Uitschakelen FM op cai

RAAF12

Golden Member

Voor €20 heb je een nieuwe tuner bij Ome Ali die gratis de HD NL kanalen heeft. Er is ook een leven zonder Ziggo mogelijk...

Vmade DVB-T2 MPEG4 met HEVC/H.265 TVtuner https://www.circuitsonline.net/forum/view/145191

maartenbakker

Golden Member

Ik heb wel zo'n ding liggen voor testdoeleinden, maar voor apparatuur die permanent aan staat, zou ik verder nooit Ali aanraden. Zou je zo'n ding serieus in gebruik nemen, is het misschien raadzaam om er een fatsoenlijke netadapter aan te knutselen.

Voor DVB-C heb ik eventueel nog gerepareerde (elco's!) Humaxen iRHD5000 te koop, voor forumregulars goedkoper dan standaard in de shop.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 3 maart 2022 18:44:47 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
KGE

Golden Member

Is er via SDR nog niet iets te maken wat meerdere FM kanalen opwekt ?

Frederick E. Terman

Honourable Member

In dit artikel gebruiken ze onder andere een FPGA die 192 FM-modulators vervangt. :)

How to Pack a Room of Analog FM Modulators into a Xilinx FPGA

[lang verhaal] [...]
The Xilinx Virtex-4 XC4VSX55 FPGA contains a DSP cornucopia of 512 multiplier accumulator slices (18 x 18) and 320 blocks of 18-Kb RAM operating at 500 MHz.
The modulator board is shown in Figure 7. Remember, this board implements the function and tasks of the 192 analog FM modulators mounted in the bay shown in Figure 1.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Misschien is het voorbereiding op de (nabije?) tokomst als je allee nog maar staatskanalen mag beluisteren/bekijken.... >:) O-) ;)

Maar even serieus:
Hoe is de kwaliteit van het geluid van die Alie en anderen gadgets?
Met name vervorming, dynamiek, bandbreedte, ruis en dergelijken. Of wordt er verwacht dat je alleen naar comerciële popzenders luistert, die een flinke compressie topassen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 3 maart 2022 23:28:14 schreef Tidak Ada:
alleen nog maar staatskanalen

Overstappen van een voorgekookt kabelaanbod (dat nu opgeheven is) naar de eigen antenne met vrije keuze = staatskanalen?
Ik mis enige uitleg hier.

Intussen: uiteraard maakt het afgeven op de staat je automatisch aantrekkelijk en intelligent, dat snap ik ook wel weer. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Nouja, opzich is het al járen zo dat alleen de Nederlandse staatskanalen FTA zijn >:-) Zeg maar ongeveer sinds 1951.

Nu zijn er sinds 2006 wel alle regionale zenders bijgekomen, dat is al een gigantische internationale uitbreiding van onze horizon :9

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
KGE

Golden Member

Op 3 maart 2022 23:05:04 schreef Frederick E. Terman:
In dit artikel gebruiken ze onder andere een FPGA die 192 FM-modulators vervangt. :)

[...]

Zoiets bedoelde ik ja, en dan op wat kleinere schaal (bijv. 10 voorkeuze kanalen) voor een ieder die nog FM ontvangers aan de kabel heeft hangen. De input zou via ethernet kunnen of DVB-C/S/T of DAB+

Tidak Ada

Golden Member

Verkeerd begrepen: Het was dan ook geen serieuze opmerking. Niet de Nederlandse, maar de "toekomstige", dus.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 3 maart 2022 17:50:28 schreef Tien:
Na het stoppen van analoge tv en formule1 ook hier (Noord- Oost Brabant) geen analoge radio meer. Wat is het volgende? Uitschakelen van oudere decoders, en smartcards? Maar wel steeds meer betalen, en bedankt Ziggo!

Mvg Tien.

Ik wil niet flauw doen, maar Ziggo(lees: kabelmaatschappijen) was de enige die analoge TV doorgaf.
Analoge radio? Idem.
Dat heb ik de diverse glasaanbieders nog nooit zien doen.
En Ziggo kan heel lang vasthouden aan legacy systemen, maar het merendeel van de klanten wil toch écht door.
Dus moet analoge TV wijken. Een analoge drager neemt evenveel ruimte in als 4 digitale SDdragers, of 2 HDdragers.
Analoge radio werd in stand gehouden door fabrikanten die apparatuur maakten voor de FM band. En de FM band bleef ongewijzigd omdat er zoveel apparatuur van in omloop was. ;-)
Bij Analoge TV speelde dat ook, hoewel je daar een breder spectrum had om de dragers over te herverdelen. Het kostte weer een half uurtje programmeren, maar dan kon je er weer een paar jaar tegenaan. :-)
Maar Oudere TV's konden een externe ontvanger krijgen en de nieuwe TV's werden steeds meer uitgerust met digitale interne ontvangers.
En na een jaar of 10 is een groot deel van de TV's alweer vervangen.
De dikke bakbeesten kom ik al niet meer tegen. De 2e generatie "platte" TV's die maar 1 of soms 2 HDMI aansluitingen hadden sterven ook langzaam uit.
De meeste ellende zit tegenwoordig weer meer in ongecertificeerde toestellen, maar dat is allemaal af te vangen met een externe ontvanger.

