Op 12 maart 2022 19:31:07 schreef kris van damme:
[...]welke eenheid? altijd wat de schakelaar aanwijst. µA, mA, A
de komma wijzigt omdat het bereik wijzigt. Je wil toch een juist getal?? Om in het 10 A bereik de komma op de juiste plaatst te hebben moet je op 20 mA stand staan.
Oké ,dat was eigenlijk mijn vraag idd. In het 10 A bereik moet je de knop alleen op die stand zetten. De andere standen waarin dan de komma verandert moet je niet gebruiken.
@fcapri: duidelijk nu idd
Inmiddels had ik een auto-range multimeter gekocht, maar ik wilde toch eens weten hoe dat met die simpele mm werkte. Dat de zekering ooit kapot ging en de meter niet goed werkte hielp niet natuurlijk. Eigenlijk is het logisch allemaal als je het snapt, maarja.. Dank voor de antwoorden iedereen.
[Bericht gewijzigd door rxe op (22%)]
op je 2de foto: je staat in de mA stand, en je rode draad zit in de 10A plug.
voor de lagere standen, moet je wel de rechtse plug gebruiken waar mA staat.
de linkse plug is ENKEL voor de 10A stand
is de 10A zekering niet stuk?
normaal moet je in de 200mA stand wel iets meten, tenzij je zekering daar ook stuk is.
meet eens spanning om uit te sluiten dat de meetsnoeren niet defect zijn
[Bericht gewijzigd door fcapri op (26%)]
nee fcapri, meter lijkt ok. 't is zoals een wagen. als je hem in achteruit zet gaat ie ook niet vooruit..
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (93%)]
Op 12 maart 2022 19:52:37 schreef buzzy:
[...]
Geloof je het zelf?
wat is er mis met de formule P = U x I ? dit lijkt wel een topic van non believers 
Op 12 maart 2022 19:55:00 schreef kris van damme:
[...]wat is er mis met de formule P = U x I ? dit lijkt wel een topic van non believers
Niks mis mee, ik zag per abuis het sterretje aan voor kwadraat.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Jee zeg, ik wist niet dat een multimeter zo moeilijk kon zijn.
Als je niet weet wat je meet, dan heb je niks aan een multimeter...
Zo simpel kan het zijn. 
benleentje
Golden Member
- Wil je meer dan 200mA meten dan moet je de linker aansluiting gebruiken, op de 20m/10A stand meet je dan tot 10,00 A op alle standen van DC ampère. Maar waarom verandert de komma als je dan de waarde verandert, welke eenheden horen daarbij?
De eenheden die erbij horen heb je van tevoren zelf geselecteerd, dus in het 20mA stand is dat mA
In de 200µA stand met je in micro ampères van 0.1 t/m 200µA. De komma staat per bereik vast. Je moet weten dat een een multimeter geen stroom direct kan meten, het kan alleen spanning meten. Wat je ziet is dus een gemeten spanning wat dan wel precies overeen komt met de stroom. Intern zit er dus een hele rij aan nauwkeurige meetweerstanden van ik denk 0,1% of beter. Het kleinste bereik van jouw meter is 200mV. Om 200mV overeen te laten komen met 200µA meet je dus 1000µA per 1 volt en dat kan je doen met een weerstand van 1kΩ.
NU heb je dus een led met ingebouwde weerstand (aanname) + 2 x 1 meter meetsnoer + 1000 ohm weerstand. De meetweerstand van dit bereik is hier dominant en dus alles bepalend voor de stroom omdat 12V / 1000Ω = 12mA. De stroom kan dus nooit groter zijn dan dat door de eigenschap van deze meter.
- 200U: 14,7 (?)
- 2m: 0,014 (?)
- 20m: 0,14 (A)
- 200m: 01,4 (?)
Je moet er dus goed op letten dat hij op de 20m stand staat..
NB: met het versteken van de stekker verandert de komma niet, wat het niet duidelijker maakte.
