Op 14 maart 2022 22:19:22 schreef buckfast_beekeeper:
In ..., een koude winter ...., smolt de isolatie er af ...

Kennelijk toch niet koud genoeg.

Ja, in Arnsbergerwald dan ook, daar kun je wel alles verwachten, en het gekste eerst. Praat eens over normale plaatsen.

een diesel ook nog, eerst gloeien en dan de 4 of 5 cylinders aanslingeren. menig simpele startkabel geeft daar de geest op. een lege startaccu met temperaturen onder nul laten weinig hoge laadstroom voor de accu over, wel als het warmer is. dan zal de startstroom vrijwel geheel uit de hulpaccu moeten komen.

Die regels gelden hier niet dat is voor als er langere tijd een hoge stroom kan zijn. De startkabel word maar 4 seconde o.i.d. zwaar belast dan mag je de kabel een stuk dunner kiezen.

Dat is natuurlijk onzin. Bij dergelijke lage spanningen is het uitsluitend de spanningsval die bepaalt of een kabel geschikt is of niet. Als dat in orde is, dan kom je aan 'opstoken' hoe dan ook al niet toe.

Ik denk dat ik hier een setje van 35mm2 heb (maar het zou ook 50mm2 kunnen zijn). Gewoon een paar reststukjes kabel met een paar klemmen eraan. Dat heeft nog nooit iemand laten staan (en zelf heb ik ze nog nooit nodig gehad).

Als 1 ding slecht is voor accu’s is twee accu’s met verschillende lading parallel schakelen.
Hoe dikker de kabels, hoe lager de weerstand in de kabels en hoe hoger de stroom, en hoe slechter het is voor de accu’s.

Ook dat valt heel erg mee. Als je naar diverse datasheets van startaccuutjes kijkt, dan kom je daar als 'initial charge current' vaak waarden tussen de 1C en 4C tegen. Dan zit je binnen spec. Als CCA is het niet zelden minimaal 10C. Ofwel: de 'volle' accu kan het wel even hebben. De 'lege' zou er ook niet zenuwachtig van moeten worden.

32mm²

Dat is wel een rare maat. In elk geval niet erg gangbaar...

Ons golfje heeft de onhebbelijke neiging om na een paar weken stil te staan een dode accu te hebben.

Ergens een audio versterker die niet uit gaat ofzo? Of een accu met een hoge zelfontlading?

Op 15 maart 2022 06:53:19 schreef EricP:
[...]Ergens een audio versterker die niet uit gaat ofzo? Of een accu met een hoge zelfontlading?

Nee, autoalarm....
Accu is (was) nieuw.

Op 15 maart 2022 06:53:19 schreef EricP:..Dat heeft nog nooit iemand laten staan (en zelf heb ik ze nog nooit nodig gehad).

Dat is hier ook de situatie. Ik heb startkabels liggen in m'n oudste auto, een barrel dat waarschijnlijk ook royaal de oudste uit de buurt is, en die heeft al vele auto's gestart. De hele buurt belt hier aan bij startproblemen.
En ik heb nog even gekeken, want ik zei dat ik 16mm2 had, maar dat is 25mm2. Dat blijkt in de praktijk dus wel voldoende voor alle auto's, van gemiddelde diesels tot dikke benzinemotoren (nou ja, tot 3500cc en 5200cc getest.)

Op 15 maart 2022 08:01:48 schreef GJ_:

En ik heb nog even gekeken, want ik zei dat ik 16mm2 had, maar dat is 25mm2.

Dat had ik dus ook. Ik dacht dat ik 25mm2 had, maar dat blijkt dus 35mm2 te zijn. :o

Op 14 maart 2022 22:39:13 schreef big_fat_mama:
Ja, in Arnsbergerwald dan ook, daar kun je wel alles verwachten, en het gekste eerst. Praat eens over normale plaatsen.

Een heel normale plaats. Ik heb er 9 jaar geleefd. Buurt Haarstrang/Möhnesee was het geliefde fietsparcours. -10°C was er een heel normale wintertemperatuur. Winter 85/86 en 86/87 lag het diesel additief bevroren in de auto, 'winterdiesel' bestond nog niet. Alleen benzine tanken hielp. Als sproeiwater werd er pure alcohol gebruikt.

