Capstan-as met corrosie

Op 25 november 2021 16:38:57 schreef RAAF12:
Zijn de andere drie capstanassen wel in goede staat?

Ja die zijn schoon, deze ene had dus de pinchroller ertegen voor en lange tijd.

Na flink polijsten blijven er dus putjes over, er valt niks meer weg te poetsen, het is al weg.

Als je dat nog verder in zijn geheel gaat afschuren dan klopt er niks meer van de snelheid van de tape in reverse afspelen. Want wat je eraf moet schuren moet je rondom eraf schuren.

Je kan met je nagel duidelijk de putje voelen, nou vergeet het maar.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op donderdag 25 november 2021 17:50:24 (43%)

Arco

Special Member

Op 24 november 2021 19:13:14 schreef nijhuisr:
Dit ruïneert je tape met drop outs tot gevolg, ik ga deze capstan niet gebruiken.

Da's meer een onderbuikgevoel als een rationele beslissing. Als de as niet krom is geworden door het verhitten, dan is 'ie nog prima bruikbaar.
(de tapes zullen er niet beter of slechter door worden)

Dropouts krijg je daardoor al zeker niet, die krijg je door een onjuiste/vuile/niet gladde bandloop...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Verharde rubberen aandrukrollen zou ik ook vervangen door nieuwe. Er staan wel revisiesetjes te koop inclusief de platte capstansnaar en de vierkante windsnaar.

Op 25 november 2021 14:01:37 schreef Arco:

Ik had al jaren last van een langzaamlopende wasbakafvoer in de badkamer.
Wel 10 verschillende 'milieuvriendelijke' ontstoppers geprobeerd, resultaat bedroevend (van enig resultaat voor een paar weken tot 'doet niets')

Kwam ik bij Gamma de oude vertrouwde caustic soda tegen.
Wat in de afvoer gedaan met heet water, even een hoop gegorgel en nooit meer problemen gehad. (loopt weer door als een zonnetje)

Je hebt wel de hele flora en fauna in de zwanehals om zeep geholpen. Dieren- en plantenbeul!!
De milieuvriendelijke gootsteenontstoppers laten de flora en fauna intact.

Op 25 november 2021 18:39:05 schreef ohm pi:
[...]Je hebt wel de hele flora en fauna in de zwanehals om zeep geholpen. Dieren- en plantenbeul!!

Haha, you funny 8)7

Arco

Special Member

De milieuvriendelijke gootsteenontstoppers laten de flora en fauna intact.

Ze laten helaas ook de verstopping intact... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Op 25 november 2021 20:27:47 schreef Arco:
[...]
Ze laten helaas ook de verstopping intact... ;)

Wanneer je de boel goed luchtdicht kunt krijgen is de ouderwetste plopper nog steeds een bruikbaar middel.

Ook een zelfgemaakt verloop van gardena naar xx mm afvoer is een handig huplmiddel. Even wat druk er op en open..

[Bericht gewijzigd door KGE op vrijdag 26 november 2021 05:54:01 (18%)

De capstan as heeft alleen maar een buitenste omtrek, want hij is niet hol.

Ik zou me niet zoveel zorgen maken over een putje in de capstan. Je trekt de band daar niet overheen, hij rolt er tussendoor.
De druk die de capstan uitoefent op de band, is wat lager op de plek waar het puntje zit. Maar er wordt geen wrijving gecreëerd voor zover ik kan bedenken.

Als ik het goed begrijp ('3 andere capstans') is het een dubbel autoreverse deck.
Er is een simpele test die je kan doen. Neem twee identieke cassettes, kort die in tot een lengte van een paar minuten (de altijd wat rafelige begin en eindjstukjes niet meegeteld), en zet 'm lekker aan het autoreverse'en tot je beide tapes 100x hebt gespeeld.
Kijk/luister dan of de pokdalige capstan schade heeft veroorzaakt.