- 200U: 14,7 (?) = 14,7µA met een bereik van 000,0µA t/m 199,9µA
- 2m: 0,014 (?) = 0,014mA (14µA) in een bereik van 0,000mA t/m 1,999mA
- 20m: 0,14 (A) = 0,14mA (140µA) in een bereik van 0,00mA t/m 19,99mA
- 200m: 01,4 (?) = 1.4mA in een bereik van 000,0mA t/m 1999,9mA
Waarom zijn nu al die waarden zo 10x of 100x groter? Dit komt zoals ik al had uitgelgd dat er in de multimeter per bereik een meetweerstand zit. In mijn reken voorbeeld kwam ik in het 200mµA bereik op 12mA uit. Jij meet een stroom die zelfs nog 1000x kleiner is en dat betekend dat je meetweerstand in dat bereik geen 1kΩ is maar 1 MΩ wat wel erg absurd is.
Vaak zijn de meetweerstanden per bereik dan precies 10x groter of kleiner dan het bereik ervoor vandaar dat je de gemeten stroom ook steeds 10x afwijkt behalve op de 2 onderste bereiken waar dan dezelfde meet weerstand lijkt te zitten.
Dit is wat ik heel kort in mijn vorige post vertelde, een multimeter is niet geschikt als ampère meter omdat de interne meetweerstanden te dominant zijn en die dus per bereik de max stroom bepalen zeker bij het meten met lage spanningen. Er zijn meters die het veel beter doen maar zijn ook een stuk duurder. Deze spanningsval in de meter door de meetweerstand noemt de burden spanning en staat als het goed is in je gebruikshandleiding. Hoe lager deze spanning hoe beter het is om stroom te meten.
Een ampère-tang of stroom-tang heeft hier geen last van omdat die via een aparte sensor wel echt direct de stroom meet.
Een dure meter is ook niet nodig als je een eigen meetweerstand extern in je schakeling opneemt. Een 1Ω 10W 1% weerstand kan je hier prima gebruiken
Waarom verschuift de komma niet als je de meetpen in 20mA of in 10A zet?
Voor 20mA geld een bereik van 00,00mA t/m 19,99mA
Voor 10A geld een bereik van 0,00A t/m 9,99A.
In beide bereiken zitten er dus 2 getallen achter de komma.
Dit komt door het volgende zoals ik zei is het geen ampère meter maar puur een voltmeter waart omheen heel veel verschillende meetweerstanden zitten. De werkelijk voltmeter waar het systeem is opgebouwd kan echter maar 200,0mV meten en niets anders, vandaar dat dit ook het kleinste spanningsbereik is. Nu word het nog leuker de meter kan zelfs niet eens achter de komma meten maar enkel een waarde van 0 t/m 1999. Om dan 101,2mV weer te geven staat er op het display 1012. De komma word apart toegevoegd via je bereik schakelaar en dat staat er ineens netjes 101,2mV.
De komma is dus geen onderdeel van het meetsysteem zelf want dat is een 2000 counts meter. het meten met een meetpen link of rechts gebeurt als volg, links zit er gewoon een andere meetweerstand dan rechts, wat voor de uiteindelijk interne meter niets uitmaakt. Door het gekozen meetbereik via de schakelaar staat de komma vast op 2 plaatsen van het einde.
Dus in het kort er is niets mis met je meter en het is heel normaal dat je waarden per bereik steeds 10x afwijken. Niet echt normaal maar wel voor deze meter bedoel ik ermee.
De eenheden zijn gewoon die er naast staan. dus een m is voor mV of mA
De komma's positie is vast per bereik en staat er ook naast 200m betekend 200,0 dus 1 cijfer achter de komma.
Als het nog niet duidelijk vraag maar raak. Echter dan zou ik graag even de inhoud vande handleiding willen zien waar het gaat over de bereiken van de stroom meting en de interne weerstand die ze opgeven. De interne weerstand is eigen bijna gelijk aan de gebruikte meetweerstand.
Op 12 maart 2022 20:51:54 schreef CrossFireX:
Jee zeg, ik wist niet dat een multimeter zo moeilijk kon zijn.Als je niet weet wat je meet, dan heb je niks aan een multimeter...
