Wie kan me helpen met dit component

Anoniem

Het lijkt alvast geen transistor te zijn.

Bij een vermogentransistor ligt de collector doorgaans aan de koelvin en aan de middelste aansluiting.
Dan zou je van de linkerpoot naar de middelste en de rechtse een diodeovergang moeten meten.
Dus in 1 richting geleiden, in de andere richting niet. Dat lijkt te kloppen, Dejunctiespanning zou
dan ongeveer 0.6V moeten bedragen en dat klopt niet. Als de linkerpoot de basis zou zijn, dan
is de rechterpoot de emitter en mag deze niet doorgeven naar de centrale poot. Dit lijkt wel het geval. Een doorgeslagen transistor kan wel, maar de spanning over de twee juncties in doorlaatzin lijkt te hoog daarvoor.
Een thyristor of fet lijkt ook onwaarschijnlijk.
Mogelijk toch een spanningsregelaar, maar dat is niet af te leiden uit de metingen.
Een kapotte darlington transistor is ook nog een mogelijkheid.

Een relais is uitgesloten.

Je lijkt te twijfelen of 7439 wel de datum is.
Maar zo werden halfgeleiders toen gestempeld, type nummer en erboven of eronder het productie jaar en week.
Het is dus heel waarchijnlijk wél de datum.
De enige mij als typenummer bekende 74xxreeks zijn de ttl logische geintegreerde schakelingen, maar die waren uitgevoerd in DIL behuizing en hadden 14 pootjes.
Ik weet het, het zijn losse eindjes, maar ook door zaken uit te sluiten kan je vooruit komen.
Al zie ik het somber in.

Arco

Special Member

Het typenummer is B57439 (dat is nu wel duidelijk. Datum kan niet, die zou veel te vroeg zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Daar ben ik niet helemaal van overtuigd.

Toegegeven, de component ziet er verrassend spiksplinternieuw uit voor een oude component.
Maar het apparaat is dixit TS ook al minstens 30j+.Dus dat zegt weinig. En in de jaren 80was het hernummeren en opfrissen van oude componenten nog niet zo gebruikelijk.

Als het apparaat van de jaren 80 is, dan is het niet onmogelijk dat een halfgeleider van 10 jaar eerdere productie gebruikt werd. Bij kleine oplagen worden hier en daar wel oudere onderdelen gebruikt. Soms hadden apparaatfabrikanten hele magazijnen vol overstock.

Verder is het zo dat 7439 een perfect mogelijke datum is, moest het 3974 zijn kon je dat al uitsluiten.
Ook het feit dat de 4 cijfers apart staan zonder prefix duidt in die richting.
Het voorbeeld van Hugo is hier niet relevant, daar staat wel een letter voor het getal en het betreft een TTL, toch iets gans anders dan een vermogendriepoot.

Maar goed, mijn bewering is ook maar een gis mogelijk gebaseerd op foute veronderstellingen.

Gezien de metingen van de TS lijkt een transistor, zelfs een defecte onwaarschijnlijk.

fred101

Golden Member

Stuk van het schema uit tekenen. Als het defect is dan zal er, uitzonderingen daargelaten, iets open of short zijn. Zo niet dan zou ik eerst verder zoeken.

Het zijn maar 3 pootjes dus de keuze is beperkt. Wat mij te binnen schiet: lineaire spanningregelaar, tor/fet/igbt/thyristor, (dubbel)-diode, smps regelaar.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Op 15 december 2021 10:28:03 schreef grotedikken:
Daar ben ik niet helemaal van overtuigd.

Ik wel.
Alle andere componenten hebben een B5xxxx nummer, waarom zou deze plotseling anders zijn??? (terwijl dat nummer er wel op staat)
Daarbij zijn alle andere componenten gestempeld 1994/95, hoe zou er een onderdeel van 20 jaar ouder tussen kunnen komen?

En zoals gezegd, de 'crispy' witte opdruk strookt niet met begin jaren '70

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Jammer inderdaad dat met dit soort fantasieverhalen wordt doorgedramd die de TS van de regen in de drup kunnen sturen. In 1984 werden geen onderdelen van 10 jaar oud gebruikt. Het is bovendien geen auto van 1984 en geen onderdeel van 1974.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Het typenummer is in 2 delen gedrukt, gewoon omdat Motorola dat nu eenmaal altijd deed. (te duur/lastig om dat aan te passen)
Altijd 2 tekens op de 1e regel, de rest op regel 2...

https://www.iccfl.com/images/MCT7805CT-T7805CT-7805-Motorola.jpg

Voor de ongelovigen :) :

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Het lijkt erop dat je gelijk hebt.
Als de productiecode/datum verwerkt zit in de onderste lijn zal die B57439 wellicht het typenr zijn.
Gekende Motorolahalfgeleiders worden vaak voorafgegaan door de letters MC (Motorola company)
Deze typenummering lijkt volkomen onbekend, behalve voor thermistoren van Epcos welke echter maar twee aansluitingen hebben.
Het is dus een klantspecifieke nummering en de kans dat je iets vindt is wel zeer klein.

Omdat de metingen 1.6V en 2.4 doorlaatdpanning aantonen voor de juncties is het zeker geen transistor of FET. Omdat er 2junctiesovergangen meetbaar zijn, ook geen thyristor of triac.

Ik gok op een seriestabilisator.

Als de component er toch uit is, zou ik hem eens aansluiten
(met een weerstand in serie op een voedingsspanning volgens de pen layout van een 78 of 79 reeks, naargelang je vermoedt of het een positieve of negatieve regelaar kan zijn.

@MB, ok, ik had het vermoedelijk mis, maar ik doe tenminste een poging om mee te denken. Door 7439 als datum te vermoeden is aan het licht gekomen dat dit in dit geval niet zo is. Met dank aan Arco.
Het was overigens hetoverwegen waard, want een 4 cijferige datumcode die een datum vertegenwoordigt komt vaak voor op halfgeleiders.
Jouw bijdrage helpt overigens ook niet echt verder.

Arco

Special Member

Opdruk ontcijferen is een soort CSI... ;)
Je moet alle omstandigheden mee laten wegen, en dan zie je al gauw dat dit onmogelijk een component uit 1974 kan zijn.

De B5xxxx typenummering is proprietary voor Bosch (waarom de typenrs met een 'B' beginnen lijkt me wel duidelijk?... )
Onderdeel komt dus uit 1995, week 11

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het lijkt me of een Fet die in geleiding staat of een defecte darlington. Dat strookt dan weer niet met de meting op weerstand dus denk een Fet. Dat kwam in die jaren wel voor ieder geval.
Maar even lokaal de componenten optekenen verduidelijkt eea.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
EgbertG

Golden Member

Vroeger had je de 2N3055 en de 2N2955 ... maar ook de TIP3055 en de TIP2955.

Als ik dit component in bovenstaande redenering doortrek kom ik uit op een
P-channel Mosfet

Ik ben geholpen met iedere opbouwende input.

Alle beetjes helpen met het vinden van het juiste component.

Ik zal binnenkort de componenten rondom dit onbekende component in kaart brengen, dat zal het e.e.a verduidelijken hoop ik.

voor nu iedereen bedankt voor het meedenken!