NIEAF Wattmeter

Op 14 mei 2022 10:47:28 schreef Peterphuket:
Zoals altijd, het wordt met elk commentaar steeds ingewikkelder, tot en met 3 fasen toe, dat gaat mij te ver.

Dat verhaal over 3 fasen moet je vergeten, dat slaat in dit verband nergens op.

Probeer de schakeling uit te pluizen en meet de weerstanden van alle componenten. Dan kunnen we misschien terugrekenen wat de waarde van die kapotte weerstand geweest is.

Op 14 mei 2022 12:20:51 schreef KlaasZ:
[...]Dat verhaal over 3 fasen moet je vergeten, dat slaat in dit verband nergens op.

Probeer de schakeling uit te pluizen en meet de weerstanden van alle componenten. Dan kunnen we misschien terugrekenen wat de waarde van die kapotte weerstand geweest is.

3 fazen, eerlijk gezegd vond ik het al vreemd, maar wie ben ik om daar tegen in te gaan, genoeg knappe koppen op dit forum, dus zeg ik wijselijk ja en amen.
Ga hem zeker slopen en op papier zetten om een idee van de schakeling te krijgen, op een regenachtige middag....hier in het verre oosten.

Paradijs op aarde bestaat niet, Murphy's wet is geldig.

Ha Peterphuket,

Nee zo was de context met betrekking op mijn antwoord niet

Eerst je vraag over het knopje dat gebruik je als je drie fasen wil meten om de common te schakelen staat ook een,
massa teken bij.......

Dus het was / is mijn uitwerking op de gestelde vraag, des al niet te min als je eerder had vermeld dat je een paar jaar,
geleden er al mee bezig was geweest ik niet gereageerd zou hebben !

Elke enkel fase Watt meter met een aparte C.C. en V.C. en 4 aansluitingen kan de 3 fasen afzonderlijk meten daar is het knopje voor.
Althans dat heb ik vanochtend zitten krabbelen, als @KlaasZ die volgens mij in de elektrotechniek werkzaam is er even voor gaat zitten,
dan moet het hem ook lukken :P
Wel met de kanttekening dat de schakeling niet bekend is
Maar relevant tja met betrekking tot het knopje ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik begrijp deze uitleg niet; wat heeft dit fase-omkeerknopje te maken met het bemeten van (één van-) drie fasen?

Ha Aart,

Daar zou het misschien ook voor gebruikt kunnen worden ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 14 mei 2022 15:54:11 schreef Hubie:
Is een museumstuk ;-) Kan zo bij deze collectie: https://data.collectienederland.nl/search/?q=delving_spec:museumboerha…

Mooi allemaal hoor, maar mensen die beginnen te praten over een museumstuk, zijn allemaal jonger dan 50 jaar. En dan druk ik me nog voorzichtig uit.
Aangezien ikzelf een museumstuk ben....kijk ik er toch anders tegenaan.
En om maar een voorbeeld te geven, wie zou er geen AVO-multimeter in z'n bezit willen hebben.
Ik geloof dat ik afdwaal.
Fijn weekend allemaal.

Paradijs op aarde bestaat niet, Murphy's wet is geldig.

Op 14 mei 2022 15:13:13 schreef electron920:
Elke enkel fase Watt meter met een aparte C.C. en V.C. en 4 aansluitingen kan de 3 fasen afzonderlijk meten daar is het knopje voor.

Hier ben ik je helemaal kwijt. Als je moet kunnen omschakelen tussen de 3 fasen, dan moeten er toch veel meer aansluitklemmen op zitten?
Het is een eenfase wattmeter, als je wilt kunnen omschakelen, dan moet je dat buiten het apparaat doen, en dat kan nooit met dat bewuste knopje.

