PC aansluiting (RS 232?) op Intergas CV ketel HR 28/24

Top ben benieuwd wat je er nog meer uit kan halen

[Bericht gewijzigd door knutsel10 op maandag 16 juli 2018 18:46:00 (88%)

Kan je met een PC de ketel ook commando's geven? Mijn CV (Intergas HRE 36/30) gedraagt zich wat vreemd: ongeacht de vraagtemperatuur draait hij op laagste vermogen, OpenTherm of aan/uit. Zou het een speciale mode van de controller zijn of een defect? Is het iets wat je met de PC interface kan uitlezen en te veranderen?

Anoniem

Op 1 november 2018 17:16:52 schreef yu_v_m:
Kan je met een PC de ketel ook commando's geven? Mijn CV (Intergas HRE 36/30) gedraagt zich wat vreemd: ongeacht de vraagtemperatuur draait hij op laagste vermogen, OpenTherm of aan/uit. Zou het een speciale mode van de controller zijn of een defect? Is het iets wat je met de PC interface kan uitlezen en te veranderen?

Dat hoop ik niet. Jouw ketel blijft op laaglast en dat doet hij met een reden. Als je dan de regeling gaat overrulen en eventueel beveiligingen gaat overbruggen in de software dan komt het niet goed. De ketel uitlezen is prima maar je moet niet willen ingrijpen in de regeling. Dat is voorbehouden aan getrainde monteurs met originele software.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 1 november 2018 18:01:16 (10%)

Op 16 mei 2018 21:21:38 schreef knutsel10:
Vandaag communicatie gemaakt met de ketel.
PL2303 kabel bij Ali besteld.
Drivers geïnstalleerd.
Bedrading aan een oude pc connector gesoldeerd, zoals in bijgevoegde foto.
Functioneerde gelijk.

Nu proberen of het via bleutooth ook draadloos wil.

Ik heb hetzelfde systeem: PL2303, Intergas 36/30 HRE, connecties zoals jij beschrijft, PuTTY op Mint, \dev\ttyUSB0, 9600 8 1 N. Geen reactie op commando S?. Wat kan ik checken?

Zelf gebruik ik de software van intergas.
Met putty heb ik nog nooit iets geprobeerd met mijn ketel.
Misschien kan iemand anders je helpen

Vandaag bleutooth op de intergas getest.
Loggen werkt prima grafieken komen goed binnen.
Maar krijg geen parameters ,fout geschiedenis en dergelijke.
Dit lijkt mij op een software probleem, van de IDS software ism met de HC-05
Misschien weet iemand een oplossing.
Schema en pcb bijgevoegd

Weet niet of je het al werkend hebt maar vermoed dat je TX output naar de ketel niet hoog genoeg wordt (lees de ketel "belast" je schakeling te veel).

Zo het volgende proberen :

R6 220 Ohm

Tevens zie ik niet waarom je zo veel stroom uit je bl module wilt trekken, deze weerstand (R4) mag rustig 3k3 zijn of zelfs 10k.

Bedankt voor de tip heb van alles geprobeerd, maar volgens mij is het een software probleem.
Heb nog wel een printje over belang bij?
Kunnen we samen het pobleem oplossen :)

[Bericht gewijzigd door knutsel10 op dinsdag 24 september 2019 16:00:22 (86%)

Vandaag eindelijk een ESP01 met een 3.3 naar 5V converter aan mijn rechtstreeks aan de (defecte) Calenta gehangen.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/143911
https://www.circuitsonline.net/forum/file/41154
Dit door voeding vanuit de Calenta, en zonder optocouplers en andere componenten. De converter interface bevat de level shifters, en er is ook geen tweede voeding.

Met HW Virtual Serial Port een seriele port geconnect, en vervolgens met de Remeha Recom software waarden kunnen uitlezen.

Eerdaags over naar een Xtreme36. Kan ik de dezelfde esp01 en connector interface ook direct vanuit de Intergas X5 voeden en aansluiten? Of heeft iemand hiermee ervaring?