Het koudste waar ik ooit verbleef. -26°C in Zwitserland. Was toen ook het lokale record.

Flachau 2018:

Op 15 maart 2022 06:53:19 schreef EricP:
[...]
Dat is wel een rare maat. In elk geval niet erg gangbaar...

Zou ook 35mm² kunnen zijn. Zijn ondertussen 35 jaar oud. Nu liggen ze op het werk. Daar wordt al eens de radio vergeten in de camionette. Is er later in geplaatst maar niet aangesloten op het contactslot. Ook worden de lichten op het dak al eens vergeten.

Op 15 maart 2022 09:12:30 schreef Lambiek:
[...]
Dat had ik dus ook. Ik dacht dat ik 25mm2 had, maar dat blijkt dus 35mm2 te zijn. :o

Tsja, als ik dat goed terugreken is de koperkern van die kabels van jou potlooddik...
De kern van mijn kabeltjes is zo dik als de grafietstift in een potlood.

Conclusie is waarschijnlijk dat mijn kabelkernen veeeeeel te dun zijn.
Vanavond maar eens gaan speuren langs een donker spoorlijntje of Prorail nog iets heeft liggen (los of vast).....
Eventueel stamel ik -bij betrapping- wat oosteuropese zinnen, dan laten ze je in NL toch meteen weer lopen 8)7

De dynamo zal er dan dankzij zijn hogere spanning nog veel meer stroom induwen en dat is eigenlijk schadelijker.

Hier geloof ik werkelijk helemaal niets van. Een dynamo kan maar een maximale hoeveelheid stroom leveren. In moderne auto's komt dat vaak op een 100 ampère maximaal. Oudere auto's hadden vaak maar een 40 of vijftig ampère dynamo. Genoeg om tijdens het rijden in een een donkere nacht constant de verlichting en de ruitenwisser en ontsteking in bedrijf te houden. En een beetje extra om de accu op te laden.

Later werd er bij nieuwere auto's veel meer elektrische gebruikers ingebouwd. Dingen als verwarmingen en allerlei audio, video en entertainment apparatuur en natuurlijk de systemen die de motor besturen enzo. Daardoor werden de auto's uitgerust met dikkere dynamo's.

Maar een onbeperkte stroom kan een dynamo echt niet leveren. En die 100 ampere klinkt heel veel maar is het niet. Een fatsoenlijke accu kan dat op zijn slofjes doen. Kijk alleen maar eens naar de hier al genoemde CCA (Cold Cranking Amps of koude startstroom) waarde van de accu. Die is vaak een paar honderd ampere.

Ik had in mijn wagen twee eenvoudige(betaalbare) Mutlu accu's staan (in serie voor 24 volt) van 50AH en een CCA van 550 A. Deze accu's hebben het 8 jaar uitgehouden in mijn wagen. Ondanks dat ze een paar keren echt plat geweest zijn omdat het licht was blijven branden. Na een motor revisie heb ik uit nieuwsgierigheid de startstroom eens gemeten. En die bedroeg bij warm weer ongeveer 500 Ampère. Netjes onder cca waarde van de accu, die ook voorgeschreven werd in de manuals.

Een start accu is juist zo gemaakt dat hij zonder problemen enorme stromen kan leveren. De loden verbindingen tussen de vrij dikke platen zijn om die reden ook erg dik. Laden is dus ook geen probleem. De laadstroom gaat door dezelfde verbindingen als de ontlaadstroom. De enige beperkende factor van de laad/ontlaadstroom is het electroliet en de ladingstoestand daarvan. Dat bepaald hoeveel stroom er tijdens het laden gaat lopen en dat zal nooit extreem zijn. Een tiental ampère en dat zal na een minuut of 10 heel snel minder worden bij conventioneel laadsystemen. Moderne laadsystemen gaan helemaal niet laden als de accu nog te vol is. Is de accu leeg genoeg zullen moderne systemen dat zo snel mogelijk doen. Maar ook dat zal nooit het maximum zijn dat de dynamo kan leveren. De rest van boord systemen heeft tegenwoordig ook behoorlijk wat stroom nodig. Anders kan het voertuig helemaal niet rijden tijdens het laden van de accu.

