Een expansievat in het warm tapwatercircuit is in NL niet gebruikelijk, maar vlgs het door fcapri gelinkte document van Flamco inmiddels ook hier toegestaan. Het gaat dan om specifiek voor drinkwater geschikte expansievaten met voor drinkwater toegelaten poedercoating en rubber membraam. Niet de rode voor CV toepassingen.
Als ik kijk naar de genoemde certificaten voor drinkwater, dan heeft Flamco het over KiWA (NL), WRAS (UK) en ACS (Fr). De Belgen hebben Belgaqua, maar die zie ik dan weer niet, net zo min als de Duitse DVGW norm. Zo heeft elk Europees land zijn eigen drinkwaternorm. Harmonisatie van drinkwaternormen is één van de gebieden waar de EU nog wat werk te verzetten heeft. Ik weet wat een Nederlands KIWA certificaat voor een product kost en als je zoiets als fabrikant voor al je producten in heel Europa hebben wilt, kost dat een Godsvermogen. Enfin, dat terzijde.
Opmerkingen over explosiegevaar zou ik negeren, omdat er in de inlaatcombinatie een overdrukventiel zit.
Over gietijzeren leidingen en fittingen zou ik me op korte termijn geen zorgen maken. Een groot deel van het distributienetwerk bestaat al heel lang en nog steeds uit gietijzer.
Wat ik wel zorgelijk vind is de constructie met de relatief lange toevoerlijn naar het expansievat, met het oog op legionella. Ik zie niet hoe dat voldoende gespoeld kan worden en denk dat je daar onder zomerse omstandigheden mogelijk een risico loopt. Je zou een sommetje kunnen maken of de kosten van een voor drinkwater geschikt expansievat, afgeschreven over circa 7 jaar, opwegen tegen de kosten van het waterverlies via het overdrukventiel en meewegende het legionella risico.
Maar goed, dat alles lost je koude douche niet op.