Ha KlaasZ,

Ik zal morgen mij kladje optekenen geloof me dat kan niet lezen, met links gekeken terwijl ik recht ben 8)7
Tevens kijk ik naar de opmerking van @Aart kijken of ik die ook kan invullen.
Maar de rest is afwachten als @TS tijd heeft en een bedradingsschema heeft getekend.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 14 mei 2022 04:14:10 schreef Peterphuket:

N.m.m. is het toch een kruisspoelmeter, beide windingen meten heel.

toch denk ik dat het een elektrodynamisch instrument is ipv een kruisspoelmeter. Met die laatste maak je watts meten onnodig ingewikkeld, dus denk niet dat dit ooit gedaan is. Uiteraard heeft een electrodynamisch instrument ook twee spoelen.

Voor de aardigheid heb ik even het schema van de voorschakelweerstanden van mijn eigen wattmeter opgenomen. Volgens mij heb ik dat wel eens eerder gedaan, maar ik kon het niet meer vinden :+
Het enkelfasige deel is gewoon een weerstand keten. Mp is de nul.

Voor driefasen meet men de fasespanning ten opzichten van een sterpunt. Wat het voordeel daarvan is boven eenvoudig meten van de lijnspanning is mij niet duidelijk. zie onder.

Ik ben een liefhebber van oude instrumenten. Het inspireerd weer, en iets dat op een geheel andere manier meet dan moderne instrumenten is prettig voor een sanity check.

Ha Aart,

Helemaal goed ik denk dat @KlaasZ hiermee uit de voeten kom uiteraard heeft deze wijze van meten zijn beperkingen,
de balans van de belasting !
Maar het kan wel..... blijft nog wel jou opmerking, en zodoende kwam ik er op wat doet het knopje ?
Als het een mogelijk is om de fase lead lag te beïnvloeden zou het misschien gebruikt kunnen worden om te kijken,
of er een capacitieve belasting achter geschakeld is :?
In dat geval kan @TS gelijk hebben dat het toch spoeltjes zijn....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 15 mei 2022 16:30:45 schreef electron920:
Helemaal goed ik denk dat @KlaasZ hiermee uit de voeten kom

Ik denk het niet, want dit is niet het instrument van TS.
Maar voor mij hoef je even geen haast te maken, ik ga een weekje met vakantie en dan ben ik off-line.

Ha KlaasZ,

Toch alvast het prentje waar ik het knop voor bedacht had maar.....
ik ga meer mee in het idee van @Aart.

De uitwerking komt dan na je vakantie, er zitten uiteraard nadelen aan zo'n simpele methode daarom gezien het merk,
geloof ik niet dat het de opzet is !
Fijne vakantie gewenst :7

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dat gaat mis, want zo klopt de fase relatie tussen de gemeten spanning en stroom niet.

Dat beantwoord indirect echter wel mijn vraag:
Als men de stroom in een fase meet moet ook de fasespanning gemeten worden, niet de lijnspanning want die is niet in fase met de stroom in een fase.
In geval er er geen nul is kan er met weerstanden een sterpunt gemaakt worden. Dat is wat mijn W meter weerstanden doen. Dank, zo begrijp ik het weer :)

[edit]
Een simulatie in een spreadsheet laat zien dat deze spanningen inderdaad niet in fase zijn.
Dat laat zich ongetwijfeld netjes bewijzen, maar dit was voor mij sneller ;)

Het instrument van TS heeft volgens mij gewoon een keten van een viertal weerstanden in serie voor de bereikschakelaar. Daarvan is 1 uitgevoerd als twee weerstanden in serie.
Dan zit er nog een verzwakker van 1 weerstand in serie en 1 parralel aan het instrument, om het bereik en de afsluitweerstand juist te krijgen voor de deler.

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 15 mei 2022 18:49:41 (21%)

Ha Aart,

mooi gedaan helder, als ik 1 en 3 sluit krijg ik qua vermogen :
P1 = V13 I1 cos ( 30 - φ ) = √3 x V I cos ( 30 - φ )

En als de schakelaar 1 en 2 sluit het zelfde ;

P2 = V12 I1 cos ( 30 - φ ) = √3 x V I cos ( 30 - φ )

Dit houd in dat het totale vermogen is P1 + P2 = 3 V I cos φ

Mijn idee maar, als jij de bedrading iets beter heb kunnen volgen dan heeft @TS een probleem want dan zijn het toch weerstanden en geen spoelen :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.