Wat smartcards aangaat...
Er zit een max aan wat je per huishouden mag hebben.
Ook hier is dat weer meer dan bij de IP TV aanbieders, waar je meestal niet meer dan 2 geavanceerde interactieve tuners kunt krijgen bij een abonnement. (alsof je meer nodig hebt.)
Zonder kaartje is er nog een heel scala aan kanalen nog steeds te ontvangen. Al zal je er een heel hotel op laten draaien, het is nog altijd gratis. Dat is toch nog wel de kracht van DVB-c.
Ja, de kanalen zijn fire-and-forget. In tegenstelling tot datastromen waar je bij meer kijken, meer data verbruikt.
Die kant zal Ziggo uiteindelijk ook wel uitgaan. Maar het is de core business van het bedrijf. Dus dat gaat heel geleidelijk.

Formule 1 was een extraatje wat ze gratis doorgaven en wat veel klanten opleverde. En waar iets succes heeft, niet in laatste plaats door Max Verstappen, wordt dat ook duurder verkocht. Ziggo heeft daar andere keuzes in gemaakt. Of dat goede keuzes zijn, kan ik niet beoordelen. Daar zal men over hebben nagedacht.

En meer betalen?
Waar betaal je niet meer?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Jinny

Golden Member

Vooralsnog ben ik blij met de analoge FM zenders, digitaal werkt hier niet...
Maar dat is on air, niet kabel.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Na ruim 200 bijlagen , de eerste op 13 sept 2019, ben ik nog steeds blij met mijn digitale ontvangertje van Ziggo, Het kostte een rib uit mijn lijf, omdat Ziggo ze niet weggeeft, maar het werkt probleemloos, zonder gedoe met extra antennes, DAB+, wat niet altijd goed te ontvangen is etc.
Een ding mag Ziggo wel beter aangeven, dat het ontvangertje wel zijn signaal moet krijgen via de TV aansluiting.
Er zit een doorlusmogelijkheid op, maar soms kun je beter een splittertje gebruiken als radio en TV niet bij elkaar staan.
De brief kwam deze week binnen, 15 maart a.s. is FM historie bij Ziggo in onze woonplaats.

Ik heb de Quantis QE317a Ziggo gekocht. Werkt goed, maar waarom worden niet alle radiozenders doorgegeven die wel op de TV aanwezig zijn?
De ontvanger krijgt kanaal 801 t/m 862 aangeboden. Maar de TV heeft er meer (ca. 100 radiozenders).

Op 9 maart 2022 22:27:32 schreef Fantomaz:
[...]
. . . Ziggo(lees: kabelmaatschappijen) was de enige die analoge TV doorgaf.
Analoge radio? Idem.
Dat heb ik de diverse glasaanbieders nog nooit zien doen.

Er waren glasvezel netten waar bij 2 vezels naar de huizen gaan, 1 voor radio & TV en 1 voor internet.
Maar die waren in bepaalde gevallen te vooruitstrevend en een aantal zijn overgenomen door de kpn en is 1 vezel nu niet meer in gebruikt en zitten de mensen daar alsnog met dat ITV systeem opgescheept.

Maar het bestaat nog wel, bv skv . nl
Analoge radio & TV blijft daar werken via een aparte glasvezel.

rob040

Golden Member

Hier in Bernheze hebben we e-fiber die het glasvezelnetwerk heeft uitgerold.
Provider TriNed heeft 16 analoge FM zenders en DVB-C.
Internet en radio/TV gaat over 1 glasvezellijntje. Er zitten er twee in de kabel, maar eentje is loos.

Er zijn nog een paar providers die ook analoog/DVB-C over de glasvezel aanbieden.

Reggefiber had standaard 2 vezels, Glashartmedia was toen de partij die TV kon leveren aan providers voor de 2e vezel maar daar op een gegeven moment mee gestopt.

Toen KPN Reggefiber overnam zijn ze snel gestopt met de 2e vezel. Extra kostenbesparing en ze gebruiken m zelf toch niet (En voor de concurrent dat ding aanleggen gaan ze ook niet doen)

Meeste providers doen inmiddels IPTV. Scheelt apparatuur, meer geld verdienen aan settopboxen, meer klantdata (kijkgedrag).

