Miele W5821 stopt tijdens centrifugeren

Wat bedoel je met "dit keer niet kapot"? Ging die RK dan stuk? Met wat heb je die vervangen?

Ik heb hier nu geen print om even op te volgen maar ik dacht dat die RK diende om de + vd 47uF te voeden via de +vd motorbruggelijkrichter? De ander 2 RK's die in serie staan voeden de +vd 47uF via de 230v wisselspanning.

Ik vraag me af of (gezien de voeding van de rode RK vd motorbrug komt) er geen motorstoringen door komen. Mss wat storingen van een rotte wikkeling die een hoge stroompiek of EMK geeft telkens de kool over de desbetreffende collectorlamel passeert. Dat merk je niet op het oog of gehoor. Soms hoor je een tik bij het draaien met de trommel telkens de collector beschadiging de kool passeert. Als de beschadiging er is. Soms zie je op het kooloppervlak een anomalie. Meestal aan de stompe hoek vd kool.

Een reserve motor zou een snelle diagnose mogelijk maken. Maar ik vermoed dat je die niet zomaar op je salontafel te raap hebt?

Mss is er in de emk demping wat mis (igbt-flyback circuit). Een rotte condensator weerstand diode...?

Het is in ieder geval een speciaal probleem. De mijne hier draait ondertussen nog steeds. Kwestie van geluk komt er ook bij kijken. Soms val je er direct op en soms blijft het ploeteren.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
jerome

Golden Member

Als er iets mis is met het motoranker geeft dat vonken. Van bovenaf in kijken als het donker is. Je mag geen of amper licht zien bij hoog toerental met onbeladen trommel.

Sommige series van Miele kennen ook het probleem dat de ankers defect raken, tenminste 1 lamel duidelijk anders van kleur en maakt geen goed contact met wikkeling..

jerome

Golden Member

Bij zo goed als alle toestellen wordt een motor in no-time eruit gehaald langs de demonteerbare achterwand. Helaas is dat bij Miele toestellen iets meer werk. Eens eruit kan je deze met enkele draadlussen schakelen als een gewone seriemotor. Met +- 12V voeden en het anker stoppen met een klemgereedschap in de hand. Nu zeer traag tegengesteld draaien. Het motorkoppel moet op elke plaats evenveel aanvoelen. Als je een labovoeding kan gebruiken heb je ook stroomcontrole terwijl te test. Het slijtvlak van de borstels zeggen ook al veel over de staat van de rotor.

Ik bedoelde dat de diode het uitvallen van de machine overleefd heeft. En een andere motor heb ik inderdaad niet liggen. De oorspronkelijke diode die kapot is en kortsluit is door de vorige hersteller over het hoofd gezien.

Ik heb volgende gegevens gestuurd naar de lokale elektronicawinkel: 'diode SMAJ60A met opschrift 'RK'' en ik heb het volgende gekregen

diode met opschrift 'AG 1GHYL'

Ik kan hier niets over vinden dus ik weet niet echt of ze me het juiste gegeven hebben.

Wat ik nu gedaan heb: een originele 'RK' diode genomen van de serieschakeling rechts van de groene weerstand en deze in de plaats van de diode in de rode cirkel gezet. Dan heb ik een nieuwe diode 'AG 1GHYL' in de plaats gezet in de serieschakeling. Nu gloeit de weerstand niet meer op wanneer ik de machine aanzet en ik heb nu ook 1 volle wasmachine succesvol kunnen draaien.

Ik vermoed dus sterk dat ik niet de juiste diode heb ontvangen. Ik ga nu toch nog proberen van een 'RK' diode te vinden en deze terug in de plaats van die 'AG 1GHYL' te solderen.

Volgens mij is dit (de RK) een huis keuken en tuin 1n4007. Beentjes omplooien en kortknippen en erin solderen.

Waar haal je SMAJ60A?

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 22 september 2021 21:50:37 (10%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

https://www.vishay.com/docs/88707/rs1a.pdf

800v 1A
Dat zal beter kloppen

Edit: maten nemen. Mss is het deze grotere. Acht kans bijzonder klein: https://www.vishay.com/docs/88708/rs2a.pdf

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 22 september 2021 22:05:50 (43%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
jerome

Golden Member

RK mark is een clampdiode van 14V (15.6 VBR Volts) 17,2 Amp. 1SMA14AT3

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 22 september 2021 21:48:20 schreef EricN:
Volgens mij is dit (de RK) een huis keuken en tuin 1n4007. Beentjes omplooien en kortknippen en erin solderen.

Waar haal je SMAJ60A?

Dat had ik tegengekomen op internet maar misschien klopt dit inderdaad ook niet.

