Compensatie bij thermokoppels

Hallo

Ik heb een vraag over compensatie bij thermokoppels (ik denk koude las compensatie). Ik heb er al wat over gelezen bv. dat de temperatuur van een koude las constant moet zijn. Ik weet wat thermokabels en compensatiekabels zijn en dat die duur kunnen zijn en ik denk ergens naar de controlekamer over gaan in een koperleiding.

Ik heb 2 onbeantwoorde vragen (school) als voorbereiding op mijn examen.

Weet iemand de antwoorden (constantaan is koper-nikkel).

Sine

Moderator

Gewijzigd ... en verplaatst naar schoolvragen.

Bij schoolvragen wordt ook eigen inzet vereist, wat heb je zelf al gevonden?

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 14 januari 2022 20:14:06 (47%)

Ik weet dat een thermokoppel een thermo-elektrische opwekt in elk metaal (legering) soort. Er gaan elektronen weg van de warme las (waar ze zijn verbonden) en dit creëert een negatieve zijde aan de koude las. Doordat er twee verschillende legeringen zijn krijg je twee verschillende thermo-elektrische spanningen en het potentiaalverschil tussen beide geeft de waarde van de temperatuur weer (eens omgevormd).
Maar nu zit er een thermokabel of een compensatiekabel of een koper kabel tussen en zit je met verschillende "thermokoppels" in serie.
Ik heb gelezen dat je de temperatuur van de constante las constant moet houden (bv. ijswater in labo's). Hoe het in de praktijk werkt weet ik niet.

Je zou de transmitter eventueel kunnen aansluiten op de koude las als dat gaat in de praktijk.

Wat ik graag zou weten is : wat is die compensatie ?
Welk zijn nu de juist gevraagde temperaturen en vooral waarom?

Mijn excuses om het in het verkeerde sub-forum te plaatsen.

warme las = T2
koude las = T1

T3 lijkt me een derde yhermokoppel.

Lucky Luke

Golden Member

Nou weet ik weinig van Thermokoppels, dus Student2021, leg mij eens uit:

Zo ver ik weet maken ze een elektrische spanning, en is er iets met 2 verschillende metalen. En is er iets temperatuursafhankelijks (uiteraard). Maar hoe werkt dat dan?

In die oven heb je constantaan en ijzer. Ik neem aan dat dat je daarmee een spanningkje maakt om de temperatuur in de oven te meten. Maar buiten de oven heb je weer een materiaalovergang naar je koperdraad. Ontstaat daar dan ook een spanningkje? Telt dat op bij het spanningkje uit de oven, of moet her er juist van af? Of is er uberhaupt geen spanninkje op dat punt?

Vervolgens eindigt die koperdraad weer en heb je wéér een overgang. Is daar dan een spanninkje? Telt dat erbij op of moet dat er van af? Of is er uberhaupt geen spanningkje?

Heb je nog op andere plekken materiaalovergangen? Gedragen die zich als thermokoppel?

Je zegt dat de koude las temperatuur constant moet zijn. Moet je die temperatuur ook weten / meten, of maakt het niet uit wàt het is als het maar altijd hetzelfde is? (Dus moet het altijd 'smeltend ijs van puur water' zijn, dat een constante temperatuur heeft, of mag het ook een keertje ' kokende ethanol' zijn - dat levert een hele andere temperatuur op, maar wel constant)

Als je steeds weet wat de koude las temperatuur is, moet die temperatuur dan nog steeds constant zijn?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
bprosman

Golden Member

Ik heb gelezen dat je de temperatuur van de constante las constant moet houden (bv. ijswater in labo's). Hoe het in de praktijk werkt weet ik niet.

In de praktijk meet je de temperatuur van de "koude las" met een aparte temperatuursensor en gebruik je die waarde ter compensatie.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@lucky "Je zegt dat de koude las temperatuur constant moet zijn. Moet je die temperatuur ook weten / meten, of maakt het niet uit wàt het is als het maar altijd hetzelfde is? (Dus moet het altijd 'smeltend ijs van puur water' zijn, dat een constante temperatuur heeft, of mag het ook een keertje ' kokende ethanol' zijn - dat levert een hele andere temperatuur op, maar wel constant)" Dat is is eigenlijk mijn vraag, zolang het constant is heb je een referentie ( bv. kokend water denk ik, of elektronica met sensors).

