PC aansluiting (RS 232?) op Intergas CV ketel HR 28/24

Aah ok , lijkt mijn niet dat dat het verschil moet wezen,

Jij hebt het verder wel zoals dat schema aangesloten ? Met die 2 opto’s en 6x 1k relais ?

Op 23 november 2021 17:11:30 schreef Meewis:
Mijn software moet wel een opdracht string krijgen van een bovenliggend systeem. Bijvoorbeeld “S?/n". Dit wordt dan via de ESP serieel naar de ketel gestuurd en daar geeft de ketel dat een seriële antwoord op.

Jouw software zend die request toch zelf uit ?

Edit : zie dat dit door een boven liggend iets moet worden uitgestuurd.

Heb jij wel het schema van Kees gebruikt ? Met die 2 optos en 6x 1kohm ?

[Bericht gewijzigd door So871 op dinsdag 23 november 2021 18:18:34 (17%)

ik lijk nu iets van data binnen te krijgen via jouw software, zou jij misschien je flow eens kunnen delen ? de node-red ?

Node-red stuurt via MQTT: [ 83, 63, 13 ]
en via MQTT ontvang ik in node-red bijvoorbeeld: "[83] [16] [97] [16] [103] [16] [237] [17] [20] [236] [20] [236] [163] [0] [229] [15] [0] [0] [0] [0] [0] [0] [0] [0] [0] [0] [152] [64] [32] [255] [0] [255] [0] "

Groet Wilco

fripster

Golden Member

@redbest: probeer eens "ttyUSB2" zonder /dev/ ervoor

Op 1 november 2019 11:10:12 schreef redbest:
[...]

Hallo,

ik probeer met bovenstaande info ook mijn intergas uit te lezen, nu ben ik enthousiast amateur op dit gebied waardoor ik wat vragen heb.
naar mijn idee heb ik alle stappen gevolgd alleen krijg ik wanneer ik de code wil starten deze melding:

code:

pi@raspberrypi:/usr/bin $ python intergas_prestige_cw6.py /dev/ttyUSB2
usage: intergas_prestige_cw6.py [-h] {get,parse} files [files ...]
intergas_prestige_cw6.py: error: argument action: invalid choice: '/dev/ttyUSB2' (choose from 'get', 'parse')
pi@raspberrypi:/usr/bin $

heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Hierbij het schema.
Let op bij de aansluiting van X5; bij de manual van Intergas zijn TX en RX omgedraaid. Ik gebruik de nummers zoals ze op de connector te zien zijn.

Groet Wilco

Op 11 december 2021 16:21:43 schreef Meewis:
Node-red stuurt via MQTT: [ 83, 63, 13 ]
en via MQTT ontvang ik in node-red bijvoorbeeld: "[83] [16] [97] [16] [103] [16] [237] [17] [20] [236] [20] [236] [163] [0] [229] [15] [0] [0] [0] [0] [0] [0] [0] [0] [0] [0] [152] [64] [32] [255] [0] [255] [0] "

Groet Wilco

[Bericht gewijzigd door hansito op zondag 19 december 2021 20:11:44 (27%)

Op 11 december 2021 16:21:43 schreef Meewis:
Node-red stuurt via MQTT: [ 83, 63, 13 ]
en via MQTT ontvang ik in node-red bijvoorbeeld: "[83] [16] [97] [16] [103] [16] [237] [17] [20] [236] [20] [236] [163] [0] [229] [15] [0] [0] [0] [0] [0] [0] [0] [0] [0] [0] [152] [64] [32] [255] [0] [255] [0] "

Groet Wilco

Hi wilko,

bedankt voor de flow. heb ook wat zitten prutsen.
vraagje, bij mij is de Water pressure 5.97 in node-red, dit klopt niet met de meter waarde (1.5) enig idee waar dit verschil vandaan komt?
Welke waarde geeft aan of de thermostaat beneden "aan" staat?

Alvast bedankt,
gr Hans

@Allen

Allerlei reacties op het werk van @Meewis laten zien dat het voor diverse forum leden gelukt is door middel van het schema en de software van @Meewis gegevens uit de Intergas te halen.
Uit de naam van dit topic ("PC aansluiting (RS232?) op Intergas CV ketel HR 28/24") begrijp ik dat het zondermeer mogelijk moet zijn de HR 28/24 uit te lezen.
Mij lukt dat echter niet. Via MQTT stuur ik S?/n, waarna ik via MQTT alleen maar time-outs ontvang.
Nou heb ik op een Engelse site de Intergas IDS software kunnen downloaden.
Bij het opstarten en opvragen van de parameterlijst heb ik kunnen zien dat er alleen REV wordt uitgestuurd.
Helaas kan ik vanwege afstanden de software niet direct aansluiten op de HR 28/24.
Als ik via de software en hardware van @Meewis REV verzend, komt er inderdaad antwoord in hex waarden terug:
[0x69;0x63;0x32;0x6B;0x6B;0x6E;0x6C;0x30;0x31;0x2A;0x50;0x31;0x30;0x30;0x33;0x33;0x31;0x2A;0x56;0x33;0x2E;0x37;0x30;0x2D;0x66;0xE3;0x99;0x1C;0xA8;0x8C;0x57;0x73;]
Vertaald naar karakters: [ic2kknl01*P100331*V3.70-f?? ?? Ws]
Dit lijkt een indentificatie te zijn. Die IC2 geeft het type branderautomaat aan.
Ik vermoed dat degene die het gelukt is te communiceren, een ander branderautomaat hebben (misschien IC3).
Kan misschien iemand hier nog wat licht over laten schijnen?

