Wie kan me helpen met dit component

Wie weet wat dit voor component is?

Ik kan niets vinden met behulp van de opdruk op de behuizing.

is het een spanningsregelaar/ fet of transistor?

Alle hulp is welkom

Ik vind ook niks.
7439 is waarschijnlijk de productiedatum, jaar 1974 en week 39. Dus al een tamelijk oud ding.

Arco

Special Member

Er is dan wel iets vreemds mee...

De chip ziet er verdacht 'nieuw' uit voor zo'n oude datum (bijna 50 jaar oud)
De opdruk was toen meestal niet zo 'crisp' en wit, en het ruwe oppervlak is ook vreemd... (body en tag lijken wel gezandstraald)

Daarbij is QLV inderdaad nergens bij Motorola te vinden. (kan natuurlijk een custom chip zijn)

'Malaysia' kan weer wel (net). Die fabriek is in 1974 geopend...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hugo Welther

Moderator

Waar zit het in? Soort apparaat, merk, type, etc.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Het komt uit een tractor is voor de niveauregeling van de hefinrichting.

de sturing is van Bosch

De tractor is uit de jaren 80/90 dus 1974 zou wel kunnen maar lijkt me onwaarschijnlijk.

Misschien ook nog even een foto delen van de printplaat. Dan is misschien wel te zeggen wat voor component het is.

Hugo Welther

Moderator

Move naar voertuig elektronica.
Het zal een Bosch nummer zijn.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
jerome

Golden Member

Maar hoe bepaal je zonder zichtbare schade dat een component, waarvan de werking onbekend is, en zonder schema, dat het defect is?

Waarom denk je dat hij stuk is, als je niet eens weet wat voor component het is, of wat hij doet in de schakeling?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Uit de unit moet 9,5Volt komen voor de voeding van het bediendeel van de hefinrichting.

De pin die deze spanning moet geven geeft geen spanning af.
Deze pin zit rechtstreeks aan het middelste pootje van dit component.

Daarom zou ik graag weten wat voor component het precies is zodat ik weet wat het moet doen en ik kan meten rondom het component.

Ik kan zo geen defecte componenten vinden die in verbinding staan met dit component.

Ik heb niet gezegd dat het defect is, ik zou alleen graag weten wat het precies voor component is.

[Bericht gewijzigd door DTQ op donderdag 9 december 2021 15:52:07 (26%)

jerome

Golden Member

En komt de 12V wel aan? Staat dat component op een koelvlak? Post scherpe foto's. Hoe kom je trouwens te weten dat het 9,5V moet zijn? Als dat zo is zijn er spanningsregelaars van 9V die je met een massadiode naar 9,3 of 9,6 V kan brengen. Of een instelbare.

Foto's waren verkleind, vandaar de lage resolutie.
Hoop dat deze nu wel voldoen....

[Bericht gewijzigd door DTQ op donderdag 9 december 2021 16:51:54 (48%)

De unit krijgt 12V voeding, de spanningsregelaar krijgt deze ook binnen en deze geeft ook netjes 5V uit.

Component zit tegen een koelvlak met een isolator ertussen en normaal zit er ook een clip over om de boel goed vast te houden.

Wie koopt er in het 2020-decennium nu een 0.35 Mpixel camera? Ik snap het niet.

Mooie foto, maar te weinig pixels. Zo'n foto daar gaan de nerds ook even details bekijken waar jij niet aan gedacht had, maar mogelijk wel helpen met het oplossen van het probleem.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hugo Welther

Moderator

Zo te zien staan die twee elko's ook bol of het moet optisch bedrog zijn.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

De elco's zijn goed, het zal optisch bedrog zijn.

Arco

Special Member

Al die ic's zijn met een B5xxxx nummer gestempeld (ook die van Philips, ST, en Siemens). Zal dus wel custom voor Bosch zijn...
(betreffende onderdeel zou dan B57439 zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
PE9SMS

Special Member

Andere IC's op de print hebben een datum van '94 en '95. Dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat 7439 een datum is.
e: inderdaad Arco, B57439 dus.

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op donderdag 9 december 2021 17:32:12 (12%)

This signature is intentionally left blank.
RAAF12

Golden Member

Je kan even de plakker van de Siemens PLC halen en kijken wat voor type het is. Als die twee voedingspanningen nodig heeft (5V weet je al) kan dat de spanningsregelaar voor bijv. de negatieve rail zijn.

Arco

Special Member

Welke PLC? (ik zie niets daarover?)
(als je de MCU bedoelt, die heeft ook een custom B5xxxx nummer, dus daar schiet je weinig mee op...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heel veel van de B7xxxx nummers zijn gewoon standaard omgekatte componenten. Speciale custom ic’s beginnen met 30. Vaak is zo’n power transistor een Bdx53 darlington of Bdt93 of 95. Kijk meestal wat er aangestuurd wordt welke in aanmerking komt.
Die B57574 is bijvoorbeeld een 74HCT573. Ik heb daar wel lijsten van maar die transistor ken ik niet.

Die processor is een 87535 afgeleide den ik.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
RAAF12

Golden Member

Op 9 december 2021 18:22:58 schreef Arco:
Welke PLC? (ik zie niets daarover?)
(als je de MCU bedoelt, die heeft ook een custom B5xxxx nummer, dus daar schiet je weinig mee op...)

Ja ik bedoel MCU. Wordt die normaliter uit + en - gevoed? Zo ja zou het onderdeel een neg. stabilisator kunnen zijn.

Bedankt voor alle input en meedenken tot nu toe, weer veel bijgeleerd.

Maar zou het ergens te achterhalen zijn om welk component het gaat?
Van Bosch hoef je niets te verwachten.

Iemand nog een idee?

Anoniem

Motorola produceerde wel meer custom made componenten voor fabrikanten van professionele apparaten en militaire toepassingen met een eigen typenummering. Vaak is de data daarvan niet vrijgegeven en dus moeilijk te vinden.

Als je een universele meter hebt, meet eens wat je tussen de verschillende pootjes meet met de ohmmeter en op diodestand en post de resultaten.
Dat kan al een aanwijzing geven over de aard, en misschien ook of de component stuk is of niet.

Op 13 december 2021 16:54:45 schreef grotedikken:
Motorola produceerde wel meer custom made componenten voor fabrikanten van professionele apparaten en militaire toepassingen met een eigen typenummering. Vaak is de data daarvan niet vrijgegeven en dus moeilijk te vinden.

Als je een universele meter hebt, meet eens wat je tussen de verschillende pootjes meet met de ohmmeter en op diodestand en post de resultaten.
Dat kan al een aanwijzing geven over de aard, en misschien ook of de component stuk is of niet.

Bij deze, ik ben heel benieuwd naar de bevindingen.