Tesla gaat over naar LiFePO batterijen...

Een Tesla wil ook helemaal niet rijden terwijl ie geladen wordt. Andere merken trouwens ook niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

LiFeMgPO4 (geen idee of dat ook onder LiFePO valt) worden al jaren gebruikt in electrische bussen zeker een jaar of 6.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 1 januari 2022 19:38:57 schreef fcapri:
[...]
MAAR, als oplossing is het niet meer dan wat de opel ampera had. dit was volgens mij ook een electrisch voertuig met generator aan boord. in tegenstelling tot pakweg een prius die met de verbrandingsmotor ook gewoon de wielen kan aandrijven.

Dat kon de Chevy Volt (= Opel Ampera) ook, nog een hele rel over geweest, juist over dit detail.
Er zou gesuggereerd zijn dat het alleen een generator was, maar de mechanische verbinding kon wel degelijk worden gemaakt tussen verbrandingsmotor en wielen. Hier een uitleg van iemand die GM (Chevy/Opel) verdedigt.

Op 2 januari 2022 23:07:28 schreef henri62:
LiFeMgPO4 (geen idee of dat ook onder LiFePO valt) worden al jaren gebruikt in electrische bussen zeker een jaar of 6.

Magnesium? Ik ken alleen LiFePO4 en in een uitzonderlijk geval LiFeYPO4, dus met Yttrium als toevoeging.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 2 januari 2022 19:18:07 schreef flipflop:
Een Tesla wil ook helemaal niet rijden terwijl ie geladen wordt. Andere merken trouwens ook niet.

Het zou kunnen dat het ook niet KAN.

Je hebt om te laden een grote DCDC converter nodig. Daarvoor heb je een grote spoel nodig die makkelijk het gewenste vermogen kan hebben. Laat de motor nu net elektrisch zo'n "grote spoel" zijn die je normaliter tijdens het laden niet nodig hebt.... Scheelt een duur onderdeel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik denk niet dat ze dat doen, maar het is niet onmogelijk. De reden dat rijden tijdens het laden doorgaans geblokkeerd wordt is veel simpeler; om te voorkomen dat mensen wegrijden met de kabel er nog in.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
joopv

Golden Member

Op 4 januari 2022 09:26:16 schreef SparkyGSX:
... om te voorkomen dat mensen wegrijden met de kabel er nog in.

Ik zal nooit die keer vergeten dat ik op de A2 vlak na "De Lucht" richting Utrecht een auto zag rijden met een flapperende LPG slang als zijdelingse staart :)

Dat tankstation is die dag niet in het nieuws geweest, de beveilingen hebben hun werk gelukkig goed gedaan.

Ietwat minder offtopic: het zou Musk echt sieren als hij werk zou maken van de mogelijkheid om de batterij in een Tesla als huisaccu in te zetten, oftewel dat ie ook kan terugleveren aan het lichtnet.

Op 4 januari 2022 10:13:51 schreef joopv:
[...]
Ietwat minder offtopic: het zou Musk echt sieren als hij werk zou maken van de mogelijkheid om de batterij in een Tesla als huisaccu in te zetten, oftewel dat ie ook kan terugleveren aan het lichtnet.

Is dat nog niet geïmplementeerd? Ik dacht slim te zijn een ouwe te kopen met gratis snelladen en dan 's winters of Tesla's supercharger netwerk mijn huis te laten draaien en 's zomers op mijn eigen zonnepanelen...

Maar even serieus: hier werd vanaf het begin wel gewag van gemaakt, maar nog steeds niet mogelijk? Hyundai maakt er wel reclame mee.

EDIT: zocht het bijpassende reclamefilmpje waarin ze een vakantiehuisje in de auto pluggen, maar dat kon ik niet vinden. Wel gevonden dat de omvormer schijnbaar (als extra optie?) in de auto ingebouwd zit! 3,6kW staat tot je beschikking via V2l (vehicle to load). (youtube link)

Nog geen uitgebreide info op Hyundai site gevonden, alleen dat het ook IN de auto beschikbaar is _/-\o_ (stuk naar beneden scrollen)

De Sion heeft ook een 230V uitgang.

Daarnaast lopen er diverse pilots met V2G, oa in Utrecht
https://www.youtube.com/watch?v=L_BYDKz3_Jg

Voor nu? Thuis een stevig batterijpack neerzetten, overdag op kantoor de auto volladen, en 's nachts thuis je elektra verbruik + accu's vullen.

Een beetje kantoorpand betaald per kWh minder dan dat je thuis betaald, dus met een leuke deal met je werkgever kun je dan mooi goedkoop stroom gebruiken.

