Porsche 928 brandstofpomp relais

Op 9 mei 2022 08:49:23 schreef KellyDK:
Mogelijk is er dus niets mis met het relais en zit het probleem in de auto zelf.

Volgens mij moet de auto starten als je de brandstofpomp 12 volt geeft en je start met de sleutel.
Zelfs zonder dat relais.

En tussen haakjes: mijn 911 met Motronic is gisteren weer goedgekeurd voor twee jaar :)

Semtexx

Golden Member

Het is relatief eenvoudig te testen. De brandstofpomp kan je testen door het relais te overbruggen. Zelfs al schakelt dit relais ook de thermotijdschakelaar + extra luchtschuif en de koudestartinjector, dan slaat hij heus aan als je je voet lichtjes op het gaspedaal zet.

Als de brandstofpomp kapot is en niet meer de openingsdruk van de injectoren bereikt, dan slaat hij niet aan. Hetzelfde geldt voor een vastzittende regelplunjer in de spinnenkop.

Met al het andere loopt de K-jet eigenlijk wel, misschien met een heel legio aan kleine ongemakken. Vooropgesteld de onsteking is in orde - testen met remmenreiniger in de inlaat spuiten.

maartenbakker

Golden Member

Als de remmenreiniger gechloreerd of gefluorideerd is en geen gewone alcohol, kun je daar beter ouderwetse ether voor gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 mei 2022 14:40:06 schreef Semtexx:
Ik heb er hier eentje voor me liggen uit een Ford Sierra XR4i.
Daarbij loopt de pomp pas aan, zodra er gestart wordt (dus niet bij aanzetten van het contact!). Verder stuurt dit relais bij mijn beste weten ook de thermo-tijdschakelaar voor de koude-start injector.

Als je wil, kan ik foto's voor je maken?

https://www.ebay.de/itm/134072534088

hmmmm....ik heb zo een sierra xr4i in de garage, en ik dacht dat ik die vroeger (na lange stilstand) toch echt op contact zette om de brandstofpomp druk te laten maken. zou er eens een accu moeten aan hangen om te controlleren (staat al +10jaar stil nu)

de ebay link dat je stuurt is van 87-93.
de XR4i is van 1983.
de latere versies waren XR4x4 maar zijn andere autos (de XR4i heeft een unieke body en 2.8V6 capri injectie motor).
jouw relais heb ik nog NOOIT gezien, en heb een doos extra relais voor mijn XR4i liggen. dacht dat brandstofrelais zelf een andere kleur was (paars?)

ff gegoogled:
82GG9P704AA is partn nr van een 150pk sterke benzine capri/sierra/scorpio brandstofpomprelais
en is paars
https://www.lmslichfieldltd.com/Fuel-pump-relay-Ford-6107322

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 12 mei 2022 12:26:58 schreef Semtexx:
Het is relatief eenvoudig te testen. De brandstofpomp kan je testen door het relais te overbruggen. Zelfs al schakelt dit relais ook de thermotijdschakelaar + extra luchtschuif en de koudestartinjector, dan slaat hij heus aan als je je voet lichtjes op het gaspedaal zet.

Als de brandstofpomp kapot is en niet meer de openingsdruk van de injectoren bereikt, dan slaat hij niet aan. Hetzelfde geldt voor een vastzittende regelplunjer in de spinnenkop.

Met al het andere loopt de K-jet eigenlijk wel, misschien met een heel legio aan kleine ongemakken. Vooropgesteld de onsteking is in orde - testen met remmenreiniger in de inlaat spuiten.

En even een kleine waarschuwing, haal je spinnenkop niet uit elkaar! Laat dit echt pas een last resort zijn want eenmaal opengemaakt zijn die krengen bijna niet meer lekvrij te krijgen. Genoeg horror verhalen waarbij zelfs vloeibare pakking niet afdoende is.

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!
benleentje

Golden Member

Op 12 mei 2022 12:35:06 schreef fcapri:
de latere versies waren

Bij mijn oude opel met 2 liter injectie liep de brandstof pomp gewoon continu als je het contact aan zette. Zal ook zo van begin jaren 80 gewest zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@technokiddy. Daar heb je speciale loctite voor.
@benleentje. Dan was er toch iets defect. Of er zat een bovengenoemd relais op of in geval
van een k-Jetronic combinatie met contact op de luchtklep. Met de vroege l-jet zoals Opel
een contact op de luchtvolume meter in combinatie met een timer relais.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ondertussen heb ik de oorzaak gevonden... Er zat een verborgen schakelaartje ergens in het interieur, waarmee de voeding van dat relais werd onderbroken... Was de eigenaar compleet vergeten.

