raspberry ziet pulsen niet

buckfast_beekeeper

Golden Member

Als het dagelijks rond hetzelfde uur gebeurd, dan moet er iets zijn wat het triggerd. Is er op dezelfde kring iets wat rond dat uur opstart? Bijvoorbeeld een boiler.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

we zijn niet thuis, niks staat aan. boiler warmt 2 uur snachts op
kern.log eens gaan bekijken

13april zie je een reboot rond 17h. dan NIKS tot 11H22 vandaag
een 20tal keer undervoltage tot een reboot om 15h17.
daarna nog reboots om 15h42 en 15h52 en sinds 17h27 is alles weer rustig

om 8h begonnen de zonnepulsen, om 18h40 stopten ze, dus daar zit het ook niet

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Hensz

Golden Member

Het ding boot kennelijk wel weer elke keer. Dan is de voeding weer OK. Zou een dikke elco niet helpen om 'm door die kwart seconde heen te helpen?
Is er een werkplaats in de buurt met zware machines, of een koelkast/diepvries die wel eens moeite heeft met starten?

Don't Panic!
Arco

Special Member

Als de spanning zo erg inzakt dat de brown-out reset ingrijpt, dan is er wat heel erg mis met de voeding, daar helpt alleen een elcootje niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Op 14 april 2022 19:12:30 schreef fcapri:
[...]

De rpi kan dus blijkbaar wel meten dat de spanning te laag komt, maar heeft geen dac. Vind ook nergens een systeem commando te vinden om te cpu spanning te zien.

Er word geen spanning gemeten en daarom kan je ze ook niet zien. In digitale ingang kijkt naar 2 spanningsniveaus hoog en laag. In dat hoog zit dan weer een range van bv 2V tot 3,3V. Nu kan je die ingang ook zo maken dat een hoog niveau tussen 2,9 en 3V of iets dergelijks zit. En zodra je dan onder de 2,9V komt krijg je dan een brown-out melding. De 2,9V is voor nu een voorbeeld en zelf verzonnen als je het precies wilt weten zoek je dat op in de datasheet bij welke spanning dat precies gebeurt.

Is het niet gewoon een slechte USB adapter waar de boel op draait en als de load van de raspberri hoog is dat hij de voeding onderuit trekt. Een gemiddelde USB kabel geeft ook best veel spanningsval en dan trek je de spanning ook snel onderuit. Ik zou het eerst daarin zoeken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik ben de enige zware werkplaats daar en tenzij kabouters mijn autos aan het restaureren zijn, ligt mijn werkplaats stil. zelf de zekeringen van de stopcontacten liggen af,
Mijn buur heeft wel 34 zonnepanelen liggen, maar overvoltage zou in principe niet kunnen. De 12v adapter is schakelend en de dc/dc naar 5v ook.
De andere camera rpi die ook aan die 12v hangt werkt wel goed.

Op 15 april 2022 00:32:39 schreef Hensz:
Het ding boot kennelijk wel weer elke keer. Dan is de voeding weer OK. Zou een dikke elco niet helpen om 'm door die kwart seconde heen te helpen?
Is er een werkplaats in de buurt met zware machines, of een koelkast/diepvries die wel eens moeite heeft met starten?

Niet alleen dat, maar de voeding blijft na 17h ook stabiel tot de dag erna, en dat is het rare.
Waarom een gelenoel ellende van 11-17h en dan 18uur lang werkt alles perfect ene de dag erna weer ellende begint.
Probleemoplossend de ergste problemen want dat zijn de tijdstippen. Dat ik ook op men werk ben. Ik dacht dat een nieuwe usb kabel en een usb camera minder aangesloten het wel zou doen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Het hoeft niet altijd een zware werkplaats te zijn. Mijn grootouders woonden in een regio waar veel diamant werd geslepen. De ene al wat zwarter als de andere. Aan het licht kon je perfect zien dat de buren aan het slijpen waren. En dat waren geen al te zware motoren.