Zo simpel kan het zijn.
Crosfire ik hoop dat je eerst deze post leest en hopelijk ook begrijpt. Het is niet zozeer dat je nit weet wat hij meet, want hij geeft precies weer wat hij meet. Wat dat betreft is de meter eerlijk en liegt hij niet tegen je. Dat de waarden steeds 10x groter worden komt puur door de werking van de meter en de veel te grote meetweerstanden voor het stroom bereik.
Een weerstand van 1k is al wat je gebruikt om een led op 5V te laten werken en je verwacht dan een stroom van 5mA. Ga je nu met de meter van ts meten dan word de weerstand 2 x 1k en de stroom nog maar 2,5mA. Jij denkt 2,5mA kan nooit want ik heb maar 1 weerstand van 1k toch. Zo zie je maar dat het toevoegen van een meter ook het toevoegen van een extra circuit is. Van een moderne multimeter verwacht men dit niet meer omdat in het meten van de spanning je er niets van merkt nu geld dit zeker niet voor het meten van stroom, zelfs de beter 5,5 digit multimeters zijn hierin nog niet perfect.
Dus naast het meten van de stroom moet je ook echt de spanning meten. Want in geval van de led dan zie je ook dat de spanning eerst een stuk hoger was over de led dan na het toevoegen van de stroom meter.
Als je niet weet wat je meet, dan heb je niks aan een multimeter...
Als je niet weet wat je meet hebben we niets aan jouw
, is het in dit geval. Want de meter doet precies wat hij doet, want deze meter is verre van perfect, maar toch liegt het niet tegen je. Wat hem betreft klopt de gemeten waarde ook. En als je weet wat er in deze meter gebeurt zie je ook dat de waarde klopt. Echter voegt deze meter ongewenst veel weerstand toe aan je circuit waardoor alles in de war word gestuurd. Toch is deze multimeter goed bruikbaar zolang je er maar geen stroom mee gaat meten. Dus stroom meten doe je dan via een extra toegevoegde meetweerstand in serie met in dit geval een led.
Mijn 6,5 digit multimeter doet dat net even iets anders daar is het kleinste spanningsbereik al 200,0000mV en het kleinste stroom bereik 00000,0mA. Het stroom bereik is hier juist 100x groter en de meetweerstand ervoor is dus ook klein. De multimeter van TS is precies andersom en is het stroom bereik juist 1000x kleiner en daarvoor heel erg grote meetweerstanden.
MGP
LDmicro user.
Op 12 maart 2022 20:51:54 schreef CrossFireX:
Jee zeg, ik wist niet dat een multimeter zo moeilijk kon zijn.
Ook ik ging ervan uit dat hij de meter juist instelde en de gemeten stroom verkeerd was, niet dus.
Ben weer voetje gelicht en gestruikeld 
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Op 12 maart 2022 22:17:09 schreef benleentje:
[...]
De eenheden die erbij horen heb je van tevoren zelf geselecteerd, dus in het 20mA stand is dat mAIn de 200µA stand met je in micro ampères van 0.1 t/m 200µA. De komma staat per bereik vast. Je moet weten dat een een multimeter geen stroom direct kan meten, het kan alleen spanning meten. Wat je ziet is dus een gemeten spanning wat dan wel precies overeen komt met de stroom. Intern zit er dus een hele rij aan nauwkeurige meetweerstanden van ik denk 0,1% of beter. Het kleinste bereik van jouw meter is 200mV. Om 200mV overeen te laten komen met 200µA meet je dus 1000µA per 1 volt en dat kan je doen met een weerstand van 1kΩ.
NU heb je dus een led met ingebouwde weerstand (aanname) + 2 x 1 meter meetsnoer + 1000 ohm weerstand. De meetweerstand van dit bereik is hier dominant en dus alles bepalend voor de stroom omdat 12V / 1000Ω = 12mA. De stroom kan dus nooit groter zijn dan dat door de eigenschap van deze meter.
[...]