Parallel schakelen van startaccu's zal ook echt geen probleem zijn. De eventuele vereffeningsstromen die er gaan lopen duren maar kort en als ze CCA waarde overstijgen zullen de accu's er niet veel pijn aan hebben.

Ik heb het met nadruk steeds over start accu's omdat die speciaal voor deze toepassing ontwikkeld en gemaakt zijn. Er zijn ook andere soorten (lood) accu's die hier dus niet voor gemaakt zijn. De z.g. zonneaccu's bijvoorbeeld. Die kunnen geen grote stromen leveren maar hebben dan weer wel een hele lage zelfontlading. Zet die een paar jaar weg en dan behouden ze gewoon hun lading. Deze accu's hebben een fijnere structuur en minder dikke verbindingen. Daardoor kunnen grote stromen hier wel schade aanrichten. Met dit soort accu's moet je dan ook anders omgaan.

.

[Bericht gewijzigd door bprosman op (100%)]

100A is al aan de lage kant. 150A is al een normale waarde.

In mijn Audi 50 uit het jaar kruik had ik een dynamo gehangen uit een Audi 100.
Ook uit het jaar kruik.
Die leverde al zondermeer 100A.
Mijn Berlingo komt al zeer vlotjes boven de 150A

een renault scenic van 2001 had al een 210A dynamo bij mijn weten. zeker nu elektrische stuurbekrachtiging de standaard is, heb je dat wel nodig. die is vaak al 80A gezekerd..

in mijn herinnering leverde een dynamo iets van een 16A maximum. Omdat die dingen ook een laag toerentallimiet hadden werden de riemschijven zodanig gekozen dat je er niet over ging bij max toeren motor. dat maakt dat bij motor stationair draaien de dynamo de accu niet kon of nauwelijks bijladen. beide problemen verdwenen dankzij de alternator :-)

Nee hoor. 750 watt is standaard, dus dat gaat wel tot 60 ampère of meer.
https://www.autoweetjes.com/dynamo.htm

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op (22%)]

ik dacht vroeger ook goeie kabels te hebben. al mijn oldtimers konden er perfect mee starten. behalve eentje: een cadillac 7.7V8 bigblok uit 1970. die had effe 1000CCA nodig en die ging amper rond op mijn startkabels.

dan maar hele goeie kabels gaan halen, maar ook daar dik NJET.
er zijn dus amper andere autos in europa die in staat zijn 1000A te leveren.

nuja, ondertussen heb ik die kabels, en als ik die gebruik, gaat het echt wel HEEEEL vlot met een gewone auto.
zelf starten zonder dat de lege auto een accu heeft, is mogelijk. doe ik vaak zat.
https://www.youtube.com/watch?v=GlLR8HgEAVg&ab_channel=AndyDevuyst
enige nadeel, het zijn goeie kabels, en daar zitten van die flut plastic knijpers aan.
terwijl mijn flut kabels hele sterke knijptangen hebben.
de rode is een flut kabel met goeie tang, de zwarte (iets dieper) is de goeie kabel met plastic tang
http://www.fordcapri.be/fcapri/capri2/swap/DSCN1842.jpg

40-65A dynamos in 30jaar oude wagens
60-100A in autos van +10jaar
wat ze nu hebben weet ik niet

Op 15 maart 2022 19:24:35 schreef Brightnoise:
Nee hoor. 750 watt is standaard, dus dat gaat wel tot 60 ampère of meer.
https://www.autoweetjes.com/dynamo.htm

Autoweetjes staat wel eea aan onzin in..
Zou ik niet gebruiken.

@Fcapri, dan koop je toch een paar goede klemmen?
Heb ik ook gedaan met mijn kabeltjes..

Mijn Audi 50 stond een 35A exemplaar in de jaren '70.
Dat vond ik wat weinig, dus gewisseld voor genoemd 100A exemplaar, ook uit de jaren '70.
En daarna is het alleen maar meer geworden.
250A exemplaren zijn ook niet vreemd...