Ik weet nu dat het merk Vishay is. Alleen het vinden is nu nog de grote uitdaging.

Er is hier onder "algemene elektronica" een topic "onderdelen en waar te vinden" mss dat je het daar in de groep kan vinden. Ik haal ze uit recuperatie. De "salontafel" dus ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@jerome Ik analyseer de printen zoveel mogelijk en ik zie de RK's verschijnen in banale gelijkricht toepassingen. Komen in uiteenlopende printen voor.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Een UF4007 zou ik ook eens inkijken. Mss dat de specs overeenkomen. Verkopen ze met de emmer.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
jerome

Golden Member

Klopt Eric. Zie ze nu ook in een oven bordje van Miele. In serie met een zener om de slinger van de trafo te beperken. Zie je idd bij schakelende voedingen allerhande dat daar een UF4007 wordt toegepast. 2 in serie ook al meegemaakt. Kan men bijna overal uit slopen.

maartenbakker

Golden Member

Op 22 september 2021 23:00:17 schreef EricN:
Een UF4007 zou ik ook eens inkijken. Mss dat de specs overeenkomen. Verkopen ze met de emmer.

Sorry voor de off-topic. EricN, zou je mij kunnen mailen? Mijn adres staat in mijn profiel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

RK diode is een wat verbeterde versie van de 4007, allen die kan hogere frequenties aan.. Die diode dij jij heb gekregen is een goedkoop aftreksel uit hun standaard stalletje denk ik..?

Gelijkaardig probleem :

Machine valt uit tijdens centrifugeren ( enkel centrifugeren gekozen) .
Op het einde ( nog 2 min te gaan) valt machine volledig dood . geen licht meer . Na 30 à 60 sec is machine weer in te schakelen zonder problemen . Terug op centrifugeren : geen probleem .
Bij een derde keer weer uitval .
Na nog enkele keren proberen slaat bij starten machine op hol bij starten !
IGBT stuk . Deze vervangen - machine is nu terug aan t proefdraaien .
Wie begrijpt dit ? Wat gebeurt hier ?

Jan

PS : temp van TNY gemeten net na uitval : 28 °C

PS2 : ELP165-S ( vergeten te vermelden)

IGBT was op sterven na dood...heeft de nek omgedraaid de laatste ronde. Komt wel eens voor.

IGBT werd dus vervangen .
Ondertussen reeds een 5-tal programma's laten lopen .
Blijkt in orde te zijn .
Toch vreemd !

Jan

Toch niet ;(
Machine is terug helemaal uitgevallen tijdens het wassen .
Geen aanwijsbare reden . Display gaat "gewoon" uit .
Nadien kan machine "gewoon" terug opgezet worden .
Iemand een idee ? Ik denk hier toch aan een voeding , TNY hoewel deze intact is en niet warm is tijdens uitval .

Jan

ook wel eens gehad, wil wel eens een rottige TNY zijn. Vervang deze nogmaals desnoods van andere leverancier.. ( AE is vaak troep)

Jonas,
is machine uiteindelijk hersteld geraakt ?

Ik heb hier eenzelfde geval met een W5825 ( zelfde module ELP165-S)
Deze was volledig dood - de TNY was al vervangen .
Ik heb deze terug vervangen maar zonder resultaat.
Er bleken ook nog 2 diode stuk te zijn : een RK en een SS .
Gelukkig heb ik deze van een oude print kunnen overzetten .
Na deze vervangen te hebben was er terug leven in de print en dacht ik dat problemen opgelost waren , niet dus .
Bij het centrifugeren viel machine al vlug volledig uit waarna terug opstarte .
Na deze post helemaal doorgenomen te hebben heb ik dan IGBT vervangen maar zonder resultaat .
Uiteindelijk ook de andere RK-diode (diegene waar gij van spreekt) gemeten en deze was ook stuk .
Na ook deze nog vervangen te hebben centrifugeert de machine terug .
Dus uiteindelijk wel opgelost gekregen .

Jan

jerome

Golden Member

Mooi zo :-). Altijd fijn als iemand feedback geeft en zo leren we nog regelmatig iets bij. In eerste instantie zou men bij uitval tijdens centrifugeren denken dat het te maken heeft met het trillen van de trommel en de machine. Iets wat los zit of een kabelbreuk. Anderzijds vind ik het bizar dat de voeding het doet met die defecte zener en pas gaat falen bij het centrifugeren. Het valt me regelmatig op dat bij motoren die igbt gedreven zijn (gelijkstroom) de borstels ongelijk gaan verslijten. Doet zich niet voor bij triac sturingen. Ra ra ?