Ik gok dat het wel losloopt. Tape is een gevoelig medium, ik weet het, maar ik denk ook dat het niet al teveel overdreven moet worden.
Zichtbare tapeslijtage kom ik altijd tegen in de vorm van strepen in de lengterichting van de band.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
RAAF12

Golden Member

Op 26 november 2021 05:53:08 schreef KGE:
[...]

Wanneer je de boel goed luchtdicht kunt krijgen is de ouderwetste plopper nog steeds een bruikbaar middel.

Ook een zelfgemaakt verloop van gardena naar xx mm afvoer is een handig huplmiddel. Even wat druk er op en open..

Een metalen trekveer die gebruikt wordt in de electra wil ook wel eens helpen, maar caustic soda werkt als een malle. Kijk uit met spetters en zet een bril op!!!

Ik denk er blijkbaar anders over, er komt een behoorlijke druk te staan op de rubber roller die het flinterdunne tapeje in de putjes drukt als je een nieuwe pinchroller gebruikt die nog flexibel is.

Ik heb vandaag de donor capstan binnen, dus ik ben weer blij.

Op 26 november 2021 10:33:21 schreef Ledlover:
Ik zou me niet zoveel zorgen maken over een putje in de capstan.

Het putje zelf gaat natuurlijk geen problemen geven, want daar is niets. De problemen zitten in de rand van het putje. Daar is een verhoogde trek en een verlaagde trek in de langsrichting van de band en een verhoogde druk en een verlaagde druk op de band. De trekkrachten zijn het hoogst net boven en onder het putje en het laagst voor en achter het putje gezien in de bewegingsrichting van de band. Daar waar de trekkrachten het hoogst zijn zijn de drukkrachten ook het hoogst. Waren die putjes geen probleem, dan hadden alle bandrecorderfabrikanten de capstan gewoon ruw afgeleverd. Dat is goedkoper dan een fijn afgewerkte capstan en een ruwe capstan heeft meer grip op de band en aandrukrol dan een fijn afgewerkte capstan.

Arco

Special Member

Er wordt over gesproken alsof er kraters in het asje zitten... :)
De putjes op de foto zijn nog geen 50um groot! Daar heb je (na polijsten van de 'kraterranden' ;) echt geen last van...

Waarom de asjes glad zijn? Omdat we dat nu eenmaal met alles doen wat we maken. Meeste gereedschap is ook glanzend glad verchroomd met weinig meerwaarde...
Stilstaande objecten zoals bandgeleiders moeten wel glad zijn; voor met de band mee bewegende delen is dat niet nodig.

Enige nadeel: je moet ze wat vaker schoonmaken, omdat er troep in de putjes gaat zitten bij veelvuldig gebruik.

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 26 november 2021 20:26:06 (11%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 november 2021 19:54:56 schreef Arco:
Er wordt over gesproken alsof er kraters in het asje zitten... :)
De putjes op de foto zijn nog geen 50um groot! Daar heb je (na polijsten van de 'kraterranden' ;) echt geen last van...

Ik voel ze met mijn nagel, maar het geheel is wel helemaal glad gepolijst dus er zijn geen uitstekende delen. Ook heeft de as denk ik nog de originele diameter wat wel belangrijk is voor de tape speed. Ik kan de reverse speed niet apart afstellen.

Ik heb de as in het donor deck gezet, eens kijken wat het doet.

RAAF12

Golden Member

Bij een dual capstan is de kracht op de band ook belangrijk tussen de twee capstans. Bij de silent mechanism modellen van Nakamichi was de ene as iets dikker dan de andere. Dat leverde de goede 'tension' op. Maar jouw Sony is een reverse model, die zal 2 dezelfde capstan diameters hebben. In de ene richting werkt capstan 1 en in de andere richting capstan 2. Bij een nieuwe tape kan je ook makkelijk zien of de tape beschadigd raakt. Wel het loopwerk demagnetiseren na gedane arbeid anders kunnen alle bespeelde tapes daarna minder presteren.

