error 27 effekta/GE/SunnyRoo omvormer

Shiptronic

Overleden

Sorry even druk geweest

Schema:

PDF : (http://www.renergy.com.tw/upload/file/Ablerex_ESx000_AS3100_09TH0459_2…)

Edit link gewijzigd

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 14 januari 2021 22:03:37 (44%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

PDF met schema's is ook nog op internet te vinden: http://www.renergy.com.tw/upload/file/Ablerex_ESx000_AS3100_09TH0459_2…
Helaas is de resolutie te laag.

Shiptronic

Overleden

Op 14 januari 2021 22:01:43 schreef RoyD:
PDF met schema's is ook nog op internet te vinden: http://www.renergy.com.tw/upload/file/Ablerex_ESx000_AS3100_09TH0459_2…
Helaas is de resolutie te laag.

Er zijn hier soms vrijwillige goochelaars aan het werk die kunnen toveren met vage plaatjes :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 14 januari 2021 22:06:51 schreef Shiptronic:
[...]

Er zijn hier soms vrijwillige goochelaars aan het werk die kunnen toveren met vage plaatjes :)

Ik heb ook al gezocht naar programma's die jpeg artefacten uit zwart/wit tekeningen zou kunnen terugrekenen dmv statistiek (waardoor de eigenlijke informatie ook leesbaarder wordt). Helaas niet gevonden. Misschien ooit in de weer voor een Gimp plugin. Photoshop schijnt wel een aardig algoritme te hebben om artefacten te verwijderen.

Allereerst:....
hoi aR-Gee ... Sorry.... ik had je ook ff een schema kunnen zenden.

-Verbeteren resolutie schema's -> is denk ik echt niet te doen.

Ik heb er redelijk wat CG (Computer-graphics) kracht met een aantal filters op losgelaten.

Het PSU schema (zie hierboven) is ook door mij aangepast en heb ik met paint wat ingezet..., hieronder nog een versie waarbij ik ook getekend heb wat ik verbeterd heb bij de reparatie.

verder een aantal waarden bij de componenten gezet.

Je ziet dat de zener vervangen is door een 20v exemplaar, de elco was slecht (interne R ) en is nu een 68UF 25 V. verder een 10nf ceramic over de PWM regelchip (UC3845BN) van de MOSFET K4115. (zie rode pijltjes in foto).

En waarom dan.....
Voor het opstarten staat de mosfet initieel in geleiding, komt er door de trafo een spaningspiek die op de 12v interne uitgang (via de fast diode's.... twee getekend, in elke print maar één gemonteerd) de regelchip (UC3845BN) gaan voeden. Als deze regelspanning te snel inzakt doet de voeding niets meer, (bijvoorbeeld bij een slechte elco)

Testen gaat het beste door een 220/110 v trafootje, brugje, en een elco 200V 1000UF en dan de 150 volt invoeden bovenin op een van de twee diodes (pwrin op de connector).
Er is een dubbele pwrin omdat deze PSU's ook gebruikt worden voor de ES4000 en de ES5000 die 2 inputstrings kunnen hebben. (maar is dus ook OK voor de ES3300 (Daarom staat er '33' op de trafo,,, :-) wist ik waar die uit kwam)

grt2all
pjjj

Pjjj, bedankt voor al jouw info. Dit zal ongetwijfeld helpen meerdere Effekta's in leven te krijgen / houden. Hopelijk vinden we nog een keer een service manual of beter leesbare schema's.

Hoi, Ik vond nog het volgende in mijn "random archive"

De datasheet van de IR2110 / IR2113 (IGBT drivers - 3 stuks) specificeert een diode (doe maar een 1n4007 of 1n4148) denk ik (weet ik niet)
tussen Vcc en Vb. Deze zijn standaard niet in de omvormer aanwezig.

Op de (achterzijde van een hoofdprint van een ES5000 kwam ik ze tegen, maar wist toen niet wat het was. Nu dus wel.
Is m.i. een aanrader

Bij de reparatie van een ES5000 werd de +15 V niet doorgeschakeld .. (leek het.)