- 200U: 14,7 (?) = 14,7µA met een bereik van 000,0µA t/m 199,9µA
- 2m: 0,014 (?) = 0,014mA (14µA) in een bereik van 0,000mA t/m 1,999mA
- 20m: 0,14 (A) = 0,14mA (140µA) in een bereik van 0,00mA t/m 19,99mA
- 200m: 01,4 (?) = 1.4mA in een bereik van 000,0mA t/m 1999,9mA
Waarom zijn nu al die waarden zo 10x of 100x groter? Dit komt zoals ik al had uitgelgd dat er in de multimeter per bereik een meetweerstand zit. In mijn reken voorbeeld kwam ik in het 200mµA bereik op 12mA uit. Jij meet een stroom die zelfs nog 1000x kleiner is en dat betekend dat je meetweerstand in dat bereik geen 1kΩ is maar 1 MΩ wat wel erg absurd is.
Vaak zijn de meetweerstanden per bereik dan precies 10x groter of kleiner dan het bereik ervoor vandaar dat je de gemeten stroom ook steeds 10x afwijkt behalve op de 2 onderste bereiken waar dan dezelfde meet weerstand lijkt te zitten.Dit is wat ik heel kort in mijn vorige post vertelde, een multimeter is niet geschikt als ampère meter omdat de interne meetweerstanden te dominant zijn en die dus per bereik de max stroom bepalen zeker bij het meten met lage spanningen. Er zijn meters die het veel beter doen maar zijn ook een stuk duurder. Deze spanningsval in de meter door de meetweerstand noemt de burden spanning en staat als het goed is in je gebruikshandleiding. Hoe lager deze spanning hoe beter het is om stroom te meten.
Een ampère-tang of stroom-tang heeft hier geen last van omdat die via een aparte sensor wel echt direct de stroom meet.Een dure meter is ook niet nodig als je een eigen meetweerstand extern in je schakeling opneemt. Een 1Ω 10W 1% weerstand kan je hier prima gebruiken
Waarom verschuift de komma niet als je de meetpen in 20mA of in 10A zet?
Voor 20mA geld een bereik van 00,00mA t/m 19,99mA
Voor 10A geld een bereik van 0,00A t/m 9,99A.
In beide bereiken zitten er dus 2 getallen achter de komma.Dit komt door het volgende zoals ik zei is het geen ampère meter maar puur een voltmeter waart omheen heel veel verschillende meetweerstanden zitten. De werkelijk voltmeter waar het systeem is opgebouwd kan echter maar 200,0mV meten en niets anders, vandaar dat dit ook het kleinste spanningsbereik is. Nu word het nog leuker de meter kan zelfs niet eens achter de komma meten maar enkel een waarde van 0 t/m 1999. Om dan 101,2mV weer te geven staat er op het display 1012. De komma word apart toegevoegd via je bereik schakelaar en dat staat er ineens netjes 101,2mV.
De komma is dus geen onderdeel van het meetsysteem zelf want dat is een 2000 counts meter. het meten met een meetpen link of rechts gebeurt als volg, links zit er gewoon een andere meetweerstand dan rechts, wat voor de uiteindelijk interne meter niets uitmaakt. Door het gekozen meetbereik via de schakelaar staat de komma vast op 2 plaatsen van het einde.
Dus in het kort er is niets mis met je meter en het is heel normaal dat je waarden per bereik steeds 10x afwijken. Niet echt normaal maar wel voor deze meter bedoel ik ermee.
De eenheden zijn gewoon die er naast staan. dus een m is voor mV of mA
De komma's positie is vast per bereik en staat er ook naast 200m betekend 200,0 dus 1 cijfer achter de komma.Als het nog niet duidelijk vraag maar raak. Echter dan zou ik graag even de inhoud vande handleiding willen zien waar het gaat over de bereiken van de stroom meting en de interne weerstand die ze opgeven. De interne weerstand is eigen bijna gelijk aan de gebruikte meetweerstand.
