijk) zal ik proberen daar bewijs of tegen-bewijs voor te vinden... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 11 november 2021 16:13:27 schreef harry64:
Valt mee. Ik rem hem af met m'n vinger en moet dan behoorlijk drukken voor hij merkbaar zakt.

Kun je eens een duidelijke foto maken van de motorregelaar en die hier plaatsen?

Misschien kunnen we daarop zien of er een terugkoppeling is.
Ik begrijp wat rew bedoeld.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De controller print is (bij mij) een arduino cloon met een aangepaste 3D printer d'r op.
Eventueel is het geheel geintegreerd, dus nog steeds een atmega328 met dan de stepper drivers en mosfets op het bordje geintegreerd.

Maar het circuit voor het sturen van de motor zal gewoon pin van MCU -> gate van mosfetm, drain-van-mosfet -> connector-voor-motor zijn.

Edit: op het plaatje aan het begin van deze video zie je dat het 't tweede is op het exemplaar daar: https://www.youtube.com/watch?v=PuuVXnqqi8I

Op 12:22 staat ie groter in beeld. Als ik mag gokken, dan hebben we links een 2596 DCDC voor de 5V en onder de meest linker stepper driver een mosfet voor de motor.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 12 november 2021 20:38:18 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Zit er bij jou nog iets van een weerstand op de print voor het meten van de stroom?

En waar gebruik jij de frees voor rew, voor het frezen van printen of anders?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb een relais voor de motor, geen mosfet. Dat relais gaan ze zeker niet PWM-en. Dat zou ik gehoord hebben. :-)

Ik heb hem gekocht, maar loop steeds tegen "genereren G-code" aan als probleem. Dus iedere eer als ik denk: toch weer ene keer proberen dat ding aan de praat te krijgen, dan zit ik weer een dag te klooien met nauwelijks voortgang.

Ik had "pycam" als redelijk capabele G-code generator gevonden. Dan de vorige keer dat ik er aan gewerkt heb... blijkt dat ERGENS in mijn systeem een programma python 2 nodig had en dan is de "default python" op versie2 gezet. Dus toen heb ik dus een halve dag zitten aanhikken tegen: "hij start niet maar vorige keer deed ie het toch?"

Dus het ding staat veel te veel te niksen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 13 november 2021 08:33:35 schreef rew:
Ik heb een relais voor de motor, geen mosfet. Dat relais gaan ze zeker niet PWM-en. Dat zou ik gehoord hebben. :-)

Het lijkt mij wel dat je dat hoort ja. :) Dan zit er misschien toch verschil tussen die van jou en van de TS.

Ik heb hem gekocht, maar loop steeds tegen "genereren G-code" aan als probleem.

Ik ken die machientjes verder niet, maar kun je niet gewoon G-code ingeven dan? Of een G-code die gegenereerd is door bijv. een tekenpakket laden?

Bij mij kan dat wel, ik kan in het programma gewoon G-code ingeven of een G-code laden. Ik teken vaak met Front-Designer voor freeswerk, dat programma genereerd HPGL en het frees programma zet dat om in G-code. Maar ik kan daarmee geen 3D dingen tekenen, alleen maar plat dus. 3D is voor mij niet belangrijk, dus ik ben er tevreden mee.

Maar ik heb wel een heel andere machine, is niet te vergelijken.

Dus iedere eer als ik denk: toch weer ene keer proberen dat ding aan de praat te krijgen, dan zit ik weer een dag te klooien met nauwelijks voortgang.

Ja dat is waardeloos, als je zo'n machientje hebt staan wil je hem gebruiken ook.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@rew, post eens een stukje G-code van bv een vierkant wat je genereert.
Of eigenlijk om het even wat (niet te groot is), wat niet lukt bij jouw.

Dan zit er misschien toch verschil tussen die van jou en van de TS.

TS heeft de "-pro" gekocht. Op fotos op het internet heeft die perspex zijkanten om de troep niet naar links en naar rechts (maar nog steeds naar voor en achter) te laten wegspringen.

Ik ken die machientjes verder niet, maar kun je niet gewoon G-code ingeven dan? Of een G-code die gegenereerd is door bijv. een tekenpakket laden?

Jazeker, maar ik wil dus in openscad een object kunnen tekenen en dat dan uiteindelijk uit frezen met m'n CNC machientje.

m.i. zou een CAM pakket m'n STL moeten kunnen inladen en dan voorstellen: eerst de pockets doen met tool X, dan boren met tool Y en dan vrij-frezen met tool Z.

En als ik dan aanclick: "kan dat ook met 1 bitje?" dat ie dan "<denk denk> dat zou moeten kunnen!" roept.

Maar kennelijk is het allemaal nog niet zo ver: Ik moet aangeven: Kan je DIT gat met TOOL Y proberen te maken? enz. NIks om mij te helpen met het kiezen van tools of welke acties zouden helpen om naar de eindoplossing te werken.

Ik heb in het begin zitten zoeken naar wat met het CAM proces zou kunnen helpen. Dan kom je op een website die claimed eenvoudige hobby projecten te kunnen doen met de gratis versie, en dat je alleen voor grote profi dingen zou moeten betalen. Dus tijd in gestoken om dat te leren, 1 project gedaan en dan 2e project: "Nee dat kan niet, dat is alleen als je betaalt". Ja GVD heb ik net tijd zitten stoppen in het leren van dit spul en dan kan je dus "niets" met zo'n ding.

Toen wat geprobeerd met pycam, maar niet genoeg tijd in gestopt om het goed te leren / iets nuttigs mee te kunnen.

Het "pycam nogmaals proberen" verhaal heb ik vandaag al eens uitgetypt. Toen ook weer: "Nou dat pycam dat werkt dus niet, dus dan maar wat anders opzoeken en proberen te leren". Dus weer een ander pakket opgeduikeld. Daar een afgerond vierkant mee gefreest. Maar de gaten die er inmoesten niet kunnen frezen. Op een forum gevraagd hoe dat moest en daar later antwoord op gehad. Schijnt te kunnen. Maar ondertussen had ik pycam weer werkend en denk ik dat ik daar dan verder mee wil.

Als je besloten hebt om 1000 euro uit te geven aan een freesmachine, dan is 100 euro uitgeven om software te kopen die de G-code genereert een uitgave waar je overheen kan komen. Ik heb 126 euro uitgegeven aan de frees machine. Dan vind ik 100 of 150 voor een programma een beetje suf. Dan mag je me uitmaken voor "koppige idioot".... Dat klopt dan ook wel een beetje. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
eSe

Honourable Member

Ik werk ook met OpenScad, export naar een dxf bestand en dan importeren in dxf2gcode.
In dit laatste programma kan je de objecten/gaten/uitsnijdingen ieder appart verschillende instellingen geven (diepte, snelheid...) en ze ook zo rangschikken zodat het snijden/boren/frezen op een logische of handige wijze gebeurt.
Ik moet soms het gegenereerde bestand hier en daar aanpassen, vooral als de code toolwissels invoegt, dit kan mijn machine niet aan.

Mijn machientje is een zelfbouw ding met een zelfbouw 'standaard' GRBL controller (ATMega 328p en polulu drivers)

/edit vergeten te melden: ik werk onder Linux.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Lambiek

Special Member

Op 13 november 2021 16:15:57 schreef rew:
TS heeft de "-pro" gekocht. Op fotos op het internet heeft die perspex zijkanten om de troep niet naar links en naar rechts (maar nog steeds naar voor en achter) te laten wegspringen.

Oké, als dat het enige verschil is zal er bij de TS ook wel een relais gestuurde motor op zitten.

m.i. zou een CAM pakket m'n STL moeten kunnen inladen en dan voorstellen: eerst de pockets doen met tool X, dan boren met tool Y en dan vrij-frezen met tool Z.

Dat zou moeten kunnen, maar heb jij er ook een gereedschapswisselaar op zitten dan? Of moet je hem op pauze zetten "kan ook met G-code natuurlijk" en dan met de hand je tool wisselen.

En als ik dan aanclick: "kan dat ook met 1 bitje?" dat ie dan "<denk denk> dat zou moeten kunnen!" roept.

Dat kan bij mij ook niet.

Ik heb in het begin zitten zoeken naar wat met het CAM proces zou kunnen helpen. Dan kom je op een website die claimed eenvoudige hobby projecten te kunnen doen met de gratis versie, en dat je alleen voor grote profi dingen zou moeten betalen. Dus tijd in gestoken om dat te leren, 1 project gedaan en dan 2e project: "Nee dat kan niet, dat is alleen als je betaalt".

Ja, dat zijn van die leuke instinkers. Maar daar ben jij niet de enige in hoor, heb ik ook wel eens gehad. Maar dan met andere software. :(

Als je besloten hebt om 1000 euro uit te geven aan een freesmachine, dan is 100 euro uitgeven om software te kopen die de G-code genereert een uitgave waar je overheen kan komen.

Ja dan is het verschil niet zo groot. :)

Ik heb 126 euro uitgegeven aan de frees machine. Dan vind ik 100 of 150 voor een programma een beetje suf.

Nou vind ik die 126 Euro nog wel meevallen moet ik zeggen, maar het is toch geld.

Dan mag je me uitmaken voor "koppige idioot".... Dat klopt dan ook wel een beetje. :-)

Nou dat zou ik niet willen zeggen. :)

Ik heb trouwens deze:

Omgebouwd naar CNC, geen spijt van gehad. Maar de ombouw was behoorlijk aan de prijs. Al met al was ik zo'n 2000 Euro kwijt voor de hele machine plus ombouw. Maar het werkt perfect, ook voor aluminium en staal.

Je ziet nu dat er een boorkop in zit, maar die kan ik uitwisselen voor andere gereedschapshouders. Ik heb er ook een verdeelapparaat bij en een paar precisie machineklemmen.

Ik kan trouwens wel een gereedschapswisselaar installeren als ik dat zou willen, maar dat wordt me te gortig. Gebruik het ook niet iedere dag. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
eSe

Honourable Member

@Lambiek Mooie machine, een standaard machine waar je de rest hebt rondgebouwd? Ik zie links een kleine draaibank, klopt dat? Welk merk/type is dat, als ik vragen mag? Ik zoek zelf een klein toestel, geschikt voor plastics en alu, brons.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Lambiek

Special Member

Op 13 november 2021 17:40:20 schreef eSe:
@Lambiek Mooie machine, een standaard machine waar je de rest hebt rondgebouwd?

Ja was een standaard machine. Lekker stevig, weegt zo'n 90 kilo.

Ik zie links een kleine draaibank, klopt dat?

Ja dat klopt, komt bij HBM vandaan. Net zo als de freesmachine.

Als ik bij HBM loop, kom ik vaak mensen tegen met een Belgisch accent. :) die weten de geteedschapswinkel ook te vinden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 13 november 2021 17:20:33 schreef Lambiek:
Oké, als dat het enige verschil is zal er bij de TS ook wel een relais gestuurde motor op zitten.

Die stelling, daar is geen speld tussen te krijgen. Maar TS heeft zitten meten en een PWM-signaal gevonden. Dus ik denk dat zijn bordje een mosfet heeft.

MIJN controller printje is duidelijk een voorloper van degene die ik op internet vond die op de 'pro zou zitten. Bij mij zit er een arduino nano in een socket geprikt, een relais, maar voor de rest hetzelfde zoals dezelfde DCDC schakeling met 5-potige TO220 afgeleide DCDC controller.

Zo'n relais kost ongeveer 30 cent. Een redelijke mosfet ook. Maar de mosfet wordt gemonteerd voor 4 * 2 cent, het relais voor 5*3 cent. Ik kan me goed voorstellen dat de niet-pro ook gewoon voortaan het nieuwere printje krijgen. Ook het SMD monteren van de CH340 en atmel chip zal besparingen opleveren mits de seriegrootte voldoende is.

Ik heb met "apt install dxf2gcode" geinstalleerd en dan opgestart. Als ik m'n DXF file inlaad dan krijg ik een "please wait" draaiding als cursor en.... verder niets. Nu een paar minuten. Mijn test-object is een rechthoek met 5 gaten.

Update: een paar uur wachten ook geen succces.
Ik blijk een foutmelding te hebben:

code:

File: /home/wolff/3d/cnc/testing/test2.dxf selected
Loading file: /home/wolff/3d/cnc/testing/test2.dxf
Reading DXF Structure
Creating Contours of Entities
Loaded layers: 1
Loaded blocks: 0
Loaded 364 entity geometries; reduced to 6 contours; used layers: [0]; number of inserts 0
Drawing units: millimeters
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/lib/python3/dist-packages/dxf2gcode/core/shape.py", line 609, in abs_iter
    raise StopIteration()
StopIteration

The above exception was the direct cause of the following exception:

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/bin/dxf2gcode", line 727, in open
    self.load()
  File "/usr/bin/dxf2gcode", line 874, in load
    self.makeShapes()
  File "/usr/bin/dxf2gcode", line 922, in makeShapes
    self.makeEntityShapes(self.entityRoot)
  File "/usr/bin/dxf2gcode", line 996, in makeEntityShapes
    tmp_shape.AnalyseAndOptimize()
  File "/usr/lib/python3/dist-packages/dxf2gcode/core/shape.py", line 175, in AnalyseAndOptimize
    self.setNearestStPoint(Point())
  File "/usr/lib/python3/dist-packages/dxf2gcode/core/shape.py", line 190, in setNearestStPoint
    min_geo_nr, _ = min(enumerate(self.geos.abs_iter()),
RuntimeError: generator raised StopIteration

Maar zoals gebruikelijk bij python code... Ik snap dat er wat mis gaat, maar ik zie de foutmelding niet als een hint van wat ik moet doen om het te fixen.

Update: Ik ben de code aan het debuggen.... Op die regel 190 is hij bezig het dichtstbijzijnde punt te vinden. In dit geval bij het punt 0,0 dus ik dacht: ik heb een cirkel om 0, dus misschien problemen bij 60 punten die allemaal even ver vanaf nul zijn. Object verplaatst... geen effect. Het lijkt iets te zijn om het pad te optimaliseren, dus weetje wat? Dat optimaliseren hoeft nog niet, eerst eens iets op het scherm krijgen. Dus alle code daar weggehaald en... zelfde crash, maar nu even verderop.

Update: https://sourceforge.net/p/dxf2gcode/tickets/107/ hier wordt gesuggereerd dat er een te nieuwe python in het spel zou kunnen zijn. Mijn laptop blijkt nog ubuntu 18.04 te draaien en daar werkt het wel.

update: yay! redelijk uitziende G-code uit dxf2gcode. Voorlopig plan was om "daar waar ik de oorsprong van m'n object wil" de boel te nullen zodat ik bijvoorbeeld 2x hetzelfde ding uit een plaat kan halen door de oorsprong tussendoor te verschuiven. Maar dan is het niet handig dat ie op het eind naar 300 180 gaat: dat gaat niet goed: dat is voorbij het eind als ik hem niet helemaal linksonder genuld heb. Waar kan ik dat uitzetten? Ik hou er niet van om er altijd aan te moeten denken de GCODDE te editen. (dat gaat fout).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
harry64

Golden Member

Op 13 november 2021 16:15:57 schreef rew:
[...]TS heeft de "-pro" gekocht. Op fotos op het internet heeft die perspex zijkanten om de troep niet naar links en naar rechts (maar nog steeds naar voor en achter) te laten wegspringen.

[...]

Jazeker, maar ik wil dus in openscad een object kunnen tekenen en dat dan uiteindelijk uit frezen met m'n CNC machientje.

m.i. zou een CAM pakket m'n STL moeten kunnen inladen en dan voorstellen: eerst de pockets doen met tool X, dan boren met tool Y en dan vrij-frezen met tool Z.

En als ik dan aanclick: "kan dat ook met 1 bitje?" dat ie dan "<denk denk> dat zou moeten kunnen!" roept.

Maar kennelijk is het allemaal nog niet zo ver: Ik moet aangeven: Kan je DIT gat met TOOL Y proberen te maken? enz. NIks om mij te helpen met het kiezen van tools of welke acties zouden helpen om naar de eindoplossing te werken.