Er was zeker 15 volt aanwezig op de uitgangszijde van de voeding (zie eerder in dit forum) maar de 15V LED op de controller (de smalle insteekprint aan de zijkant) brande niet. De -15 v LED wel.

oorzaak:

Een klein smoorspoeltje waarvan een pootje loszat, had te veel mechanische spanning gehad op de zijkant van de print.

Een stukke controllerprint werd donor.. en voila, de inverter functioneerde weer.

NB: Let op: de controllerprints tussen de ES3300 / ES4000 en ES5000 kunnen NIET uitgewisseld worden. de ROM inhoud van de FPGA is verschillend.

Edit: het kan zijn dat spoeltje voor + 15 juist de andere is...

Bij Error 22 heb ik 1 relais vervangen. En de condensatoren waren niet goed gesoldeerd, zie foto. Deze heb ik hersteld door een stukje koper erover te solderen.

Een Effekta liet op willekeurige momenten de aardlekautomaat aanspreken. Isolatieweerstand was goed. Behuizing open gemaakt en wat zitten bewegen aan de printplaten en sindsdien geen problemen meer. 30 mA/16A aardlekautomaat. De zonnepanelen waren geïsoleerd van aarde.

[Edit]
De error 22 lijkt vanuit de slecht gesoldeerde condensator te komen en niet vanuit de relais. Mijn advies is de condensator te controleren. Condensator is vaak nog wel goed, maar zit niet lekker gesoldeerd.

Een Effekta had geen beeld meer op het display en deed het helemaal niet meer. De verdachte was de voedingsprint.

De condensator C66 25V 100µF bleek defect te zijn op de voedingsprint. De ESR was 10 Ohm, terwijl 0,5 Ohm verwacht zou mogen worden. Deze vervangen door een 25V 220µF variant (toch ruimte zat) en op aanbeveling van UC3845BN nog een 0,1 µF ceramische condensator op de voedingslijn geplaatst. De omvormer doet het hiermee weer. De overige condensatoren op deze print hadden nog een goeie ESR.

De 100 kOhm voedingsweerstand van de UC3845BN werd naar mijn mening wat onnodig warm. Deze is eerst vervangen door een 540 kOhm weerstand, maar toen was de opstartspanning van 160 Volt net wat te hoog. De weerstand teruggebracht naar 440 kOhm en hiermee start de omvormer bij 143 Volt. Dit leek mij geschikt om betrouwbaar op te starten. De stringspanning is toch meestal wel boven de 200 Volt Voc.

Hi 2 All,

Momenteel heb ik hier een viertal Effekta ES-sen staan ,allemaal met error 27.

Ik weet denk ik nu wel zeker hoe het komt dat deze uitgefikt zijn (van drie weet ik het bijna zeker, de vierde niet)

Error 27 komt door een (kortstondige) overbelasting / of sluiting van de uitgang, waardoor de IGBT PWM uitgangstrap het begeeft.
Dat kan bijvoorbeeld al voorkomen doordat een MOP (Varistor) klapt. Een glasfuse is langzamer dan een IGBT... vandaar :-(

Vraag:
Welke mede circiutsonline-peer wil meewerken aan verder onderzoek op dit thema.
Zelf denk ik aan een vervanging van de standaard IGBTs door zwaardere exemplaren, (Vce moet dus minimaal 600V zijn Imax >>50 A? en de saturatiespanning over CE minimaal). maar ik heb bijvoorbeeld geen ervaring of de gemonteerde stuurchips IRT's aangepast moeten worden.

Verder: Wat Franssssieee (Hallo !!) gedaan heeft, namelijk het schema van de voeding herwerken is een compliment waard. Ik denk dat we dit verder ook moeten doen voor de IGBT trappen.

Laat maar graag weten of er mede-geintereseerde-werkers zijn.

PS:
Ja: Ik heb een testopstelling voor de PV converters (Variac 3KW, gevolgd door bruggelijkrichter met wat C's, een lamp tussen de 100 en 2000 watt voor de stroombegrenzing en dan een voltmeter DC450. Heb ik al een paar Effekta's mee kunnen diagnosticeren.