"Als je steeds weet wat de koude las temperatuur is, moet die temperatuur dan nog steeds constant zijn?" , in computers of PLC's denk ik van niet.

Hieronder mijn foute testen bij een soort van toets.

sorry, ik weet niet hoe je iemand (in het blauw quote).

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@bprosman kan je dan de oplossing vinden in de vragen ? Het is hoger onderwijs (avondschool) en niemand weet het blijkbaar.

@bprosman ik ben het nu effe aan het lezen.

@bprosman "Het probleem is dat de koppelspanningen niet per definitie dezelfde polariteit hebben"

Dat heb nog al ergens gelezen maar begrijp ik niet zo goed ( ik heb een A2 elektronica van 1997 in België).

Ik heb nog niet verder gelezen.

bprosman

Golden Member

"Correct me if I'm wrong mede forumleden" maar :

"Het probleem is dat de koppelspanningen niet per definitie dezelfde polariteit hebben"

Voor zover ik weet betekend dat dat de koppelspanningen de gemeten spanning (temperatuur) zowel positief als negatief kunnen beinvloeden.

Door compensatiekabel te gebruiken haal je die koppelspanningen er uit (compensatiekabel heeft de zelfde materialen en genereert dus geen koppelspanning) en beperk je die tot 1 punt, waar je het thermokoppel aansluit op de meetversterker.

Die temperatuur (koude las) moet je ook constant houden (0 graden) of compenseren door de koude las temp te meten en in een verschilversterker te stoppen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik denk dat dat klopt, enkel hebben we dat in de les niet gezien noch staat het in de cursus.

Kan je dat eens toepassen op mij inentiële vraag (die toets enen vraag 4 en 5).

Als je de koude las op 0 gr.C kan houden dan heb je met de overgang op koper geen probleem ,er is geen thermospanning op 0 gr.C.

Maar meestal ligt de koude las op een andere temp. dus dan moet je dat corrigeren dat kan tegenwoordig door op de plaats de temp. te meten en elektronisch bij de gemeten ongecorrigeerde op te tellen (bij jou sommen).

Bij jou sommen moet je kijken wat de spanning bij de warme las is en deze vergelijken met de koude dan zie je dat jou antwoorden totaal niet kunnen. |:(

Gr.F_S

die "meetversterker" is dan toch een omvormer, transmitter of meetkopomvormer? Of is het specifieke elektronica met een temp.sensor?

In dle koptransmitter of omvormer zit ook een temp. meting (gewoon intern) die hier de koude las compenseert.

Gr.F_S

@ F S : dan zou het 900°C - 60°C of min 25 °C moeten zijn, of beide. Sorry als ik dom overkom, maar waarvoor dient een thermokabel dan en wat gebeurt er als overgeschakeld naar koper (lange leidingen).

Dus de transmitter is het compenseer-gedeelte in de vraag?

De vraag licht voor (en ik per ongeluk mijn identiteit gegeven, maar dat is niet erg), wat is nu de oplossing?

vergeten

Golden Member

Op 14 januari 2022 21:24:32 schreef student2021:
sorry, ik weet niet hoe je iemand (in het blauw quote).

Dat doe je door op het symbooltje (rechts bovenin) te klikken in van het bericht waarop je wilt reageren.
Dat komt dan in het blauw tussen de volgende code te staan:

code:

[quote]het ge-quote bericht[/quote]

in je nieuwe bericht.
Dat kan je ook editen als er iets in staat waarop je niet wilt reageren. Het hoeft dus niet het hele bericht te zijn.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Er is geschreven dat compensatiekabel dezelfde eigenschappen heeft als thermokoppeldraad dus dat op de overgang geen thermospanning ontstaat, maar bij de overgang naar koper wel, hier heb je twee thermokoppels die iets aan de spanning van de warme las doen en dat is wat het meetinstrument "ziet".

Gr.F_S

Wat is die meet fout dan? Een thermo-kabel is duur, dus wordt het ergens een koperkabel. En heb je 3 thermokoppels. Wat is het verschil tussen een thermo (of compeseerkabel) te gebruiken i.p.v. koper ?

Ik wil bijleren, en bedankt voor alle reacties. Maar ik heb nog steeds gaan antwoord op mijn eerste vraag.