Ook op 1 vezel kan het nog aangeboden worden, al zie je dat iets minder. Jonaz bied het bv aan (bij GPON kan het wat makkelijker). Maar ook bij P2P (AON) netwerken kan het, dmv extra kleuren (WDM).
Trined bied het oa ook aan. (maar dan op een 2e vezel)

Op 10 maart 2022 20:37:46 schreef Eric21:
Ik heb de Quantis QE317a Ziggo gekocht. Werkt goed, maar waarom worden niet alle radiozenders doorgegeven die wel op de TV aanwezig zijn?
De ontvanger krijgt kanaal 801 t/m 862 aangeboden. Maar de TV heeft er meer (ca. 100 radiozenders).

Klopt, maar in de praktijk blijkt dat ik die zenders voorheen ook nooit beluisterde. Dat kan voor iemand anders natuurlijk wel het geval zijn, maar dan is er de digitale tv settop box of de computer.
Met DAB+ of een eigen antenne zijn er ook ontvangstbeperkingen.

Op 10 maart 2022 20:37:46 schreef Eric21:
Ik heb de Quantis QE317a Ziggo gekocht. Werkt goed, maar waarom worden niet alle radiozenders doorgegeven die wel op de TV aanwezig zijn?
De ontvanger krijgt kanaal 801 t/m 862 aangeboden. Maar de TV heeft er meer (ca. 100 radiozenders).

O ! dat is merkwaardig, goed om te weten ik loer een beetje op zo'n ontvanger, voor er bij.
Maar hoe kan dat ? Ze ontvangen toch beiden het zelfde DVB-C signaal, zou het een instelling kunnen zijn ?

Frederick E. Terman

Honourable Member

801 t/m 862 zijn ongecodeerd.
Voor de rest t/m 902 moet je een kaartje in de tv hebben, en dus misschien geldt dat ook voor een losse ontvanger?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ja, dat klinkt als een logische verklaring, tenminste, waarom zijn die zenders wel en anderen niet gecodeerd ?
Maar als vervanging van FM over de kabel valt er iets van te zeggen natuurlijk.
Wat ik lees over de QE317 :
"ontvangt ongecodeerde zenders die op de kabel van o.a. Ziggo en Delta worden aangeboden..
Opslagruimte voor 6000 zenders"
Maar gelukkig heb ik daar geen last van, helemaal geen kaartje nodig hier, we zitten al geruime tijd niet meer in het ca$ema/Z. gebied, gelukkig.

Op 12 maart 2022 13:58:35 schreef Kees frees:
Ja, dat klinkt als een logische verklaring, tenminste, waarom zijn die zenders wel en anderen niet gecodeerd ?

Ze zijn encrypted, daarvoor zul je wel moeten betalen. De onversleutelde kun je met elke ontvanger ontvangen. Zelfde voor een hele rits TV kanalen, gewoon te ontvangen met elke TV.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Dat begrijp ik (nu ook), ik was alleen even verbaasd dat radio zenders ook al gecodeerd moeten worden blijkbaar.

Hier het lijstje :
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/radio
Maar dan is het mij als onwetende buitenstaander nog niet direct duidelijk of je hier extra voor moet betalen, maar dat is dus niet zo denk ik, als je klant bent krijg je een kaartje ?
En voor meer kaartjes moet je extra betalen ?
Maar, laat maar, niet belangrijk.

Die extra kanalen zijn versleuteld (encrypted) en ook gecodeerd :-) Alles is gecodeerd, namelijk het analoge signaal moet in een digitaal signaal worden verpakt. Daarvoor moet je coderen, net zoals bv bij mp3. Als je daarnaast ook nog wilt dat niet iedereen de data kan lezen, dan moet je versleutelen. Veel van die Ziggo kanalen zijn openbaar voor alle klanten, maar sommige zijn dus versleuteld en die kun je alleen zien/horen als je een bepaald pakket gekocht hebt. Daarvoor betaal je dus extra. Of dat met die extra radio kanalen ook zo is weet ik niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

Klopt, wat Ziggo 'gecodeerd' noemt, daar bedoelen ze 'encrypted' mee.
Ik heb een basisabonnement en kan daarmee alle radiozenders uit de lijst horen.

Een 'gratis' zender kan geen inkomsten van luisteraars vragen, en moet dat dus uit advertenties halen. Voor een voetbal/toppop/Andre Hazes-zender lukt dat wel, luistervee genoeg om te adverteren; maar zend je iets anders uit, dan kan het lastig zijn adverteerders te krijgen. Of misschien wil de zender het zelf niet. In dat geval moet het geld van de luisteraars komen, meestal via een constructie via de kabelaanbieder.
Vandaar de vercijfering van sommige zenders.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik wist niet dat er radiodragers gecodeerd waren.
Nooit zo op gelet, eerlijkgezegd.
Ik mijn optiek waren alle kanalen free to cable.

Misschien nog even een misvatting...
Bij de mediabox XL en de EOS/NEXT ontvangers worden radiosignalen via internet doorgegeven, in tegenstelling tot de DVB-C en DAB-C tuners, die de audiodragers uit de transportstromen halen, waar ze als "opvulling" worden meegestuurd.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)