[Bericht gewijzigd door Jinny op (24%)]

Op 15 maart 2022 19:41:44 schreef fcapri:
ik dacht vroeger ook goeie kabels te hebben. al mijn oldtimers konden er perfect mee starten. behalve eentje: een cadillac 7.7V8 bigblok uit 1970. die had effe 1000CCA nodig en die ging amper rond op mijn startkabels.

dan maar hele goeie kabels gaan halen, maar ook daar dik NJET.
er zijn dus amper andere autos in europa die in staat zijn 1000A te leveren.

1000CCA is nogal wat, bij 140Ah startacu's gezien dat er 850CCA opstond.

Op 15 maart 2022 20:46:38 schreef Jinny:

@Fcapri, dan koop je toch een paar goede klemmen?
Heb ik ook gedaan met mijn kabeltjes..

tja, je gebruikt dat ook maar af en toe. en dan is het altijd behelpen met die plastic tangen, wat rommelen tot ze goed contact maken. elke keer zeg je dan: nu ga ik de tangen vervangen.
en 6maand later heb je ze nog eens nodig en dan merk je dat je het nog niet gedaan hebt...

zitten ook altijd in mijn golf. haal je ze eruit om de tangen te fixen, dan vergeet je ze terug te steken, en mag je raden wat ik binnen de week dan ergens, in the middle of nowhere, zal nodig hebben

Op 15 maart 2022 20:51:56 schreef testman:
[...]

1000CCA is nogal wat, bij 140Ah startacu's gezien dat er 850CCA opstond.

yep, in europa hebben we geen 1000CCA accus.
alle 640A (meest voorkomende dieselaccu) kregen het blok niet snel genoeg rond om aan te slaan.
heb eentje van 960A gevonden in een grote ford camionette destijds. maar die accu was zo groot dat ze fysiek niet in de auto paste. heb toen de voorvleugel moeten losschroeven, de accu erin steken, voorvleugel weer monteren.

Op 16 maart 2022 05:00:57 schreef fcapri:
[...]

tja, je gebruikt dat ook maar af en toe. en dan is het altijd behelpen met die plastic tangen, wat rommelen tot ze goed contact maken. elke keer zeg je dan: nu ga ik de tangen vervangen.
en 6maand later heb je ze nog eens nodig en dan merk je dat je het nog niet gedaan hebt...

zitten ook altijd in mijn golf. haal je ze eruit om de tangen te fixen, dan vergeet je ze terug te steken, en mag je raden wat ik binnen de week dan ergens, in the middle of nowhere, zal nodig hebben

Dat gerommel (aan mijn kabels zaten initieel ook van dat soort zut) was ik heel snel zat, het was een set goede klemmen zoeken (bronzen denk ik, zwaar) en kabelogen knijpen.
Even doorzetten en nooit meer (als met die ijzeren klemmen) hoeven rommelen.
Dat is inmiddels jaaaaaren terug, ik heb de kabels ergens 20 jaar plus.

Op 16 maart 2022 07:31:22 schreef Jinny:
Even doorzetten en nooit meer (als met die ijzeren klemmen) hoeven rommelen.
Dat is inmiddels jaaaaaren terug, ik heb de kabels ergens 20 jaar plus.

Dan heb je dus 4 klemmen van totaal 100 euro. Dat lijkt duur.
Maar na 20 jaar is het dus 5 euro per jaar. En als je in de kou staat te klooien met een lege accu is die 5 euro het laatste waar je je druk over staat te maken.
Goede klemmen kosten tussen de 10 en 25 euro per stuk. De toppers zijn idd die dikke bronzen monsters.

En als je in de kou staat te klooien met een lege accu is die 5 euro het laatste waar je je druk over staat te maken.

Die rekensom gaat niet helemaal op. Het is mijn 5 euro. Maar een ander staat te klooien met een lege accu :+

Op 16 maart 2022 08:57:18 schreef EricP: Maar een ander staat te klooien met een lege accu :+

:-) nee, kennelijk sta jij te klooien met de accu van een ander, anders stond je daar niet met jouw kabels voor 5 euro per jaar :-)