Het kwam er eigenlijk op neer dat de 10A en de 200mA plug wat onduidelijk voor me was, ook omdat de zekering van die laatste gesneuveld was (en waarschijnlijk al in de 1e week
) en daarom niks deed. Zolang je er goed op let welke pen je aansluit is het display heel logisch af te lezen ivm die komma's. Maar nu snap ik dus ook dat zo'n simpele mm nog veel simpeler in elkaar zit dat ik dacht dus dankjewel voor je uitgebreide antwoord.
Ik wist indd dat een stroomtang veel nauwkeuriger is, alleen al omdat er geen kabels aanzitten. Bij dit soort projectjes is het meer om een idee te krijgen. Ik kreeg de metingen altijd wel voor elkaar zoals in de OP te lezen was, maar nu weet ik hoe het precies zit.
Op 13 maart 2022 00:46:48 schreef CrossFireX:
Zo zie je maar, denk je genoeg te weten...
Nee, dat heb ik nergens gezegd en zal ik ook nooit beweren. Geeft niet, omlaag schoppen is minder eng dan omhoog schoppen dat is ook logisch.. 
MGP
LDmicro user.
Op 13 maart 2022 11:30:12 schreef rxe:
Nee, dat heb ik nergens gezegd en zal ik ook nooit beweren. Geeft niet, omlaag schoppen is minder eng dan omhoog schoppen dat is ook logisch..
Als je de titel van het topic nog eens leest en het openingsbericht inclusief bijbehorende foto dan kun je er niet op uitmaken dat je snoer in de 10A gestoken had voor de rest van het topic.
Daarom het algemene misverstand, niemand schopt omhoog of omlaag, iedereen maakt fouten, zo zie ik het.
e:/ het belangrijkste is dat uw probleem opgelost is door mede COers
benleentje
Golden Member
Ik wist indd dat een stroomtang veel nauwkeuriger is,
Een stroomtang is niet nauwkeuriger, vind maar eens een stroomtang die kleiner dan 20mA kan meten, succes
. Meeste stroomtangen hebben al 10mA aan ruis en een bruikbare resolutie is dan 100mA.
Wat dat betreft is jouw meter nauwkeuriger maar introduceert een zeer grote fout in je meting en is daarom zeer beperkt bruikbaar.
PS fluke heeft wel een stroomtang speciaal voor 20mA in 4 - 20mA sensoren, maar die kan dan ook niet meer dan dan 100mA meten.
https://www.fluke.com/nl-nl/product/elektrische-test-en-meetinstrument…
En er zijn ook wel current probes voor een osciloscoop die in het mA bereik werken maar trek dan ook je portemonnee maar open. Ook voor een scope geld dat je meeste gewoon over een weerstand spanning moet meten voor het bepalen van de stroom.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb een DC stroomtang met 100uA als laagste bereik, is een oudje met buizen van HP.
Ik heb ook twee scoop probes voor lage stroomn, een AC/DC stroomtang met 5mA als laagste bereik en een met 1mA/div als laagste bereik. Die 5mA is nog nieuw te koop maar voor de prijs kun je waarschijnlijk iets van 80 Lidl meters kopen
Maar dit zegt niet over hoe nauwkeurig ze dat meten. Een hele goede tang zal hooguit 1% zijn, de meest beroerde multimeter zit ook rond 1% maar een beetje DMM zit ruim onder 1%, hele goede zitten daar heel ver onder (100x of meer beter).
Er zijn ook multimeters die heel goed zijn in ini-mini stroompjes meten. Dit als laag bereik, of een hoger bereik maar dan meer digits en sommige beiden
Als je meter 4 cijfers heeft kun je in het 200 mA bereik 200.0 mA weergeven met 000.1 mA resolutie. Het laagste cijfer is bij elke meter niet betrouwbaar, dat kan weinig tot heel veel afwijken en is meer bedoelt om te kijken of de stroom een beetje stabiel is. Hoeveel is vaak omgekeerd evenredig met de prijs.