Groet,
JohanS

Op 11 december 2021 17:43:36 schreef Meewis:
Hierbij het schema.
Let op bij de aansluiting van X5; bij de manual van Intergas zijn TX en RX omgedraaid. Ik gebruik de nummers zoals ze op de connector te zien zijn.

Groet Wilco

Hoi Wilco,
Heb jij toevallig nog materialen hiervoor liggen ?
Wil deze gaan bestellen , maar vaak bestellen mensen dit soort spul in meervoud.

Dus als je componenten over hebt laat maar weten. Gr Said

Hallo Saïd,

Bij je elektronica winkel in de buurt kun je vast alles vinden. Anders bij Conrad of AliExpress.

Groet Wilco

@snotneus

Ik heb ook de test met REV [ 82, 69, 86 ] gedaan en kreeg ook een reply: [105] [99] [51] [109] [107] [49] [32] [32] [32] [42] [80] [49] [57] [48] [53] [49] [55] [42] [86] [50] [46] [53] [51] [45] [73] [107] [182] [148] [210] [95] [45] [160] [0]

In ASCII is dit: i c 2 m k 0 (space) (space) (space) * P 1 9 0 5 1 7 * V 2 . 5 3 - I k  ö Ê _ - á (zero)

Dit schijnt de status van de branderautomaat te zijn.

En als je dit krijgt dan moet het je ook lukken om de status op te vragen dmv [ 83, 63, 13 ]

Ik ga op zoek naar nog meer codes. Maar vooral ben ik zelf op zoek naar het commando om de gewenste temperatuur door te geven.

Groet Wilco

@meewis,

Ja, inmiddels is het gelukt. Ik ben nu bezig de gegevens die ik met [ 83, 63, 13 ] terug krijg zo goed mogelijk te decoderen. Overigens maak ik nu gebruik van een Raspberry PI 3b, en Node-Red. De PI is met een FTDI kabel direct op de Intergas HRE aangesloten. Werkt perfect.
Meer codes zijn hier https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2056344 te vinden.
Niet alles werkt, maar wel veel.

Gewenste cv temperatuur: byte 14 en byte 15, alleen als de ketel in bedrijf is, anders 0.

Bedankt voor je reactie.

Groet,
JohanS

ik krijg het op een of andere manier niet communicerend.

of hardware gaat niet goed ( al 2 complete printen gesoldeerd ) of de software gaat niet lekker.

iemand toevallig nog een compleet set liggen? werkend?
neem dit graag over, want ik krijg er een punthoofd van hehe.

Ik probeer het wel aan de gang te krijgen met een wemos D1 mini ipv een esp01.

In de Arduino de pinnen 12 en 14 veranderd naar 1 en 2 .( Tx en rx wemos )

Maar zonder succes

@ Meewis

Weet jij zo waar in de gpio's moet veranderen voor de wemos mini ?

ik kom er niet uit helaas. ben niet zo thuis in arduino.
ik denk dat het geen communicatie hebben komt door de verkeerde instellingen in IDE.

ik neem aan dat ik hier de pinnen moet veranderen,
het is mij alleen onduidelijk wat nou waar moet, aangezien ik bij de pinout van een esp01 deze gpio's niet krijg gevonden in google.
esp01 is pin 1 tm 8
// GPIO
#define IO_BUTTON 0
#define IO_BOARD 19
#define IO_LED 2
#define IO_RELAIS 18

@So871

Ik kan je niet op weg helpen met de wemos D1 mini ter vervanging van de ESP01.
Zelf heb ik ook problemen gehad om een NodeMCU aan de praat te krijgen voor wat betreft communicatie met de Intergas.
Vandaar dat ik aan de gang ben gegaan met de Raspberry PI in combinatie met een FTDI 5V kabel.
Dit gaf geen problemen en werkte direct.
Dus.... waarom geen Raspberry Pi proberen?
Hier kan je ook de gegevens via MQTT versturen naar waar je maar wilt.
Denk er eens over na, zo duur is het niet en ik kan je daar mee op weg helpen.

Groet, JohanS

Op 7 januari 2022 10:36:16 schreef snotneus:
@So871

Ik kan je niet op weg helpen met de wemos D1 mini ter vervanging van de ESP01.
Zelf heb ik ook problemen gehad om een NodeMCU aan de praat te krijgen voor wat betreft communicatie met de Intergas.
Vandaar dat ik aan de gang ben gegaan met de Raspberry PI in combinatie met een FTDI 5V kabel.
Dit gaf geen problemen en werkte direct.
Dus.... waarom geen Raspberry Pi proberen?
Hier kan je ook de gegevens via MQTT versturen naar waar je maar wilt.
Denk er eens over na, zo duur is het niet en ik kan je daar mee op weg helpen.