Op 17 december 2017 13:39:57 schreef rickvanderzwet:
[...]

code:


  t1 = getFloat(d[1],d[0]) # Rookgassensor (?)
  t2 = getFloat(d[3],d[2]) # Aanvoersensor S1
  t3 = getFloat(d[5],d[4]) # Retoursensor S2
  t4 = getFloat(d[7],d[6]) # Warmwatersensor S3
  t5 = getFloat(d[9],d[8]) # Boilersensor S4
  t6 = getFloat(d[11],d[10]) # buitenvoeler (?)

Zie ook: https://github.com/rickvanderzwet/IntergasBoilerReader/blob/master/int…

Ik kwam vandaag deze oude post tegen, en heb toch nog een aanvulling op bovenstaande.

Ik heb zelf jaren geleden ook het protocol uit proberen te vogelen, en log mijn ketel (een Kombi Kompakt HR 36/30 uit 2006) daarmee ook al een aantal jaren.

Ik ben toen wel tot een iets andere conclusie gekomen wat betreft t1 en t2. T1 is de temperatuur gemeten door aanvoersensor S1 (als je S1 los trekt gaat de temperatuur t1 naar -31,81). En t3 is de temperatuur gemeten door retoursensor S2 (als je S2 los trekt gaat de temperatuur t3 naar -31,81).

Temperatuur t2 wordt volgens mij niet direct gemeten in de ketel (er zijn naast S3 voor het tapwater ook niet meer temperatuursensoren te vinden in mijn ketel), maar berekend aan de hand van S1 en S2. Het lijkt iets van een gemiddelde te zijn waarbij S1 1 keer wordt meegewogen en S2 2 keer wordt meegewogen, dus (S1+S2+S2)/3.
Enkele meetwaarden van mijn ketel als voorbeeld:
s1=-3181, s2=1215, s3=3435 (S1 los)
s1=2031, s2=-1467, s3=-3181 (S2 los)
s1=2031, s2=2096, s3=2056
s1=-3181, s2=-3200, s3=-3181 (S1 en S2 los)

Temperatuur t2 wordt in de IDS software echter wel aangeduid als de aanvoer temperatuur. De retourtemperatuur (S2) en S1 worden hier in de IDS software ook uberhaupt niet getoond.
Ook als je het display van de ketel de aanvoertemperatuur laat weergeven dan is dit t2.

Op 8 januari 2017 16:04:28 schreef rickvanderzwet:
Met inspiratie van Kees en Leo ook aan het knutselen gegaan met mijn Intergas Prestige CW6 ketel. Ik gebruik momenteel een FTDI TTL tezamen met een RaspberryPi.

PoC code is te vinden in:
https://github.com/rickvanderzwet/IntergasBoilerReader

Opto-couplers voor de galvanische scheiding zijn besteld...

Hallo,

ik probeer met bovenstaande info ook mijn intergas uit te lezen, nu ben ik enthousiast amateur op dit gebied waardoor ik wat vragen heb.
naar mijn idee heb ik alle stappen gevolgd alleen krijg ik wanneer ik de code wil starten deze melding:

code:

pi@raspberrypi:/usr/bin $ python intergas_prestige_cw6.py /dev/ttyUSB2
usage: intergas_prestige_cw6.py [-h] {get,parse} files [files ...]
intergas_prestige_cw6.py: error: argument action: invalid choice: '/dev/ttyUSB2' (choose from 'get', 'parse')
pi@raspberrypi:/usr/bin $

heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Hallo,

Ik ben opzoek naar de Intergas IDS software, ik had een email gestuurd met de vraag naar Leo knallen maar hij kon mij hier niet meer aan helpen omdat hij een ander type ketel nu heeft en de software ook niet meer heeft.

Kan iemand mij helpen aan deze software ? ik begreep dat deze gewoon open source is.

alvast bedankt !

Mvg Chris

Na dit forum doorgelezen te hebben en geïnspireerd te zijn door alle mooie posts hier, heb ik even rondgestruind op internet. Daarbij de volgende 'isolated ttl rs232 converter' (https://nl.aliexpress.com/item/32846346142.html) tegengekomen.

Klopt het dat het hier om Leo's schakeling gaat die ook voor galvanisch scheiding zorgt tussen de Intergas ketel en een uitlees bordje naar keuze? (@HFman22 bijvoorbeeld) Als ik naar de printplaat layout kijk in de link gok ik dat de twee middelste componenten optocouplers zijn.