Dat het dagelijks gebeurd is dan weer wat anders. Lijkt toch op een proces dat dagelijks wordt opgestart. Een koelkast of diepvries lijkt me niet de oorzaak te zijn. Die gaan meermaals per dag aan en uit. Net na 15h, beginnen de buren misschien te koken?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Alles nog ok, zonnepaneel registratie blijft werken, binnen het uur valt het wel uit nu

Temp rpi 41.8graden
Temp zero 34.7
Ook niet abnormaal

Foutmeldingen wel al begonnen

17,5uur zonder problemen yussen laatste meldingen gisteren (4900sec) en nu (71000 sec) in de dmesg logs.

En dit is de andere rpi4 die op dezelfde voeding hangt

Tussen boot en laatste melding zit 625000sec of een 7dagen, is al 14dagen en 19uur up en running. Daar dus al geeb meldingen meer sinds 7-8 dagen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Hensz

Golden Member

Op 15 april 2022 12:56:31 schreef fcapri:
En dit is de andere rpi4 die op dezelfde voeding hangt

Op dezelfde 12V of dezelfde 5V?

Don't Panic!

Op 15 april 2022 01:57:30 schreef benleentje:
[...]Er word geen spanning gemeten en daarom kan je ze ook niet zien. In digitale ingang kijkt naar 2 spanningsniveaus hoog en laag.

Nee, er is een chip die voor spannings-monitoring gebruikt wordt. En die kan je met diverse spanningsniveaus kopen. Een voorbeeld is de MCP809. Google maar even naar het datasheet.

Zoiets zit dus ook op de RPI, maar dan met de output aan een GPIO. Dan kan je CPU dus zien wanneer de spanning onder de 4.6V zakt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zijn alle RPi van hetzelfde type? Geen Pi3 en de andere een Pi4. De Pi4 heeft net wat meer stroom nodig. Op een lange leiding kan dat al snel het verschil maken tussen net wel blijven werken of net niet blijven werken.

Heb je al geprobeerd 12V te verdelen en dan lokaal 5V maken voor de RPi? De spanning mag dan iets zakken. Maar dat zou je niet mogen zien op de uitgang.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik heb een 12v 4 of 5A voeding.,daar hangt een dc/dc aan van 5v die een rpi voedt waar 2 cameras aan hangen. Die hangt aan de switch. Dat is de laatste foto hierboven. Hostname rpi3cam

Daar vertrekt ook een utp kabel met poe van 20meter, ik zet daar de 12v bij. Op het einde van die utp hangt een dc/dc converter van 5v 3A. Ingestelt in 5.25v.
Dat is een rpi3 met 3 cameras eraan en sinds 4 maand de pulsenteller van de kwh meter.
Deze valt uit dus heb al 1 camera verwijderd om lager verbruik te hebben. Hostname rpicam3

Beide gebruiken dus die 12v, beide hebben elk hun eigen dc/dc converter.
De dc/dc die kapot is verdenk ik niet, spanning nagemeten en exact 5,25v zoals ingesteld was. Als die kapot is, zou ik heel de dag door ellende hebben en niet in de namiddag.
Het enigr verschil is dus zonneschijn.
De gpio wordt met opto naar massa getrokken en internak pullup staan aan. Kan bijna niet denken dat die de rpi onderuit trekt

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 15 april 2022 19:11:54 (22%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

IK zou tijdelijk eens een 12V accu achter de 12V voeding zetten, dat zou een spanningsdip ruim moeten opvangen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fatbeard

Honourable Member

Het zou natuurlijk(?) ook nog een obscuur EMC-probleem kunnen zijn...
Zoals bijvoorbeeld een combinatie van solar power en netspanning, die resulteert in een specifieke omvormer frequentie die dan inkoppelt op een kabel met een specifieke lengte.

Klinkt misschien vergezocht, maar ik heb meegemaakt dat een PCB in resonantie kwam (geen kabels, accuvoeding direct op de PCB)...
Een draadje van 20 cm ergens aan de PCB GND gekoppeld loste het verschijnsel op, daarna de PCB geredesigned met iets andere afmetingen: probleem weg.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Hensz

Golden Member

Wat ook obscuur is, is dat de undervoltage-periodes 4,159 sec lijken te duren. Ik heb ze niet allemaal nagerekend, maar kreeg 5x pas verschil na 3 decimalen. Ik weet niet of dat komt door de events die gelogd worden of door de werking van de log zelf.

Don't Panic!
benleentje

Golden Member

Wat ook obscuur is, is dat de undervoltage-periodes 4,159 sec lijken te duren.