T is alleen een kwestie van tijd voordat de belastingdienst die stroom weer extra wil belasten als 'extra inkomen'....

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op dinsdag 4 januari 2022 16:00:24 (16%)

KGE

Golden Member

Op 4 januari 2022 00:14:43 schreef SparkyGSX:
[...]Magnesium? Ik ken alleen LiFePO4 en in een uitzonderlijk geval LiFeYPO4, dus met Yttrium als toevoeging.

Moet ook Mangaan (Mn) zijn en niet Magnesium (Mg)...

joopv

Golden Member

Op 4 januari 2022 15:59:40 schreef DJSmiley:
De Sion heeft ook een 230V uitgang.

Daarnaast lopen er diverse pilots met V2G, oa in Utrecht
https://www.youtube.com/watch?v=L_BYDKz3_Jg

Voor nu? Thuis een stevig batterijpack neerzetten, overdag op kantoor de auto volladen, en 's nachts thuis je elektra verbruik + accu's vullen.

Een beetje kantoorpand betaald per kWh minder dan dat je thuis betaald, dus met een leuke deal met je werkgever kun je dan mooi goedkoop stroom gebruiken.

T is alleen een kwestie van tijd voordat de belastingdienst die stroom weer extra wil belasten als 'extra inkomen'....

In het kader van "auto + tankpas van de zaak" is dit al afgedekt, ingekaderd, inzichtelijk voor de werkgever, leasemaatschappij, belastingdienst enzovoorts. Iemand die een auto vd zaak heeft en opeens 2 keer zoveel moet tanken / laden per gereden kilometer als de rest valt direct door de mand.

Voor prive auto's zal dit ook wel snel als extra inkomen gesignaleerd gaan worden door de fiscus.

Men denkt er over na kernenergie en gas het 'label'
groen te geven.
Dus LPG wordt dan ook CO2 neutraal?
Techniek doet er niet meer toe.
Taal is wat de klok slaat.

Bij Die Autodoktoren hebben ze geprobeerd een Hyundai
op te laden met een aggregaat.
Ze hadden ook een dure 'optimizer kabel' die deed het
niet. Maar de originele eventjes wel.
Na een tijdje prutsen en telkens opnieuw opstarten,
zat er toch weer wat watjes in.
Voldoende om weer bij een prikpaal te geraken.

De BYD LFP en andere technieken als LTO kunnen veel meer
hebben, behalve watjes ;-/
Zonder die techniek was ik ook niet echt aan elektra vervoer
begonnen.

Op 5 januari 2022 18:37:16 schreef Ghia:
Dus LPG wordt dan ook CO2 neutraal?

LPG is geen gas. (Voor mij wel, maar niet voor de staat en alle andere groene ridders).

Die discussie over al dan niet "groen" gaat niet over het CO2 neutraal zijn. Dat is het per definitie niet. Maar dat is politiek en daar is C.O. niet voor.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik kwam een in dit verband interessant artikel tegen.
Als het allemaal klopt is het best veelbelovend.

https://www.wbur.org/news/2022/01/25/lithium-ion-battery-recycling-ele…

Over 4680 accus.

De media heeft het over "hogere efficientie". Als de cellen cylinders zijn maakt het niet uit of je 46mm diameter of 18mm diameter hebben: Totaal kan je maar 91% van de ruimte gebruiken voor batterij (in een driehoekig grid). De verliezen voor "behuizing" van de accucel zijn wel iets minder, maar heel veel scheelt het niet.

Wat wel uitmaakt is dat als je de 4680 cellen in een rechthoekig grid opstelt (78% van de ruimte in gebruik door cellen), kan je precies een 18mm cel in de tussenruimtes kwijt. 93.8% gevuld!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 5 januari 2022 18:37:16 schreef Ghia:...gas het 'label'
groen te geven...

Op 5 januari 2022 19:23:05 schreef ohm pi:
[...]LPG is geen gas.

Of LPG en LNG groen zijn hangt af waar je het mee vergelijkt. Voor Rolls Royce marine zijn we bezig geweest met LNG tanks en daar is het echt wel groen ten opzichte van het alternatief (HFO).

En inderdaad, het is geen gas. Het zit vloeibaar in de tank, en het word vloeibaar gebruikt. Verdampers en zo is heel erg vorige eeuw.

maartenbakker

Golden Member

Op 4 januari 2022 19:20:14 schreef KGE:
[...]

Moet ook Mangaan (Mn) zijn en niet Magnesium (Mg)...