Zou een hoop solderen schelen en ga ik binnenkort met Cees zijn scriptje aan de slag.

Dank voor ieders bijdrage!

Op 1 november 2019 11:10:12 schreef redbest:
[...]
heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Ik zou beginnen om te kijken of in je map /dev (devices) een ttyUSB staat, zoja dat nummer gebruiken. Zo niet dan werkt je USB adapter niet. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Mijn eigen ervaring met Rasberry Pi is dat randapparatuur (USB) soms uitgeschakeld wordt / niet functioneert als je voeding van de Rasberry Pi minder dan 2.0A is. Ook zou het kunnen zijn dat er iets mis is met je aansluitschema.

[Bericht gewijzigd door matsskoe op woensdag 13 november 2019 09:19:49 (25%)

Ik heb mede dankzij dit forum een Prometheus / Grafana intergas-exporter geschreven. Voor iedereen die dit interessant vindt staat de code op https://github.com/RichieB2B/intergas-exporter

Ook ik ben geïnspireerd geraakt door dit thema en heb gebruik gemaakt van de schets 'Intergas reader optocoupler.jpg' van 'keesma'. Let hierbij op dat de opcouplers op de kop staan (pootje 1 is linksoner).
Omdat ik gebruik van een ESP8266 mag de TXD poort hiervan niet belast zijn bij het opstarten. Door een BC337 als emitter-volger er tussen te zetten gaat het opstarten nu zonder problemen.

Verder heb de software in de ESP8266 universeel gemaakt. Node-Red stuurt een zgn aanvraag string (S?/n) en nadat de ketel hierbij 32 bytes heeft terug geantwoord volgt een time-out wachttijd van 1 seconde. Dan wordt de ontvangen data door de ESP8266 omgezet in een ascii hex csv string, welke weer via MQTT door Node-Red wordt ontvangen en verwerkt.
Het grote voordeel is nu dat het niet meer vast ligt hoeveel bytes er ontvangen moeten worden; als er een antwoord komt en het antwoordt stop dan is het blijkbaar genoeg en wordt dit antwoord doorgegeven. Dit voordeel is nu te gebruiken om andere aanvraag strings te gaan proberen zoals (P?/n) en misschien volgt dan de parameterlijst (welke een andere lengte zal hebben, maar dat is geen probleem meer)

Ik ga het tzt nog verder uitzoeken.

Voor diegene die ook mijn software willen gebruiken; hij staat op Github: https://github.com/Meewis/ESP8266_MQTT_INTERGAS

Heb je hier wat meer info over ?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 22 november 2021 14:57:44 (96%)

Waar doel je op? Wat wil je weten?

Op 22 november 2021 17:25:07 schreef Meewis:
Waar doel je op? Wat wil je weten?

Hoe het hardware matig in elkaar zit ?
Ik heb het model nagebouwd van Keesma maar ik krijg geen communicatie met de ketel.
Dus was benieuwd of jij een schema hebt en of een foto?

Gebruik jouw code met en het schema in de bijlage. Krijg echter constant een time-out .
https://github.com/keesma/Central-Heating-Intergas-Reader/blob/master/…

Welke microcontroller gebruik je? Ik gebruik zelf de ESP8266.

En dit schema (oorspronkelijk niet van mij, maar wel door mij aangepast). Het is nog in klad…

Op 23 november 2021 16:58:03 schreef Meewis:
Welke microcontroller gebruik je? Ik gebruik zelf de ESP8266.

Ook een esp8266 wemos D1.
Maar op een of andere manier geen communicatie met de ketel.
Tx en rx omgedraaid enz , ik vermoed dat ik ergens in de opto”s niet goed ga.

En nog een aantekening over de aansluiting op de ketel…

Ok ik bedoel met mijn ESP8266 dan de ESP01 ;)

Mijn software moet wel een opdracht string krijgen (via MQTT) van een bovenliggend systeem. Bijvoorbeeld “S?/n". Dit wordt dan via de ESP serieel naar de ketel gestuurd en daar geeft de ketel daar dan een seriële antwoord op. En deze wordt (via MQTT) weer aan het bovenliggende system terug gestuurd.

[Bericht gewijzigd door Meewis op dinsdag 23 november 2021 17:52:45 (18%)