Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Fotootje (duidelijke) kan helpen. UAB lijkt me iets van Siemens of ITT...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij het 'ontspullen' kwam ik het volgende stukje gereedschap tegen.
Aan verschillende ex collega's gevraagd wat het kan zijn, niemand had een idee.
Is ca 15 cm lang.

Weet iemand hier, waar dit voor kan dienen?

Arco

Special Member

Van de OQ0043 is er wel een intern blokschema:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat blokschema is interessant. Veel gainen balance, dus denk ik al snel aan audio, maar verder kan ik het nog niet zo snel thuisbrengen met welk doel. G. Eric

Arco

Special Member

Philips gebruikte die o.a. in PM3310/3311 oscilloscopen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 maart 2022 13:49:47 schreef Eric21:
[bijlage]Heb hier een aantal IC's in DIL-16 behuizing. Opdruk is UAB1010 in groot lettertype.

Hetzelde geld voor de OQ0043. Onbekend behalve dat het IC is toegpast in de PM3310 scoop, maar wat zijn het voor IC's? Datasheet kan ik niet vinden helaas.

Heeft iemand meer gegevens?

OQ (eerste is de letter O, geen nul dus) is Typisch Philips custom en/of prototype spul. Misschien dan Maarten Bakker meer weet, die heeft die allemaal in een apart topic verzameld (en dan kom je weer op Arco zijn foto!)

Op 20 maart 2022 14:33:15 schreef Kapee:
Bij het 'ontspullen' kwam ik het volgende stukje gereedschap tegen.
Aan verschillende ex collega's gevraagd wat het kan zijn, niemand had een idee.
Weet iemand hier, waar dit voor kan dienen?

Het lijkt iets om draad te buigen (mischien power inductors/trafotjes?) of hele dunne buisjes? Hoe groot is dat ding?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 13 maart 2022 10:10:54 schreef Paul Welther:
@conn kan best zijn dat die spanningsregelaar stuk is. Aan de andere kant van de print zit de step-up converter voor de injector sturing kan zijn dat je die hoort. Soms is het makkelijker om een ecu van de sloop te pakken en die te clonen ben je het snelst klaar.

En dat heb ik dan ook gedaan.. Eentje van de sloop besteld.
Nu nog clonen of de eeprom verplaatsen. 't Is een compatibele van eenzelfde motor/wagen. Ik zie wel wat het wordt als hij aankomt.
Indrukwekkende dienst van staat heb jij op dit forum, man. Bedankt voor de informatie.
Christophe

hobby luke

Honourable Member

Hier een paar foto's van een IC koeling:

Weet iemand wat er in die koperen buis zit?
Het is enkel uit interesse, het toestel (Technics versterker) werkt perfect.

MVG,
Luc.

Hensz

Golden Member

Don't Panic!

Daar zit een vloeistof in die als het goed is verdampt waar het heet is en condenseert waar het koel is. Water doet het goed indien het "hete punt" meer dan 100 graden mag zijn en het koude punt dus ongeveer kamertemperatuur. Maar voor een CPU koeler is dat dus niet geschikt, want daar moet de hete kant onder de 70 graden blijven. Wat ze dan wel gebruiken weet ik niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Google:

Low temperature heat pipes use fluids such as ammonia and nitrogen. High temperature heat pipes utilize cesium, potassium, NaK and sodium (873–1,473°K)

Thevel

Golden Member

Een kennis vroeg me of of ik aan deze X2 RC-Unit kan komen alleen is de code mij niet helemaal duidelijk.

PMR209 ME is 250V AC en 25,4mm pitch. Duidelijk dus.
Maar de code 40/085/56/B kom ik niet uit, kan iemand het uitleggen?
Volgens wat plaatjes op internet zal het om een 0,47µF en 47Ω gaan maar klopt dat wel?

EricP

mét CE

De eerste datasheet die ik pak (gewoon, van local disk) zegt dat de 40/085/56/B de 'climatic category' is. En dat zegt dus niks over de waarde(n).
Er moeten nog meer getallen op staan om daar wat zinnigs over te kunnen zeggen.

Arco

Special Member

Er moet nog meer op staan, ze bestaan in 8 verschillende waardes...

https://cdn.myonlinestore.eu/93e1a424-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/article/da8e463b8832aa89b86ba367f93a5eb5ca177b15.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 1 april 2022 12:33:22 (46%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 1 april 2022 12:25:00 schreef Arco:
Er moet nog meer op staan, ze bestaan in 8 verschillende waardes...

Dat vermoeden had ik ook al, ik heb een foto van de bovenkant gevraagd maar die heb ik nog niet ontvangen.

Ik heb wel een foto van de andere kant maar daar schiet je ook nniets mee op....

EricP

mét CE

Nou lijkt het iemand te zijn die er niet heel veel van snapt...
Waarom zou het ding vervangen moeten worden? Is het echt stuk?

Arco

Special Member

Rifa's gaan over het algemeen niet kapot zonder rook, knal, en geur effecten... ;) (en duidelijke visuele schade)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

De kennis heeft eer een stuk of 5 nodig.
Mogelijk zijn de anderen wel ontploft.

Arco

Special Member

Hij hoeft er niet direct een foto van te maken, als 'ie maar zegt wat er bovenop staat...
En kijken of ze allemaal hetzelfde zijn...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 1 april 2022 13:48:43 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

En dan even kijken of er ook vervangers van andere merken en met een ander dielectricum bestaan. En als het persé dezelfde moeten zijn, zorg dat je geen New Old Stock in handen gedrukt krijgt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 1 april 2022 14:17:23 (33%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Ik heb nog steeds geen antwoord van de kennis gekregen, zodra ik iets hoor laat ik het weten.

En dan even kijken of er ook vervangers van andere merken en met een ander dielectricum bestaan

Uiteraard!

Thevel

Golden Member

Vandaag een foto van de bovenkant gekregen.
Het is nu wel duidelijk :)

Arco

Special Member

Je kunt ook een 470nF X2 condensator nemen + 220 Ohm weerstand, da's wat makkelijker te verkrijgen.
(Rifa was een van de weinigen die die dingen maakte...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Ik heb ze gevoeden van Kemet, ik neem aan dat die wel een tijdje meegaan.
https://nl.mouser.com/ProductDetail/KEMET/PMR209ME6470M220R30?qs=ffqAh…

maartenbakker

Golden Member

Dat zijn exact dezelfde; KEMET is de nieuwste naam... Als ze niet al te lang in een niet geclimatiseerd pakhuis hebben gelegen, zullen ze het wel 5 tot 40 jaar uithouden, maar het blijven tijd- en rookbommen.

@Arco: X2 als snubber is eigenlijk niet zo'n goed idee i.v.m. zelfherstelling. Misschien dat voor serieschakeling vrijgegeven X1 of X2 types het wel goed doen, maar idealiter zet je er iets pulvasters in. Bijvoorbeeld een 1000V MKP of FKP met een serieweerstandje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten