Wounded in Action part 5.

mel

Golden Member

De schroeven zijn nog heel? ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Turbokeu

Golden Member

@Tidak Ada:
Innige deelneming... :'( , ik kan me goed in de situatie inleven, zeker voor de GMI (ik heb zelf ook een aantal grote buizen maar geen GMI).

Op 14 november 2021 22:09:46 schreef Tidak Ada:
OT:
[...] Doet me denken aan mijn lagereschooltijd. Mijn onderwijzer leerde bij voor een akte om natuurkunde op het MBO(?) te gaan geven. Gevolg, allerlei leuk natuurkundespul om me te kunnen spelen. Ja, dat mochten we zelf! Knalgas maken en met kleuren filters werken, alleen dat flesje met een kg Kwik mochten we niet aankomen. Bij een demonstratie met een Torricelli-buis ging het mis: Hij morste wat kwik, met als gevolg dat de halve klas op de knieën door de klas kroop met papiertjes om die aalgladde bolletjes op te scheppen. Ik denk dat het meeste wel opgeruimd is.
Niemand is kaal geworden en ik heb ook nooit iets gehoord dat er klasgenoten nierfalen hadden opgelopen. Voor syfilis waren we nog veel te jong >:) ;)
/OT

Tijdens mijn studies elektronica en nucleaire fysica hadden we in het labo fysica een fles van een liter Kwik staan.
De eerste keer dat ik deze wou vastnemen en opheffen dacht ik dat 'ze' mij een poets gebakken hadden en dat 'ze' de fles aan de tafel vastgelijmd hadden.
Mooi dus niet: één liter Kwik weegt 13.6kg (iirc)...

Nadien het Kwik overgegoten in een diepe schaal en 'wat zitten spelen'.
Het was echt moeilijk een vuist in het Kwik te duwen wegens het hoog soortelijk gewicht, een beetje zoals in de zee als je een strandbal onder water probeert te duwen.
Iedereen naar huis gegaan met zwarte handen/vingers maar 45 jaar later persoonlijk nog geen zichtbare/merkbare gevolgen van ondervonden...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
bprosman

Golden Member

Iedereen naar huis gegaan met zwarte handen/vingers maar 45 jaar later persoonlijk nog geen zichtbare/merkbare gevolgen van ondervonden...

Maar goed dat je toen nog geen Gouden ring om had ;)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Wounded apperatuur
Tijdens testen van een voeding waar 10kV uit kwam ipv 4kV. Ineens zag ik wat rook onder het paddestoel-kastje uitkomen. Dat kastje gaat via een powermeter naar een scheidingstrafo. Aan de bovenkant zit een paddestoel, 10A auto-zekering knop, neonlampje en twee banaanbussen.
Geen idee wat hier mis ging.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

Op de plek waar het rookt, zijn de stromen te groot.. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Of de weerstand te hoog.

Ik ben wel benieuwd hoe de binnenkant van dat kastje er nu uit ziet!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

aan de bovenkant zit een paddestoel

Ik vermoed dat je daarmee niet bedoeld dat er champignons of dergelijke opgroeien ;)
Dus wat bedoel je met een paddestoel?
Ik lees hier soms wel vaker "vaktermen" die ik niet ken dus even navragen wat er bedoeld wordt :P
Hoe kan een voeding nu ineens 10kv geven IPV 4kv? vraag ik me dan af. Jij werkt niet met "standaard" apparaten dus de vraag is puur nieuwsgierigheid. Ik denk dat dit soort spanningen niet snel aantreft in "huis, tuin, keuken" apparatuur :)

GJ_

Moderator

Op 7 april 2022 15:17:08 schreef brains: Ik denk dat dit soort spanningen niet snel aantreft in "huis, tuin, keuken" apparatuur :)

Magnetron, oude TV met buis, ...?

fred101

Golden Member

Zo'n rode noodschakelaar. Waarschijnlijk een fout in de feedback. Het ding wordt gebruikt om een condensator bank op te laden. Heeft wat met lasers te maken. Ik denk dat er iets in het uitgangsfilter doorslaat. De uitgang zit aan massa. De massa van dat kastje hangt aan de voeding massa. Beide staan op een antistatische mat. De doorslag is naar de onderkant van de mat.

Sparky, ik zal eens kijken mar ik verwacht daar geen probleem. Er zit geen gat ofzo.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hensz

Golden Member

Ik gok er toch op dat het iets i.c.m. die mat is. Misschien dat het kastje aan een andere massa hangt dan de mat?

Don't Panic!

Op 30 maart 2022 12:52:34 schreef Turbokeu:
Kwik....Iedereen naar huis gegaan met zwarte handen/vingers maar 45 jaar later persoonlijk nog geen zichtbare/merkbare gevolgen van ondervonden...

Het zijn vooral kwikverbindingen die schadelijk zijn.

Via de darmen wordt kwik niet goed opgenomen, dat gaat ook meevallen met vuile vingers. Maar kwikdampen worden via de longen wel opgenomen, die zijn niet goed.

Hubie

Special Member

Vanochtend waren alle AE versterkers zo dood als een pier.
Die hangen allemaal aan een Micronta(Tandy) voeding van 45 jaar oud.Zekering is er mechanisch uit gesprongen.Het nokje van de plastic zekeringhouder is bezweken en heeft de zekering door de veer eruit geduwd.Geen metaalmoeheid maar plastic-moeheid?

