Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dok

Golden Member

@Arco, je komt in de buurt.

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Thevel

Golden Member

Dat is een sterk uitvergrote plaatsbepaling tag die die in het corona vaccin zit. :)

Dok, je hint naar dat je zelf het antwoord wel weet en dat het dus niet een RFID transponder is.

Dan gok ik pacemaker. Ik weet niet of het 't actuator deel of het controle deel is. Maar eigenlijk kan dit niet kloppen: dan had duidelijker een draad zichtbaar moeten zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 16 november 2021 12:18:29 schreef Dok:
Wat zou dit nu weer voor een ding zijn.
[bijlage]

Hoort hier misschien niet helemaal thuis, wat zou het..
het is iets elektronisch en de 'verplichte ' foto van de onderzijde van de print gaat even niet lukken.

Een ongelukkig ingebrachte afstandsbediening wellicht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het plaatje is volgens mij een gedeelte van een röntgenfoto.

Dok

Golden Member

Eerder had ik een onderdeel van een 'junkfood processor' laten zien.
Dit is een looprecorder, een ding dat 24/7 mijn hart op onregelmatigheden checkt.
Valt in de zelfde categorie 'onzin maar toch leuk'.
En er zal wel een soort van rfid, BT /weet ik veel wat inzitten.
Het ding wordt elke nacht uitgelezen en als er wat niet goed zou zijn dan rammelt mijn foon wel.
Had al wat eerder een röntgenfoto willen laten zien, maar kon het plaatje niet zo mooi krijgen als wat ik vanmorgen in het ziekenhuis zag.
Oftewel pak je camera, en maak een foto van het beeldscherm bij (gek genoeg) de longarts.

Wie niet horen wil moet TV kijken.
mel

Golden Member

och ja, mijn tandarts zei ook tegen me dat er iets in mn oog zat.. 8)7 hij had nog gelijk ook..goed met die sterke lampen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 16 november 2021 13:01:08 schreef Dok:
Oftewel pak je camera, en maak een foto van het beeldscherm bij (gek genoeg) de longarts.

Als je naar de balie "documentenbeheer" loopt en zegt dat je voor overleg met je huisarts een dossier-dump nodig hebt, dan kan je hem gratis op CD/DVD meekrijgen. Dan krijg je hem in de volledige 16bits kleurdiepte op volle resolutie. (Hmm. Vroeger was dat heftig, tegenwoordig heeft een smartphone meer).

Ha! Dan zat ik met m'n pacemaker toch in de buurt. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Herkent iemand deze diode markering.
Zoeken op 5J kom ik wel op een diode in een DO214 behuizing van Vishay maar volgens de datasheet zou daar weer SJ op staan.

Komt uit een AC/DC converter van lader van een EV.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
rob040

Golden Member

Het logo is van General Semi.

Inmiddels gevonden, het is een S5J-E3/57T van General cq Vishay.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Arco

Special Member

Wel grappig om te zien: oude doos van elco's met 3 merken er gezamelijk op... ;)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 24 november 2021 10:35:49 (98%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heel interessante materie wat je al niet af kunt leiden uit een paar fotos!
@mods: Is het misschien een idee om deze trail van posts over deze chip af te splitsen in zijn eigen topic en vanaf hier een verwijzing te maken?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb hier een 6KE15A(ziet er uit als een 1N4007) in een voedinkje. Het ding zit in de Gate leiding van een FET en is een zenerdiode volgens de opdruk van de print.
Volgens het datasheet is het een (NIET bidirectional) transient suppressor van nom 15V.
Het rare is dat het ding met de K aan de G zit van de schakelfet en over die suppressor staan een paar weerstanden met een totale waarde van ca 0.35 Ohm.
Je raad het al, dat ding is kaput. 150 ohm / 85 ohm gemeten.

Maar wat doet dat ding parallel aan die gate serieweerstanden dat is me even een raadsel, iemand een idee?

Laat maar foutje, dat circuitje zit in de Source, dan is het meer plausibel.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

Op 7 december 2021 17:31:26 schreef henri62:
Heel interessante materie wat je al niet af kunt leiden uit een paar fotos!
@mods: Is het misschien een idee om deze trail van posts over deze chip af te splitsen in zijn eigen topic en vanaf hier een verwijzing te maken?