Zo kan je natuurlijk nog lang zoeken. Dit is dus duidelijk ook een versie waarbij het relais enkel aantrekt na een ontsteekpuls.

Mooi dat je het gevonden hebt uiteindelijk.
Maar door eerst even met de universeelmeter in de auto te kruipen had je dat toch snel moeten kunnen vinden.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Geef toe dat het een beetje misleiding was... De conclusie was al vrij snel dat het relais niet meer aangetrokken werd, en aangezien dat relais wel eens durft kapot te gaan én er bij mijn weten niets aan bekabeling veranderd was, was dat mijn eerste gok. Het relais was volgens de beschrijving die ik gevonden had erg eenvoudig op de werkbank te testen en op basis van diezelfde beschrijving was dat relais effectief kapot. Het was pas na de suggestie dat niet AL die relais aantrekken bij het opstarten, dat ik de wagen zelf begon te verdenken.

niet zozeer domme fout van u, maar van de eigenaar om zijn geheime schakelaar te vergeten. dat zou een leuke factuur zijn geweest als een porsche garage de kabelboom moet gaan uitmeten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mel

Golden Member

Daar is het ook een GEHEIME schakelaar voor. als iedereen het weet is hij niet geheim meer..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

Het was waarschijnlijk ook wel een leuke factuur geweest als 'de garage' alleen maar het relais had vervangen.

Fred101 heeft weer gelijk gekregen: controleer eerst de voeding.

@fcapri Dat bedoelde ik ook, dat de eigenaar het vergeten was.
Dan heeft die auto wel een tijdje stilgestaan of zo? Of met zijn knie/been er tegenaan gestoten en omgezet.
Hij heeft in ieder geval die geheime schakelaar lang niet meer gebruikt of hij moet acuut dement geworden zijn.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Semtexx

Golden Member

Op 12 mei 2022 12:35:06 schreef fcapri:
[...]

hmmmm....ik heb zo een sierra xr4i in de garage, en ik dacht dat ik die vroeger (na lange stilstand) toch echt op contact zette om de brandstofpomp druk te laten maken. zou er eens een accu moeten aan hangen om te controlleren (staat al +10jaar stil nu)

de ebay link dat je stuurt is van 87-93.
de XR4i is van 1983.
de latere versies waren XR4x4 maar zijn andere autos (de XR4i heeft een unieke body en 2.8V6 capri injectie motor).
jouw relais heb ik nog NOOIT gezien, en heb een doos extra relais voor mijn XR4i liggen. dacht dat brandstofrelais zelf een andere kleur was (paars?)

ff gegoogled:
82GG9P704AA is partn nr van een 150pk sterke benzine capri/sierra/scorpio brandstofpomprelais
en is paars
https://www.lmslichfieldltd.com/Fuel-pump-relay-Ford-6107322

Ik heb een 1983'er XR4i. Dat relais zit er bij mij toch echt in en is niet paars ;) En de pomp begint pas te lopen bij starten - en niet op contact. Durf er mijn hand voor in het vuur te leggen dat de auto compleet origineel is. (eerste eigenaar....). Het relais zit tegen de veertoren aan boven de chassisbalk.

Op 15 mei 2022 08:35:51 schreef mel:
Daar is het ook een GEHEIME schakelaar voor.

Precies, en de BESTE geheimschakelaars zijn de schakelaars die zelfs de eigenaar niet meer terugvindt!
Maar euh de motor doet het nu? Loopt netjes op acht cilinders?
En hoe reageert de brandstofpomp? Draait die twee secondes als je hem op contact zet?

Op 15 mei 2022 19:08:00 schreef Semtexx:
[...]

Ik heb een 1983'er XR4i. Dat relais zit er bij mij toch echt in en is niet paars ;) En de pomp begint pas te lopen bij starten - en niet op contact. Durf er mijn hand voor in het vuur te leggen dat de auto compleet origineel is. (eerste eigenaar....). Het relais zit tegen de veertoren aan boven de chassisbalk.

ff op de fotos gekeken, waar zou dat relais moeten zitten dan?
http://www.fordcapri.be/fcapri/sierra/100_6972.jpg

paarse relais zou achter je handschoenkastje moeten zitten, binnenin de auto. als ik maandag tijd heb, kijk ik even in de XR4i

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De motor draait normaal; niet nagekeken of die op alle 8 cylinders draait maar je hoort alleszins niets afwijkends. Ik heb er heel even mee gereden om oa de alternator te testen en naar mijn gevoel waren er wel nogal wat van de 240 paarden ontsnapt...
Brandstofpomp draait NIET bij het contact aanzetten, maar begint pas te draaien zodra je de sleutel doordraait naar de startpositie. Maar dat had ik eigenlijk ook al aan de hand van het gedrag van het relais begrepen :)