Is dat niet gewoon de tijd dat de reboot duurt? Het zegt niet zoveel over de lengte van periode van de te lage spanning.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Hensz

Golden Member

Ik zie geen indicaties dat er tussentijds een reboot geweest is. Ik verwacht dan nog allerlei andere meldingen van het booten zelf dus.

Rebooten in 4,159 sec is wel heul erg snel!

Don't Panic!

Bij reboot start de teller op 0 en worden alle processen gestart en in de log gezet. Mijn onderste is geboot in 15sec als die dan ook zijn systemdate heeft gezet. De bovenste is andere image en boot op 24sec,
Zou die 4.159 sec geen timer zijn die de spanning checked nadat ze te laag bevonden werd?

Op 15 april 2022 19:45:49 schreef benleentje:
IK zou tijdelijk eens een 12V accu achter de 12V voeding zetten, dat zou een spanningsdip ruim moeten opvangen.

Een andere rpi zit op diezelfde 12v en heeft geen problemen

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 16 april 2022 07:34:39 (32%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

Zou die 4.159 sec geen timer zijn die de spanning checked nadat ze te laag bevonden werd?

Met 12 bit kom je uit op 4095 niet erg waarschijnlijk
met 32 bit komt je uit op 4.294.967.295 micro seconde en kan je theoretisch wel een timer maken die op die tijd uitkomt.

Heb even gegooogled op undervoltage voor een pi en daaruit blijkt dat de brown-out detectie niet in de pi zelf zit maar in DCDC converter chip.

https://raspberrypi.stackexchange.com/questions/60593/how-raspbian-det…

Als ik zo verder kijk op google is het toch wel een bekend fenomeen met niet altijd een duidelijke oplossing. Maar er word ook hier weer gehint op de USB kabel die teveel spanningsval kan hebben. En dat maakt het dan ook wel weer logisch net even iets meer load van pi zorgt voor een net iets meer spanningsval en je zit onder 4,65V

Dat het dan na 4,159 seconde weer over is kan ik dan ook verklaren en dat is dat na die tijd de load van pi weer lager is. Het is dan iets op de pi wat omstreeks die tijd gebeurt. Een betere of korte USB kabel zal dan mogelijk het probleem oplossen. Een condensator gaat dan ook niet werken als het steeds 4,159S lang duurt. Ze adviseren een USB kabel met tenminste 18 AWG en dat is dikker dan de standaard 24/26 AWG.
Ik las dat je met losse DCDC converters werkt die vanuit 12V naar 5V gaan je kan daarvan ook de spanning met 0,1 of 0,2V hoger zetten.

https://community.element14.com/learn/events/f/forum/11052/raspberry-p…

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dc/dc staat op 5,25v, dus daar zit het niet aan.
Ding werkt al 5maand voor die 2tal weken terug begon te rebooten. De usb kabel zal niet ineens slechter geworden zijn. Die is trouwens 4cm lang.

Van dr 3 usb cameras die eraan hangen heb ik al 1 verwijderd. Verder enkel onboard sd kaart en een gpio pin die aan een optocoupler hangt.
Die load is 24/24 aanwezig.

We gaan drastische maatregelen nemen. Allereerst de volledige voeding weg en externe 230v-> usb adapter.
Als da niet werkt, even een rpi swap morgen

daarnet voeding gewisseld en geboot, staat er weeral een regel met

[ 11.834880] Under-voltage detected! (0x00050005)

maar GEEN regel dat er 'normalised' is.

ik ben nu aan het brainstormen om mijn usb spanning te kunnen meten, dus ik dacht nu:
stel dat ik een GPIO pin een BC557 laat aansturen. die schakelt de 5V via een spanningsdeler naar een andere GPIO.
parallel ook een condensator.

als ik nu de transistor laat aanspringen en ik meet de tijd dat het duurt voordat de andere GPIO een 'hoog signaal' geeft, kan ik hiermee dan ook niet de 5V meten? beetje dirty wel.