Maar zolang je in het Lidl "my-first-multimeter" speelgoed segment wil blijven moet je ultra voorzichtig zijn bij gebrek aan beveiliging. Als je dit op 230V had geprobeerd was het ding waarschijnlijk met een knal richting DMM heaven gegaan en jij naar de eerste hulp. Mijn hand-DMMs staan het niet toe dat ik spanning wil meten met de draden nog in de stroom ingang. (Als jij de draden nog in 10A hebt zitten, hem in AC volt zet omdat je 230V wilt meten gaat het voor jou meter en mogelijk ook voor jou zelf slecht aflopen. Een goede meter heeft ook zekeringen in het 10A bereik. Maar die zekeringen zijn heel speciaal en waarschijnlijk duurder dan de hele meter. Als jij het lage stroom bereik zwaar overbelast met 230VAC gaat een standaard glas zekeringetje meestal ook niet helpen.
Een goede meter heeft voor grofweg 20 tot 40 euro aan zekeringen aan board.
Je moet om dit soort lage vermogens te meten eigenlijk 2 meters gebruiken. Een die de spanning direct over het lampje meet terwijl de tweede de stroom meet. Dit omdat je meter dmv de inwendige weerstand een beetje spanning opsnoept. (nb: wattage is een foute term, het is vermogen, net zo fout zijn voltage en amperage)
Anoniem
Och,niet te moeilijk maken.
Het probleem van rxe, is een veel voorkomende beginnersfout .
Daarvoor moet je weten dat de ingangsplug van het apparaat gemeenschappelijk is voor alle meetbereiken, van spanning, weerstand en stroom. Afhankelijk van de gekozen schakelaarstand past de meter dan de correcte eenheid en het meetbereik zelf aan.
Bij 10A is de warmteontwikkeling echter te groot om een klein printweerstandje te gebruiken en hier wordt een dikke draadgewikkelde weerstand voor gebruikt. Ook het schakelaartje kan die stroom niet aan,en dus is er een aparte ingang voorzien om dit te omzeilen.De meter werkt op die plug enkel dan correct als de schakelaar ook op de 10A stand staat.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (12%)]
Op 14 maart 2022 14:51:35 schreef grotedikken:
Och,niet te moeilijk maken.
Het probleem van rxe, is een veel voorkomende beginnersfout .
het idee is nochtans stokoud.. getuige deze Sanwa uit de jaren stillekes..
Op 14 maart 2022 14:51:35 schreef grotedikken:
Bij 10A is de warmteontwikkeling echter te groot om een klein printweerstandje te gebruiken en hier wordt een dikke draadgewikkelde weerstand voor gebruikt.
noem het gerust een stuk draad want er is niks aan gewikkeld.
Op 14 maart 2022 13:19:10 schreef fred101:
Dit omdat je meter dmv de inwendige weerstand een beetje spanning opsnoept.
wow Fred.. een uitleg over de spanningsval in de A meter zonder dat de term burden voltage valt 
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (19%)]
Anoniem
Ik bedoelde natuurlijk een beginnersfout van de gebruiker, niet de fabrikant.
Of dit nu een plaatje, draad, of opgewikkelde weerstand is, hangt af van het bereik en de spanningsval.
Maar ook van de kwaliteit van de meter. Een gewoon stukje koperdraad zal bij opwarmen meer afwijking geven dan eentje uit speciale constantaanlegering.
Veel meters hebben een spanningval in het stroombereik van 50-75mV , maar er zijn er ook die 150-300 mV verliezen. Bij stroommetingen op lage spanningen kan dit onaanvaardbare meetfouten geven. Er zijn zat zaken die op 1.5V of 3.3V werken.
Belangrijker is hier dat door de aparte shunt + plug kan volstaan worden met een lichter uitgevoerde draaischakelaar en dunnere printbanen, want anders moet de volle stroom ook daardoorheen.
Dus de meeste universele meters hebben die voorziening.
@fred101,
Het begint een beetje te enerveren(= op de zenuwen werken) dat steeds weer over die gallicismen als wattage en ampèrage geëmmerd wordt, terwijl het nochtans duidelijk en ondubbelzinnig is.
