verkeerd aangesloten transistor, werkt wel

Op 17 november 2021 20:19:06 schreef Ge-Jo:
[...]

het wordt onduidelijk voor forummers, (= geen zin om het te lezen..)als je eigen antwoord binnen de quote valt.

check eens hoe om te gaan met het einde van de quote en het begin van je toegevoegde tekst.

voorbeeld..

begin quote [ quote] einde quote..[ /quote]

maar dan zonder de spatie tussen de grote haken, die moest er even bij omdat het anders ook een quote wordt..

Op 17 november 2021 10:58:55 schreef blackdog:

In de 60 jaren van vorige eeuw werd er nog voornamelijk met analoge meters gemeten en een belangrijke eigenschap was toen deze: KΩ/Volt voor het DC spanningbereik
Laten we nu aannemen dat jij de metingen hebt gedaan met zo'n analoge draaispoel meter welke 20KΩ/Volt is en deze analoge meter staat door jou ingesteld op het 10V DC bereik.
10KΩ/volt en het bereik is 10V, dat meetinstrument heeft dan een inwendige weerstand tussen de meetklemmen van 200K.
Zou je met deze analoge meter dezelfde metingen doen, dan krijg je hele andere waarden dan je tot nog toe gemeten hebt.

de wat lagere weerstand van een multimeter hoeft niet altijd een nadeel te zijn. Uit de belasting die hij op het circuit uitoefent kan je ook wat leren.

Op 17 november 2021 10:58:55 schreef blackdog:

Bij stroom metingen heb je iets dat op het zelfde neerkomt, je meet de spanning over een weerstand die in je meter zit,
door die serie weerstand krijgt het object waar je de stroom van wilt meten een iets lagere spanning en dat noemen ze de: Burden Voltage

bij Amperemeters noemt men het ook gewoon .. spanningsval

[Bericht gewijzigd door kris van damme op woensdag 17 november 2021 20:41:39 (14%)

Henry S.

Moderator

Op 17 november 2021 20:29:23 schreef kris van damme:
het wordt onduidelijk voor forummers, (= geen zin om het te lezen..)als je eigen antwoord binnen de quote valt.

Dat viel mij ook op, de TS had een eigen quote systeem opgezet met italics.

@Ge-Jo: Mocht iets daarover onduidelijk zijn, je kan alles hier nalezen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Excuses heren, ik doe onbedoeld iets fout met het quoten. Ik probeer te reageren op stukjes uit voorgaande reacties en daarbij wis ik blijkbaar ook codes. Omdat ik in de 'preview' zag dat de quote niet goed zichtbaar werd, heb ik het in italics gezet. Dankzij dhr van Damme zal ik nu op de te gebruiken codes letten. _/-\o_