stel, op 10 000ms schakel ik gpio out aan massa. de transistor in geleiding.
GPIO in springt na 516ms op hoog.
als ik de spannignsdeler kan, en de condensator, dan is de enige variabele de 5V voedingsspanning. als die maar 4.6V is, dan zal het opladen van de condensator trager lopen en bv de GPIO pas op 580ms op hoog springen.
dus mits wat meten, kan ik dan een tabel maken waarbij ms waardes gekoppeld worden aan USB spanningen?.

schema is nog wat ruw, vermoedelijk met er een BC547 bij want de 3,3V hoge GPIO uitgang zal de transistor BC557 in geleiding houden. of ik moet ergens naar een signaal schakelfet kijken, t is nu gewoon even nadenken of het systeem werkbaar is (zonder dat ik dus een ADC moet gaan bijbouwen)

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 16 april 2022 22:10:21 (46%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fatbeard

Honourable Member

Dat kàn werken, maar is nogal tricky om een goed resultaat mee te krijgen: de RC tijd moet redelijk lang zijn om een beetje resolutie te krijgen, maar zal ook korte dipjes verdoezelen.

Misschien ben je beter af met een dedicated ADC zoals de ADS1015: 10 bits resolutie en ingebouwde alarmfuncties...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

helaas, andere voeding (zo een snellader ding van 5V/9V) bracht geen oplossing, nu echter wel een hoop meldingen smorgens

uptime 10h34min, dus ergens gestart gisteren 19h40 savonds.
26061sec is 7h14min later, of 2h54AM
31099sec is 8h38min later of 4h18AM
34290sec is 9h31min later of 5h10AM
36628sec is 10h10min later of 5h49AM
36678sec is 40sec later als vorige.

en nu dus weer stabiel. die heeft dus altijd een periode van 3h waar er ellende is.
vroeger tussen 2 en 5 PM, nu tussen 2 en 5AM.

compleet andere voeding dus, en toch heeft die perfect gewerkt van 19h40 savonds tot 2h54 vannacht

kan zo een onboard spanningsdetecte in de DC/DC converter kapot gaan dat die zulke kuren geeft? moet al haast in de RPi zitten. de loods is volledig uitgeschakeld op 2 groepen na. de verlichting (schakelaar uit) en het stopcontact van de zonnepanelen waar die rpi's in zitten.

wat me wel opvalt, is dat die bij het booten een under voltage gaf... en pas vanacht normalised geeft

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 16 april 2022 18:52:15 schreef fcapri:
GPIO in springt na 516ms op hoog.
als ik de spannignsdeler kan, en de condensator, dan is de enige variabele de 5V voedingsspanning. als die maar 4.6V is, dan zal het opladen van de condensator trager lopen en bv de GPIO pas op 580ms op hoog springen.

Neem gewoon een RC aan de te meten spanning. R aan de te meten spanning, C aan de GND kant. Middenpunt aan een GPIO. Maak de GPIO output laag, en de condensator loopt leeg. (pulup R niet te klein!) Dan schakel de GPIO op in en meet hoe lang het duurt voordat je "hoog" meet.

Als je het niet vertrouwt om de GPIO de condensator te laten kortsluiten, dan heb je daar een extra output en een transistor/fetje voor nodig.

Als je niet steeds direct een nieuwe meting start, kan je R stroom je GPIO in gaan injecteren. Om dat te voorkomen kan je een scottky diode naar 3.3V toevoegen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dat is wel een stuk beter ja, zal ik eens proberen. heb hier een rpi1 liggen, misschien daar eens mee testen vandaag.

de rpi3 thuis blijft ellende geven. nu 3 fouten van undervoltage, en later 3x een melding van normalised. ik verdenkt de rpi meer en meer.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

kan zo een onboard spanningsdetecte in de DC/DC converter kapot gaan dat die zulke kuren geeft?

Ja alles kan kapot maar uit je metingen blijkt dat niet. Als zoiets kapot gaat dan blijf je of continu under_voltage krijgen of je krijgt ze nooit, beide is hier niet het geval dus de detectie werkt.
Het kan wel bv zijn dat het setpoint verschoven is naar bv 4,9V. Maar dat zou je het ding dan aan een regelbare 5V voeding moet aansluiten en dan de spanning regelen van 5V naar 4V dan zie je toch veel sneller wat er gebeurt. En op welk punt het gebeurt en op welk punt de met omhoog draaien de melding weer ophoud.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 17 april 2022 21:33:25 (41%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.