Een Pulse Induction Metal Detector

Bapaktus

Special Member

Zoals beloofd een nieuwe draad over het bouwen en gebruiken van een Pulse Induction Metal Detector.
Ik heb bijna 20 jaar geleden voor bepaalde doeleinden een PI Metal Detector gebouwd.
het ontwerp was van Carl Moreland, Rev C2-31May2006.
De print in Amerika gekocht en dat instrument gebouwd.
Ik zag nu dat er op dit principe modernere ontwerpen zijn gepubliceerd, dat er een PI-Forum is en dat er ook al gebruik wordt gemaakt van processor printjes. STM32f1 Arduino etc
De oude , door mij gebruikte documentatie is o.a. op onderstaande website te downloaden. ruud
https://simplemetaldetector.com/pulse-induction-metal-detectors/hammer…

Met de advertentie blokker programma kan ik de pagina niet zien.

[Bericht gewijzigd door Martin V op zaterdag 25 december 2021 19:16:13 (11%)

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Bapaktus,

Ik heb het zelfde als @Martin V maar dat maakt niet uit als jij dan maar de ontwerp fases laat zien :D
Mijn ervaring met het detecteren van een magnetisch veld liggen op een ander vlak maar zijn misschien later te gebruiken.
Even wachten welke kant je gaat bewandelen dan kunnen we altijd brainstormen ....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Bapaktus

Special Member

Ik kan morgen, indien gewenst, mijn originele papieren document mét aantekeningen wel scannen en tijdelijk op mijn website zetten.
Is dan daar vanaf te downloaden.
ruud

Bapaktus

Special Member

Ik ben zo brutaal geweest om een paar vragen van Rob (via mijn mailadres) en mijn antwoorden daarop óók hier te plaatsen.

Hallo Ruud,

Ik heb het artikel gelezen en de werking is me wel duidelijk.
Maar wat zie ik dan op de foto van de spoel. Het lijkt er op dat er een kleine in de grote ligt. Dat is dus niet het geval, maar hoe zit het dan?
Heb je een tekening van de spoel, want die wijkt nogal af van de spoel die in het artikel staat.
Of heb je diameter, draaddikte en aantal windingen gewoon overgenomen?
Groeten, Rob.

Hallo Rob,
Ik heb gewoon een aantal verschillende spoelen gemaakt.
De twee spoelen op de foto zijn twee aparte spoelen.
Ik heb er nog meer gemaakt om te experimenteren.
De spoelen in het artikel heb ik ook gemaakt, maar de spoelen op
de foto werken beter. Minimale bedradings capaciteit door
dat de draden niet geheel parallel liggen maar enigzins kruizen.
Die minimale bedradings capaciteit is noodzakelijk om een zeer
steile puls te maken, vandaar.
Hebben dus niets te maken met afgestemde kringen, dienen alleen
om een sterk maar korte magnetische veldsterkte de grond in te sturen.
En voor wat betreft de spoelen?
Gewoon een cirkel trekken en dan een aantal spijkertjes in een
plaat hout of zo slaan en dan wikkelen in een bepaalde volgorde.
Het draad had ik nog ergens liggen, 1 aderig, geen snoer.
Kan je lekker een strakke stijve spoel van maken.
Ik heb een dik pak losse bladen met mijn meetresultaten en aantekeningen.d,d, 2006
ruud

Frederick E. Terman

Honourable Member

een aantal spijkertjes

een oneven aantal spijkertjes :)

Mooie spoelen hoor.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob040

Golden Member

Op 25 december 2021 22:43:46 schreef Frederick E. Terman:
[...]een oneven aantal spijkertjes

Das nou jammer, ik tel er 50 bij de grote spoel.
Kunnen we het stoorniveau nog verlagen door er 49 of 51 van te maken? :+

@Ruud: scannen en publiceren wordt zeer gewaardeerd!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hé, daar lijkt het inderdaad op. Normaal moet het aantal oneven zijn, om de draad uiteindelijk over alle spijkertjes te laten lopen.
En bij wikkelen over hoekpunten die verder uit elkaar staan, wordt dat 'een priem aantal spijkers'.