Op 27 november 2021 17:21:17 schreef RAAF12:
Bij een dual capstan is de kracht op de band ook belangrijk tussen de twee capstans. Bij de silent mechanism modellen van Nakamichi was de ene as iets dikker dan de andere. Dat leverde de goede 'tension' op. Maar jouw Sony is een reverse model, die zal 2 dezelfde capstan diameters hebben. In de ene richting werkt capstan 1 en in de andere richting capstan 2. Bij een nieuwe tape kan je ook makkelijk zien of de tape beschadigd raakt. Wel het loopwerk demagnetiseren na gedane arbeid anders kunnen alle bespeelde tapes daarna minder presteren.

Het Sony 200TCM mech zoals in dit deck heeft 2 verschillende dikte assen, voor deze auto reverse is het vliegwiel kleiner in diameter om de tape speed het zelfde te krijgen uit 1 motor.

In een dubbbel capstan deck kan het zelfde mechanisme dan gebruikt worden met dezelfde diameter vliegwielen voor tension control.

Het donor TC-RX70 wat ik defect heb gekocht voor de capstan as wil ik ook weer werkend krijgen maar de tape couter werkt niet goed en slaat dus af. Wachten op een CD4069 IC voor dit probleem. Daarna ga ik kijken wat het putje asje doet met tapes. Misschien ben ik paranoia, we gaan het zien.

RAAF12

Golden Member

Ik vroeg me nog een ding af, die auto reverse werkt natuurlijk alleen bij weergave? Lijkt me wel handig hoef je bij afspelen geen bandje meer om te draaien. De cassette zit weer in de lift er zijn bands die hun muziek op cassette uitbrengen. Net zoiets als de buizen en de vinyl nostalgie!

Arco

Special Member

Soms kom je artikelen tegen over personen of dingen die je niet kende, maar die toch een grote rol gespeeld hebben.
Uitvinder van cassette en CD: https://hifi.nl/artikel/29825/In-memoriam-Lou-Ottens,-uitvinder-van-ca…

Van de cassette zijn er 100 miljard verkocht, van de cd 200 miljard...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 november 2021 14:32:02 schreef RAAF12:
Ik vroeg me nog een ding af, die auto reverse werkt natuurlijk alleen bij weergave?

Auto reverse geldt voor weergave en opnamen.

rob040

Golden Member

Op 28 november 2021 14:32:02 schreef RAAF12:
De cassette zit weer in de lift er zijn bands die hun muziek op cassette uitbrengen. Net zoiets als de buizen en de vinyl nostalgie!

Het nieuwe album van ABBA is op LP, Musicassette en CD uitgebracht.
Maar niet op SACD... ;(

RAAF12

Golden Member

Op 28 november 2021 17:14:16 schreef nijhuisr:
[...]

Auto reverse geldt voor weergave en opnamen.

Hoe werkt dat? Heeft die dubbeldecker per deck twee wiskoppen? Je zal in de 'normale' richting opnemen toch eerst de oude opname van de band moeten wissen voordat er een nieuwe opname wordt geschreven.
Als je voor een 'standaard' deck staat zit de wiskop links van de O/W kop.

edit: Aha!

De wiskop zit naar de PB/REC kop en draait mee.

Het cassette deck hersteld zodat het weer werkt met de as met putjes.

Het maakt geen beschadiging in de tape idd maar er zit een jengel in met de omwenteling van de as.

Onbruikbaar helaas vindt ik. Helaas.

Arco

Special Member

Hoe heb je dat gemeten? (bijna onmogelijk dat zulke minieme putjes invloed hebben op het bandtransport.)
Het zit waarschijnlijk tussen de oren... (je hoort wat je verwacht te horen...)

Het kan natuurlijk zijn dat de as na de mishandelingen met hitte krom is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com