Ik heb in het begin zitten zoeken naar wat met het CAM proces zou kunnen helpen. Dan kom je op een website die claimed eenvoudige hobby projecten te kunnen doen met de gratis versie, en dat je alleen voor grote profi dingen zou moeten betalen. Dus tijd in gestoken om dat te leren, 1 project gedaan en dan 2e project: "Nee dat kan niet, dat is alleen als je betaalt". Ja GVD heb ik net tijd zitten stoppen in het leren van dit spul en dan kan je dus "niets" met zo'n ding.

Toen wat geprobeerd met pycam, maar niet genoeg tijd in gestopt om het goed te leren / iets nuttigs mee te kunnen.

Het "pycam nogmaals proberen" verhaal heb ik vandaag al eens uitgetypt. Toen ook weer: "Nou dat pycam dat werkt dus niet, dus dan maar wat anders opzoeken en proberen te leren". Dus weer een ander pakket opgeduikeld. Daar een afgerond vierkant mee gefreest. Maar de gaten die er inmoesten niet kunnen frezen. Op een forum gevraagd hoe dat moest en daar later antwoord op gehad. Schijnt te kunnen. Maar ondertussen had ik pycam weer werkend en denk ik dat ik daar dan verder mee wil.

Als je besloten hebt om 1000 euro uit te geven aan een freesmachine, dan is 100 euro uitgeven om software te kopen die de G-code genereert een uitgave waar je overheen kan komen. Ik heb 126 euro uitgegeven aan de frees machine. Dan vind ik 100 of 150 voor een programma een beetje suf. Dan mag je me uitmaken voor "koppige idioot".... Dat klopt dan ook wel een beetje. :-)

Dat proces van welke software voor wat zit ik nog in. Ook al een aantal dingetjes geprobeerd.

Voor m'n 3D-printer werkte ik altijd met SketchUp2017, die heeft zo z'n beperkingen en sommige zaken maakt ie erg ingewikkeld. Van een kennis kreeg ik de tip om eens naar FreeCad te kijken. Da's wel beter maar heel andere koek dan SketchUp.

Op dit moment Ben ik dus aan het leren werken met FreeCad019. Die heeft ook een CAM module. Dat CAM gebeuren is nog wel effe ingewikkeld voor mij omdat je heel veel data moet ingeven, er veel mogelijkheden zijn. De data die je moet ingeven voor het genereren van GRBL zijn i.i.g. feedrate, lengte, dikte, flutes, lengte snijvlak, stapsnelheid voor x, y, z, en nog veel meer.

Ondanks de complexiteit ga ik toch voor de CAD en CAM van FreeCad. Ten eerste het is gratis en ten tweede omdat die twee geintegreerd zijn kan ik toch makkelijker van 'PartDesign' naar 'Path' gaan, die het CAM gebeuren regelt. Het zorgt er wel voor dat ik een aanzienlijk deel van de dag zoekende ben naar goede (stap voor stap) tutorials in zowel tekst als video vorm.

Verder heb ik van m'n kennis een origineel printje te leen en die heeft ook PWM maar reageert compleet anders. Zo zit daar de PWM veel hoger dan 1.25 KHz maar loopt die met S100 al op volle kracht. Daar kan je dan weer een hoop aanpassen in de GRBL code en sturing door te finetunen in de $-settings. En er zijn firmware-updates en upgrades, waar ik eerst ook maar eens goed moet uitzoeken of zo'n upgrade of update verstandig is.

In de basis zijn het allemaal gewoon X-Y-Z controllers met wat sensor ingangen, al dan niet analoog.

Er is dus genoeg te leren en ervaren op dit gebied, idem met het laser gebeuren.

harry64

Golden Member

Op 13 november 2021 17:52:01 schreef Lambiek:
[...]
Ja was een standaard machine. Lekker stevig, weegt zo'n 90 kilo.

[...]
Ja dat klopt, komt bij HBM vandaan. Net zo als de freesmachine.

Als ik bij HBM loop, kom ik vaak mensen tegen met een Belgisch accent. :) die weten de geteedschapswinkel ook te vinden.