Op 19 april 2022 15:33:52 schreef pjjj:
Zelf denk ik aan een vervanging van de standaard IGBTs door zwaardere exemplaren, (Vce moet dus minimaal 600V zijn Imax >>50 A? en de saturatiespanning over CE minimaal). maar ik heb bijvoorbeeld geen ervaring of de gemonteerde stuurchips IRT's aangepast moeten worden.

Het gaat om de ingangscapaciteit van de IGBTs of de IRTs het aankunnen. Ik denk dat in de specs van de IRT chips wel staat welke capaciteit ze kunnen aansturen. Ik verwacht overigens niet een al te groot verschil in ingangscapaciteit. En wat is >>50A? Zou 80A genoeg zijn?

Beste peers,

Weekend, dus even tijd om verder te zoeken.
In de specs van een andere Ablerex (sunnyroo, Effekta, enersolis...) inverter kwam ik de volgende foutcode tabel tegen met de specificatie van Er27.

Dit is dus denk ik een DC bus short.
Zou dus klopppen.
Een of meerdere IGBT's van de output H-Brug hebben de geest gegeven.

Hieronder de H-Brug (uit orrienel schema / testrapport) met een insert van de typical use van het driver ic 2113 (uit de datasheet )

typical design en realisatie in de Ablerex inverter komen dus geheel overeen :-) eerder schreef ik dat een extra diode nodig zou zijn, maar dat is dus niet zo.

EDIT: Zie hieronder.. .er zijn boards met en zonder de diode.

Antwoord op een deel van de vraag van Roy
Hoe groot is groot genoeg…

De originele IGBT’s voor een ES 5000 (max 5 kw piek) inverter zijn van type G30N60A4 (Geen D in het typenummer dus geen diode er in)
De diodes zitten dan ook apart er naast.

Specs Intersil en Fairchild geven aan 60 amp bij 110 oC en 75 amp bij een koude junctie.
(Ik dacht eerst dat de “30” een 30 Amp versie zou indiceren en de “60” een 600 V……)

Ik weet echter niet helemaal zeker of ik naar de goede specs kijk.
De A4 versie heeft deze forse specs. De B versies kunnen in ieder geval minder amps aan,
Mijn twijfel zit in het voorvoegsel “HGT” voor de G30N60A4

60 Amp met een pulsed currenst van 250 Amp (max tijd afhankelijk van junctie temp.) zou dus intuïtief wel moeten voldoen.

Waarom klappen die krengen er dan toch zo veel uit ? Er27 komt denk ik net zo vaak voor als er22 (neehee dat is meestal geen relais maar rotte contacten tussen de twee vereveningscondensatoren achterop de print (!) )

Gaan er dan echt stromen > 60 amp en pulsed > 250Amp…..
Of…. zijn de vrijloopdiodes te langzaam of te klein? Er zitten wel echt forse spoelen achter de H-Brug

Het wordt denk ik even verder zoeken naar oorzaak en niet alleen naar “groter en zwaarder”…

Verder zal ik ook verder zoeken naar een …D versie, met de diode in de behuizingf van de IGBT.

Correctie / Toevoeging op bericht omtrent diodes rondom de IGBT drivers 2113.

Er zijn voor zover ik gezien heb twee typen boards, met en zonder de 1n4148 die naast de 2113 gate driver hoort.

De boards met markering 2009.06.02 hebben de diode niet (en dus zelf aanbrengen tussen Vss, pin 13 (anode) en Vcc pin 3 (kathode).

De latere boards (2010.02.06) hebben de diode wel.

Ik wist niet dat de 1N4148 ook een functie had als zenerdiode ;) . Althans zo is het tekentje op de PCB en de benaming (ZD4)

mel

Golden Member

Op 19 mei 2022 21:08:47 schreef RoyD:
Ik wist niet dat de 1N4148 ook een functie had als zenerdiode ;) . Althans zo is het tekentje op de PCB en de benaming (ZD4)

je kan zelfs een bc547 als zener gebruiken.. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Er zitten wel meer rare dingetjes in.
Bijvoorbeeld ferietkralen rond de Source van de IGBTs,

deze horen m.i. rond de gate te zitten om "ringing" tegen te gaan. (in een aantal buck converters zitten ze soms rond de drain)

Verder zit er denk ik een fout in de condensatoren rondom de uitgangstrap.

pls correct me if I'm Wrong.