Groet, JohanS

Daar heb ik inderdaad al over zitten nadenken , heb nog wel ergens een pi3b liggen , welke kabel gebruik jij als ik vragen mag ?;

@So871

Deze kabel: FTDI kabel USB naar TTL-232R-5V.
En dan alleen zwart (gnd), geel (rxd) en oranje (txd) gebruiken, de rest isoleren. Dus de 5V uitvoering van deze kabel.
Je kunt deze ook zonder connector krijgen, dat scheelt weer knipwerk.
Voor de kabel heb je geen drivers nodig, de PI herkent deze direct.
NodeRed installeren op de PI en communiceren maar.

Groet,
JohanS

Op 7 januari 2022 15:13:50 schreef snotneus:
@So871

Deze kabel: FTDI kabel USB naar TTL-232R-5V.
En dan alleen zwart (gnd), geel (rxd) en oranje (txd) gebruiken, de rest isoleren. Dus de 5V uitvoering van deze kabel.
Je kunt deze ook zonder connector krijgen, dat scheelt weer knipwerk.
Voor de kabel heb je geen drivers nodig, de PI herkent deze direct.
NodeRed installeren op de PI en communiceren maar.

Groet,
JohanS

Deze bedoel je ?

https://www.sossolutions.nl/usb-naar-ttl-serieele-kabel-debug-console-…

@So871

Nee, dat is geen FTDI kabel. Misschien werkt deze wel, maar ik weet dat niet.
Deze link https://www.robotshop.com/nl/nl/ftdi-usb-naar-ttl-serieel-kabel-5v.htm… geeft de goede kabel.

Misschien dat ander kabels of converters ook goed werken, maar daar heb ik geen ervaring mee. Denk erom dat de kabel geschikt is voor 5V.

Op 7 januari 2022 17:30:30 schreef snotneus:
@So871

Nee, dat is geen FTDI kabel. Misschien werkt deze wel, maar ik weet dat niet.
Deze link https://www.robotshop.com/nl/nl/ftdi-usb-naar-ttl-serieel-kabel-5v.htm… geeft de goede kabel.

Misschien dat ander kabels of converters ook goed werken, maar daar heb ik geen ervaring mee. Denk erom dat de kabel geschikt is voor 5V.

Thanks,

Is zojuist besteld.

Heb jij misschien ergens een how to staan ?

Dit is vrij nieuw voor mij allemaal , ben home Assistant en ESPhome gewend , dus dit gaat een behoorlijke uitdaging worden ben ik bang.

Of ergens een beknopte beschrijving ?

@So871,

Howto's, beknopte beschrijving heb ik niet.
Als je echt alleen HA en ESPhome gewend bent, kan je misschien maar beter daarbij blijven.
Een Raspberry draait op een soort Linux, en als je daar niets van weet wordt het echt een uitdaging.
Bovendien heb je met die FTDI kabel geen optische scheiding naar de CV-ketel, dus je loopt de kans dat je in de kou komt te zitten als je niet echt goed uitkijkt.
Misschien toch maar bij de wemo blijven, of beter, schaf precies de hardware aan waarmee anderen hier succes hebben.
Dan moet het toch lukken.
Succes ermee.

Groet,
JohanS

@snotneus

Doelde meer op :

Heb je de Python script zelf geschreven of heb jij deze ergens vandaan? Is dat de script van de boilerintergas reader van rickvanderswert op github ?

Linux kan ik mij wel in redden , niet zo snel als een ander maar dat komt wel goed.

En in de kou komen te zitten komt ook wel goed , heb een reserve brander automaat liggen. ( Voordeel van service technicus hvac zijn )

@So871

Ik heb het nooit over Python gehad.
Op mijn Raspberry PI draait Node-Red. Dit is niet de versie die is geintegreerd in HA.
Daarmee haal ik via de FTDI kabel de Intergas gegevens op en stuur die via MQTT naar HA.
Dus, heb je een goed draaiende Raspberry PI, dan Node-Red downloaden en installeren.
FTDI kabel op ketel aansluiten en USB einde in de Raspberry en dat is alles.

Groet,
JohanS

Op 8 januari 2022 10:27:45 schreef snotneus:
@So871

Ik heb het nooit over Python gehad.
Op mijn Raspberry PI draait Node-Red. Dit is niet de versie die is geintegreerd in HA.
Daarmee haal ik via de FTDI kabel de Intergas gegevens op en stuur die via MQTT naar HA.
Dus, heb je een goed draaiende Raspberry PI, dan Node-Red downloaden en installeren.
FTDI kabel op ketel aansluiten en USB einde in de Raspberry en dat is alles.

Groet,
JohanS

Ok duidelijk dankje , als je in de mogelijkheid bent om je Flow te delen? Zou gewaardeerd worden.

Anders ga ik wel aan het hobbieen.

Sorry voor de vele vragen kerel