Dat komt omdat België lange tijd gedomineerd is qua elektriciteit door het Franstalige ACEC. Onder oudere technici werd een Frans vakjargon gebruikt waar nog sporen van over zijn.
denk niet dat het aan ACEC lag, die deden het vrij keurig tweetalig, maar gewoon aand e geschiedenis. tot de taalwetten in 1933 was ook in Vlaanderen een groot deel van het onderwijs in het Frans.. ok in de autmobielsector (waar ACEC niks mee te maken had) waren en zijn Franse termen lang in zwang geweest, vise platine, clignoteur, sans unique.. noem maar op..
Op 14 maart 2022 15:21:18 schreef grotedikken:
Het begint een beetje te enerveren(= op de zenuwen werken) dat steeds weer over die gallicismen als wattage en ampèrage geëmmerd wordt, terwijl het nochtans duidelijk en ondubbelzinnig is.
Dat komt omdat België lange tijd gedomineerd is qua elektriciteit door het Franstalige ACEC. Onder oudere technici werd een Frans vakjargon gebruikt waar nog sporen van over zijn.
jus d'orange is ook een gekende.. is zelfs een band in NL : https://www.facebook.com/hansjusdorange
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (39%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
OK dan mag stroomage, spanningage, en ohmage ook, of is dat weerstandage ?
Electronica is een vak, daarbij horen vastgelegde termen.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Daar zal je de Belgische forum gebruiker niet op betrappen. Voltage, ampérage en wattage dan weer wel. Dit is al decennia ingeburgerd. Maar dan op zijn Frans uitspreken. Ikzelf gebruik het minder onder Nederlandstaligen, maar het stoort mij niet. Met mijn Franstalige collega's gebruik ik het dan weer wel.
Vergeet niet dat aardlekschakelaars, torretjes en trafo ons ook vreemd in de oren klinken Fred. Dat is ook voor ons wennen.
Op 14 maart 2022 20:28:32 schreef fred101:
Fred, amperage en voltage zijn Franse (of zo je wilt, Engelse) leenwoorden. Leenwoorden, dat mag hier toch?
benleentje
Golden Member
@fred101 JE hebt niet alles gelezen, het ging er niet om de TS geen kleine stromen kan meten maar dat vrijwel altijd die stroommeting een (grote) fout introduceert. De meter van TS heeft 1 MΩ als weerstand voor het kleinste bereik, tenminste dat bereken ik uit zijn meetresultaten maar ik betwijfel of dat wel klopt, de meting dan.
Vroeger was het misschien een vak tegenwoordig kan elke internet hobbyist met een Arduino en een ledje aan de slag. Maar het gebruik van een simpele stroommeting gooit dan alles in de war. Hoewel ik me er ook aan erger dat woorden veranderen is het niets iets waar we veel aan kunnen doen, een taal is toch een soort levend iets en verandert continu. Probeer maar eens een boek uit bv de 17de eeuw te lezen dan zie je hoeveel de taal verandert is. Maar ja vind maar eens een goed 17de-eeuws boek over elektronica
.
fred101
Golden Member
Sorry, Ik moet idd eens met mijn tijd uurage mee gaan. Ook overgaan naar apparatuur met een lager kiloage.
dat woord bestaat niet, net zo min als stroomage, spanningage.
amperage en voltage bestaan wel, zijn simpelweg leenwoorden.
Dat verschil lijkt me echt niet lastig te begrijpen. CO forum en elektronica in de Nederlandse taal staan zowaar stijf van de leenwoorden..
off topic toemaatje:
kwasi alle talen gebruiken leenwoorden. zelfs de Japanners kennen een Flip-Flop. De Fransen dan weer niet, daar is het een bascule.. heeft hun Academie Francaise toch wat te doen 
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (22%)]
benleentje
Golden Member
@Fred101 dat is niet wat ik bedoelde. JE moet gewoon de woorden gebruiken die je beste acht
Ik erger me er net zo rot aan maar het heeft gewoon geen zin om er tegenin te gaan.
PS kiloage bestaat wel is gewoon iets wat meer dan 1000 jaar aan het verouderen is
. Of het tijdperk waarin de kilo's eraan vliegen.
Stroomage >> tijdperk waarin de mens de stroom leerde kennen
ohmage lijkt voor mij op homage