Ik was er voetstoots vanuit gegaan dat dat zó normaal was, dat ik er een grapje over kon maken.
Blijkbaar wordt hier af en toe 'apart' een positie overgeslagen, zoals inderdaad in de kleine spoel het geval lijkt te zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Bapaktus

Special Member

Goede morgen,
ik ben nog op zoek gegaan naar een bron om het oorspronkelijke artikel Rev.D1 21 juli 2007 te vinden. Ik heb wel de tekst van het oude artikel Rev. 1.5 21 juli 2006. Maar daar staat de theorie en praktijk van deze PI detector wel goed in beschreven. Maar getoond worden de oude print en schema. Ik heb ook het nieuwe schema en foto's van de versie D1.
Ik zag wel dat beide "oude " ontwerpen de keuze bieden om 1 of 2 spoelen te gebruiken. Heb ik geprobeerd maar geen verschil in de praktijk gevonden.
Ik heb nog even twee foto's gemaakt van mijn systeem. Ik gebruikte verschilleen de spoelen, netjes gemonteerd in een frisbee en/of deksels van kunststof verfpotten. Aan het bovenstuk bij de witte handgreep mis ik nog een stukje regenpijp wat ik om mijn arm schoof. Hetzelfde idee als wat bij krukken wordt gebruikt :+
Het witte ding met spijkers is het hulpstuk voor het maken van oude "honingraat spoelen".
Ik zie nu op het net hele mooie ontwerpen met Arduino :S ,
maar ga daar niet meer aan beginnen. Mijn foto's, ruud

Ha Bapaktus,

Mooi stukje handwerk :D zijn de hoeken niet te scherp ( kan ik op de foto niet goed beoordelen ).
Met een spoel heeft wel voordelen geen interferentie en ongewenste koppeling dat maak een en ander simpeler !
Als je toch liever met twee spoelen werkt voor typische materialen dan is het beter ( simpeler ),
om over de symmetrie as te werken met twee Rx spoelen in balans dus hiermee ben je de interferentie van de Tx spoel kwijt !
Je kunt de fase netjes meten en sturen zodat het systeem een automatische nul creëert .

Zou het niet mogelijk zijn om de Rx detector met Hall-sensoren of magnetoresistive sensoren te ontwerpen :?
Het is afhankelijk wat je wil detecteren maar dat geldt ook voor het type spoel !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Bapaktus

Special Member

@Electron920

Zou het niet mogelijk zijn om de Rx detector met Hall-sensoren of magnetoresistive sensoren te ontwerpen

Misschien wel, ik ga echter geen tijd in dit concept steken. Ik heb het veuls te druk. :)
ruud

Bapaktus

Special Member

Ik heb de beschrijving van een "oude" versie gescand en in .pdf gezet.
Ongeveer 9,2 MB groot. Deze beschrijving geeft een goede idee hoe dit ontwerp werkt. Een nieuwere beschrijving van dit systeem heb ik niet , wel het schema. Achterste blad. Voor nieuwere uitvoeringen moet het Internet geraadpleegd worden. Zoek elementen zijn "Pulse Induction Metal Detector en "Hammerhead PI" Er zijn diverse forums met de laatste ontwikkelingen.
Indien geïnteresseerd in de beschrijving, theorie en praktijk stuur mij een mailtje. Mijn Email adres staat op mijn Homepage, www.jendela.nl
Dan stuur ik die .pdf file retour. ruud

Op 26 december 2021 00:16:38 schreef Frederick E. Terman:
En bij wikkelen over hoekpunten die verder uit elkaar staan, wordt dat 'een priem aantal spijkers'.

Nee, Het aantal spijkers en de stapgrootte moeten relatief priem zijn. Dus bijvoorbeeld 100 spijkers en stap 9 werkt prima! (beide geen priem!)