Op 22 mei 2022 08:06:44 schreef Hubie:
Geen metaalmoeheid maar plastic-moeheid?

Matige kwaliteit plastic wordt bros na verloop van tijd. Eigenlijk alle plastic wordt bros na verloop van tijd. Dan kan het gewoon uit elkaar vallen of verpulveren tot fijn plastic zand. Het heeft dan geen sterkte meer.

Hubie

Special Member

Ik prak em er weer in met een drupje secondenlijm,als de zekering een keer springt(wat niet erg wss is) zien we dan wel weer.

High met Henk

Special Member

Hebben in mijn wereld vooral releco relais last van in de machinekamer van een schip..

Moet je relais trekken, heb je berg contacten bij de din rail en wat plastic poeder onderin de kast na het trekken...

Dan maar Finder of Omron erin...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 22 mei 2022 19:10:35 schreef High met Henk:
Hebben in mijn wereld vooral releco relais last van in de machinekamer van een schip..

Ik denk dat dat een combinatie is van trilling, warmte en olie dampen in een schip.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hubie

Special Member

Op 22 mei 2022 18:57:52 schreef ohm pi:
[...]Matige kwaliteit plastic wordt bros na verloop van tijd. Eigenlijk alle plastic wordt bros na verloop van tijd. Dan kan het gewoon uit elkaar vallen of verpulveren tot fijn plastic zand. Het heeft dan geen sterkte meer.

Tja,vroeger hadden ze het over "pisbakkenijzer" pisbakken worden nu van eersteklas RVS gemaakt.

Pisbakkenplastic is hier mss van toepassing. ;-)

Op 24 mei 2022 01:52:52 schreef Hubie:
[...]

Tja,vroeger hadden ze het over "pisbakkenijzer" pisbakken worden nu van eersteklas RVS gemaakt.

Pisbakkenplastic is hier mss van toepassing. ;-)

dan koop maar een rvs pleeborstel van B kwaliteit. die gaat in no time roesten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Op 24 mei 2022 01:52:52 schreef Hubie:
[...]
Tja,vroeger hadden ze het over "pisbakkenijzer"

Wij hanteerden in de winkel soms PBS (pisbakkenstaal) als men vroeg naar een goedkope TV antenne en mast. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
High met Henk

Special Member

Op 22 mei 2022 20:04:57 schreef Lambiek:
[...]
Ik denk dat dat een combinatie is van trilling, warmte en olie dampen in een schip.

Toch iets waar andere merken (en ik denk ook moderne releco*) minder last van hebben

* Heb hierover al contact gehad met vierpool en hebben gezegd dat samenstelling nu veranderd is.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 24 mei 2022 17:27:49 schreef testman:
dan koop maar een rvs pleeborstel van B kwaliteit. die gaat in no time roesten..

Die bruine kleur is iets anders dan roest :+
Dus heel snel weg met die borstel en een mooie witte plastieken kopen.

High met Henk

Special Member

Er zit een verschil tussen RVS304 en RVS316.
304 is huishoudspul en roest alsnog.
316 is lastiger te verwerken en roest minder snel.

Let op 316 en basen levert weer problemen op. Denk aan chloor en zwembaden...
Heeft de Reeshof en De schelp beide flink centen gekost (en bij Reeshof ook een jong leven)

316Ti werkt weer wel, maar is titanium gelegerd.

Ik vraag me trouwens af hoe ze dit bij het zwembad in Bocholt doen.. Waarschijnlijk zonder chloor (het hele bad is RVS).

Ik snap eigenlijk bij auto's de RVS uitlaat nooit zo. Altijd 304 en na een tijdje ziet het er niet uit.. Ik heb de mijne van 316 gemaakt, maar nog niet gebruikt..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

heb het met rvs schroeven van de bodem in een zwembad gezien, die roestten ook. moesten toen gelijk vervangen worden voor AA rvs, 160€ voor 2 doosjes. en dat was 15 jaar geleden al..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De Reeshof, wat een rot zwembad was dat. Of is, geen idee of het nog is zoals vroeger toen ik daar op schoolzwemmen zat.
Even vermelden dat dit in Tilburg is want denk dat lang niet iedereen dat hier weet ;)
Ik kan me nog vaag iets herrinneren dat daar inderdaad een dode was gevallen maar weet niet meer waarom.
Zo ie zo is de Reeshof geen groot succes. Trein station wordt volgens mij bijna niet gebruikt en stopt amper een trein. Het is een roteind vanuit centrum. Vroeger zat er iemand bij mij in de klas die er woonde en die was bijna net zolang aan het fietsen naar school dan wij uit Hilvarenbeek. En die zei, waarom komen jullie niet in Tilburg wonen, lekker vlakbij school 8)7
Offtopic maar als je eens wilt lachen met de Reeshof https://youtu.be/3BTYXJ8TpR4
Jochem Otten heeft ook sluipschutters bedacht, misschien bij sommige gekend. En hij was mijn klasse, ckv1, Nederlands en literatuur docent ;)
Studeerde toen deeltijds voor cabaretier.
Geloof me, we hebben heel veel gelachen tijdens die lessen. _/-\o_ Hij "oefende" ook grappen op ons en wij waren inspiratie bron voor grappen van hem. Geweldig tijd.

Op 24 mei 2022 20:10:41 schreef ohm pi:
[...]Die bruine kleur is iets anders dan roest :+

Ehhh... Nee. De bruine kleur van ontlasting komt door het roesten van het ijzermolekuul in haemoglobine. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/