En LiFePO is de algemene naam, zoals een loodaccu ook vaak nog meerdere andere metalen in zijn platen heeft zitten die meestal niet genoemd worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 5 januari 2022 18:37:16 schreef Ghia:
Men denkt er over na kernenergie en gas het 'label'
groen te geven.
Dus LPG wordt dan ook CO2 neutraal?
Techniek doet er niet meer toe.
Taal is wat de klok slaat.

Sowieso niet CO2 neutraal, maar groen kun je naar believen definiëren. LPG is altijd al groener geweest dan benzine, dus ik zou het wel mooi vinden als men dat nu eens ging benoemen... Maar zo'n feest zal het wel niet zijn; men bedoelt vast dat aardgas schoner is dan kolen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 juli 2022 11:13:08 schreef GJ_:
[...][...]Of LPG en LNG groen zijn hangt af waar je het mee vergelijkt. Voor Rolls Royce marine zijn we bezig geweest met LNG tanks en daar is het echt wel groen ten opzichte van het alternatief (HFO).

En inderdaad, het is geen gas. Het zit vloeibaar in de tank, en het word vloeibaar gebruikt. Verdampers en zo is heel erg vorige eeuw.

daar wil ik graag meer van weten, in 92~94 aan de slag met een wartsila38 op LNG maar de temperaturen in de cylinderkop waren te hoog om het gas bij de injector vloeibaar te houden en dus gewoon gas bij de inlaatlucht mengen met een dieselpilotinjector.

Kruimel

Golden Member

In auto's is het nog vaak met een verdamper, want de manier waarop die systemen uitgevoerd worden zijn vaak een beetje houtje-touwtje. De meest actuele stand van zake is naar mijn weten dat de brandstof met een hogedrukpomp op druk wordt gebracht waardoor het niet verdampt en ingespoten kan worden als een directe injectiemotor. Ik zie het niet heel veel, maar blijkbaar zijn de pompen die bij normale GDI motoren gebruikt worden daarvoor geschikt (maar dat is desondanks een expertise op zich).

Op 15 juli 2022 10:48:19 schreef rew:
Over 4680 accus.

De media heeft het over "hogere efficientie". Als de cellen cylinders zijn maakt het niet uit of je 46mm diameter of 18mm diameter hebben: Totaal kan je maar 91% van de ruimte gebruiken voor batterij (in een driehoekig grid). De verliezen voor "behuizing" van de accucel zijn wel iets minder, maar heel veel scheelt het niet.

Wat wel uitmaakt is dat als je de 4680 cellen in een rechthoekig grid opstelt (78% van de ruimte in gebruik door cellen), kan je precies een 18mm cel in de tussenruimtes kwijt. 93.8% gevuld!

Maar dat is toch vrij aardig wat fcapri toonde? (In november 2021 wel te verstaan, ik weet niet waarom dit nu opeens weer oplaaide). Maar dat alles rond Elon Musk met een korreltje zout moet worden genomen zou nu al wel duidelijk moeten zijn toch?

Op 15 juli 2022 21:25:27 schreef Kruimel:
...
ik weet niet waarom dit nu opeens weer oplaaide.

De ouwe koe heeft een schop onder haar kont gekregen.

Misschien omdat Tesla deze maand de eerste auto's met 4680 cellen en de 'structural battery' heeft afgeleverd vanuit de Texas fabriek. Een YouTube review van onafhankelijk ingenieursbureau Munro & Associates noemde het 'mindblowing' qua innovatie.

Jammergenoeg komt dit nieuws niet via Autoweek cs. want Tesla adverteert niet.

Een deel van de efficiency van de 4680 accu komt door het tabless design wat de interne weerstand van de cel significant moet verlagen.

Tidak Ada

Golden Member

Laat ze maar bij Tesla. Het wachten is op de Li-S accu:

code:

Energie/massa 	350 Wh/kg
Energie/inhoud 	350 Wh/l
Vermogen/massa 	max. 1750 W/kg
Zelfontlading 	<5 %/maand
Bronspanning 	2,5-1,7 V
Laadtemperatuur -20-+45 °C 
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Of NiMH.

Past hier wel bij aangezien het veelal over de nieuwe Tesla batterij gaat...
Toyota gebruikt NiMH in haar nieuwste topmodel. Niet gek gezien het geklaag van een kennis met een 1e generatie Plug-in Prius (LiIon) die eerst 20km elektrisch kon rijden en na een jaar of 7 nog 8km elektrisch bereik over had...

Overigens snap ik niet wat de vernieuwing nu echt is, maar ze zijn niet gek bij Toyota, dus zal aan mij liggen. (Mijn stok-oude Prius heeft ook 6 NiMH cellen in een blok ingebouwd, maar schijnbaar is dit anders).

Linkje in het Engels met wat algemene info over de auto waar het in zit en waar de tekening vandaan komt.