NVRam koffiemachine kopiëren

PE9SMS

Special Member

This signature is intentionally left blank.
Arco

Special Member

Als ze die verkopen als vervanger dan zal het uiteraard wel werken neem ik aan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 januari 2022 11:58:42 schreef Arco:
Als ze die verkopen als vervanger dan zal het uiteraard wel werken neem ik aan...

Oke bedankt allemaal voor jullie hulp tot zover ik ga eens aan de slag met de programeertool eens kijken of ik verder kom.
ik laat hier wel weten of het gelukt is of niet.
gr,Humajeno

ik heb weleens zo'n dallas klok voorzien van een nieuwe lithium cel, dat is deze chip feitelijk ook. als de batterij werd vervangen hield de klok zijn instellingen weer vast. tenzij je hier ook nog andere dingen kwijt bent die je niet in kunt stellen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

De nieuwe chip is (als ik de datum goed interpreteer) trouwens ook al 27 jaar oud...
Dus de vraag is of je er mee op schiet (de oude chip zou dan 'maar' 19 jaar oud zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als ik me goed herinner zit er in die chips een constructie waarbij de verbinding met de batterij pas wordt gemaakt zodra je hem de eerste keer aanspreekt, dus als hij echt nieuw is (en niet uit een 386/486 mainboard is gesoldeerd), is dat misschien nog niet gebeurd. Zo'n batterij wordt natuurlijk ook niet beter van 27 jaar ongebruikt op de plank liggen...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Die CR2032 achtige cellen (die in zo'n behuizing zitten) hebben een shelf life van 10 jaar toch? Dus alles wat ouder is, is dubieus.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 9 januari 2022 14:01:40 (13%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Als het werkt dan met een galep of soortgelijke programmer uitlezen. Dan kun je altijd een nieuwe chip programmeren.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!
Arco

Special Member

Het zal wel een lithium-thionyl cel zijn, die gaan aanzienlijk langer mee. (alhoewel 27 jaar oud toch wel wat degradatie zal geven...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
marcob

Golden Member

Je kunt de M48T08 lezen met een TL866II Plus programmer:
https://www.aliexpress.com/item/1005001970106758.html?spm=a2g0o.904231…

De software kent de M48T08, niet de M48Z08. Maar misschien is deze gelijkwaardig.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Arco

Special Member

De Galep kan ze allemaal programmeren, maar ik denk niet dat het de bedoeling is om de nog werkende machine ook te slopen... ;) (om de ram eruit te halen)
(met de kans dat er straks 2 niet meer werken...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 januari 2022 12:16:31 schreef Arco:
De nieuwe chip is (als ik de datum goed interpreteer) trouwens ook al 27 jaar oud...
Dus de vraag is of je er mee op schiet (de oude chip zou dan 'maar' 19 jaar oud zijn)

[bijlage]

de genoemde koffiemachine is ook al 20 jaar oud intussen. kan best kloppen dus..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 januari 2022 11:20:38 schreef Arco:
Is wel een (pseudo) NVRAM van 8kByte, gecombineerd met klok.

Excuus, daar heb ik dan overheen gelezen.
Ik zag in de gauwigheid alleen de definitie van het register met date/time en dacht daarom dat er niet ook nog vrij te gebruiken ram geadresseerd kon worden.

Ik sluit me bij m'n voorgangers aan dat het insolderen van een batterij-bevattende nvram uit 1995 misschien niet het beste idee is. Maar als je hem al voor je hebt liggen kun je het proberen. OF je schrijft eerst die winkel aan waar je hem hebt gekocht, dat het ding 27 jaar oud is. Dan mag hij misschien nog terug voordat je tin aan de pootjes hebt gesmeerd.

If you want to succeed, double your failure rate.

@JOCHEM
De nvram zit niet gesoldeerd op het bord deze en ook de eeprom zitten er gewoon opgeprikt zijn dus eenvoudig te verwisselen.
Heb die nvram overigens niet bij die winkel gekocht heb alleen gezien dat ze dat type nu verkopen voor in de FB5100.

Hallo allemaal,
Heb beide koffieautomaten mede dankzij jullie hulp weer werkend gekregen.
Ik heb nieuwe batterijtjes op de nv-ram gesoldeerd en heb alles via de software opnieuw kunnen instellen.

Nogmaals hartelijke dank voor jullie hulp.

Gr,Humajeno

PE9SMS

Special Member

This signature is intentionally left blank.
bprosman

Golden Member

Ik heb nieuwe batterijtjes op de nv-ram gesoldeerd en heb alles via de software opnieuw kunnen instellen.

Heb je ze daarvoor open "gedremeld" zoals op het internet wel te vinden is ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 26 januari 2022 11:01:36 schreef bprosman:
[...]
Heb je ze daarvoor open "gedremeld" zoals op het internet wel te vinden is ?

Zo ziet het er nu uit alleen gele batterijtje nog vastplakken met lijmpistool.

Arco

Special Member

Gewone en geen oplaadbare hoop ik? (oplaadbare zijn binnen een half jaar leeg als ze niet worden opgeladen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com