Mag ik vragen waarom deze manier van spoel wikkelen gunstiger zou zijn dan bijvoorbeeld buiten X spijkers om (zo rond mogelijk) te laten lopen?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bapaktus

Special Member

Ik vond ter verduidelijking nog een bijdrage over Puls Injection en de daardoor ontstane Eddy currents.
Een zeer duidelijk verhaal. ruud

https://www.lammertbies.nl/electronics/pi-metal-detector

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 26 december 2021 13:15:57 schreef rew:
[...]relatief priem

Dát bedoel ik: ze mogen geen gemeenschappelijke delers hebben. 50 spijkers en dan om de 9 zou ook prima werken. Op de foto lijkt het alsof de draad naar de tiende gaat, maar daar moet ik me blijkbaar vertellen, want de spoel ziet er mooi regelmatig uit.

Het verhaal van Lammert had ik ook gevonden, maar niet genoemd omdat het stopt na de voeding - althans, ik kan het vervolg niet vinden. Inleiding is wel helder.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob040

Golden Member

Op 26 december 2021 14:44:25 schreef Frederick E. Terman:
[...]50 spijkers en dan om de 9 zou ook prima werken.

Chips... Hele nacht wakker gelegen en zitten rekenen, had het gewoon 50 kunnen blijven. 8)7

Ik heb nu 45 spijkers en om de 7 aanhaken. Dat komt omdat ik dan makkelijk een tekening kon maken met 8° rotatie per spijker.

Mal voor 250mm honingraadspoel.pdf

Ik heb van Ruud de scan van het artikel gekregen. Na wat googelen kwam ik op deze link:

https://www.geotech1.com/cgi-bin/pages/common/index.pl?page=metdet&amp…

Bapaktus

Special Member

Ik heb mijn grote PI-spoel open gemaakt.
De behuizing is gemaakt van een frisbee en afval materiaal.
De spoel is gewikkeld van koperdraad (een oude transformator afgewikkeld) met een draaddikte van een 0,5mm.
Bij deze spoel meer parallel capaciteit maar toch goed bruikbaar. ruud

rob040

Golden Member

Maar toch niet conventioneel gewikkeld, als ik de close-up zie...

Bapaktus

Special Member

Klopt, is dacht dat ik de draad heb gebogen om elke 4e spijker. Een compromis dus. Hoe groter je de afstand maakt tussen de buigpuntspijkers des te breder wordt natuurlijk de "bandbreedte" van de draadstreng en de parallel-capaciteit. Op jouw tekening kan je met een meetlatje van spijker 1 naar spijker 3,4,5,6,7 ..... scharnieren. Kan je meteen zien hoe breed de draadstreng wordt. ruud

rob040

Golden Member

Even twee situaties getekend om het verschil te zien. Om de vier of om de zeven spijkers:

Als je zonder smokkelen wilt wikkelen, dan zijn niet alle varianten mogelijk, zoals eerder is gemeld.

@Ruud: Heb jij de spoelen ook omwikkeld met aluminium folie? Dat kwam ik in de beschrijving tegen, net als bij de double-D spoelen.

Bapaktus

Special Member

Hallo Rob, de toepassing met aluminium folie heb ik geprobeerd bij mijn PI systeem. dat werkt negatief Een gedeelte van de energie-stoot wordt ook geabsorbeerd in deze folie. Voor de "gewone" techniek heb ik dat wel gedaan. Maar let op, zowel in de lengte als ook in de omtrek een sleuf laten, anders krijg je kortgesloten wikkelingen.
ruud

rob040

Golden Member

Hi Ruud,

Ik moest even denken wat je bedoelde, maar die sleuf is in de aluminium afscherming...
Dat maakt het wel lastiger, die lange maakt het moeilijk.

Bapaktus

Special Member

Hallo Rob,
ik had mij duidelijker moeten uitdrukken.
Sorry. Dus een reep alu. folie Korter én smaller dan de spoel.
En dan om de spoel vouwen.
De uiteinden én de beide lange zijden mogen elkaar niet raken.
Groet, ruud

rob040

Golden Member

Hi Ruud,

Jawel, ik had het goed begrepen. Maar in de documentatie op internet praten ze steeds over het omwikkelen van aluminiumfolie en dan een ruimte laten.
Nou gaat dat omwikkelen niet, een strook om de spoel vouwen is dan inderdaad de oplossing, maar dat is wat meer gepruts. ;)

Rob.