Hieronder eerst mijn diagram van de uitvoering (op de print), gevolgd door twee (2) uitsnedes van het schema.

Het verschil: De uitgangscondensator is in het midden aan min (gnd) gelegd.
Zou het kunnen dat dit de oorzaak is van veel uitgebrande / geklapte IGBT's?

Aanname: Uitgang wordt onderbroken op het moment dat de smoorspoelen L1 en L2 volledig "vol" staan. (automaat in de meterkast tript of zo)
De smoorspoelen geven de hun energie in een korte transient door de condensatoren af aan door de IGBT's -> klap. (volgens de blauwe kring)

Let wel, transient, schakelfrequentie is dacht ik 10 Khz, een inverter gedraagt zich als een gereguleerde stroombron, niet als spanningsbron.

Ennnn waarom... fikt het "rode" punt iedere keer dan uit op de print. ?

Juist.. een mooie LC kring....

Op 19 mei 2022 21:08:47 schreef RoyD:
Ik wist niet dat de 1N4148 ook een functie had als zenerdiode ;) . Althans zo is het tekentje op de PCB en de benaming (ZD4)

hmmmm... nu je het zegt... Ik weet natuurlijk niet of dit een 1n4148 is...

Za'k eens nakijken....

Op 21 augustus 2021 20:44:39 schreef Franssieee:
Een Effekta had geen beeld meer op het display en deed het helemaal niet meer. De verdachte was de voedingsprint.

De condensator C66 25V 100µF bleek defect te zijn op de voedingsprint. De ESR was 10 Ohm, terwijl 0,5 Ohm verwacht zou mogen worden. Deze vervangen door een 25V 220µF variant (toch ruimte zat) en op aanbeveling van UC3845BN nog een 0,1 µF ceramische condensator op de voedingslijn geplaatst. De omvormer doet het hiermee weer. De overige condensatoren op deze print hadden nog een goeie ESR.

Heb mij speciaal geregistreerd om even een terugkoppeling te geven op deze modificatie.

Ik had ook een dode ES5000 effekta. Heeft áltijd aan gestaan maar laatst met hevige bliksem toch maar uit gezet. Dag er na deed hij helemaal niets meer.

Mijn vermoeden was al iets aan de voedingszijde. En deze post heeft mij besluiten om ook maar de condensator zoals hier gezegd te vervangen.

Heb de 100uF 25v gewoon weer netjes terug gezet op originele waarde. En een 0.1uF er overheen geplaatst zoals op de foto.

ALLES WERKT WEER! mega blij!

Bedankt!

Hallo allemaal,

Ik zit met een gelijkaardig probleem op een ES3300 waar er 2 IGBT's doorgebrand zijn (en Er27 op het display) Zou het volstaan deze 2 te vervangen, of zal er een onderliggende oorzaak zijn?

'cleared' de errorcode vervolgens vanzelf of is hier ook nog iets voor nodig?

Alvast bedankt.

[Bericht gewijzigd door Optilux op zondag 13 november 2022 17:17:02 (21%)

Ik kwam er gisteren achter dat mijn effekta 5000 na 7 jaar trouwe dienst niet meer aan ging (de laatste weken is het donker weer, bij flink zonlicht startte het apparaat wel op). k heb de reserve effekta 3300 er eens aangeknoopt, dit apparaat startte wel op zonder overigens veel vermogen te leveren met dit donkere weer. Met dit topic in het achterhoofd de condensatoren op de voedingsprint eens gecontroleerd. De beruchte elco van 100uF mat nog 10uF en heb ik dus vervangen. Er zaten nog twee zwarte 100uF elco's in de buurt, doormeten leverde 1 resp 40 uF op! Deze ook vervangen samen met de toevoeging van de 100nF over de uc regelchip. Wellicht heeft iemand nog iets aan deze info.