fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
De afmetingen van de trafo zijn 44mm lang x 38mm breed x 30 mm hoog
Dat is een 5VA (+/- 10%) trafootje. Worden door verschillende fabrikanten gemaakt met verschillende secundaire spanningen, het vermogen is wel steeds hetzelfde.
Zou 3 volt veilig zijn??
De ingaande spanning is nooit hoger dan de batterijspanning, 3.6V dus. Er lopen redelijke stromen door niet overdreven dikke draadjes en het geheel wordt geschakeld met een darlingtontransistor die ook enkele tienden volt 'neemt', dus 3V is niet zo'n heel gekke keuze.
Geen idee is het normaal als men een 230 volt trafo neemt en die andersom schakelt hiervoor??
Dat is redelijk normaal als de boel betaalbaar moet blijven. Je kunt wel speciaal voor dit doel een trafo laten wikkelen, maar dan kost dat kastje geen 200 maar 2000 euro...
Zou het geen 4,5 volt trafo moeten zijn ...
Met een 3V trafo kom je op ongeveer 260V uit, met een 4,5V trafo op ongeveer 180V. Er zullen piekspanningen op die trafo voorkomen die hoger zijn; een 4,5V trafo zal dat beter overleven. Of het apparaat met 180V uitgangsspanning zijn bedoelde functie nog kan vervullen moet je in de praktijk testen.
De afmetingen van een 4,5 volt trafo kloppen ook ongeveer.
De afmetingen van alle 5VA printtrafootjes zijn ongeveer gelijk en onafhankelijk van de spanning...
Aanvulling
Puur bij wijze van vingeroefening heb ik twee alternatieve schemaatjes van dit geval gemaakt: een met push-pull aansturing van de trafo en een met minder onderdelen.
4,5 volt print trafo kan ik wel gewoon kopen bij conrad, maar 3 volt heb ik even nog niet gevonden. Een van 5va.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
5.6VA hebben ze wel, is even groot. Zoek op "2x3V".
[Bericht gewijzigd door fatbeard op (17%)]
Op 8 november 2014 15:13:46 schreef fatbeard:
5.6VA hebben ze wel, is even groot. Zoek op "2x3V".
Die is maar 1,8 volt ampere kijk bij de datasheet.
fatbeard
Honourable Member
Oops... I stand corrected. Iets met snelle handen en trage ogen...
't Is een eind weg, maar deze zouden het moeten doen:
http://elektronik-lavpris.dk/p116926/MT603-2_Transformer_5VA_230V_2x3V…
http://www.riedl-electronic.at/onlineshop/catalog/product_info.php?cPa…
Maar het experiment met een 4.5V trafo kost niet zo bijster veel en die trafo is (indien niet bruikbaar voor deze toepassing) ook voor andere doeleinden inzetbaar (voeding voor DVM modules in een andere voeding bijv)...
Weet er soms iemand welke lader ik moet gebruiken voor mijn stroomapparatje, ik ben de mijn namelijk kwijtgeraakt. Thanks
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
TonHek
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Per 1 januari verbod stroomstootapparatuur bij honden
Nieuwsbericht | 17-12-2021 | 16:13
Het is vanaf 1 januari 2022 niet meer toegestaan om stroomstootapparatuur bij honden te gebruiken, bijvoorbeeld een stroomhalsband. Honden kunnen hierdoor namelijk pijn ervaren of gewond raken.
Stroomstoten bij honden kunnen leiden tot angst, stress, agressiviteit, fobie en blijvende aantasting van de vertrouwensband tussen eigenaar en hond. Dit geldt ook voor apparatuur waarbij de stroomstootfunctie niet gebruikt wordt, het apparaat uit staat, of het apparaat onklaar gemaakt is. De herkenning van het apparaat kan namelijk nog steeds een mentaal effect hebben op de hond.
Uitzonderingen
In uitzonderlijke gevallen kan nog gebruik gemaakt worden van stroomstootapparatuur voor bepaalde overheidstaken op het gebied van veiligheid en openbare orde. Daarnaast mag elektrische afrastering nog gebruikt worden, zoals hekken die onder stroom staan. Deze hekken hebben namelijk een gering effect op het welzijn van honden. Stroombanden die automatisch een stroomstoot geven zodra een hond een bepaalde grens passeert, vallen wel onder het verbod.
Handhaving
Het verbod op het gebruik van stroomstootapparatuur gaat in op 1 januari 2022. Een overtreding van het verbod is een misdrijf waarop strafrechtelijk wordt gehandhaafd. Het verbod kan worden gecontroleerd door de politie, de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) en de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA).
Aldus de rijksoverheid https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/12/17/per-1-januari-v…
Ja, inderdaad oude koe... maar dit is m.i. een belangrijke mededeling. Dus toch maar beantwoord.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 7 november 2014 00:15:57 schreef fatbeard:
@Ωπ:
John heeft het schema na mijn voorlaatste post aangepast: [...]Mijn laatste schema is daar een uitwerking van.
Die is fout.
Pen 9 en pen 5 van IC15C en IC15D moeten aan pen 7 (massa) of pen 14 (VDD) aangesloten worden.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (37%)]