Ik heb een Emco Unimath4 die ik een CNC upgrade wil gaan geven zodra ik de meeste in's en out's van het frees en 3D printen een beetje goed in m'n vingers heb zitten. Ik weet al wel dat ik voor de draaibank de leadscrews moet gaan vervangen. Zit nu 7,2 mm dia/1 mm/asomwenteling in maar daar zit veel speling op en ik zie geen mogenlijkheid op dit moment omdat met de bestaande assen er uit te werken. Dus die ga ik waarschijnlijk vervangen voor 8mm dia/2mm/asomwenteling.

Op 14 november 2021 15:09:42 schreef harry64:
En er zijn firmware-updates en upgrades, waar ik eerst ook maar eens goed moet uitzoeken of zo'n upgrade of update verstandig is.

Waarbij bij de mijne ik dus het voordeel heb dat ik hardwarematig een veiligheidsbackup kan maken van m'n oude situatie: gewoon de nano er uit trekken en een verse gebruiken! :-)

Ik heb zojuist het voorbeeld/test-object van hierboven gefreest.

Tot nu toe had ik .2mm per pass ingesteld. Maar tijdens dat die liep heb ik gewoon een stuk 4mm MDF in de weg gehouden en daar ging ie ook gewoon in 1x doorheen. Dus 4mm per pass, dat moet gewoon kunnen. :-)

Zojuist met 1.5mm per pass dus het ding uitgefreest. Je ziet het een beetje dat ie de neiging heeft om bij voorwaartse beweging net wat scheef te trekken. De huidige feedsnelheid is net wat te hoog. Wat ik denk ik moet doen is nu om 1.4mm per pass op te geven en dan nog steeds max diepte 4.5. Hopelijk doet ie dan nog een laatste pass met weinig materiaal weg-te-halen, zodat ie daarbij de boel netjes rechtmaakt. Oh, wacht... Dat gaat natuurlijk aan 1 kant precies goed (b.v. buitenkant) en aan de andere (binnenkant) precies niet.

"bewegen" kost ongeveer 400mA. Motor laten vrijdraaien: 600 (200 extra). En dan 1.5mm aan MDF wegfrezen nog eens 200 extra. Uiteindelijk gaat dus maar iets van 5W in het frezen zitten!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
harry64

Golden Member

Op 14 november 2021 16:57:04 schreef rew:
[...]Waarbij bij de mijne ik dus het voordeel heb dat ik hardwarematig een veiligheidsbackup kan maken van m'n oude situatie: gewoon de nano er uit trekken en een verse gebruiken! :-)

Zo heeft elk nadeel ook weer z'n voordeel. :)

Ik heb zojuist het voorbeeld/test-object van hierboven gefreest.

Tot nu toe had ik .2mm per pass ingesteld. Maar tijdens dat die liep heb ik gewoon een stuk 4mm MDF in de weg gehouden en daar ging ie ook gewoon in 1x doorheen. Dus 4mm per pass, dat moet gewoon kunnen. :-)

Zojuist met 1.5mm per pass dus het ding uitgefreest. Je ziet het een beetje dat ie de neiging heeft om bij voorwaartse beweging net wat scheef te trekken. De huidige feedsnelheid is net wat te hoog. Wat ik denk ik moet doen is nu om 1.4mm per pass op te geven en dan nog steeds max diepte 4.5. Hopelijk doet ie dan nog een laatste pass met weinig materiaal weg-te-halen, zodat ie daarbij de boel netjes rechtmaakt. Oh, wacht... Dat gaat natuurlijk aan 1 kant precies goed (b.v. buitenkant) en aan de andere (binnenkant) precies niet.

"bewegen" kost ongeveer 400mA. Motor laten vrijdraaien: 600 (200 extra). En dan 1.5mm aan MDF wegfrezen nog eens 200 extra. Uiteindelijk gaat dus maar iets van 5W in het frezen zitten!

Mooi. :P

Helaas is die van mij tot minstens dinsdag dood omdat vandaag tijdens een freestest in printplaat m'n tafellagers spontaan op een hoop liepen. Nu dus kunststof lagers besteld bij 123D. Deze heb ik toen ook in m'n 3D-printer gezet, kon ik op veel hogere snelheid en met minder geen resonantie op de lagers printen.