Goed plan, het hele verhaal heeft hier :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/156602

Een vers eigen topic gekregen.

Ik heb hier een stuk print liggen: letterlijk, heb ik denk ooit afgebroken van een groter deel om het VFD display te bewaren:

Heeft iemand een idee uit welk apparaat dat kwam? Vrijwel zeker een VCR maar geen idee meer wat voor een. Ziet er niet Philips uit (alhoewel er een stocko connector aan zit, zou dus ook een VHS oem kunnen zijn?) ik denk iets van Mitsubishi of JVC? De VFD controller chip is een TMS3763A. Display is nog heel zo te zien.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Het is overduidelijk Philips fabrikaat, aan de print kun je niet echt zien of het OEM of eigen merk is. Ik zie de datumcode niet maar ik verwacht 1985-1986 en een echo deck. Opdruk print doet aan Krefeld denken.

Edit: geen echo deck en 1984-1985: een VR6460 met een Panasonic deck. Daar kwam ik op vanwege Krefeld. Vergelijk met deze foto: http://www.marcelstvmuseum.com/philips%20vr6460%20totaal01.html

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zo overduidelijk vind ik het niet, Philips nummerde bijna altijd met 6000/7000 en dat soort nummers ipv R1 C1 etc.
Raar, die foto is met een rood filter met een VFD erachter?

-edit- Inderdaad is het VFD nummer 7001 goed van je Maarten!

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 12 december 2021 18:07:04 (15%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Op 12 december 2021 15:00:37 schreef henri62:
Zo overduidelijk vind ik het niet, Philips nummerde bijna altijd met 6000/7000 en dat soort nummers ipv R1 C1 etc.
Raar, die foto is met een rood filter met een VFD erachter?

Klopt, er werden vaak rode filters gebruikt om de kleur van de VFD's een beetje witter te maken.

Sorry, mijn "overduidelijk" was overdreven, want ik moest er ook eerst even naar staren... Maar je zat zelf dus wel ook al in de goede hoek te denken dat je Philips noemde zelfs al dacht je dat het die juist niet was; nog niet elke fabriek had de memo over de componentnummering al gekregen in 1985. Met overduidelijk bedoel ik meer een samenspel van factoren. De voor Krefeld vrij karakteristieke opdruk (daar moest ik het langst over nadenken maar hij kwam me bekend voor), de functies en plaatsing van de toetsen, de componentkeuze, het witte beugeltje over de lintkabel en toch ook wat ik aanzag voor een 4-cijferig positienummer zoals je al noemde: Ik vermoedde 7001 (laatste cijfer niet op de foto) bij de display.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de dikke grijze bandkabel, de oranje mkp, d9 en c3 zeggen ook duidelijk philips..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Inderdaad, maar iemand die nooit een (of deze) Philips >20 jaar geleden open heeft gehad herkent het niet. Ik krijg als ik dit zie weer spontaan nostalgische gevoelens voor mijn ooit verkochte Matchline VCR met Hifi stereo!

Op 12 december 2021 17:31:04 schreef RAAF12:
Inderdaad, maar iemand die nooit een (of deze) Philips >20 jaar geleden open heeft gehad herkent het niet. Ik krijg als ik dit zie weer spontaan nostalgische gevoelens voor mijn ooit verkochte Matchline VCR met Hifi stereo!

die platte van rond 87 met het charly loopwerk? of de oudere hoge vhs met panasonic loopwerk? heb beide gehad..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Die platte had ik. Je kon ook mooi de afstandsbediening combineren met een Philips TV. Aan de linkerzijkant van de AB het knopje indrukken voor VCR.
In die tijd was de Hifi stereo stand even goed als een CD opname. Geen ruis of vervorming! Menig audio leen ceedeetje op die manier gedupliceerd. CD branders waren er nog niet.

Kan iemand hier iets uithalen wat het voor type onderdeel het is?
Het is denk ik een fet/power transistor. Heb het zwarte er voorzichtig rondom af kunnen breken. Heeft 2 pootjes onder het zwart en aan zn rug gesoldeerd aan de print (ground).
Kan iemand hier een onderdeelnummer van raden met de paar letters die je ziet?

Michel

Dit topic is gesloten